آریا بانو

آخرين مطالب

آتش‌بازی به جای شخصیت‌پردازی... / نگاهی به فیلم "ماجرای نیمروز، رد خون" فرهنگي

آتش‌بازی به جای شخصیت‌پردازی... / نگاهی به فیلم "ماجرای نیمروز، رد خون"

  بزرگنمايي:

آریا بانو - نزهت بادی: فیلم ساختار روایی تکه‌پاره و آشفته‌ای دارد و مدام از قصه‌ای به قصه دیگری می‌پرد و همزمان می‌خواهد چند خط داستانی مختلف را دنبال کند.


سرویس سینمایی هنرآنلاین: اگر برگ برنده محمدحسین مهدویان در نسخه اول فیلم "ماجرای نیمروز" این بود که به جای پرداختن به وقایع و ماجراها بر شخصیت‌ها و روابطشان متمرکز می‌شد و ما را با قهرمان‌های سرسخت و مبارزی همراه می‌کرد که در موقعیت ملتهب و بغرنجی گرفتار شده بودند، این بار در "ماجرای نیمروز، رد خون" بر ثبت و بازسازی عملیات مرصاد به‌عنوان یک واقعه مهم تاریخی تأکید دارد و به جنبه‌های پروداکشن فیلمش علاقه بیشتری نشان می‌دهد تا ترسیم جزئیات و ظرایف کاراکترها و چگونگی تحولشان. به همین دلیل با وجودی که فیلم با مقدمه‌ای طولانی وقت زیادی را برای یادآوری فضای فیلم قبلی هدر می‌دهد و دوباره همان قهرمان‌های پیشین را به صحنه بازمی‌گرداند اما فیلم ساختار روایی تکه‌پاره و آشفته‌ای دارد و مدام از قصه‌ای به قصه دیگری می‌پرد و همزمان می‌خواهد چند خط داستانی مختلف را دنبال کند و تریلر سیاسی مردانه‌اش را ملودرام زنانه به هم بیامیزد، بدون اینکه بتواند آن‌ها را به هم وصل کند و به انسجام و یکدستی برساند و از این رو شخصیت‌ها در هیاهو و شلوغ‌بازی ماجراهای بیرونی متعدد و پراکنده گم می‌شوند و مجالی برای عرض‌اندام نمی‌یابند و در حد ناظری منفعل تقلیل می‌یابند.
در تمام طول فیلم محسن کیایی با هادی حجازی فر کلنجار می‌رود که می‌خواهد همسرش (طناز طباطبایی) را که به اردوگاه اشرف پیوسته است، زنده بیابد و از او جواب سؤالاتش را بگیرد و حالا که فیلم در این مخاصمه مرگبار به سراغ قطب دیگر ماجرا نیز رفته است و وضعت آن‌ها را هم به نمایش می‌گذارد، انتظار می‌رود که بتواند نه‌فقط به پرسش‌های کیایی، بلکه به ابهامات و تردیدهای مخاطب نیز پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد. نه اینکه در حد همان شنیده‌های تکراری از افکار و روابط حاکم بر اردوگاه اشرف متوقف بماند و هر جا هم که می‌خواهد به بعضی از اعضای آن فرصت دفاع از خود بدهد، به دام سانتی‌مانتالیسم بیفتد و با ساده‌انگاری موضوع را فیصله دهد. ماجرای حضور همسر کیایی و خواهر حجازی فر در میان مجاهدین این فرصت را در اختیار مهدویان می‌گذارد که از تقابل زنان و مردانی که روزی در کنار هم برای هدف مشترکی می‌جنگیدند و حالا به‌عنوان دشمن در مقابل هم ایستادند، به تحلیل و واکاوی وضعیتی برسد که چه شد کار به کشتن هم‌وطن رسید اما مهدویان بیش از آن که بخواهد اوضاع‌واحوال دهه پیچیده شصت را بازنگری کند، دنبال جلب توجه با آتش‌بازی و انفجار و جلوه‌های ویژه است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

برندگان جوایز انجمن نویسندگان آمریکا شناخته شدند

«نگهبان زمین» به شبکه پنج آمد

70 هزار نفر در سودای ستاره شدن/ «ستاره‌ساز» نوروز 98 می‌آید

خانه«بزرگ‌آقا»ی سریال شهرزاددر قبال زمینی برای بیمارستان واگذارشد

الناز شاکردوست کنار رفقای روزهای سخت/عکس

علی ضیاء: از 25 اسفند تا تحویل سال روی آنتن هستیم/دیده نشده‌ها را در شبکه یک دیدنی می‌کنیم

کار بدون مجوز در یک سریال؟/ پارسایی: در نسخه ارائه شده به ما آهنگ «یاس» نبود

«پایتخت» عید امسال در شکلی جدید به تلویزیون برمی‌گردد

نگارش «مهلا» به نیمه رسید

2 بازیگر زن پیشکسوت و دخترانشان در یک قاب/عکس

با عجیب‌ترین و بدترین اجراکنندگان اسکار آشنا شوید/ از دانل داک تا مرد رکوددار

آیا گران قیمت‌ترین نقاشی جهان تقلبی است ؟

برنده خرس طلا کیست؟

کاریکاتور آمریکن گات تلنت و ایکس فکتور موفق می‌شود!

برنامه حرفه‌ای علیخانی، زیر سایه داور نچسب!‏

دبیر جشنواره موسیقی فجر در گفت‌وگو با «شهروند» به سوء‌تفاهم‌ها پاسخ داد

نظر کمال تبریزی درباره سکوت برخی سلبریتی‌ها پس از حادثه تروریستی زاهدان

جشنواره جایی است که می‌شود در آن صداهای آزاد را شنید/ رضا میرکریمی به تماشای "اپرای عشق" غریب‌پور نشست

روزگار موسیقی‌دانان ایرانی در دو دهه‌ اول انقلاب / نگاهی به مستند "قطار مسیر 60"

نویسنده‌ای که گروگان گرفته می‌شود / تئاتر در شهر قزوین مشکلات زیادی دارد / روایت سعید شیخی از نمایش "تاریخ مردم کوچه و بازار قرن 18 فرانسه" و حضور در جشنواره تئاتر فجر

اجرایی مبهم و تحلیل نشدنی / نگاهی به نمایش "بازگشت به خانه" به کارگردانی محمد شاکری

گروه موسیقی هاوین برای اولین بار به صحنه می‌رود

آثار چند نمایشنامه‌نویس ایرانی به فرانسه ترجمه و خوانش می‌شود / گزارش برگزاری نشست پروژه "فضاسازی" با حضور نمایشنامه‌نویسان فرانسوی

گسترش روابط فرهنگی پژوهشی ایران با قطر

میهمانی خودمانی با نجف دریابندی

حضور غلامعلی حداد عادل در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر / وزیر ارشاد به تماشای "باغ خونی" نشست

اجرایی پر از ابهام / نگاهی به نمایش "دختر سطلی" به قلم تریفه کریمیان و کارگردانی فاتح بادپروا

رونمایی از پوستر "شعر تن‌پوش" در هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

حضور انتشارات حافظ با 100 عنوان کتاب در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

سهم استان‌های ایران از هشتمین روزِ جشنواره‌ تئاتر سی و هفتم

یک نقالی مدرن / نگاهی به نمایش "آرش" به نویسنده و کارگردانی گلچهر دامغانی

انتشار فراخوان مسابقه طراحی لباس با موضوع شعر در قالب تن‌پوش / ارسال آثار برگزیده از طریق دفاتر مستقر شیم در اروپا به بازار فروش بین‌الملل

فعالیت بیش از 20 استان همزمان با برگزاری جشنواره مد و لباس فجر در پایتخت

موسیقی آذری برج آزادی را تسخیر کرد

شبی که هنرستانی‌ها و دانشگاهی‌ها نواختند

پتر اشتاین یا وسعت دید تئاتری / جُستاری پیرامون حضور کارگردان‌های به نام در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

نامزدهای برگزیده بخش عکس معرفی شدند

منتظری، توکلی و جعفری در اولین نشست تاریخ شفاهی تئاتر ایران

گزارش‌های روایی جداگانه / نگاهی به نمایش "استرالیا" به کارگردانی کامران جباری

محبوس شدن در موقعیت‌های بازی‌گونه دوره مدرنیزم / نگاهی به اثر "نمایش" نوشته ساموئل بکت به کارگردانی مسعود حق‌پناه

پیام وزیر ارشاد به نهمین همایش سراسری هنرمندان کیش

تاکید بر نوآوری در برنامه‌ها / کاهش تعداد نیروهای اجرایی نمایشگاه

نگاهی به خدمات استاد شهرام ناظری به ادبیات فارسی به بهانه زادروزش

علی ضیا روز تحویل سال در شبکه یک

آقای علیخانی! همان «ماه عسل» را بساز!

ماجرای شیر سماور که چکه می‌کرد/ کارگردانی که حواسش به خمیازه هنروران هم بود!

منصور خانلو درگذشت

برنامه آخرین روز جشنواره موسیقی فجر / از ارکستر آیسو و بربطیان تا محسن ابراهیم‌زاده

از سخن زرتشت تا "لا لا لند" با گروه آوازی تهران

بررسی سیر تحولات جشنواره مد و لباس فجر از وحدت در عین کثرت تا چالش سیاست‌های تاریخی و جغرافیایی