آریا بانو

آخرين مطالب

نگاه و زاویه دید جدید به قصه معروف آنشرلی/ "آقا محمدخان" یک انتزاع نمایشی از تاریخ / روایت دو کارگردان از آثارشان در جشنواره تئاتر فجر گفتگو

نگاه و زاویه دید جدید به قصه معروف آنشرلی/ "آقا محمدخان" یک انتزاع نمایشی از تاریخ / روایت دو کارگردان از آثارشان در جشنواره تئاتر فجر

  بزرگنمايي:

آریا بانو - امروز 28 بهمن ماه در هفتمین روز از سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، دو نمایش "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" و "آقا محمد خان" در تالار حافظ و تئاتر مولوی در بخش مسابقه تئاتر ایران یک، روی صحنه خواهند آمد.


سرویس تئاتر هنرآنلاین : نمایش "آنشرلی با موهای قرمز" نوشته فراز مهدیان دهکردی با طراحی و کارگردانی امیربهاور اکبرپور دهکردی ساعت 18 و 20:30 در تالار حافظ اجرا خواهد شد.
این نمایش داستان برادر و خواهر میانسالی به نام متیو و ماریلا است که تصمیم می‌گیرند پسری را برای مدتی به سرپرستی قبول کنند اما آنشرلی که دختری پرحرف و خیال‌پرداز است به جای پسری که آن‌ها تصور می‌کردند وارد خانه می‌شود و... .
امیر بهاور اکبرپور دهکردی متولد 1370 از شهرکرد، دانش‌آموخته کارشناسی مکانیک ماشین‌های کشاورزی از دانشگاه شهرکرد است. او تاکنون نمایش‌هایی چون "حاشا" و "یک به علاوه دو" را روی صحنه آورده است. "حاشا" موفق به دریافت جایزه اول کارگردانی از بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان چهارمحال و بختیاری شد و "یک بعلاوه دو" جایزه اول کارگردانی را از بیست و نهمین جشنواره تئاتر این استان کسب کرده است.
نگاه و زاویه دید جدید به قصه معروف آنشرلی
امیر بهاور اکبرپور دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: پروسه ایده‌پردازی نمایشنامه حدود 3 ماه به طول انجامید و پس از آن متن اثر همزمان با اجرا، توسط نویسنده گروه‌مان فراز مهدیان دهکردی شکل گرفت. ابتدای نمایش همان قصه معروف آنشرلی است اما در ادامه برداشت و زاویه دید خودمان را ارائه کردیم.
او در ادامه درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی عنوان کرد: تم اصلی نمایش "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" درباره قضاوت است که در نهایت براساس انیمیشن، فیلم و سریال آن پیش رفته‌ایم.
این کارگردان تئاتر ضمن بیان اینکه تمرینات نمایش 2 ماه به طول انجامید، درباره شیوه و سبک اجرایی خاطرنشان کرد: مخاطب در این نمایش با اپیزودهایی در هم تنیده روبرو است و هر چند که هر اپیزود شکلی رئالیستی دارد اما نمایش در فرم از سبک رئال خارج شده و المان‌های سورئال دارد.
اکبرپور دهکردی درباره فضا و طراحی صحنه "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" گفت: نمای کلی صحنه، ساده و بخشی از یک خانه است که تعریف مکانی که کدام قسمت از خانه است را ندارد و کاراکترهای نمایش، فضا را معنا می‌کنند. بخشی دیگر از صحنه برشی دیگر از خانه است.
او درباره موسیقی این اثر نمایشی اظهار داشت: نمایش با موسیقی و ملودی معروفی به شکل زنده آغاز می‌شود که آهنگساز آن مهرداد حبیبان است و در طی نمایش نیز سه قطعه موسیقی به صورت پلی‌بک پخش می‌شود که آهنگ‌سازی و تنظیم آن را حبیبان انجام داده است.
امیربهاور اکبرپور دهکردی درباره استفاده از عروسک در این اثر نمایشی تصریح کرد: عروسک تصویری از چیزی است که تنها چند ثانیه در این نمایش استفاده می‌شود و لحظاتی است که مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند.
این کارگردان جوان تئاتر ضمن بیان اینکه مدتی است که به منظور ادامه فعالیتش در عرصه تئاتر به تهران آمده است، گفت: در شهرکرد محدودیت‎هایی به لحاظ زیرساختی و امکانات وجود دارد ضمن اینکه نهادهای مرتبط با تئاتر حمایت چندانی به لحاظ اقتصادی و مالی از این هنر نمی‌کنند. حدود سه سال است که در شهرکرد مشغول فعالیت در عرصه تئاتر هستم و دو نمایش را نیز در جشنواره تئاتر فجر به صحنه آورده‌ام اما به ادامه فعالیت در آنجا چندان امیدوار نیستم.
بازیگران نمایش "آنشرلی با موهای خیلی قرمز" که تیر ماه امسال در تئاتر مولوی روی صحنه آمده است، حسام‌ الذاکرین، آرزو عبداللهی، مائده رفیعی و مهرداد حبیبیان هستند.
"آقا محمدخان" یک انتزاع نمایشی از تاریخ
نمایش "آقا محمدخان" نوشته و کار نوید معمار ساعت 17 و 20 در تئاتر مولوی اجرا خواهد شد. این نمایش یک گالری تاریخی است که تابلوهایی از زمان اخته شدن تا مرگ آقا محمد خان را به تصویر می‌کشد.
نوید معمار متولد سال 1376 از کاشان، دانشجوی کارشناسی بازیگری و کارگردانی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و تاکنون نمایش "کلاغ‌ها و آدم‌ها" و پرفورمنس "جوشقان" را به صحنه آورده است.
نوید معمار در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "آقا محمدخان" گفت: این اثر زندگی پس از اخته شدن آقا محمدخان را به تصویر کشیده است.
او درباره فرم و شیوه اجرایی نمایش خاطرنشان کرد: سبک اجرایی این اثر براساس فضاسازی و تصویرسازی در تئاتر است که این شیوه شاخه‌ای از تئاتر پست دراماتیک در جهان است.
این نویسنده و کارگردان درباره طراحی صحنه نمایش "آقا محمدخان" یادآور شد: تماشاگر در این نمایش با قاب‌هایی مواجه می‌شود که برای دیدن و اندیشیدن پشت هم چیده شده است. مخاطب با فهمیدن استعاره و نمادهای هر صحنه و گیرایی حس از ژست بازیگر و فضای هر موزیک که از نویز تشکیل شده است به تعبیر خود از هر صحنه می‌رسد.
معمار ضمن اشاره به اینکه تمام این اثر از موزیک تشکیل شده است، عنوان کرد: ساختار موزیک نمایش از نویز و موسیقی الکترونیک است و موزیک نقش فضاساز را در این اثر ایفا می‌کند.
او درباره اجرای این نمایش در باکو گفت: "آقا محمد خان" را از 5 تا 11 نوامبر سال جاری در باکو اجرا خواهیم کرد که تایتل جشنواره تئاتر آلترناتیو جوانان است. قرار است این نمایش برای اولین بار در یک سالن پرسنیوم با ارتفاع 18 متر اجرا شود.
نمایش "آقا محمدخان" آبان ماه سال 96 در جشنواره یونیدرام که فقط مخصوص تئاتر بصری و بدون دیالوگ است، اجرا شده است و این نمایش سال جاری در تئاتر مولوی روی صحنه آمده است.
بازیگران نمایش "آقا محمد خان" امیرحسین باقریان، شادی شاه‌علی، دنا تعارفی و فریبرز واحدی هستند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است

سینمای ایران دیگر مشتی‌گری ندارد چون آدم‌هایش کم‌لطف شده‌اند / با حسن رضایی از کشتی کج تا "شبح کژدم"

علی مسعودی: "آخر خط" یک سریال طنز به معنای واقعی است / منتظر تصمیم مدیران شبکه سه هستیم

در این تراس کمدی بولوار اجرا می‌شود / نگاهی به نمایش "تراس" نوشته ژان کلود کریر و کارگردانی مسعود کرامتی

لزوم همراهی فعالان عرصه مد و لباس با جریان اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی