آریا بانو

آخرين مطالب

در سفر نوروزی به قزوین از کدام مکان ها بازدید کنیم؟ گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کجارو / اگر برای تعطیلات نوروز قصد سفر به قزوین، پایتخت خوشنویسی ایران را دارید، با ما همراه باشید تا مشهورترین جاذبه‌های گردشگری آن را بیشتر بشناسیم.
قزوین یکی از شهرهای تاریخی ایران است که به دلیل قرارگیری در گلوگاه ارتباطی استان‌های شمالی و غربی کشور هرساله پذیرای گردشگران بسیاری به خصوص از استان‌های همجوار چون تهران و کرج است. این شهر تاریخی که به دلیل قدمت کهن و اهمیتی که در دوران‌های مختلف تاریخی داشته دارای آثار و بناهای متعددی است که مورد توجه گردشگرا واقع می‌شود.
ایام نوروز یکی از پویاترین زمان‌های سفر به این منطقه است چراکه هرساله شهرداری قزوین برنامه‌های متعدد تفریحی گردشگری را برای خدمت‌رسانی فراهم می‌کند. بیشتر آثار تاریخی قزوین در کنار هم و در مرکز شهر واقع شده‌اند که دسترسی به آن‌ها آسان خواهد بود.
اگر برای تعطیلات نوروز قصد سفر به این منطقه را دارید کجارو در انتخاب بهترین تور به شما کمک می‌کند شما می‌توانید با جست و جویی ساده در کجارو از میان فهرست ده‌ها آژانس‌ معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید و در نهایت ارزان‌ترین تور قزوین را انتخاب کنید و سفر نوروزی فوق‌العاده‌ایی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.
کاروانسرای سعدالسلطنه
کاروانسرای سعدالسلطنه یکی از مشهورترین و جذاب‌ترین بناهای تاریخی قزوین برای گردشگران است. این کاروانسرا توسط سعدالسلطنه، فرماندار وقت قزوین بنا شده و به دلیل وسعت، عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای داخل شهری کشور را به خود اختصاص داده است. این بنای تاریخی دارای قسمت‌هایی مانند چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه و … است و قدمت آن، متعلق به زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار است و می‌توان معماری اصیل ایرانی را به خوبی در این بنا مشاهده کرد. درحال حاضر فروشگاه‌های سوغات و صنایع دستی و کافی‌شاپ‌های بسیاری در این کاروانسرا فعال هستند.
بازار قدیم قزوین
بازار قدیم قزوین که در کنار کاروانسرای سعدالسلطنه واقع شده است از بناهای تاریخی قزوین به شمار می‌رود که قدمت آن را متعلق به دوره صفویان می‌دانند. این بازار از راسته‌ی قیصریه، سرای حاج‌رضا، سرای وزیر، تیمچه‌ی روباز، تیمچه‌ی سرپوشیده و سرای رضوی تشکیل شده است و امروزه یکی از مهم‌ترین مراکز خرید مردم قزوین است. در این بازار می‌توانید اجناس متنوعی را با قیمت مناسب تهیه کنید.
کاخ چهلستون
کاخ چهلستون یا عمارت کلاه فرنگی از دیگر بناهای مشهور قزوین است که کارشناسان قدمت آن را از چهلستون اصفهان بیشتر می‌دانند. در دورانی که قزوین پایتخت ایران بوده، این عمارت در دوران حکومت شاه تهماسب صفوی بنا شده است. در حال حاضر موزه خوشنویسی قزوین در این کاخ برپا است.
مسجد جامع قزوین
مسجد جامع قزوین با معماری بی‌نظیر ایرانی و اسلامی یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود. گفته می‌شود که این مسجد جامع بر روی بنای آتشکده‌ای بنا شده است. می‌توان در این مسجد جامع مجموعه‌ای از انواع معماری‌های زیبا و چشم‌نواز را از قرون مختلفی مانند سلجوقیان، صفویان و قاجاریان، مشاهده کرد.
سردر عالی قاپو
قدمت سردر عالی قاپو که در خیابان سپه واقع شده است به دوران حکومت شاه تهماسب صفوی می‌رسد. این سردر در ایام نوروز همه روزه باز است و به عمارت تاریخی دولتخانه صفوی منتهی می‌شود. خیابان سپه اولین خیابان ایران است که حدود 500 سال قدمت دارد. در اطراف این خیابان بازارهای قدیمی و سنتی نیز برای گشت و گذار وجود دارد.
عمارت شهرداری قزوین
عمارت شهرداری قزوین اولین ساختمان شهرداری در ایران است که قدمت آن به دوران قاجاریه می‌رسد. این بنا دارای شش ستون در ایوان جنوبی است که در حد فاصل ستون‌ها، پایه‌های سنگی چهارگوشی قرار دارد که به جای گلدان استفاده می‌شود. در حال حاضر موزه بلدیه در عمارت فعال است و زین اسب، دستگاه تایپ و رادیوگرامصدرالعلماء اولین شهردار قزوین، مکاتبات اداری، نامه‌های مردم، بیش از 2000 سند از حوزه‌های شهرداری و ... در این موزه برای تماشا گذاشته شده است.
حسینیه امینی‌ها
حسینیه امینی‌ها متعلق به حاج محمدرضا امینی از بازرگانان و تاجران بنام شهر قزوین بوده که در دوران قاجار بنا شده است. به دلیل برگزاری مراسم‌های مذهبی در این بنا از آن با نام حسینیه امینی‌ها یاد می‌شود. این اثر زیبای تاریخی، دارای قسمت‌های زیبایی است که می‌توان به سه تالار مجلل و باشکوه آن اشاره کرد. تالارهایی که با ارسی‌هایی 9 دهنه و گره‌چینی شده از یکدیگر تفکیک شده‌اند. بهترین زمان بازدید از این حسینیه هنگام ظهر و تابش خورشید است چراکه بازی نورها از شیشه‌های طرح‌دار و رنگی زیبایی خاصی را ایجاد می‌کند.
مسجدالنبی قزوین
مسجدالنبی قزوین در زمان قاجار و به فرمان فتحعلی شاه در محوطه وزیر یا چال وزیر، از موقوفات آقا جمال وزیر، بنا شد. ورودی‌های مسجد شامل ورودی شمالی، غربی و شرقی می‌شوند. سردر ورودی اصلی بنا که در ضلع شمالی استقرار یافته‌ است، جلوه‌ای باشکوه دارد.
کلیسای کانتور
کلیسای کانتور هنگام اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، توسط روس‌ها ساخته شد. ورودی کلیسا در ضلع غربی آن قرار دارد و شامل فضای ورودی با سقف شیب‌دار و درب ورودی می‌شود. در حیاط کلیسا دو سنگ قبر جای گرفته‌اند. یکی از آن‌ها به یک خلبان روس و دیگری به مهندسی روس تعلق دارند که در ایران جان خود را از دست دادند. کلیسای کانتور یکی از بناهای تاریخی و مشهور این منطقه است.
آب انبارها
در شهر قزوین آب‌انبارهای بسیاری وجود دارد که با معماری تاریخی خود برای گردشگران جذابیت متفاوتی دارد. آب انبار سردار بزرگ مشهورترین این آب انبارها است که در زمان حکومت فتحعلی شاه که توسط محمدحسن خان و محمدحسین خان سردار، از فرماندهان وی، ساخته شده است. باستان‌شناسان، این اثر تاریخی را بزرگ‌ترین آب‌انبار تک گنبدی تاریخ ایران معرفی می‌کنند. مکانی که برخوردار از سردری مرتفع با قوس جناغی است و برای دسترسی به آب، می‌بایست 50 پله‌ی سنگی را طی کرد و تا 12/5 متر به عمق زمین رفت.
آب انبار حاج کاظم نیز از زیباترین آب انبارهای موجود در شهر قزوین است که سردری بسیار زیبا که با کاشی‌کاری، طاق رسمی‌بندی و کتیبه‌ سنگی تزئین شده دارد. ین آب‌انبار 33 پله داشته که گذشتگان برای دسترسی به آب، مجبور به طی کردن آن‌ها بوده‌اند.
قلعه الموت و دریاچه اوان
اگر قصد سفر به خارج از شهر قزوین را دارید، بازدید از قلعه الموت و دریاچه اوان پیشنهاد می‌شود. قلعه الموت یا دژ الموت مقر حسن صباح یکی از قلاع تاریخی ایران است. این قلعه بر فراز صخره‌ای با ارتفاع بالغ بر دو هزار متر، در منطقه الموت قزوین شمال شرقی روستای گازرخان قرار دارد. ین قلعه از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده‌ است. طول قلعه حدود 120 متر و عرض آن در نقاط مختلف بین 10 تا سی 35 متر متغیر است. دریاچه اوان نیز در مسیر دسترسی به این قلعه قرار گرفته است که که بیش از 70 هزار متر مربع مساحت دارد. این دریاچه با دارا بودن تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی زیبایی خاصی دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/127488/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن