آریا بانو

آخرين مطالب

«جشن طلاق» یا سوگواری جدایی ؟ گفتگو

«جشن طلاق» یا سوگواری جدایی ؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو - در گذشته‌ای نه چندان دور، طلاق عملی بود که موجب سرشکستگی و شرمندگی والدین زوجین می‌شد، به طوریکه در بسیاری از موارد برخی زوجین زندگی خود را با وجود مشکلات فراوان به دلیل احساس ترس، گناه و مسئولیت ادامه می‌دادند؛ هرچند که با گذشت زمان نه تنها این نگاه تغییر کرد بلکه نرخ و آمار طلاق افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، این روزها برگزاری «جشن طلاق» یکی از رسومات بیگانه‌ای است که در ایران و توسط برخی زوجین به عنوان مراسم لاکچری و خاص برگزار می‌شود. صاحب‌نظران حوزه خانواده درباره برگزاری این جشن‌ها نظرات متفاوتی دارند. طاهره همیز ، کارشناس و مشاور خانواده چندی پیش در این رابطه با بیان اینکه جامعه عفیف اسلامی ایران مراسم‌های مرتبط با جشن طلاق را تأیید نمی‌کند، به ایسنا گفته بود: این نوع جشن‌ها معمولاً توسط خانواده‌هایی برگزار می‌شود که مراسم‌های ازدواجشان را با تجملات افسارگسیخته و اسراف شروع کرده‌اند. زمانیکه رفتارهای ابتدایی هر کاری با فعالیت‌های اشتباه آغاز شود طبیعتاً با رفتارهای اشتباه نیز به پایان می‌رسد.
او همچنین افزایش دشمنی، احساس بدبینی نسبت به اطرافیان، مسدود شدن راه بازگشت زوجین به زندگی و ایجاد احساس بغض و کینه را از آثار برگزاری جشن‌های طلاق دانسته و اظهار کرده بود: برگزاری جشن‌های طلاق راه بازگشت مجدد زوجین به زندگی را برای همیشه کور می‌کند چراکه میان همه افراد و افکار عمومی این‌طور اعلام شده که آنها از یکدیگر جدا شده‌اند و فرد از ترس افکار عمومی به سمت همسر خود باز نمی‌گردد، همچنین از طرفی دیگر این مراسم‌ها موجب ایجاد احساس انتقام و انتقام‌جویی می‌شود.
در همین راستا دکتر طیبه حاجی محمدیزدی ، کارشناس و مشاور خانواده نیز گفته بود که «برگزارکنندگان جشن‌های طلاق همیشه با تکیه بر موضوع جشن نسبت به برگزاری آن اقدام می‌کنند، به عبارت دیگر این افراد به دلیل فرار از فشارهای بعد از طلاق به جشن درباره این موضوع روی می‌آورند اما این جشن‌ها هیچ‌گاه نمی‌تواند عذاب‌ها و رنج‌های وارد شده بر زوج طلاق گرفته را از ذهن و یاد آنها پاک کند».
اگرچه اکثر کارشناسان حوزه خانواده برپایی جشن‌های طلاق را اقدامی مثبت قلمداد نمی‌کنند، اما یک جامعه‌شناس درباره برگزاری جشن‌های طلاق معتقد است که نباید با نگاه منفی به آن اندیشید.
مصطفی مهرآئین در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برگزاری جشن‌های طلاق گونه‌ای از مناسک تشخص است، می‌گوید: برخی افراد برای متمایز کردن خود از دیگر افراد جامعه مراسم‌ها و رفتارهایی از خود بروز می‌دهند تا از این طریق بتوانند به خود تشخص ببخشند. باید به مناسک به مثابه نمایش چیز دیگری نگاه کرد، این جشن‌ها مناسکی برای سبک کردن بار اتفاق "طلاق" است و نباید با نگاه منفی به آن اندیشید.
وی با بیان اینکه مبنای روابط عاشقانه و عاطفی "رابطه" است، می‌افزاید: طلاق نیز جزئی از روابط عاطفی است که می‌تواند محیطی برای بازتولید روابط عاشقانه ایجاد کند، لذا نباید به برگزاری جشن‌های طلاق نگاه منفی داشت. فرآیند روابط عاشقانه و ازدواج مراحل متعددی مانند آشنایی قبل از ازدواج، گفت‌وگو، با هم بودن‌ها، مجادلات و درنهایت جدایی دارد، این مراحل نشان می‌دهد که در این روابط احساساتی وجود دارد لذا طلاق و جشن‌های مربوط به آن بهانه‌ای برای نمایش این مسائل است.
البته این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان می‌کند: برگزاری جشن‌های طلاق می‌تواند احساس کینه و نفرتی که میان زوجین وجود دارد را نشان دهد، اما باتوجه به اینکه در فرآیند "جدایی" روابط عاشقانه، درد و رنجی احساس می‌شود لذا یکی از راه‌های مخفی کردن این درد برگزاری این جشن‌هاست، از طرفی دیگر این جشن‌ها نشان می‌دهد که بعد از عمل طلاق همچنان روابط صمیمانه میان زوجین ادامه‌دار خواهد بود.
مهرآئین با بیان اینکه برگزاری جشن‌های طلاق نوعی مراسم سوگواری برای "جدایی" یک رابطه است، ادامه می‌دهد: این جشن‌ها بیانگر آن است که طلاق به معنای افسردگی، یاس و ناامیدی نیست بلکه می‌تواند بهانه‌ای برای شروع فصل جدیدی از زندگی زوجین باشد.
این استاد دانشگاه درباره علت برگزاری این نوع جشن در ایران بدون آنکه هیچ پیشینه فرهنگی و تاریخی در کشور داشته باشد، نیز می‌گوید: کشور ما جزئی از خانواده جهانی است، زمانی که در جهان مراسم‌هایی به درست یا نادرست مرسوم می‌شوند، نمی‌توان در عصر رسانه و تکنولوژی توقع داشت که در ایران از برگزاری آن چشم‌پوشی کند.
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

محمد بحرانی: مهران مدیری بخشی از کمدی ایران را جابه جا کرد

عده ای درصدد کمرنگ کردن حضور زنان در آینده سیاسی کشور هستند

وزیر کشور: کمتر از 10 درصد بانوان جامعه بد حجاب هستند

سیده فاطمه ذوالقدر: دولت در مسیر مدیریت بیمه و مالیات فعالان هنر صنعت مد و لباس گام بردارد

شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور چیست؟

زنان عاشورایی زمینه ساز تداوم نهضت حسینی شدند

وزیر آموزش و پرورش: مشکل کمبود معلم تا ابتدای مهر حل خواهد شد

کارگردان «داش آکل»: بازخورد مثبت مخاطبان نشان از درستی راهم بود

سیدجواد هاشمی: ما باعث می‌شویم مردم ماهواره نگاه کنند

لباس تعزیه مستند تاریخی ندارد / مراقب تحریف اصول و مبانی تعزیه باشیم / روایت داوود فتحعلی‌بیگی از اصول پوشش در هنری نمایشی و مملو از نشانه

داریوش ارجمند: من کی گفتم تلویزیون پول کثیف دارد

خون بندناف چند سال قابل نگهداری است؟

سیاست های کلی خانواده جدی گرفته نشده است

حسینی: برای اول مهر کلاس بدون معلم نخواهیم داشت

کودکان را تنبیه و‌تهدید نکنید!

کامران: دولت باید در دو سال پایانی «موضوع آب» و «اصلاح نظام بانکی» را در اولویت بگذارد

صنایع دستی نیروی پیشران در اقتصاد کشور خواهد بود

واکسن چهار ظرفیتی آنفولانزا بزنیم یا سه ظرفیتی؟ +بهترین زمان تزریق

فرمانده نیروی انتظامی تهران هم که باشی بازم توی خونه فرمانده یکی دیگه‌س!

گفتگو با 2زن شیرازی که مسافران مترو را بیچاره کردند

جلیلی شیوانی: میلیون‌ها دختر ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارند

زنان پایتخت چاق‌تر و افسرده‌تر از مردان

حناچی: هوای دستفروشان را داریم

میوه ای که صد برابر مرکبات ویتامین سی دارد

هشدار وزیر بهداشت در مورد آمار تصادفات جاده ای

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

نرگس اصغری: بازار تبریز نیازمند همراهی طراحان حرفه‌ای است

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست