آریا بانو

آخرين مطالب

«رُما» جوایز را درو کرد، «سوگلی» خوشه چید فرهنگي

«رُما» جوایز را درو کرد، «سوگلی» خوشه چید

  بزرگنمايي:

آریا بانو - هفتاد و دومین دوره جوایز بفتا با درخشش فیلم «رُما» به کارگردانی آلفونسو کوارون برگزار شد.
به گزارش خبرآنلاین، در هفتاد و دومین دوره جوایز بفتا فیلم «رُما» به کارگردانی آلفونسو کوارون با غلبه بر رقیب محبوبش «سوگلی» جوایز اصلی مراسم را درو کرد.
در این مراسم که ذیشب یکشنبه 21 بهمن در لندن برگزار شد، جوایز بهترین فیلم و بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان به «رُما» و جایزه بهترین کارگردانی به آلفونسو کوارون اهدا شد. به این ترتیب «رُما» از هم اکنون تا حدی تکلیف اسکار را هم مشخص کرد و برای رقبایش خط و نشان کشید.

دست خالی «سوگلی»‌ علیرغم بردن 7 جایزه
در این میان فیلم «سوگلی» به کارگردانی یورگوس لانتیموس که محبوب بریتانیایی هم حساب می‌شد و در 12 مورد نامزد جایزه شده بود (البته با 2 نامزد در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل عملا شانس برد 11 جایزه داشت) 7 جایزه گرفت اما حریف «رُما» نشد و جوایز اصلی را از دست داد. مهم‌ترین جایزه این فیلم را اولیویا کلمن در رشته بهترین بازیگر زن از آن خود کرد.
«سوگلی» همچنین جوایز چهره‌پردازی، طراحی صحنه، طراحی لباس، نقش مکمل زن و فیلمنامه غیراقتباسی را از آن خود کرد.
شب محکوم کردن برگزیت
در شبی که اجرای مراسم بفتا به جوانا لاملی سپرده شده بود، بدون مجری ماندن مراسم اسکار دستمایه شوخی شد. لاملی در این باره گفت: «شاید چون من در توییتر نیستم بفتا هنوز مجری دارد.»
هر چند مجری سعی داشت با شوخی‌های خود مراسم را گرم نگاه دارد اما برگزیت محور اصلی سخنان بسیاری از برندگان و اهداکنندگان جوایز بود. برای نمونه اندی سرکیس هنگامی که برای اهدای جایزه موسیقی روی صحنه حاضر شد، با کنایه گفت: «فیلم بدون موسیقی مثل بریتانیا بدون اروپا است.»
ادی مارسان بازیگر هم هنگام اهدای جایزه بهترین طراحی لباس به همین موضوع پرداخت و گفت: «بریتانیا گذشته‌اش را جور دیگر تصویر می‌کند تا برگزیت را توجیه کند.»
الیزابت کارلسن هم هنگام دریافت بفتای افتخاری به کمک مالی دریافتی بریتانیا از اتحادیه اروپا برای کارهای هنری پرداخت که با برگزیت دیگر خبری از آن نخواهد بود.
شب کم‌فروغ دیگران در حضور «رُما»‌ و «سوگلی»
دیگر فیلم محبوب سال برای بریتانیایی‌ها «راپسودی بوهمی» (حماسه کولی) بود که بازی در آن جایزه بهترین بازیگر مرد را برای رامی مالک به ارمغان آورد. رامی مالک در «راپسودی بوهمی» نقش فردی مرکوری خواننده سرشناس بریتانیایی را بازی می‌کند. با توجه به اینکه مالک جایزه انجمن بازیگران آمریکا را هم چند پیش دریافت کرد باید او را بخت نخست دریافت اسکار هم در نظر گرفت.
یکی از جنجال‌های پیش از برگزاری بفتا حذف نام برایان سینگر کارگردان «راپسودی بوهمی» از جمع نامزدهای بفتا بود. او که به آزار جنسی متهم شده است، سه هفته پیش از پایان فیلمبرداری «راپسودی بوهمی» از پروژه کنار گذاشته شده بود اما نامش در جمع کارگردانان اثر وجود دارد. رامی مالک هم هنگام دریافت جایزه‌اش از دکستر فلچر که پس از سینگر کار ساخت فیلم را به پایان رساند تشکر کرد اما از سینگر که بخش عمده کار را برعهده داشت نامی نبرد.

رامی مالک در «راپسودی بوهمی»
دست خالی مدعیان
فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود»‌ به کارگردانی بردلی کوپر در بفتا نامزد 7 جایزه بود اما فقط یک جایزه برد که آن هم قابل پیش‌بینی است. جایزه بهترین موسیقی به لیدی گاگا رسید و او نخستین زنی شد که در بفتا به این جایزه دست پیدا می‌کند. البته او این جایزه را همراه با بردلی کوپر و لوکاس نلسون دریافت کرد.
فیلم «نخستین انسان» دیمین شزل علیرغم 7 نامزدی دست خالی ماند. «معاون» به جایزه تدوین بسنده کرد و فیلم «بلک‌ک‌کلنزمن» با جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شب را به پایان رساند.
انیمیشن و مستند
یکی از داغ‌ترین رقابت‌های این دوره بفتا در بخش مستند بلند بود که جایزه‌اش به فیلم «صعود تکی» (Free Solo) اهدا شد. این فیلم برای رسیدن به این جایزه رقبایی مدعی از جمله «سه بیگانه همسان»، «مک‌کویین» و البته «آن‌ها هیچگاه پیر نمی‌شوند» اثر پیتر جکسون را از پیش رو برداشت.
در شاخه انیمیشن هم جایزه در حضور آثار مطرح دیزنی و پیکسار به انیمیشن «مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی» از کمپانی کلمبیا رسید.
فهرست برندگان جوایز بفتا
بهترین فیلم:‌ «رُما»
بهترین کارگردان: آلفونسو کوارون
بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: «سوگلی»
بهترین فیلمنامه اقتباسی: «بلک‌ک‌کلنزمن»
بهترین بازیگر مرد:‌ رامی مالک‌ در «راپسودی بوهمی»
بهترین بازیگر زن: اولیویا کلمن در «سوگلی»
بهترین بازیگر زن نقش مکمل: راشل وایز در «سوگلی»
بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: ماهرشالا علی در «کتاب سبز»
بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان‌: «رُما» از کشور مکزیک
بهترین مستند:‌ «صعود تکی»
بهترین انیمیشن: «مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی»
بهترین موسیقی: «ستاره‌ای متولد می‌شود»





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

برندگان جوایز انجمن نویسندگان آمریکا شناخته شدند

«نگهبان زمین» به شبکه پنج آمد

70 هزار نفر در سودای ستاره شدن/ «ستاره‌ساز» نوروز 98 می‌آید

خانه«بزرگ‌آقا»ی سریال شهرزاددر قبال زمینی برای بیمارستان واگذارشد

الناز شاکردوست کنار رفقای روزهای سخت/عکس

علی ضیاء: از 25 اسفند تا تحویل سال روی آنتن هستیم/دیده نشده‌ها را در شبکه یک دیدنی می‌کنیم

کار بدون مجوز در یک سریال؟/ پارسایی: در نسخه ارائه شده به ما آهنگ «یاس» نبود

«پایتخت» عید امسال در شکلی جدید به تلویزیون برمی‌گردد

نگارش «مهلا» به نیمه رسید

2 بازیگر زن پیشکسوت و دخترانشان در یک قاب/عکس

با عجیب‌ترین و بدترین اجراکنندگان اسکار آشنا شوید/ از دانل داک تا مرد رکوددار

آیا گران قیمت‌ترین نقاشی جهان تقلبی است ؟

برنده خرس طلا کیست؟

کاریکاتور آمریکن گات تلنت و ایکس فکتور موفق می‌شود!

برنامه حرفه‌ای علیخانی، زیر سایه داور نچسب!‏

دبیر جشنواره موسیقی فجر در گفت‌وگو با «شهروند» به سوء‌تفاهم‌ها پاسخ داد

نظر کمال تبریزی درباره سکوت برخی سلبریتی‌ها پس از حادثه تروریستی زاهدان

جشنواره جایی است که می‌شود در آن صداهای آزاد را شنید/ رضا میرکریمی به تماشای "اپرای عشق" غریب‌پور نشست

روزگار موسیقی‌دانان ایرانی در دو دهه‌ اول انقلاب / نگاهی به مستند "قطار مسیر 60"

نویسنده‌ای که گروگان گرفته می‌شود / تئاتر در شهر قزوین مشکلات زیادی دارد / روایت سعید شیخی از نمایش "تاریخ مردم کوچه و بازار قرن 18 فرانسه" و حضور در جشنواره تئاتر فجر

اجرایی مبهم و تحلیل نشدنی / نگاهی به نمایش "بازگشت به خانه" به کارگردانی محمد شاکری

گروه موسیقی هاوین برای اولین بار به صحنه می‌رود

آثار چند نمایشنامه‌نویس ایرانی به فرانسه ترجمه و خوانش می‌شود / گزارش برگزاری نشست پروژه "فضاسازی" با حضور نمایشنامه‌نویسان فرانسوی

گسترش روابط فرهنگی پژوهشی ایران با قطر

میهمانی خودمانی با نجف دریابندی

حضور غلامعلی حداد عادل در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر / وزیر ارشاد به تماشای "باغ خونی" نشست

اجرایی پر از ابهام / نگاهی به نمایش "دختر سطلی" به قلم تریفه کریمیان و کارگردانی فاتح بادپروا

رونمایی از پوستر "شعر تن‌پوش" در هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

حضور انتشارات حافظ با 100 عنوان کتاب در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

سهم استان‌های ایران از هشتمین روزِ جشنواره‌ تئاتر سی و هفتم

یک نقالی مدرن / نگاهی به نمایش "آرش" به نویسنده و کارگردانی گلچهر دامغانی

انتشار فراخوان مسابقه طراحی لباس با موضوع شعر در قالب تن‌پوش / ارسال آثار برگزیده از طریق دفاتر مستقر شیم در اروپا به بازار فروش بین‌الملل

فعالیت بیش از 20 استان همزمان با برگزاری جشنواره مد و لباس فجر در پایتخت

موسیقی آذری برج آزادی را تسخیر کرد

شبی که هنرستانی‌ها و دانشگاهی‌ها نواختند

پتر اشتاین یا وسعت دید تئاتری / جُستاری پیرامون حضور کارگردان‌های به نام در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

نامزدهای برگزیده بخش عکس معرفی شدند

منتظری، توکلی و جعفری در اولین نشست تاریخ شفاهی تئاتر ایران

گزارش‌های روایی جداگانه / نگاهی به نمایش "استرالیا" به کارگردانی کامران جباری

محبوس شدن در موقعیت‌های بازی‌گونه دوره مدرنیزم / نگاهی به اثر "نمایش" نوشته ساموئل بکت به کارگردانی مسعود حق‌پناه

پیام وزیر ارشاد به نهمین همایش سراسری هنرمندان کیش

تاکید بر نوآوری در برنامه‌ها / کاهش تعداد نیروهای اجرایی نمایشگاه

نگاهی به خدمات استاد شهرام ناظری به ادبیات فارسی به بهانه زادروزش

علی ضیا روز تحویل سال در شبکه یک

آقای علیخانی! همان «ماه عسل» را بساز!

ماجرای شیر سماور که چکه می‌کرد/ کارگردانی که حواسش به خمیازه هنروران هم بود!

منصور خانلو درگذشت

برنامه آخرین روز جشنواره موسیقی فجر / از ارکستر آیسو و بربطیان تا محسن ابراهیم‌زاده

از سخن زرتشت تا "لا لا لند" با گروه آوازی تهران

بررسی سیر تحولات جشنواره مد و لباس فجر از وحدت در عین کثرت تا چالش سیاست‌های تاریخی و جغرافیایی