آریا بانو

آخرين مطالب

زینب تبریزی: مسئولان جشنواره فیلم فجر از مستند می‌ترسند! فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
زینب تبریزی مستندی 74 دقیقه‌ای با موضوع سرطان پستان ساخته است که سر و شکلی تجربه‌گرایانه دارد. امید، زندگی، مرگ و مبارزه با سرطان از مفاهیم کلیدی این فیلم مستند است.
این مستند روایتگر زندگی دو زن به نام‌های مهناز و جمیله است که هر دو با سرطان پستان مبارزه کردند؛ یکی از کاراکترها از دنیا رفته و کاراکتر دیگر بهبود یافته است. اساس این مستند روایت زندگی زنی است که با سرطان پستان دست‌و‌پنجه نرم کرده. در واقع مهناز، کاراکتری که از دنیا رفته راوی اصلی قصه است و روح او در بستر قصه با زن دیگری که با سرطان مبارزه می‌کند روبه‌رو می‌شود. به سراغ زینب تبریزی رفتیم و با او درباره فیلم جدیدش و جشنواره فیلم فجر گفت‌وگو کردیم.
بزرگ‌ترین چالش شما برای ساخت این مستند چه بود؟
موضوع فیلم مستند «تمام چیزهایی که جای‌شان خالی‌ست» به من پیشنهاد شد. در ابتدا نظر جالبی نداشتم. ولی هرچه گذشت بیشتر به داستان علاقه پیدا کردم. به این نتیجه رسیدم که این فیلمنامه می‌تواند سینمایی باشد و کارکرد اجتماعی داشته باشد. وقتی می‌گویند که موضوع یک فیلم بیماری است خیلی‌ها فکر می‌کنند که با مستندی گفت‌وگومحور مواجه هستند. دکتری نشسته و با بیمارهایش صحبت می‌کند. تصور بسیاری بر این است که با فیلمی آموزشی مواجه خواهند شد. تلاش اصلی من این بود که رویکرد جدیدی نسبت به این موضوع را اجرا کنم.
قصه‌گویی و جذب مخاطب برایم مهم بود، به گونه‌ای که مخاطب باید بنشیند و فیلمی تلخ را نگاه کند و در پایان پیامی را هم دریافت کند. چالش دیگرم مربوط به تامین سرمایه می‌شد. به کمپانی «حامی جو» رجوع کردم و توانستیم 600 حامی پیدا کنیم. آنها بخشی از سرمایه فیلم را تامین کردند. فیلم بسیار پرهزینه بود. مانند یک فیلم سینمایی داستانی با این فیلم برخورد کردیم. برای تجربه‌ کردن باید هزینه پرداخت کنید.
اکران فیلم‌های مستند به‌شدت چالشی شده است. سازوکار اکران و چرخه اقتصادی این هنر پرمخاطب دچار تلاطم شدید شده است. البته گروه «هنر و تجربه» در این زمینه کمک می‌کند و حتی یکی از فیلم‌های شما را روی پرده برد. این وضعیت را چگونه می‌بینید؟
باید فرهنگ‌سازی کنیم تا عرضه و تقاضا شکل درستی به خود بگیرد. گروه «هنر و تجربه» تلاش می‌کند مانند سینماتک‌های معتبر دنیا نمایش داده شود. هرگاه این گروه سینمایی درست برنامه‌ریزی کرد، فیلم‌هایش هم با استقبال روبه‌رو شدند. فیلم‌ها مخاطب خودشان را پیدا می‌کنند. برخی از فیلم‌ها در «هنر و تجربه» اکران با برنامه و مداوم به دست می‌آورند بنابراین مخاطب خوبی هم دارند. تک‌و‌توک چنین وضعیتی شکل می‌گیرد.
فیلمسازان هم خوشحال می‌شوند که یک اکران کوچکی دارند. نقدهای فراوانی به وضعیت اکران «هنر و تجربه» شده است. با این حال این گروه نوپا است و باید به آنها فرصت دارد. بودنش از نبودنش بهتر است. فیلم‌های کوتاه و مستند در این گروه اکران می‌شوند. بسیار کم پیش آمده است که برخی فیلم‌های مستند وارد چرخه اکران بدنه سینما شده‌اند. موسسات فراوانی در حال پخش فیلم مستند هستند. نمایش فیلم‌های مستند به شکل رایگان انجام می‌شود و صدمه سنگینی به ما زده است. نمی‌دانم چرا اینگونه جا افتاده است؟! وقتی امکان دارد از فیلمی درآمد داشت چرا باید رایگان نمایش داده شود.
شبکه مستند را چطور می‌بینید؟
تا حالا با این شبکه کار نکردم. این شبکه هم سفارش می‌دهد و هم فیلم می‌خرد. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید فیلم شما در این شبکه پخش شود باید یکسری مسائل را رعایت کنید. اگر فیلمی می‌سازید که پایه سینمایی دارد، باید قید تلویزیون را بزنید. شما تلاش می‌کنید تا آنجا که بتوانید سانسور را کم کنید ولی در تلویزیون فضا جور دیگری است. شما دو نوع مستند دارید؛ یکی تلویزیونی و دیگری جشنواره‌ای.
فیلم «تمام چیزهایی که جای‌شان خالی‌ست» در جشنواره سی‌وهفتم ملی فجر هم حضور دارد. مردم هم استقبال بی‌نظیری از جشنواره داشتند. حتی بازارسیاه بلیت راه افتاده است. وضعیت جشنواره را چگونه می‌بینید و چه درخواستی از مسئولان دارید؟
پنج مستندساز حاضر در جشنواره فیلم فجر یک بیانیه صادر کردیم. ما از همه گروه‌های مخاطب این جشنواره درخواست کردیم که فیلم‌های مستند را تماشا کنند. آنها تصور نکنند که فیلم مستند دیدنی نیست! ما برای مردم فیلم می‌سازیم. می‌خواهیم روی آنها اثر بگذاریم. زینب تبریزی دوست دارد که زنان و مردان فیلم‌هایش را نگاه کنند و تلنگری به آنها بخورد. تمام تلاشم را کردم تا قصه بگویم. مردم می‌توانند قضاوت کنند که سطح فیلم‌های داستانی و فیلم‌های مستند چگونه است. جالب است بدانید که پرفروش‌ترین فیلم «هنر و تجربه» هم فیلمی مستند است. مردم هم می‌گویند این اثر می‌تواند در سینمای بدنه هم اکران داشته باشد. مردم بهترین قاضی هستند.
به نظرم یکی از دلایلی که تلاش می‌کنند فیلم مستند دیده نشود و در جشنواره فجر حضور پر رنگی نداشته باشد برای این است که فکر می‌کنند سینمای مستند شاید بهتر از سینمای داستانی است. آنها هزینه سنگینی برای سینمای داستانی بدنه می‌کنند؛ کلی سلبریتی هم تولید کرده‌اند ولی اگر آثارشان در کنار فیلم‌های درست و حسابی قرار بگیرد، می‌ترسند. سینمای مستند آنچنان پیشرفت کرده است که کلی جایزه جهانی گرفته است. آماری که خودشان می‌دهند توضیح می‌دهد که بیش از 85 درصد جوایز سینمای ایران در عرصه جهانی برای فیلم‌‌های مستند است. شاید مدیران سینمایی می‌خواهند فیلم‌های مستند دیده نشوند! آنها قطعا ترس دارند.
روزنامه ابتکار

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/123235/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ماجرای کت درآوردن حقیقی مربی شمس آذر برای داور بازی!

فخریان: جواب اعتماد کادرفنی را دادم

گفت و گوی خبرنگاران با سیدحسین حسینی در پایان بازی استقلال و شمس آذر

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس