آریا بانو

آخرين مطالب

نگاه و زاویه دید جدید به قصه معروف آنشرلی/ "آقا محمدخان" یک انتزاع نمایشی از تاریخ / روایت دو کارگردان از آثارشان در جشنواره تئاتر فجر گفتگو

نگاه و زاویه دید جدید به قصه معروف آنشرلی/ "آقا محمدخان" یک انتزاع نمایشی از تاریخ / روایت دو کارگردان از آثارشان در جشنواره تئاتر فجر

  بزرگنمايي:

آریا بانو - امروز 28 بهمن ماه در هفتمین روز از سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، دو نمایش "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" و "آقا محمد خان" در تالار حافظ و تئاتر مولوی در بخش مسابقه تئاتر ایران یک، روی صحنه خواهند آمد.


سرویس تئاتر هنرآنلاین : نمایش "آنشرلی با موهای قرمز" نوشته فراز مهدیان دهکردی با طراحی و کارگردانی امیربهاور اکبرپور دهکردی ساعت 18 و 20:30 در تالار حافظ اجرا خواهد شد.
این نمایش داستان برادر و خواهر میانسالی به نام متیو و ماریلا است که تصمیم می‌گیرند پسری را برای مدتی به سرپرستی قبول کنند اما آنشرلی که دختری پرحرف و خیال‌پرداز است به جای پسری که آن‌ها تصور می‌کردند وارد خانه می‌شود و... .
امیر بهاور اکبرپور دهکردی متولد 1370 از شهرکرد، دانش‌آموخته کارشناسی مکانیک ماشین‌های کشاورزی از دانشگاه شهرکرد است. او تاکنون نمایش‌هایی چون "حاشا" و "یک به علاوه دو" را روی صحنه آورده است. "حاشا" موفق به دریافت جایزه اول کارگردانی از بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری شد و "یک بعلاوه دو" جایزه اول کارگردانی را از بیست و نهمین جشنواره تئاتر این استان کسب کرده است.
نگاه و زاویه دید جدید به قصه معروف آنشرلی
امیر بهاور اکبرپور دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: پروسه ایده‌پردازی نمایشنامه حدود 3 ماه به طول انجامید و پس از آن متن اثر همزمان با اجرا، توسط نویسنده گروه‌مان فراز مهدیان دهکردی شکل گرفت. ابتدای نمایش همان قصه معروف آنشرلی است اما در ادامه برداشت و زاویه دید خودمان را ارائه کردیم.
او در ادامه درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی عنوان کرد: تم اصلی نمایش "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" درباره قضاوت است که در نهایت براساس انیمیشن، فیلم و سریال آن پیش رفته‌ایم.
این کارگردان تئاتر ضمن بیان اینکه تمرینات نمایش 2 ماه به طول انجامید، درباره شیوه و سبک اجرایی خاطرنشان کرد: مخاطب در این نمایش با اپیزودهایی در هم تنیده روبرو است و هر چند که هر اپیزود شکلی رئالیستی دارد اما نمایش در فرم از سبک رئال خارج شده و المان‌های سورئال دارد.
اکبرپور دهکردی درباره فضا و طراحی صحنه "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" گفت: نمای کلی صحنه، ساده و بخشی از یک خانه است که تعریف مکانی که کدام قسمت از خانه است را ندارد و کاراکترهای نمایش، فضا را معنا می‌کنند. بخشی دیگر از صحنه برشی دیگر از خانه است.
او درباره موسیقی این اثر نمایشی اظهار داشت: نمایش با موسیقی و ملودی معروفی به شکل زنده آغاز می‌شود که آهنگساز آن مهرداد حبیبان است و در طی نمایش نیز سه قطعه موسیقی به صورت پلی‌بک پخش می‌شود که آهنگ‌سازی و تنظیم آن را حبیبان انجام داده است.
امیربهاور اکبرپور دهکردی درباره استفاده از عروسک در این اثر نمایشی تصریح کرد: عروسک تصویری از چیزی است که تنها چند ثانیه در این نمایش استفاده می‌شود و لحظاتی است که مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند.
این کارگردان جوان تئاتر ضمن بیان اینکه مدتی است که به منظور ادامه فعالیتش در عرصه تئاتر به تهران آمده است، گفت: در شهرکرد محدودیت‎هایی به لحاظ زیرساختی و امکانات وجود دارد ضمن اینکه نهادهای مرتبط با تئاتر حمایت چندانی به لحاظ اقتصادی و مالی از این هنر نمی‌کنند. حدود سه سال است که در شهرکرد مشغول فعالیت در عرصه تئاتر هستم و دو نمایش را نیز در جشنواره تئاتر فجر به صحنه آورده‌ام اما به ادامه فعالیت در آنجا چندان امیدوار نیستم.
بازیگران نمایش "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" که تیر ماه امسال در تئاتر مولوی روی صحنه آمده است، حسام‌ الذاکرین، آرزو عبداللهی، مائده رفیعی و مهرداد حبیبیان هستند.
"آقا محمدخان" یک انتزاع نمایشی از تاریخ
نمایش "آقا محمدخان" نوشته و کار نوید معمار ساعت 17 و 20 در تئاتر مولوی اجرا خواهد شد. این نمایش یک گالری تاریخی است که تابلوهایی از زمان اخته شدن تا مرگ آقا محمد خان را به تصویر می‌کشد.
نوید معمار متولد سال 1376 از کاشان، دانشجوی کارشناسی بازیگری و کارگردانی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و تاکنون نمایش "کلاغ‌ها و آدم‌ها" و پرفورمنس "جوشقان" را به صحنه آورده است.
نوید معمار در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "آقا محمدخان" گفت: این اثر زندگی پس از اخته شدن آقا محمدخان را به تصویر کشیده است.
او درباره فرم و شیوه اجرایی نمایش خاطرنشان کرد: سبک اجرایی این اثر براساس فضاسازی و تصویرسازی در تئاتر است که این شیوه شاخه‌ای از تئاتر پست دراماتیک در جهان است.
این نویسنده و کارگردان درباره طراحی صحنه نمایش "آقا محمدخان" یادآور شد: تماشاگر در این نمایش با قاب‌هایی مواجه می‌شود که برای دیدن و اندیشیدن پشت هم چیده شده است. مخاطب با فهمیدن استعاره و نمادهای هر صحنه و گیرایی حس از ژست بازیگر و فضای هر موزیک که از نویز تشکیل شده است به تعبیر خود از هر صحنه می‌رسد.
معمار ضمن اشاره به اینکه تمام این اثر از موزیک تشکیل شده است، عنوان کرد: ساختار موزیک نمایش از نویز و موسیقی الکترونیک است و موزیک نقش فضاساز را در این اثر ایفا می‌کند.
او درباره اجرای این نمایش در باکو گفت: "آقا محمد خان" را از 5 تا 11 نوامبر سال جاری در باکو اجرا خواهیم کرد که تایتل جشنواره تئاتر آلترناتیو جوانان است. قرار است این نمایش برای اولین بار در یک سالن پرسنیوم با ارتفاع 18 متر اجرا شود.
نمایش "آقا محمدخان" آبان ماه سال 96 در جشنواره یونیدرام که فقط مخصوص تئاتر بصری و بدون دیالوگ است، اجرا شده است و این نمایش سال جاری در تئاتر مولوی روی صحنه آمده است.
بازیگران نمایش "آقا محمد خان" امیرحسین باقریان، شادی شاه‌علی، دنا تعارفی و فریبرز واحدی هستند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

محمد بحرانی: مهران مدیری بخشی از کمدی ایران را جابه جا کرد

عده ای درصدد کمرنگ کردن حضور زنان در آینده سیاسی کشور هستند

وزیر کشور: کمتر از 10 درصد بانوان جامعه بد حجاب هستند

سیده فاطمه ذوالقدر: دولت در مسیر مدیریت بیمه و مالیات فعالان هنر صنعت مد و لباس گام بردارد

شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور چیست؟

زنان عاشورایی زمینه ساز تداوم نهضت حسینی شدند

وزیر آموزش و پرورش: مشکل کمبود معلم تا ابتدای مهر حل خواهد شد

کارگردان «داش آکل»: بازخورد مثبت مخاطبان نشان از درستی راهم بود

سیدجواد هاشمی: ما باعث می‌شویم مردم ماهواره نگاه کنند

لباس تعزیه مستند تاریخی ندارد / مراقب تحریف اصول و مبانی تعزیه باشیم / روایت داوود فتحعلی‌بیگی از اصول پوشش در هنری نمایشی و مملو از نشانه

داریوش ارجمند: من کی گفتم تلویزیون پول کثیف دارد

خون بندناف چند سال قابل نگهداری است؟

سیاست های کلی خانواده جدی گرفته نشده است

حسینی: برای اول مهر کلاس بدون معلم نخواهیم داشت

کودکان را تنبیه و‌تهدید نکنید!

کامران: دولت باید در دو سال پایانی «موضوع آب» و «اصلاح نظام بانکی» را در اولویت بگذارد

صنایع دستی نیروی پیشران در اقتصاد کشور خواهد بود

واکسن چهار ظرفیتی آنفولانزا بزنیم یا سه ظرفیتی؟ +بهترین زمان تزریق

فرمانده نیروی انتظامی تهران هم که باشی بازم توی خونه فرمانده یکی دیگه‌س!

گفتگو با 2زن شیرازی که مسافران مترو را بیچاره کردند

جلیلی شیوانی: میلیون‌ها دختر ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارند

زنان پایتخت چاق‌تر و افسرده‌تر از مردان

حناچی: هوای دستفروشان را داریم

میوه ای که صد برابر مرکبات ویتامین سی دارد

هشدار وزیر بهداشت در مورد آمار تصادفات جاده ای

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

نرگس اصغری: بازار تبریز نیازمند همراهی طراحان حرفه‌ای است

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست