آریا بانو

آخرين مطالب

ورزش موتور کراس بانوان؛ نیازمند حمایت بیشتر مسئولان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- برگزاری مسابقات موتورکراس قهرمانی بانوان کشور گامی مهم و سازنده برای رشد و توسعه این رشته است و تداوم ادامه این رقابتها فقط در صورت حمایت و توجه بیشتر مسئولان امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، مسابقات موتورکراس بانوان یک سالی است که در ایران آغاز شده است؛ مسابقاتی که در آن افراد با اشتیاق در راستای رسیدن به بلندپروازی‌های خود، این رشته را برگزیدند و با وجود مشکلات فراوان، به تمرین و حضور مستمر در مسابقات پرداختند.
وارد فضای پیست موتورکراس که می‌شویم، باد شدیدی شروع به وزیدن می‌کند. تماشاگران در کنار موتورسوارها ایستاده‌اند تا آنها را برای حضور در این رقابت راهی میدان کنند.
فضایی از دلهره در چشمان این بانوان موج می‌زند. ترس از وزش باد شدید در فضای سرد زمستان؛ آنان را از حضور در این مسابقات تا مرز انصراف می‌کشاند.
در میان تماشاگران ورزشکارانی کم سن و سال دیده می‌شوند که با موتورهای کوچک خود با جسارت وارد این عرصه شده‌اند. یکی از آنها 11 سال سن دارد و با ترس قدم در این میدان می‌گذارد. با آغاز این مسابقات جرات و شجاعت در وجودش جرقه می‌زند و با پرش‌های بلند می‌تواند مقام کسب کند.
وی با به دست آوردن این موفقیت، در میان جمعیت و خانواده خویش غرق در شادی و شوق می‌شود. به سراغ او رفتم و از اشتیاقش برای حضور در این مسابقات پرسیدم.
«هستی رضایی» این موتورسوار کوچک از تهران در پاسخ گفت: برای رسیدن به این جایگاه ابتدا با ترس و دلهره روبه‌رو شدم اما بعد از ورود به آن جرات پیدا کردم و توانستم در مسابقات موتور کراس 85 سی‌سی مقام نخست و در 65 سی‌سی جایگاه سوم را کسب کنم.
وی در ادامه بیان کرد: فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی باید حمایت‌های خود را بیشتر کند. گرچه وزارت ورزش و جوانان آنگونه که تیم فوتبال را حمایت می‌کند، از این ورزش استقبال نمی‌کند.
در ادامه چشمانم به حضور جوان‌ترین ورزشکار این رقابت‌ها خیره می‌شود. دختری هشت ساله که علاقه بسیار به موتور او را به این عرصه کشانده است. اما فرصت گفت‌وگو با او مهیا نشد بنابراین در کنار ورزشکاران نوجوان دیگری قرار گرفتم.
«عسل بیگوردی» از شهر لاهیجان استان گیلان در این رقابت‌ها حضور یافته و توانسته مقام کسب کند. وی در حال اشک ریختن برای یکی از موتورسوارهایی است که در رده سنی 8 سال به بالا قرار دارد. این ورزشکار در این رقابت‌ها پس از پرشی بلند به زمین خورد و از دور رقابت‌ها گنار گذاشته شد.
او با وجود استرس به سختی سخن می‌گوید. وی درباره این مسابقات اظهار داشت: این رقابت‌ها برایم تجربه‌ای خوب محسوب می‌شود. برای نخستین بار بود که در سطح مسابقات کشوری شرکت می‌کردم. همواره در رقابت‌های استانی حضور می‌یافتم و مدال هم کسب کرده‌ام.
وی ادامه داد: در دومین راند کلاس 250 سی‌سی آماتور مقام اول را کسب کردم اما این رقابت‌ها همواره سرشار از استرس و فشار است. فدراسیون باید تا جایی که می‌تواند از این ورزش حمایت کند. اما اکنون این پشتیبانی‌ها کافی نیست و باید تلاش خود را برای پیشرفت بیشتر در این عرصه انجام دهم تا مدال‌آوری بیشتری داشته باشم.
«فاطمه حمیدی» از خراسان رضوی نیز در پشت حصارها به تشویق موتورسواران می‌پردازد و توانسته یکی از سکوهای این رقابت را از آن خود کند.
وی به وجود شرایط سخت هنگام مسابقه سخن گفته و می‌افزاید: از جمله مشکلات ما در این رقابت‌ها نبودِ پیست مناسب است که گِل بودن پیست، سبب زمین خوردن‌های مداوم ما می‌شود. این امر زمینه شکست و مانع دستیابی به مدال خواهد شد. بنابراین فدراسیون باید شرایط و میدان رقابت بهتری را برای ما فراهم سازد.
وی افزود: برای دومین بار در کلاس 85 سی‌سی شرکت کردم و توانستم مقام دوم را از آن خود کنم. در دور نخست این رقابت‌ها مقام سوم کشوری را کسب کردم و امیدوارم در مسابقات بعدی صاحب عنوان نخست شوم.
در هیاهوی فریادهای تماشاگران و موتورسواران «فاطمه صدیق شریف‌آباد» از خراسان رضوی نظر دیگری درباره پیست موتورسواری دارد و می‌گوید: این پیست تقریبا حرفه‌ای و مکان مناسبی برای رقابت‌های موتورکراس است.
او ادامه داد: امروز شاهد رقابت خوبی بودم و توانستم در کلاس 250 آماتور نفر سوم شوم.
صدیق شریف‌آباد درخصوص مشکلات این رشته بیان کرد: در موتورکراس هزینه بالایی را برای تهیه تجهیزات متقبل می‌شویم و معذوریت‌های دیگری نیز چون جنس لباس و کلاه نیز به این مشکلات افزوده می‌شود.
با تمام شدن رقابت‌های آماتور موتورکراس؛ تماشاگران و ورزشکاران به جایگاه دیگری برای ادامه مسابقات حرفه‌ای هدایت می‌شوند و در میان هیاهوی علاقه‌مندان به این رشته، به جایگاه مسئولان این فدراسیون می‌روم تا گفت‌وگویی درباره این مسابقات با آنها داشته باشم.
«فیروزه سیدمهدی» نائب رئیس بانوان فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی درباره سومین دوره مسابقات موتوکراس قهرمانی بانوان کشور گفت: این رقابت‌ها در کلاس حرفه‌ای و آماتور برگزار شده است. در کلاس 65 سی‌سی نونهالان از 8 تا 12 سال، 150 سی‌سی 12 تا 17 سال و 250 سی‌سی سن‌های بالاتر حضور دارند. آخرین دوره این مسابقات در دو کلاس در رده آماتور و سه کلاس در رده حرفه‌ای برگزار خواهد شد.
وی افزود: این فدراسیون توانسته کرسی جهانی را در رشته موتورکراس کسب کند تا بتواند اقدام‌های مهم‌تری را در خصوص توسعه این رشته به ویژه در سطح بین‌المللی انجام دهد. اکنون نیز فدراسیون هر کاری که از دستش بر می‌آمده برای برگزاری این مسابقات و پیشرفت موتورکراس انجام داده است.
سیدمهدی عنوان کرد: سال آینده اعزام‌هایی را در بخش موتورکراس و «موتورریس» خواهیم داشت. در سوم اسفند نیز اولین راند مسابقات قهرمانی کشور موتور ریس برگزار می‌شود.
در ادامه «محمود صیدانلو» رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در پاسخ به گفته‌های ورزشکاران در خصوص بیشتر شدن حمایت‌های دست‌اندرکاران ذیربط از این ورزش، گفت: حق با ورزشکاران است و وظیفه فدراسیون هم باید برای توسعه این ورزش حمایت همه‌جانبه داشته باشد. تا سال گذشته موتورسواری بانوان به صورت قانونمند در فدراسیون موتورسواری فعالیتی نداشت و علاقه‌مندان به این رشته مجبور بودند در پیست‌های دیگری فعالیت کنند که مناسب این رقابت‌ها نبود.
وی ادامه داد: یک سال به سختی تلاش کردیم تا در حوزه‌های فرهنگی کشور مجوز راه‌اندازی این رشته را در فدراسیون کسب کنیم. حمایت وزارت ورزش و جوانان از ورزش بانوان کمک کرد تا این حوزه‌ها ساماندهی شود. با توجه به اینکه ورزش موتورکراس و موتور ریس بانوان مدت‌ها فعالیتی در کشور نداشته‌اند بنابراین اکنون مربی، داور و نیروی انسانی فعال اجرایی هم ندارند.
صیدانلو خاطرنشان کرد: در واقع همه چیز را از صفر شروع کردیم. با وجود محدود بودن دامنه فعالیت‌ها، زیرساخت‌های لازم راه‌اندازی و توسعه این رشته را در استان‌ها فراهم شد. اما هنوز در زمینه تهیه تجهیزات و وارد شدن آن به کشور با مشکل روبه‌رو هستیم. اما در رایزنی با وزارت صنعت و گمرک برای حل شدن این مشکل قدم‌های خوبی برداشته شده است.
رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در پایان یادآور شد: اکنون با برگزاری مسابقات موتورکراس قهرمانی بانوان کشور می‌توان سطح کیفی ورزشکاران را در این عرصه ارزیابی کرد. حوزه ورزش بانوان در این فدراسیون هر روز فعال‌تر می‌شود گرچه ورزشکاران حق دارند تا خواسته آنان بیش از پیش تحقق یابد. بنابراین با همه اهتمام در جهت توسعه رشته بانوان می‌کوشیم و امیدواریم بتوانیم حق آنها را احیا کنیم.
ورزشی**9128**1597** 1055

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/125008/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند