آریا بانو

آخرين مطالب

نگاه و زاویه دید جدید به قصه معروف آنشرلی/ "آقا محمدخان" یک انتزاع نمایشی از تاریخ / روایت دو کارگردان از آثارشان در جشنواره تئاتر فجر گفتگو

نگاه و زاویه دید جدید به قصه معروف آنشرلی/ "آقا محمدخان" یک انتزاع نمایشی از تاریخ / روایت دو کارگردان از آثارشان در جشنواره تئاتر فجر

  بزرگنمايي:

آریا بانو - امروز 28 بهمن ماه در هفتمین روز از سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، دو نمایش "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" و "آقا محمد خان" در تالار حافظ و تئاتر مولوی در بخش مسابقه تئاتر ایران یک، روی صحنه خواهند آمد.


سرویس تئاتر هنرآنلاین : نمایش "آنشرلی با موهای قرمز" نوشته فراز مهدیان دهکردی با طراحی و کارگردانی امیربهاور اکبرپور دهکردی ساعت 18 و 20:30 در تالار حافظ اجرا خواهد شد.
این نمایش داستان برادر و خواهر میانسالی به نام متیو و ماریلا است که تصمیم می‌گیرند پسری را برای مدتی به سرپرستی قبول کنند اما آنشرلی که دختری پرحرف و خیال‌پرداز است به جای پسری که آن‌ها تصور می‌کردند وارد خانه می‌شود و... .
امیر بهاور اکبرپور دهکردی متولد 1370 از شهرکرد، دانش‌آموخته کارشناسی مکانیک ماشین‌های کشاورزی از دانشگاه شهرکرد است. او تاکنون نمایش‌هایی چون "حاشا" و "یک به علاوه دو" را روی صحنه آورده است. "حاشا" موفق به دریافت جایزه اول کارگردانی از بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری شد و "یک بعلاوه دو" جایزه اول کارگردانی را از بیست و نهمین جشنواره تئاتر این استان کسب کرده است.
نگاه و زاویه دید جدید به قصه معروف آنشرلی
امیر بهاور اکبرپور دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: پروسه ایده‌پردازی نمایشنامه حدود 3 ماه به طول انجامید و پس از آن متن اثر همزمان با اجرا، توسط نویسنده گروه‌مان فراز مهدیان دهکردی شکل گرفت. ابتدای نمایش همان قصه معروف آنشرلی است اما در ادامه برداشت و زاویه دید خودمان را ارائه کردیم.
او در ادامه درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی عنوان کرد: تم اصلی نمایش "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" درباره قضاوت است که در نهایت براساس انیمیشن، فیلم و سریال آن پیش رفته‌ایم.
این کارگردان تئاتر ضمن بیان اینکه تمرینات نمایش 2 ماه به طول انجامید، درباره شیوه و سبک اجرایی خاطرنشان کرد: مخاطب در این نمایش با اپیزودهایی در هم تنیده روبرو است و هر چند که هر اپیزود شکلی رئالیستی دارد اما نمایش در فرم از سبک رئال خارج شده و المان‌های سورئال دارد.
اکبرپور دهکردی درباره فضا و طراحی صحنه "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" گفت: نمای کلی صحنه، ساده و بخشی از یک خانه است که تعریف مکانی که کدام قسمت از خانه است را ندارد و کاراکترهای نمایش، فضا را معنا می‌کنند. بخشی دیگر از صحنه برشی دیگر از خانه است.
او درباره موسیقی این اثر نمایشی اظهار داشت: نمایش با موسیقی و ملودی معروفی به شکل زنده آغاز می‌شود که آهنگساز آن مهرداد حبیبان است و در طی نمایش نیز سه قطعه موسیقی به صورت پلی‌بک پخش می‌شود که آهنگ‌سازی و تنظیم آن را حبیبان انجام داده است.
امیربهاور اکبرپور دهکردی درباره استفاده از عروسک در این اثر نمایشی تصریح کرد: عروسک تصویری از چیزی است که تنها چند ثانیه در این نمایش استفاده می‌شود و لحظاتی است که مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند.
این کارگردان جوان تئاتر ضمن بیان اینکه مدتی است که به منظور ادامه فعالیتش در عرصه تئاتر به تهران آمده است، گفت: در شهرکرد محدودیت‎هایی به لحاظ زیرساختی و امکانات وجود دارد ضمن اینکه نهادهای مرتبط با تئاتر حمایت چندانی به لحاظ اقتصادی و مالی از این هنر نمی‌کنند. حدود سه سال است که در شهرکرد مشغول فعالیت در عرصه تئاتر هستم و دو نمایش را نیز در جشنواره تئاتر فجر به صحنه آورده‌ام اما به ادامه فعالیت در آنجا چندان امیدوار نیستم.
بازیگران نمایش "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" که تیر ماه امسال در تئاتر مولوی روی صحنه آمده است، حسام‌ الذاکرین، آرزو عبداللهی، مائده رفیعی و مهرداد حبیبیان هستند.
"آقا محمدخان" یک انتزاع نمایشی از تاریخ
نمایش "آقا محمدخان" نوشته و کار نوید معمار ساعت 17 و 20 در تئاتر مولوی اجرا خواهد شد. این نمایش یک گالری تاریخی است که تابلوهایی از زمان اخته شدن تا مرگ آقا محمد خان را به تصویر می‌کشد.
نوید معمار متولد سال 1376 از کاشان، دانشجوی کارشناسی بازیگری و کارگردانی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و تاکنون نمایش "کلاغ‌ها و آدم‌ها" و پرفورمنس "جوشقان" را به صحنه آورده است.
نوید معمار در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "آقا محمدخان" گفت: این اثر زندگی پس از اخته شدن آقا محمدخان را به تصویر کشیده است.
او درباره فرم و شیوه اجرایی نمایش خاطرنشان کرد: سبک اجرایی این اثر براساس فضاسازی و تصویرسازی در تئاتر است که این شیوه شاخه‌ای از تئاتر پست دراماتیک در جهان است.
این نویسنده و کارگردان درباره طراحی صحنه نمایش "آقا محمدخان" یادآور شد: تماشاگر در این نمایش با قاب‌هایی مواجه می‌شود که برای دیدن و اندیشیدن پشت هم چیده شده است. مخاطب با فهمیدن استعاره و نمادهای هر صحنه و گیرایی حس از ژست بازیگر و فضای هر موزیک که از نویز تشکیل شده است به تعبیر خود از هر صحنه می‌رسد.
معمار ضمن اشاره به اینکه تمام این اثر از موزیک تشکیل شده است، عنوان کرد: ساختار موزیک نمایش از نویز و موسیقی الکترونیک است و موزیک نقش فضاساز را در این اثر ایفا می‌کند.
او درباره اجرای این نمایش در باکو گفت: "آقا محمد خان" را از 5 تا 11 نوامبر سال جاری در باکو اجرا خواهیم کرد که تایتل جشنواره تئاتر آلترناتیو جوانان است. قرار است این نمایش برای اولین بار در یک سالن پرسنیوم با ارتفاع 18 متر اجرا شود.
نمایش "آقا محمدخان" آبان ماه سال 96 در جشنواره یونیدرام که فقط مخصوص تئاتر بصری و بدون دیالوگ است، اجرا شده است و این نمایش سال جاری در تئاتر مولوی روی صحنه آمده است.
بازیگران نمایش "آقا محمد خان" امیرحسین باقریان، شادی شاه‌علی، دنا تعارفی و فریبرز واحدی هستند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لیلی رشیدی درباره فیلم یه وا چه گفت؟

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

تهیه‌کننده «رنگین کمان»، اظهارات خاله نرگس را تکذیب کرد

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد

شدت افزایش طلاق نداریم

آخرین وضعیت جمعیتی ایران تا سال 1430

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار

نمایشی که 30 سال پیش اجرای آن در تئاترشهر متوقف شد / روایت حسن انصاریان از اجرای نمایش "شاپرک خانوم" با بازیگران حرفه‌ای

خوشحالم که بخشی از خاطرات دهه شصتی‌ها هستم

ضبط «برادرجان» ادامه دارد/80 درصد تصویربرداری سریال به انجام رسید

کامبیز دیرباز : برایم مهم است نقشی که بازی می‌کنم توده مردم را نمایندگی کند

ندا لهردی: در ترجمه "همسران تابستانی" به سبک و لحن نویسنده وفادار بودم / شخصیت‌های واقعی لارنس الیویه و ویوین لی در رمان بئاتریز ویلیامز

شریعتمداری: موضوعی برای پنهان کردن از مردم نداریم

حسینی: به مدد اساتید می‌شود بر دشواری‌های حوزه آموزش پیروز شد / رونمایی از سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری

حسینی: خلیج فارس دُر و مروارید علم و هنر را برآورده است / معاون هنری وزیر ارشاد در روز ملی خلیج فارس به بوشهر رفت

«کودک‌شو» به لرستان، خوزستان و زاهدان می‌رود/ بازغی: هیچ خداحافظی در کار نبود؛ گلایه‌ام را فریاد کردم

علی شیرازی: هنر خوشنویسی وارد دوران طلایی خود شده است

هادی حاجتمند: "مدیترانه" قصه آب و دفاع از مرزهاست / بازخوردها در جشنواره جهانی فیلم فجر زلال‌تر است

طراحان، تولید‌کنندگان و هنرمندان هستند که تعیین می‌کنند بازار چگونه باشد نه مردم / روایت حسامی از کیف و کفش‌های برند "ویزلند"

تأکیدی بر سنتی یا مدرن بودن کار نداشتم / روایت شریف لطفی از آلبوم "آوای ایران (محلی‌ها)"

فرزندتان در چه زمینه‌ای استعداد دارد؟

بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود / کارمان در گیشه بسیار سخت است / روایت کارگردان فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" از حضور در جشنواره جهانی فجر

احمد مسجدجامعی: عکاسان در سطح شهر با مشکلات متعددی روبرو هستند / برگزیدگان مسابقه عکس مترو معرفی شدند

محمدرضا علیمردانی: ترجیح دادم نه به فرش قرمز "غلامرضا تختی" بروم نه مصاحبه‌ای کنم / سه بار قرار بود با مهران مدیری همکاری کنم اما نشد

گفت وگوی خراسان با عکاس مبتکر آمریکایی درباره پروژه «حذف شده»

با خنده به استقبال مردها بروید

انتظامی: وارش مصداق ایفای نقش مسئولیت اجتماعی سینما است

پیمان سلطانی: رپرتورا ارکستر ملی مضمون ملی، میهنی، عاشقانه دارد / انتشار یک اثر ملی بعد از 10 سال

عموهایی که در آینده تنها یک اسم از آنها باقی است

شریعتمداری: تامین اجتماعی از دولت 180هزار میلیارد تومان طلب دارد

سرمربی تیم فوتسال دانشجویان دختر: شناختی کافی از حریفان نداریم

باور به دختران دنیای IT

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم

نقش نظام آموزشی و تربیتی در ایجاد آسیب‌های اجتماعی