آریا بانو

آخرين مطالب

یادبود لطفی و ابتهاج در دومین شب جشنواره موسیقی فجر / سایه ارغوان و همنوازان سایه با دو خواننده اجرا کردند فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مریم رفائی: تالار ایوان شمس پنجشنبه شب میزبان گروه گروه‌های موسیقی سایه ارغوان و همنوازان سایه به سرپرستی محمدامین اکبرپور نوازنده تار بود.


سرویس موسیقی هنرآنلاین: گروه‌های موسیقی سایه ارغوان و همنوازان سایه به سرپرستی محمدامین اکبرپور نوازنده تار، در حالی دومین اجرای تالار ایوان شمس در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را برگزار کردند که علیرضا حاجی طالب در بخش نخست کنسرت به‌عنوان خوانندهِ گروه همنوازان سایه و اشکان کمانگری در بخش دوم کنسرت به‌عنوان خواننده گروه سایه ارغوان روی صحنه به آوازخوانی پرداختند.
بخش نخست این کنسرت به اجرای آثاری از ساخته‌های محمدامین اکبرپور و بخش دوم آن، به اجرای آثاری از زنده‌یاد محمدرضا لطفی اختصاص داشت و یاد استاد لطفی در دومین شب جشنواره موسیقی سی و چهارم زنده نگه‌داشته شد.
کنسرت با مقدمه‌ای بر اساس ردیف از ساخته‌های محمدامین اکبرپور آغاز شد و بدون وقفه مخاطبان شاهد اجرای تک‌نوازی تار و سپس اجرای چهار‌مضرابی بر اساس ردیف بودند.
در ادامه علیرضا حاجی طالب با همراهی محمدامین اکبرپور نوازنده تار، سازوآوازی را با شعری از هوشنگ ابتهاج برای حاضران اجرا کرد.
سپس با نواخته شدن ساز تمبک و همراهی دیگر اعضای گروه، تصنیف "دلم تنگ است" با شعری از هوشنگ ابتهاج، اردلان سرافراز و مهدی اخوان ثالث شنیدنی شد؛ و بدون هیچ تنفسی، ساز نی شروع به نواختن کرد و حاجی طالبی آوازی از سروده‌های هوشنگ ابتهاج را سر داد و پس‌ازآن، نوبت به تار و آواز از ساخته‌های رضوی و شعر ابتهاج رسید و در ادامه نواختن ساز تمبک و همراهی اعضای ارکستر نوید اجرای "دلتنگ شد گل" را داد که با صدای حاجی طالب به‌خوبی اجرا شد.
سنتور و آواز از ساخته‌های حسینی و با شعری از هوشنگ ابتهاج انتخاب بعدی گروه همنوازان سایه بود که بدون هیچ وقفه‌ای برای مخاطبان اجرا شد.
"دلم گرفته" همانند دیگر انتخاب‌های این گروه از اشعار هوشنگ ابتهاج بود و در ادامه تار و آواز شنیدنی شد.
"شب آمد و دلتنگم"، "ز آتش دل" و "رنگ شهنازتک" انتخاب‌های پایان بخش نخست این برنامه بودند که توسط گروه موسیقی همنوازان سایه به اجرا درآمد.
از نکات قابل‌توجه بخش نخست این اجرا انتخاب‌های کوتاه سازوآواز در میان تصنیف‌ها بود که مخاطبان را با خود همراه می‌کرد. همچنین انتخاب اشعار و ترتیب اجرای آن‌ها نیز به‌درستی صورت گرفته بود.
همان‌طور که از نام گروه پیداست تمامی تصانیف و سازوآواز‌ها از سروده‌های هوشنگ ابتهاج(سایه) انتخاب‌شده بود و همنوازان سایه، با اشعار این شاعر هم ساز و هم‌آواز شدند.
پس از دقایقی تنفس، گروه موسیقی سایه ارغوان به سرپرستی محمدامین اکبرپور و خوانندگی اشکان کمانگری روی صحنه آمدند و بخش دوم این برنامه را رقم زدند.
"بشارت" از ساخته‌های محمدرضا لطفی و سروده‌های سایه آغازگر بخش دوم این اجرا با آواز اشکان کمانگری بود و در ادامه نوای تارِ محمدامین اکبرپور، گوش‌نواز شد.
"عاشقان سرمست" از ساخته‌های محمدرضا لطفی و با شعر مجتبی کاشانی و تک‌نوازی کمانچه: دوضربی میرزا حسینقلی (روایت محمدرضا لطفی) انتخاب‌های بعدی گروه بود.
در ادامه تصنیف "ایرانی" از ساخته‌های پرویز مشکاتیان و سروده‌های جواد آذر به اجرا درآمد که در قسمت‌هایی با همخوانی اعضای گروه با خواننده همراه بود و در ادامه مخاطبان شاهد اجرای ضربی تار و سنتور (چاووش 6) بودند.
پس از اجرای دوضربی عراق از ساخته‌های محمدرضا لطفی و با شعری از فرخی یزدی، نوای کمانچه شنیدنی و بدون وقفه‌ "ای ایران" محمدرضا لطفی و شعر جواد آذر اجرایی شد.
آزادی با شعری از فرخی یزدی، دلا دیدی و سپیده از اشعار هوشنگ ابتهاج انتخاب‌های پایانی گروه سایه ارغوان در دومین شب از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر بودند.
اجرای بخش دوم این کنسرت به نسبتِ بخش نخست متشکل از اجرای قطعاتی طولانی‌تر بود و مخاطبان شاهد فرازوفرودهای بیشتری در اجرای آثار بودند.
علیرضا حاجی طالب (آواز)، یاشار مهاجری (سنتور)، یوسف رنجبر (نی)، محسن فروغی (تار)، آیلی مرغوب، دلارا ابراهیمی (کمانچه)، ایوب امین زاده (عود)، مهدی کریمی (رباب)، مجید علیزاده (تمبک)، پویان گرامی (دف، دایره) و محمدامین اکبرپور (تار، سرپرست، آهنگساز) اعضای گروه همنوازان سایه برای اجرا در بخش نخست تشکیل می‌دادند.
همچنین اشکان کمانگری (آواز)، حمیدرضا برزویی (سنتور)، محمد یوسفی (نی)، آرش عزیزی (تار)، فریما موفقی، فیروزه رئیس دانا (کمانچه)، اکبر داداش زاده (رباب)، مسعود پاد (عود)، سهیل اله دادیان (تمبک)، میلاد شکری (دف، دایره)، محمدامین اکبرپور (تار، سرپرست) اعضای سایه ارغوان را برای اجرا در بخش دوم این برنامه تشکیل می‌دادند.
برنامه‌های سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر تا 30 بهمن‌ماه در 8 سالن برگزار می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/126306/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چگونه از آخرین افزایش قیمت ارز دیجیتال بهره ‌برداری کنیم؟

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!