آریا بانو

آخرين مطالب

گروه نقاشان سپند در گالری دیدی / نمایشگاه نصرالهی، جابلو و اعظم‌زاده در خاص‌ترین موزه ایران فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - موزه گالری دیدی از 25 بهمن میزبان نمایشگاهی از آثار احمد نصرالهی، خلیل سمائی جابلو و محمد اعظم‌زاده با عنوان "خاطرات معلق" شده است.


به گزارش هنرآنلاین ؛ احمد نصراللهی، خلیل سمائی جابلو و محمد اعظم زاده سه نقاشی مقیم مازندران هستند که از سال 1393 گروه "سپند" را تشکیل داده‌اند و آن طور که نصراللهی می‌گوید، این گروه تمام تلاش‌اش بر فراگیر کردن نگاهی جمعی در هنر و هم‌زیستی با وجود تفاوت‌ها است.
نقاشان این گروه سال‌هاست فعالیت حرفه‌ای می‌کنند و تاکنون نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی برپا کرده‌اند. نصراللهی که سال‌های 1356 تا 1362 سرپرستی گروه نقاشان آزاد بابل را بر عهده داشته، بر این باور است که هم زیستی، نه به معنای تک فکری که به معنای در کنار هم بودن با وجود تفاوت‌هاست. هر چند اعضای گروه سپند به نسل‌های مختلف تعلق دارند؛ اما در تلاش‌اند تا فارغ از سن و سال، در کنار هم بودن را تجربه کنند.
در افتتاحیه نمایشگاه "خاطرات معلق" که غروب پنجشنبه 25 بهمن 97 در موزه گالری دیدی برگزار شد، شماری از هنرمندان نقاش و مجسمه‌ساز و اساتید و فرهیختگان مازندران و تهران و مدیران گالری‌های نوران، هنر بابل، آیدا، آسوریک و ...حضور داشتند. در این نمایشگاه هر یک از نقاشان 12 اثر روی دیوار برده است. آثار احمد نصرالهی گزیده‌ای از نقاشی‌های این هنرمند در سال‌های دهه 80 و 90 است. آثار خلیل سمایی جابلو از بین نقاشی‌های سال‌های 95 و 97 انتخاب شده و آثار محمد اعظم‌زاده هم از بین نقاشی‌هایش در سال‌های 95 و 97.
تکنیک آثار احمد نصرالهی اکریلیک در سه ابعاد 85 در 85؛ 120 در 120 و 165 در 165 است. تکنیک آثار خلیل سمایی جابلو ترکیب مواد و در ابعاد بین 21 در 35 و 240 در 180 اجرا شده است. آثار محمد اعظم‌زاده نیز با تکنیک رنگ روغن و در ابعاد 100 در 100 اجرا شده است.

نصراللهی درباره انتخاب عنوان "خاطرات معلق" برای نمایشگاه گفت: "این عنوان در واقع تداعی‌کننده کار هر سه ماست. از دید ما هنر یک نگاه عقلانی محض نیست؛ چون با عواطف سر و کار دارد و عواطف چندان با عقل جور در نمی‌آید و به عشق نزدیک است."
در ظاهر، خطّی که گروه نقاشان "سپند" را به هم وصل می‌کند، مازندرانی بودن اعضای این گروه است؛ اما نصراللهی معتقد است مازندران، تنها یک مکان است که بزرگ‌اش کنیم می‌شود ایران و بزرگ‌ترش کنیم می‌شود جهان: "به قول نیما یوشیج، دنیا خانه من است. نیما همیشه می‌گفت افتخار می‌کنم دهاتی هستم؛ ولی دهاتی ماندن افتخار نیست و باید جهانی بود. ما باید با حفظ و حراست از فردیت‌مان، جهانی باشیم و گفتمان جهانی را در پیش بگیریم."
این نقاش پیشکسوت درباره موزه گالری دیدی هم افزود: "من مهندس توسلی را به اندازه سنّ نقاشی‌ام می‌شناسم. ایشان از مجموعه‌داران قدیمی است. یکی از زیباترین و پر اهمیت‌ترین موضوعات این است که آدمی، انباشت سرمایه خود را عجین کند با انباشت سرمایه جمعی و این کاری است که ایشان کرده‌اند و به نظر من خیلی ارزشمند است."
از دید اعضای گروه نقاشان "سپند"، در نقاشی آنچه اهمیت دارد تحلیل دائم واقعیت است تا هنرمند، ماهیت اشیاء و محیط را برای بهتر یافتن، هویدا سازد. برای هنرمند تمایل به نقاشی از جهان پیرامون چنان است که خود احساس می‌کند تا خویشتن خویش را بیان کند و بدیهی است که پیامِ چنین اثری از بطن و درون آن حاصل می‌‌شود. در اینجا پیام؛ نه آن است که دیگران بنا به عرف و عادت می‌شناسند، بلکه پاسخ به دردی فراگیر و مبهم است که از درون همه انسان‌های متفکر جوشیده و نقاش برای رهایی از آن، قالب‌های سطحی و هر آنچه را در صورت است کنار گذاشته و با بهره‌گیری از فرم و رنگ در جستجوی معنا می‌رود تا آنچه را که در هستی برایش معمای ابهام برانگیز است ترسیم کند."

احمد نصرالهی متولد 1330 در بابل است. او نقاشی را به شکل تجربی از سال 1345 آغاز کرد. او از سال 1353 تا 1381 مدرس آموزش و پرورش بود و از 1356 تا 1362 سرپرستی گروه نقاشان آزاد بابل را بر عهده داشت. از سال 1356 تاکنون مدیریت آتلیه آبی (بعدها نگارخانه آبی) را بر عهده دارد. برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در این نگارخانه، آموزش نقاشی به کودکان و نوجوانان و بزرگسالان، چاپ کتاب و انتشار مقالات تخصصی در نشریات و برگزاری ورک‌شاب و سخنرانی در زمینه هنر کودکان از جمله فعالیت‌های این سال‌های نصراللهی است.
خلیل سمائی جابلو، دیگر عضو گروه نقاشان "سپند " متولد 1345 اردبیل، کارشناسی نقاشی از دانشگاه شاهد تهران و کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز دارد. او عضو مدرسین گروه نقاشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مدیر آموزشگاه آزاد هنری خانه دوست با 27 سال سابقه فعالیت در زمینه نقاشی و طراحی است. اجرای جشنواره مجسمه‌های شنی در ایران 1384 از جمله فعالیت‌های اوست. سمائی جابلو تاکنون 18 نمایشگاه انفرادی و بیش از 60 نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از ایران از جمله ایتالیا؛ کاخ ونیز 2010، دبی -2009 و آمریکا 2009 دانشگاه کلمبیا برگزار کرده است. او داور بیش از 26 جشنواره و مسابقات فرهنگی و هنری استانی و کشوری بوده است.
محمداعظم زاده، نفر سوم این گروه، متولد 1347 عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس تهران است. در کنار برپایی نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعدد، چاپ 29 مقاله علمی پژوهشی و علمی ترویجی در کارنامه او دیده می‌شود.
مجموعه فرهنگی، هنری "دیدی"، اردیبهشت ماه سال 1395 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مدیریت علی توسلی، مجموعه‌دار در شهرستان نورِ استان مازندران افتتاح شد. مجموعه بزرگ فرهنگی هنری "دیدی" که شامل خانه کتاب، مرکز خرید، کافی‌شاپ و رستوران است، اکنون با نگهداری مجموعه‌ای بیش از هزار و ٨٠٠ اثر ارزشمند هنرمندان معاصر ایران، موزه‌ای شاخص در کشور محسوب می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند تا 30 فروردین 98 هر روز از ساعت ١٠ صبح تا ١١ شب از نمایشگاه "خاطرات معلق" در مجتمع فرهنگی- هنری دیدی، به نشانی ایزدشهر، کیلومتر ٩ جاده محمودآباد- نور دیدن کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/126473/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترایفل توت فرنگی، یک دسر عالی بدون نیاز به فر

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

طبیعت زیبای لرستان

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

زیبایی های یک پل در چین در میان ابر ها

این غذای لذیذ را در کمتر از نیم ساعت آماده کن!

7 راه برای کمک به سم‌زدایی طبیعی بدن

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

مهدی طارمی شاهزاده شد!

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

مدل مانتو شیک و مزونی بهاره کیان افشار با طرح بته جقه خاص و بی نظیر / خانم بازیگر از حلقه ازدواجش رونمایی کرد

زمان دقیق اعمال و میزان افزایش حقوق 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اعلام شد

تغییر چهره دیدنی مریم اوزرلی بازیگر نقش «خرم سلطان» بعد از 12 سال در آلمان که پربازدید شد

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

خوشمزه ترین کتلت مامان پز

کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی شود

خطای شناختی در اعتماد به اتفاق‌های تازه

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

اولین سالگرد ازدواج ساده و خلوت آرین بهاری خواننده پازل بند و همسرش / خوشبخت باشید

پیرزن 81 ساله بعد از 60 سال به اولین عشق خود بله گفت / دود از کنده بلند میشه

تغییر چهره عسل امیرپور همسر سام درخشانی 9 سال بعد از ازدواجش / چقدر ساده و مهربون