آریا بانو

آخرين مطالب

با چشم دیگران انتخاب نکنید مقالات

با چشم دیگران انتخاب نکنید

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
اسلام، ازدواج را برای رسیدن به آرامش و تداوم نسل، یک مساله ضروری و حیاتی دانسته و با بیان‌های مختلف افراد را تشویق و دعوت به آن می‌کند. با همه اینها، گروه‌هایی هستند که زیر بار ازدواج نمی‌روند.
دسته اول افرادی هستند که زندگی بی‌قید و بندی داشته و به نظر خود از آزادی مطلق برخوردارند.آنان چنین می‌اندیشند که اگر ازدواج کنند آزادی آنها سلب شده و باید مقید زن و زندگی باشند و دیگر آن آزادی و خودسری را ندارند. این گروه فلسفه ازدواج را فقط ارضای جنسی می‌دانند و عقیده دارند این میل را از راه‌های مختلف و به طور آزادانه می‌توان اشباع کرد و دیگر احتیاجی به تشکیل خانواده و تامین مخارج کمرشکن آن نیست.
دسته دوم افرادی هستند که مخالف ازدواج نیستند، اما نداشتن درآمد کافی و دیگر شرایط، آنها را از تشکیل خانواده محروم کرده است. زبان حال این افراد می گویند :که در امر معاش کمتر از مرغ مباش/ اول پی خانه باش و سپس فکر فراش.
دسته سوم که عده کمی هستند اهل فرقه یا به قول خودشان اهل دل هستند. اینان از سنت پیامبر سرپیچی کرده و راه رهبانیت و به اصطلاح زهد را پیش می‌گیرند و عقیده دارند زهد همین است که انسان از زن و خانواده کناره‌گیری کند و فقط به نماز و روزه بپردازد.
در قضاوت نسبت به دسته اول باید گفت حرف این گروه غیرمنصفانه است و درست نیست و منشا آن غیر از هوس و تن‌پروری و فرار از مسوولیت و گاهی عصیان و انتقام چیز دیگری نیست. دسته دوم از جانب اسلام دعوت به ازدواج شده‌اند و از آنان خواسته شده توکل و اعتماد به خدا را از دست ندهند. دسته سوم هم تفکر قابل قبولی ندارند و افراطی هستند.
اما گروه کثیری از مردان هم هستند که از نظر اجتماعی و اقتصادی آمادگی لازم برای ازدواج و تشکیل خانواده را دارند، اما به دلیل آن که همسر دلخواه خود را در میان نزدیکان، دوستان، اقوام، همکاران و... پیدا نکرده‌اند، ازدواجشان به تاخیر افتاده است. اینجاست که اسلام برای کسانی که در امر ازدواج پیشقدم شوند و نقش واسطه یا معرف را داشته باشند، پاداش بزرگ و مزد قابل توجهی در نظر گرفته است، اما نکته قابل توجه آن که اگر”‹چه وساطت در امر ازدواج مزد و ثواب بسیار دارد، اما باید گفت کار پرمسوولیت و سنگینی است و پختگی و کارآزمودگی زیادی لازم دارد و به اصطلاح باید غذایی پخت که قابل خوردن باشد.
متاسفانه این روزها بسیار دیده می‌شود که برخی افراد از روی ناآگاهی، بی‌خبری یا سوءنیت بدون آن که از وضع اخلاقی یک پسر یا دختر یا از مصالح زندگی اجتماعی دو خانواده اطلاع کافی داشته باشند دست به معرفی ناقصی می‌زنند که هیچ گونه تناسب اخلاقی، اقتصادی و مذهبی در آن وجود ندارد. در نتیجه یک پسر و یک دختر و دو خانواده بی‌گناه را بدبخت می‌کنند. این ازدواج نامناسب که در اثر اعتماد به یک معرف ناآگاه به وجود آمده مانند سفره ناقصی است که جمع کردن آن رسوایی دارد و پهن بودنش نگرانی و خون دل خوردن!
اما به راستی یک معرف خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ خانواده‌ها باید به چه کسانی اعتماد کنند؟
یک واسطه خوب و مطمئن باید متدین، عاقل، فهیم، دلسوز و خیرخواه باشد، معیارهای اصلی و حقیقی ازدواج را بشناسد، نقاط ضعف و قوت دو طرف را بداند، کاملا با خلقیات، روحیات، فرهنگ و مذهب خانواده‌ها آشنا باشد و بسیار سنجیده و عاقلانه طرفین را آگاه سازد.
در این شیوه آشنایی، واسطه‌ها به دلیل شناختی که از دو طرف دارند مهره اصلی انطباقات اولیه واقع شده و اقدام به معرفی افراد به یکدیگر می‌کنند. در این میان بسیاری از خانواده‌ها نیز تنها به صرف آشنایی، به فرد معرفی‌کننده بیشتر از فرد معرفی‌شونده اعتماد می‌کنند.
اما باید دانست فرد واسطه براساس نظام فکری، فرهنگی و مذهبی خود دو نفر را به هم معرفی می‌کند و ممکن است طرفین را به درستی نشناخته باشد، بنابراین نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت در ازدواج باشد.
در واقع جوان‌ها و خانواده‌هایشان باید بدانند پس از معرفی باید براساس اعتقادات و روحیات خود به تحقیق و بررسی بیشتری پرداخته و براساس آنچه می‌شنوند تصمیم نگیرند.
همه واسطه‌ها خیرخواه نیستند
واسطه‌ها چند گروه اند. عده‌ای خیرخواه و آگاهند. پس می‌توان به آنها اطمینان کرد. عده‌ای خیرخواه اما ناآگاهند. اعتماد به این افراد خسارت بار و موجب پشیمانی می‌گردد. عده‌ای درست مثل بنگاه املاک عمل می‌کنند.
یعنی همه تلاششان در پی تحقق معامله و رسیدن به سود و منفعت مالی است اینها هم خطرناکند. گروه دیگر سوءنیت دارند یعنی با حیله و دغل سعی می‌کنند به اهداف و منافع شوم خود برسند.
این گروه سرشار از بخل، کینه و حسد بوده و هدف اصلی آنان نابودی خانواده‌ها است. این دسته بشدت غیرقابل اعتماد بوده و باید از آنها ترسید. در نهایت این گونه می‌توان گفت که انتخاب یک معرف امین و خیرخواه خود نیز به اندازه انتخاب یک همسر مناسب سخت و گاهی ناشدنی است.
منبع: جام جم آنلاین
با چشم دیگران انتخاب نکنید
اسلام، ازدواج را برای رسیدن به آرامش و تداوم نسل، یک مساله ضروری و حیاتی دانسته و با بیان‌های مختلف افراد را تشویق و دعوت به آن می‌کند. با همه اینها، گروه‌هایی هستند که زیر بار ازدواج نمی‌روند.
با چشم دیگران انتخاب نکنید
دسته اول افرادی هستند که زندگی بی‌قید و بندی داشته و به نظر خود از آزادی مطلق برخوردارند.آنان چنین می‌اندیشند که اگر ازدواج کنند آزادی آنها سلب شده و باید مقید زن و زندگی باشند و دیگر آن آزادی و خودسری را ندارند. این گروه فلسفه ازدواج را فقط ارضای جنسی می‌دانند و عقیده دارند این میل را از راه‌های مختلف و به طور آزادانه می‌توان اشباع کرد و دیگر احتیاجی به تشکیل خانواده و تامین مخارج کمرشکن آن نیست.
دسته دوم افرادی هستند که”‹ مخالف ازدواج نیستند، اما نداشتن درآمد کافی و دیگر شرایط، آنها را از تشکیل خانواده محروم کرده است. زبان حال این افراد می گویند :که در امر معاش کمتر از مرغ مباش/ اول پی خانه باش و سپس فکر فراش.
دسته سوم که عده کمی هستند اهل فرقه یا به قول خودشان اهل دل هستند. اینان از سنت پیامبر سرپیچی کرده و راه رهبانیت و به اصطلاح زهد را پیش می‌گیرند و عقیده دارند زهد همین است که انسان از زن و خانواده کناره‌گیری کند و فقط به نماز و روزه بپردازد.
در قضاوت نسبت به دسته اول باید گفت حرف این گروه غیرمنصفانه است و درست نیست و منشا آن غیر از هوس و تن‌پروری و فرار از مسوولیت و گاهی عصیان و انتقام چیز دیگری نیست. دسته دوم از جانب اسلام دعوت به ازدواج شده‌اند و از آنان خواسته شده توکل و اعتماد به خدا را از دست ندهند. دسته سوم هم تفکر قابل قبولی ندارند و افراطی هستند.
ازدواج نامناسب که در اثر اعتماد به یک معرف ناآگاه به وجود آمده مانند سفره ناقصی است که جمع کردن آن رسوایی دارد و پهن بودنش نگرانی و خون دل خوردن
اما گروه کثیری از مردان هم هستند که از نظر اجتماعی و اقتصادی آمادگی لازم برای ازدواج و تشکیل خانواده را دارند، اما به دلیل آن که همسر دلخواه خود را در میان نزدیکان، دوستان، اقوام، همکاران و... پیدا نکرده‌اند، ازدواجشان به تاخیر افتاده است. اینجاست که اسلام برای کسانی که در امر ازدواج پیشقدم شوند و نقش واسطه یا معرف را داشته باشند، پاداش بزرگ و مزد قابل توجهی در نظر گرفته است، اما نکته قابل توجه آن که اگر”‹چه وساطت در امر ازدواج مزد و ثواب بسیار دارد، اما باید گفت کار پرمسوولیت و سنگینی است و پختگی و کارآزمودگی زیادی لازم دارد و به اصطلاح باید غذایی پخت که قابل خوردن باشد.
متاسفانه این روزها بسیار دیده می‌شود که برخی افراد از روی ناآگاهی، بی‌خبری یا سوءنیت بدون آن که از وضع اخلاقی یک پسر یا دختر یا از مصالح زندگی اجتماعی دو خانواده اطلاع کافی داشته باشند دست به معرفی ناقصی می‌زنند که هیچ گونه تناسب اخلاقی، اقتصادی و مذهبی در آن وجود ندارد. در نتیجه یک پسر و یک دختر و دو خانواده بی‌گناه را بدبخت می‌کنند. این ازدواج نامناسب که در اثر اعتماد به یک معرف ناآگاه به وجود آمده مانند سفره ناقصی است که جمع کردن آن رسوایی دارد و پهن بودنش نگرانی و خون دل خوردن!
اما به راستی یک معرف خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ خانواده‌ها باید به چه کسانی اعتماد کنند؟
با چشم دیگران انتخاب نکنید
یک واسطه خوب و مطمئن باید متدین، عاقل، فهیم، دلسوز و خیرخواه باشد، معیارهای اصلی و حقیقی ازدواج را بشناسد، نقاط ضعف و قوت دو طرف را بداند، کاملا با خلقیات، روحیات، فرهنگ و مذهب خانواده‌ها آشنا باشد و بسیار سنجیده و عاقلانه طرفین را آگاه سازد.
در این شیوه آشنایی، واسطه‌ها به دلیل شناختی که از دو طرف دارند مهره اصلی انطباقات اولیه واقع شده و اقدام به معرفی افراد به یکدیگر می‌کنند. در این میان بسیاری از خانواده‌ها نیز تنها به صرف آشنایی، به فرد معرفی‌کننده بیشتر از فرد معرفی‌شونده اعتماد می‌کنند.
اما باید دانست فرد واسطه براساس نظام فکری، فرهنگی و مذهبی خود دو نفر را به هم معرفی می‌کند و ممکن است طرفین را به درستی نشناخته باشد، بنابراین نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت در ازدواج باشد.
در واقع جوان‌ها و خانواده‌هایشان باید بدانند پس از معرفی باید براساس اعتقادات و روحیات خود به تحقیق و بررسی بیشتری پرداخته و براساس آنچه می‌شنوند تصمیم نگیرند.
همه واسطه‌ها خیرخواه نیستند
واسطه‌ها چند گروه اند. عده‌ای خیرخواه و آگاهند. پس می‌توان به آنها اطمینان کرد. عده‌ای خیرخواه اما ناآگاهند. اعتماد به این افراد خسارت”‹بار و موجب پشیمانی می‌گردد. عده‌ای درست مثل بنگاه املاک عمل می‌کنند.
یعنی همه تلاششان در پی تحقق معامله و رسیدن به سود و منفعت مالی است اینها هم خطرناکند. گروه دیگر سوءنیت دارند یعنی با حیله و دغل سعی می‌کنند به اهداف و منافع شوم خود برسند.
این گروه سرشار از بخل، کینه و حسد بوده و هدف اصلی آنان نابودی خانواده‌ها است. این دسته بشدت غیرقابل اعتماد بوده و باید از آنها ترسید. در نهایت این گونه می‌توان گفت که انتخاب یک معرف امین و خیرخواه خود نیز به اندازه انتخاب یک همسر مناسب سخت و گاهی ناشدنی است.
بخش کلوب ازدواج تبیان
برگرفته از جام جم آنلاین



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

درمان بوی بد واژن با روش‌های موثر و سریع

تشدید مشکلات قلبی با مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا

قند خون‌تان را کنترل کنید تا سرطان نگیرید!

چرایی افزایش مصرف «شیشه» در کشور

آمیب مغزخور؛ تک‌سلولی عجیبی که مغزتان را می‌خورد!

دعوا در زندگی مشترک؛ از بی‌اثری تولد فرزند تا طبقه‌بندی 4 مدلی ازدواج

سفر به کشور سوئیس، سفری برای فرار از زندگی شهری

قلعه آگره، بنای سرخ هندوستان

عاقبت کسی که ولایت را نپذیرد،چه می شود؟

7 نکته‌ای که ازدواج‌تان را پایدار می‌کند

راهکاری برای حل بحران مهریه یا راهی برای نادیده گرفتن حقوق زنان؟!

نسبت به «ازدواج مجدد» زنان چه نگاهی دارید؟

راهکارهایی برای باز کردن گره‌ کور ازدواج

شب و روز عرفه چه اعمالی دارد؟

فلسفه و ضرورت امامت

اگر می‌خواهید فریلنسر شوید، از این اشتباهات دوری کنید

آیا کشتار دسته جمعی گوسفندان در عید قربان منطقی است؟

17 نکته درباره حجاب و منطق الزامی بودن آن

اجرای 30 طرح برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

گسترش پوکی استخوان و عواقب ناشی از آن

سلبریتی‌ها چطور سلبریتی شدند؟

خودآگاهی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

چرا هیتلر به سرخپوست ها علاقه مند بود؟

طلاقِ ازدواج در سینمای ایران!

4 پرده از زنان نقش‌آفرین در جنبش مشروطه

حقایقی دردناک از آزار مدرن کودکان

کاهش 50 هزار ازدواج طی یک‌سال

ازدواج موفق از دیدگاه رهبری

ابعاد اسلامی و جهانی شیر مادر

آیا می‌توان سن شناسنامه را تغییر داد؟

چطور حد و مرزهای حجاب را تشخیص بدهیم؟

شرایط فرزند خواندگی به زبان ساده

نماد زن ایرانی در جهان چیست؟

دلیل اصلی بیکاری جوانان تحصیل‌کرده چیست؟

شش مهارت برای مدیریت اختلاف‌ها در زندگی مشترک

وقتی اسم حجاب می آید کهیر می زنم!

دحوالارض به چه معنی است و چه اعمالی دارد؟

شرط افزایش توان رقابت با مدهای وارداتی چیست؟

آیا خداوند خانم‌های بدحجاب را عذاب می‌کند؟

افراد لال می‌توانند صحبت کنند!

خوشبختی خوب اما شادی بهتر است

نگاهی بر مناسب‌سازی شهر برای نابینایان و گروه‌های خاص

زائران حج بخوانند | همه آن‌ چه که یک مسافر حج باید بدانند!

مادرانگی و تغذیه‌گری شعر / اهمیت شعر و تاثیراتش بر سایر هنرها

حکم شرعی تتوی آرایشی بانوان

زنان قوی از درون زودتر می شکنند، ولی چرا؟

مهریه یا شروط ضمن عقد، کدام بهتر است؟

سیر تا پیاز عروسی‌های لاکچری آن هم از نوع «چشم‌درآر»!

در امتداد تاریکی؛ ماجرای ازدواج غیررسمی!

کجای جهان ایستاده‌ایم؟