آریا بانو

آخرين مطالب

«جشن طلاق» یا سوگواری جدایی ؟ گفتگو

«جشن طلاق» یا سوگواری جدایی ؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو - در گذشته‌ای نه چندان دور، طلاق عملی بود که موجب سرشکستگی و شرمندگی والدین زوجین می‌شد، به طوریکه در بسیاری از موارد برخی زوجین زندگی خود را با وجود مشکلات فراوان به دلیل احساس ترس، گناه و مسئولیت ادامه می‌دادند؛ هرچند که با گذشت زمان نه تنها این نگاه تغییر کرد بلکه نرخ و آمار طلاق افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، این روزها برگزاری «جشن طلاق» یکی از رسومات بیگانه‌ای است که در ایران و توسط برخی زوجین به عنوان مراسم لاکچری و خاص برگزار می‌شود. صاحب‌نظران حوزه خانواده درباره برگزاری این جشن‌ها نظرات متفاوتی دارند. طاهره همیز ، کارشناس و مشاور خانواده چندی پیش در این رابطه با بیان اینکه جامعه عفیف اسلامی ایران مراسم‌های مرتبط با جشن طلاق را تأیید نمی‌کند، به ایسنا گفته بود: این نوع جشن‌ها معمولاً توسط خانواده‌هایی برگزار می‌شود که مراسم‌های ازدواجشان را با تجملات افسارگسیخته و اسراف شروع کرده‌اند. زمانیکه رفتارهای ابتدایی هر کاری با فعالیت‌های اشتباه آغاز شود طبیعتاً با رفتارهای اشتباه نیز به پایان می‌رسد.
او همچنین افزایش دشمنی، احساس بدبینی نسبت به اطرافیان، مسدود شدن راه بازگشت زوجین به زندگی و ایجاد احساس بغض و کینه را از آثار برگزاری جشن‌های طلاق دانسته و اظهار کرده بود: برگزاری جشن‌های طلاق راه بازگشت مجدد زوجین به زندگی را برای همیشه کور می‌کند چراکه میان همه افراد و افکار عمومی این‌طور اعلام شده که آنها از یکدیگر جدا شده‌اند و فرد از ترس افکار عمومی به سمت همسر خود باز نمی‌گردد، همچنین از طرفی دیگر این مراسم‌ها موجب ایجاد احساس انتقام و انتقام‌جویی می‌شود.
در همین راستا دکتر طیبه حاجی محمدیزدی ، کارشناس و مشاور خانواده نیز گفته بود که «برگزارکنندگان جشن‌های طلاق همیشه با تکیه بر موضوع جشن نسبت به برگزاری آن اقدام می‌کنند، به عبارت دیگر این افراد به دلیل فرار از فشارهای بعد از طلاق به جشن درباره این موضوع روی می‌آورند اما این جشن‌ها هیچ‌گاه نمی‌تواند عذاب‌ها و رنج‌های وارد شده بر زوج طلاق گرفته را از ذهن و یاد آنها پاک کند».
اگرچه اکثر کارشناسان حوزه خانواده برپایی جشن‌های طلاق را اقدامی مثبت قلمداد نمی‌کنند، اما یک جامعه‌شناس درباره برگزاری جشن‌های طلاق معتقد است که نباید با نگاه منفی به آن اندیشید.
مصطفی مهرآئین در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برگزاری جشن‌های طلاق گونه‌ای از مناسک تشخص است، می‌گوید: برخی افراد برای متمایز کردن خود از دیگر افراد جامعه مراسم‌ها و رفتارهایی از خود بروز می‌دهند تا از این طریق بتوانند به خود تشخص ببخشند. باید به مناسک به مثابه نمایش چیز دیگری نگاه کرد، این جشن‌ها مناسکی برای سبک کردن بار اتفاق "طلاق" است و نباید با نگاه منفی به آن اندیشید.
وی با بیان اینکه مبنای روابط عاشقانه و عاطفی "رابطه" است، می‌افزاید: طلاق نیز جزئی از روابط عاطفی است که می‌تواند محیطی برای بازتولید روابط عاشقانه ایجاد کند، لذا نباید به برگزاری جشن‌های طلاق نگاه منفی داشت. فرآیند روابط عاشقانه و ازدواج مراحل متعددی مانند آشنایی قبل از ازدواج، گفت‌وگو، با هم بودن‌ها، مجادلات و درنهایت جدایی دارد، این مراحل نشان می‌دهد که در این روابط احساساتی وجود دارد لذا طلاق و جشن‌های مربوط به آن بهانه‌ای برای نمایش این مسائل است.
البته این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان می‌کند: برگزاری جشن‌های طلاق می‌تواند احساس کینه و نفرتی که میان زوجین وجود دارد را نشان دهد، اما باتوجه به اینکه در فرآیند "جدایی" روابط عاشقانه، درد و رنجی احساس می‌شود لذا یکی از راه‌های مخفی کردن این درد برگزاری این جشن‌هاست، از طرفی دیگر این جشن‌ها نشان می‌دهد که بعد از عمل طلاق همچنان روابط صمیمانه میان زوجین ادامه‌دار خواهد بود.
مهرآئین با بیان اینکه برگزاری جشن‌های طلاق نوعی مراسم سوگواری برای "جدایی" یک رابطه است، ادامه می‌دهد: این جشن‌ها بیانگر آن است که طلاق به معنای افسردگی، یاس و ناامیدی نیست بلکه می‌تواند بهانه‌ای برای شروع فصل جدیدی از زندگی زوجین باشد.
این استاد دانشگاه درباره علت برگزاری این نوع جشن در ایران بدون آنکه هیچ پیشینه فرهنگی و تاریخی در کشور داشته باشد، نیز می‌گوید: کشور ما جزئی از خانواده جهانی است، زمانی که در جهان مراسم‌هایی به درست یا نادرست مرسوم می‌شوند، نمی‌توان در عصر رسانه و تکنولوژی توقع داشت که در ایران از برگزاری آن چشم‌پوشی کند.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است

سینمای ایران دیگر مشتی‌گری ندارد چون آدم‌هایش کم‌لطف شده‌اند / با حسن رضایی از کشتی کج تا "شبح کژدم"

علی مسعودی: "آخر خط" یک سریال طنز به معنای واقعی است / منتظر تصمیم مدیران شبکه سه هستیم

در این تراس کمدی بولوار اجرا می‌شود / نگاهی به نمایش "تراس" نوشته ژان کلود کریر و کارگردانی مسعود کرامتی

لزوم همراهی فعالان عرصه مد و لباس با جریان اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی