آریا بانو

آخرين مطالب

سایه سنگین اعتیاد بر روح مخاطب / نگاهی به فیلم "متری شیش و نیم" فرهنگي

سایه سنگین اعتیاد بر روح مخاطب / نگاهی به فیلم "متری شیش و نیم"

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سحر عصرآزاد: "متری شیش و نیم" فیلمی است که با تکیه بر فیلمنامه‌ای دقیق، اجرایی حساب‌شده دارد و مخاطب را در عمق تنش و بحران مرکزی با خود همراه می‌کند.


سرویس سینمایی هنرآنلاین: دومین فیلم بلند سینمایی سعید روستایی را می‌توان ادامه دغدغه‌مندی اجتماعی او در آسیب‌شناسی تبعات معضل اعتیاد در طبقه فرودست اجتماع دانست که این بار با رویکردی همه‌جانبه‌تر مورد توجه قرار گرفته است.
روستایی با ساخت "متری شیش و نیم" موفق شد بار سنگین موفقیت‌های "ابد و یک روز" را بر زمین بگذارد و گامی محکم‌تر در حیطه فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی بردارد. او با وامداری به جهان، مردمان، طبقه اجتماعی و روابط و مناسباتی که می‌شناسد و برایش ملموس است؛ این بار نیز به کالبدشکافی طبقه فرودست درگیر و دار اعتیاد و توزیع مواد مخدر می‌پردازد.
اما "متری شیش و نیم" فقط همین نیست بلکه این امتیاز منحصربه‌فرد را دارد که زاویه نگاه درام و دوربین را به شکلی متعادل بین دو قطب تعیین‌کننده درام به اشتراک گذاشته و از هر دو نفر آن‌ها تصویری خاکستری و واقعی می‌سازد. در واقع تقابل کلاسیک بین قطب مثبت و منفی؛ که در این فیلم همچون الگوی فیلم‌های دزد و پلیسی، بین پلیس مبارزه با مواد مخدر و توزیع‌کننده مواد شکل می‌گیرد، واجد نگاهی جدید به پلیس ایرانی در سینمای ایران است.
نگاهی به دور از شعار و پیام اخلاقی که از تصویر کلیشه‌ای، تخت و فرمایشی پلیس فاصله گرفته و به او مثابه یک انسان با مجموعه‌ای از نقاط ضعف و قوت نگاه می‌کند؛ از بخل و حسادت تا عقده و عصبیت و جنون و حتی جاه‌طلبی که چند مأمور را به تقابل با هم و دسیسه‌چینی برای یکدیگر وامی‌دارد.
این یعنی پلیس واقعی؛ پلیسی که مخاطب می‌شناسد، می‌بیند و درباره‌اش شنیده و تجربه کرده نه کاریکاتوری که بخصوص تلویزیون و مشاوران نیروی انتظامی در سریال‌ها و فیلم‌های سفارشی قصد حقنه کردن به مخاطب دارند.
در کنار کلیشه زدایی از کاراکتر مأمور قانون که در رأس آن‌ها یک مأمور مبارزه با مواد مخدر به نام صمد با بازی جذاب پیمان معادی قرار دارد، رویکرد نویسنده- فیلمساز به دیلر مواد مخدر نیز تکراری و آشنا نیست بلکه رنگ‌آمیزی دارد که با زمینه‌چینی دراماتیک مخاطب را از زاویه‌ای جدید با او مواجه می‌کند.
در یک سوم ابتدایی فیلم شاهد جستجوی پلیس برای یافتن پخش‌کننده‌ها و توزیع‌کنندگان مواد مخدر هستیم و در این میان به‌کرات با نام ناصر خاکزاد مواجه می‌شویم و حتی بحثی بین مأموران درباره میزان باهوش بودن یا نبودن او درمی‌گیرد.
این کد وقتی در ادامه به تکرار نام خاکزاد از سوی توزیع‌کنندگان جزء منجر می‌شود و نهایتاً نامزد سابق ناصر (پریناز ایزدیار) سویه‌ای پنهان و شخصی از کاراکتر او و گذشته‌اش را برای صمد افشا می‌کند، همه مقدمات برای شدت گرفتن کنجکاوی مخاطب برای مواجهه با او ایجاد شده است. در همین شرایط است که سکانس پرتعلیق مواجهه صمد و ناصر اتفاق می‌افتد؛ در موقعیتی که ناصر با بازی خوب نوید محمدزاده از فرط خوردن قرص در استخر روباز خانه‌اش بی‌هوش افتاده است.
این طراحی دراماتیک برای معرفی کاراکتری که قرار است موازنه قدرت بین پلیس و متهم را تأمین کرده و کفه‌ای محکم برای پیشبرد این درام نفس‌گیر باشد، واجد رویکردی است که با وامداری به رئالیسم و نگاهی هوشمندانه به هر دو سوی ماجرا، تدارک یک مواجهه قوی و جذاب را برای مخاطب می‌بیند.
مواجهه‌ای که در هر پیچ و خم قصه، سویه‌ای جدید از هر یک را پیش روی مخاطب قرار داده و به تناوب یکی را بر دیگری چیره کرده و دوباره بازی را برهم می‌زند تا در نهایت هر دو را با رسیدن به خوانشی خاص از پوچی و نیستی رها کند؛ یکی را با مرگ و دیگری را با دست شستن از آرمان‌ها و رها کردن حرفه‌اش.
"متری شیش و نیم" فیلمی است که با تکیه بر فیلمنامه‌ای دقیق، اجرایی حساب‌شده دارد و مخاطب را در عمق تنش و بحران مرکزی با خود همراه می‌کند تا با هر دو قطب درام همراهی تنگاتنگ داشته باشد؛ هم با عقده‌های سیراب نشده مجرمی از طبقه فرودست که یکباره جهش طبقاتی کرده، هم با جاه‌طلبی‌ها و حقارت‌های درونی پلیس و ... هم با ناگزیری معتادان بزرگ و کوچکی که چه‌بسا در فیلم یک سایه باشند؛ اما سایه‌شان بر فیلم و روح مخاطب سنگینی می‌کند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کدام سریال در ماه رمضان موفق خواهد شد؟!

تست بازیگری در برابر مخاطب در تماشاخانه ملک / روایت افشین واعظی از نمایش "اکتورز استودیو"

مروری بر تاریخ گرافیک و نقاشی مدرن ایران در نمایشگاه "ستایش روز"

جمع‌آوری بیش از 25 میلیارد ریال کمک مردمی در اکران فیلم "غلامرضا تختی" به نفع سیل‌زدگان

برنامه اکران فیلم‌های کلاسیک مرمت شده در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

برنامه نشست‌های دومین روز جشنواره اعلام شد / کارگاه فیلمبردارِ "کپی برابر اصل"

یک گزارشگر دیگر در آستانه حذف از شبکه سه!

رونمایی از پوستر بین‌المللی فیلم سینمایی «سرخ پوست» با بازی نوید محمدزاده

فصل جدید «شکرخند» از نیمه شعبان می‌آید

محسن تنابنده، فیلمنامه ناتمام خشایار الوند را کامل می‌کند

مجوز نمایش دو فیلم قصر شیرین و وکیل مدافع صادر شد

فیلم‌های کن 2019 اعلام شد/ رقابت 18 فیلم برای نخل طلا

100 چهره تاثیرگذار 2019 مجله تایم معرفی شدند/ هنرمندان فهرست

اکران 2.5 میلیارد تومانی «غلامرضا تختی» ویژه سیل‌زدگان

اولین نمایش فیلمی با بازی مهناز افشار در جشنواره‌ی جهانی فجر

گزارش تصویری گاردین از آثار دیدیه روف

رقابت ترنس مالیک، پدرو آلمودوار و برادران داردن برای نخل طلای جشنواره کن

تجربه مادری قبل از مادر شدن

بنایی در راستای افزایش تخیل و یادگیری/ روایت معماری برای کودکان

علیرضا خمسه، شقایق دهقان و بابک حمیدیان در تلویزیون

جنگ‌های ستاره‌ای تمام می شود؟

جای خالی رنگ سال آن‌سوی ویترین‌های شهر / به چه دلایلی مرجانی بپوشیم؟

افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

آثار تقلیدی در کمین موسیقی ایرانی

مهراوه شریفی‌نیا از نگاه خواهرش/ عکس

رونمایی از مستند "چشمه زاون" در سالروز تولد زاون قوکاسیان

پیام تبریک بهنام بانی و آخرین پست غیرمرتبط با موسیقی آقای خواننده / چه خبر از اینستاگرام هنرمندان؟

سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با "دیده‌بان" آغاز شد

انتشار کتاب مجموعه نشست‌های باشگاه فیلم‌نامه‌نویسان سینما

کمدی‌ها برنده ماراتن آنتن تلویزیون

آب‌بستن‌به‌سبک‌«ممنوعه»!

آغاز اجرای 10 نمایش در تماشاخانه‌های پایتخت / 50 نمایش در تالارهای نمایشی تهران روی صحنه است

از نمایشگاه عبدالحمید پازوکی و حامد صحیحی تا امیرحسین بیانی و بهرام گوهری / 22 افتتاحیه و 37 فرصت گالری گردی

شاعر "روز بارانی" در کماست / مسعود احمدی از ایست قلبی به زندگی برگشت

آخر هفته با تلویزیون / از "قدمگاه" و "گل‌های داوودی" تا "شوق پرواز" و "کمال‌الملک"

کنایه به تغییر رفتار ابراهیم حاتمی‌کیا در افتتاحیه جشنواره جهانی فجر

نخل طلای افتخاری جشنواره کن برای «آلن دلون»

کارشناسان فرانسوی: نوتردام جدید، دیگر نوتردام قبل نخواهد شد

لیست کنسرت های اردیبهشت 98

برنامه‌های تلویزیون در نیمه‌شعبان/ «کلاه‌قرمزی» به آنتن می‌رسد

امیر آقایی نقش اول فیلم سینمایی «گواهی امضاء» شد

نخل طلای افتخاری جشنواره کن به آلن دلون می‌رسد

واکنش محمدرضا گلزار به توقیف فیلم رحمان 1400

سلام صبح بخیر جایگزین حالا خورشید شد

امیر جدیدی با «شاه ماهی» روی صحنه می‌رود

"شاه ماهی" با بازی امیر جدیدی به صحنه می‌رود

آثار هنرمندان یونانی در حراج بونامز / عکس

بازیگر «پایتخت»: دیگر دوست ندارم اجرا کنم

همراه با فیلم‌های سینمایی در روزهای پایانی فروردین/پخش فیلمی با بازی علیرضا خمسه از شبکه دو

عرضه تازه‌ترین اثر محمود دولت‌آبادی در نمایشگاه کتاب/ رونمایی از کتاب محمود جوادی‌پور/ نشست "سه سرزمین، یک زبان" با حضور کریستو فر کلوبله