آریا بانو

آخرين مطالب

«کافه دانتیسم»؛ رویای بی‌رونق گفتگو

«کافه دانتیسم»؛ رویای بی‌رونق

  بزرگنمايي:

آریا بانو - «کافه دانتیسم» اردیبهشت ماه سال جاری با ایده یکی از مربیان آموزش موسیقی به کودکان مبتلا به سندروم داون و اوتیسم با هدف مشارکت اجتماعی این کودکان در حالی در یکی از پاساژهای ونک راه‌اندازی شد که علی‌رغم استقبال غیرمنتظره مردم، این تب و تاب خیلی زود فروکش و با اختلافات داخلی اعضای کافه همراه شد؛ هم‌اکنون که محل کافه دانتیسم از ونک به دریاچه چیتگر نقل مکان کرده است شائبه‌هایی ایجاد شده که آیا ایده اشتغالزایی برای این دسته از کودکان موفقیت‌آمیز بوده است؟

به گزارش ایسنا، هرچند در ابتدای تأسیس کافه، آیلین آگاهی، مؤسس کافه دانتیسم از حمایت‌های سازمان بهزیستی از ایده‌اش و حمایتهای مالی این سازمان برای اجاره کافه در منطقه ونک گفت و تشکر کرد اما دیری نپایید که اخبار گوناگون از احتمال تعطیلی کافه دانتیسم به دلیل نداشتن درآمد کافی و اختلاف بین اعضای آن حکایت کرد.
انتقاداتی نیز مطرح شد که نوک پیکانش گاهی سازمان بهزیستی را به دلیل نداشتن حمایت کافی از این کافه نشانه گرفت و گاهی این پیکان به سوی مؤسس کافه بود که به بیمه تأمین اجتماعی این کودکان بی‌توجه بود و تنها از نام این کودکان برای تحقق یک ایده استفاده شده است.
در حالی که در ابتدای راه و آغازین روزهای افتتاح کافه دانتیسم آگاهی از پیش‌بینی پرداخت حقوق و مزایا به کودکان شاغل در این کافه سخن می‌گفت و عنوان می‌کرد «هرچه قدر کافه درآمد داشته باشد به شکل مساوی بین بچه‌ها تقسیم می‌شود، همچنین آنها (افرادی که به سن کار رسیده‌اند) بیمه شده‌اند و حتی بیمه مسئولیت و …هم انجام شده است» حال با گذشت کمتر از یکسال از راه‌اندازی کافه مذکور، ‏ حسین نحوی نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون مدرکی درباره بیمه شدن افراد شاغل در "کافه دانتیسم " به این سازمان ارسال نشده است.
آیلین آگاهی، مؤسس کافه دانتیسم نیز در گفت‌وگو با ایسنا در مورد وضعیت بیمه افراد شاغل در کافه دانتیسم نیز توضیح داد: وقتی در کافه قبلی بودیم شرایط خاصی داشتیم به این صورت که خانواده‌ها همه سهم گذاشته بودند و هر کس هرچه قدر کار می‌کرد خانواده‌ها سهمشان را برداشت می‌کردند، من در کافه قبلی که در منطقه ونک قرار داشت «کارفرما» نبودم و فقط ایده پرداز بودم، اما در این مکان جدید من کارفرما هستم و می‌خواهم برای بیمه بچه‌ها اقدام کنم.
آگاهی در ادامه گفت: بعد از نقل مکان به محل جدید کافه به اداره بیمه رفتم و تشکیل پرونده دادم تا بررسی شود که آیا بچه‌های مبتلا به سندرم داون یا اوتیسم شامل حال بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند یا نه؟ چراکه بیمار اوتیسم نمی‌تواند بیمه تأمین اجتماعی شود اماهم اکنون در حال بررسی هستند.
وی افزود: از روزی که اینجا آمدم (محل جدید کافه در چیتگر) برای تشکیل پرونده بیمه‌ای اقدام کردم و اگر این مساله محقق نشود حداقل اعلام می‌کنم که این کار محقق نشد.
به گزارش ایسنا، هر چند ابتدا ایده راه‌اندازی کافه دانتیسم ، با هدف مشارکت اجتماعی مبتلایان به سندرم داون و همچنین اوتیسم ، نوآورانه و جالب به نظر می‌رسید اما معاون سازمان بهزیستی در مورد شائبه‌های استفاده از برند «کافه دانتیسم » و اعتراض فعالان و خانواده‌ها پیش از این گفته بود: «این طرح در قالب گروهی و تشکلی به سازمان بهزیستی ارائه نشد بلکه مؤسس این کافه به شکل فردی از تسهیلات سازمان بهزیستی بهره مند شد؛ سازمان بهزیستی نیز با هدف حمایت معنوی از افرادی که مبتلایان به سندروم داون و اوتیسم بودند، این تسهیلات را در اختیار صاحب ایده این کافه قرار داد. سازمان بهزیستی از ابتدا از این طرح که تعدادی از کودکان مبتلا به سندروم داون و اوتیسم را وارد فضای کار و اشتغال کرده بود، حمایت کرد این درحالیست که مدتی بعد از راه‌اندازی کافه دانتیسم ، گردانندگان آن با خود خانواده کودکانی که در این محل شاغل بودند دچار مشکل و چالش شدند. این افراد فکر می‌کردند با راه اندازی این کافه صاحب یک «برند» شده‌اند و این «برند» قابل فروش است. به دنبال این اختلافات ابتدا سازمان بهزیستی بنا داشت تا میانجی‌گر این اختلاف باشد. در نهایت نیز با میانجیگری برخی سازمان‌های مردم نهاد، مشکل تا حدی برطرف شد».
این در حالیست که آگاهی، مؤسس کافه پس از گذشت مدتی از افتتاح کافه همواره از عدم حمایت‌های کافی بهزیستی گلایه‌مند بود به طوری که در ادامه این گفت‌وگو به ایسنا گفت: سازمان بهزیستی قرار بود 40 میلیون تومان برای کمک و به عنوان تسهیلات به این کافه پرداخت کند، اما تاکنون محقق نشده است.
حسین نحوی‌نژاد نیز در پاسخ به این امر به ایسنا گفت: تاکنون کمک‌های بهزیستی به این کافه موردی بوده است و ارائه کامل تسهیلات به آنها منوط به کسب مجوزهای مربوطه از این سازمان است. پرداخت این تسهیلات و یارانه‌ها منوط به ثبت این کسب و کار و دریافت مجوزهای لازم از سازمان بهزیستی است. بهزیستی حق بیمه افراد معلول و تحت پوشش این سازمان را پرداخت می‌کند. همچنین اگر کارفرما بر اساس قانون کار به این افراد حقوق پرداخت کند، بین 30 تا 50 درصد حقوق این افراد را برای جبران عدم کارایی کامل، دولت پرداخت می‌کند.
وی ادامه داد: این کمک‌ها در راستای حمایت از تفکر اشتغالزایی برای کودکان مبتلا به سندروم داون و اوتیسم و به شکل موردی بوده است. اگرچه این سازمان باز هم آمادگی برای کمک به این گروه را داشت اما به دنبال اختلافات ایجاد شده بین کارآفرینان و افراد شاغل در این کافه، امکان این کار وجود نداشت. در حال حاضر نیز هر کدام از آنها بر اساس شرایط سازمان مجوزی در حوزه کارآفرینی یا اشتغال بگیرد یا حداقل یک شغل ثابت شده در اداره کار یا سازمان تأمین اجتماعی را ایجاد کند، ما هم همه حمایت‌های قانونی را از آنها انجام می‌دهیم.
معاون بهزیستی با بیان اینکه در حال حاضر این کافه مجوز صنفی دارد اما این مجوز از سوی بهزیستی نیست، تصریح کرد: برای استفاده از حمایت سازمان دو راه دارد که فرد باید یا باید کارگاه یا کسب و کاری را ترتیب دهند و یارانه بگیرد یا شغل ثابت شده‌ای در محلی پیدا کند و فرد کارفرما برای دریافت تسهیلات بهزیستی به این سازمان مراجعه کند، اما در مورد کافه دانتیسم تاکنون هیچ مدرکی به این منظور که این کودکان بیمه شده باشند، به دست ما نرسیده است.
آیلین آگاهی نیز در واکنش به این موضوع گفت: مجوز این واحد صنفی از اتحادیه آب میوه و بستنی اخذ شده است. بهزیستی نیز از سال 95 یک برگه داده است که تأیید کرده می‌توانم برای بچه‌های سندروم داون یک کافه تأسیس کنم.
وی درباره نحوه پرداخت و میزان حقوق افراد شاغل در کافه نیز توضیح داد: بچه‌ها ساعتی 5 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند. با این حال ممکن است یک کودک یک ساعت بتواند کار کند و یک کودک دیگر تمام روز هم توانایی داشته باشد. با توجه به اینکه از 9 ماه زمان فعالیت کافه دو ماه در تعطیلی به سر برده، امکان انجام این کارها به سرعت امکان پذیر نبود اما الان برای آموزش کافه‌داری کودکان، «مربی باریستا » استخدام کردیم. جالب اینجاست که اداره مالیات برای ما مالیات تعیین کرده است. حتی جریمه شدیم که چرا مالیات پرداخت نکردیم. نمی دانم من باید این را پرداخت کنم یا از بچه‌ها بگیرم؟ در حالی که کف مالیات مغازه هفت هشت میلیون تومان است.
به گفته وی، این کافه در حال حاضر روزانه 2 تا 3 مشتری دارد.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است

سینمای ایران دیگر مشتی‌گری ندارد چون آدم‌هایش کم‌لطف شده‌اند / با حسن رضایی از کشتی کج تا "شبح کژدم"

علی مسعودی: "آخر خط" یک سریال طنز به معنای واقعی است / منتظر تصمیم مدیران شبکه سه هستیم

در این تراس کمدی بولوار اجرا می‌شود / نگاهی به نمایش "تراس" نوشته ژان کلود کریر و کارگردانی مسعود کرامتی

لزوم همراهی فعالان عرصه مد و لباس با جریان اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی