آریا بانو

آخرين مطالب

درمان جوش‌های سرسیاه بینی، چانه و کمر پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مجله پزشکی دکتر سلام / در مورد روش های درمانی جوش های سرسیاه چه می دانید؟ چگونه میتوان جوش های سرسیاه بینی، چانه و حتی کمر را از بین برد؟ جوش های سرسیاه برآمدگی های کوچکی روی پوست هستند که به هنگام بسته شدن منافذ به وجود می آیند. هر کدام از منافذ بدن دارای یک کیسه مویی بسیار ریز و غده ای می باشد که چربی ترشح می کند، ماده ای که به آبرسانی و نرمی پوست کمک می کند. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست وموی دکتر سلام به بررسی جوش سرسیاه پرداخته و روش های درمانی آن را مورد بررسی قرار می دهیم.
جوش های سرسیاه چه هستند؟
زمانی که چربی و سلول های مرده پوست در مجرای یک کیسه مویی به وجود می آیند، ممکن است منجر به ایجاد برآمدگی کوچکی به نام چربی دانه شود. اگر در این مدت پوست بسته باشد، به جوش های بوجود آمده، سرسفید گفته می شود. اگر پوست باز شود، هوا وارد آن می شود، چربی را اکسید می کند و موجب می شود رنگش به سیاه تغییر یابد، که به سرسیاه منجر می شود.
هرچند جوش سرسیاه معمولا روی صورت به وجود می آیند، اما در قسمت های دیگری از بدن هم می توان آنها را دید، مثل:
کمر
گردن
سینه
بازوها
شانه ها
هر چند ممکن است خیلی وسوسه کننده باشد، اما هیچوقت جوش سرسیاه را با انگشت فشار ندهید، نترکانید و خراش ندهید. وقتی جوش سرسیاه را می ترکانید، ممکن است باکتری موجود زیر سطح پوست را آزاد کنید و ممکن است به بقیه بافت ها هم گسترش یابد. این نه تنها موجب ایجاد جوش و سایر مشکلات پوستی می شود، بلکه ممکن است جای زخم هم ایجاد کند.

چگونه جوش سرسیاه روی بینی را از بین ببریم؟
چسب پاکسازی جوش های سرسیاه
یک راه ساده و موثر برای پاکسازی جوش سرسیاه بینی استفاده از چسب های منفذی است. این چسب ها با حالت بینی منطبق می شوند و برای پاکسازی لایه های سطحی پوست مرده و جوش های سرسیاه طراحی شده اند. چسب های پاکسازی جوش سرسیاه مخصوصا برای زمانی مناسب هستند که بخواهید تعداد زیادی از جوش سرسیاه را در یک بار پاکسازی کنید. نتیجه بخشی این روش فوری است.
محصولات رتینول
محصولات رتینول معمولا برای درمان چین و چروک ها به کار می روند، اما تواناییشان برای بهبود عملکرد بافت سلول آنها را برای پاکسازی جوش سرسیاه روی بینی مناسب می سازد. محصولات دارویی بدون نسخه قدرتی مابین 0.1% تا 2% دارند. محصولات رتینول ممکن است منجر به قرمزی و خشکی پوست شوند، پس بهتر است از دوز های پایین تر شروع شود و به مرور افزایش یابد تا واکنش پوست مشاهده شود. ممکن است چهار تا پنج هفته طول بکشد تا متوجه تغییرات در جوش های سرسیاه بشوید.

چگونه جوش سرسیاه روی چانه را پاکسازی کنیم؟
چسب های پاکسازی جوش های سرسیاه
چسب های پاکسازی جوش سرسیاه را به طور موثر برای چانه هم می توان استفاده کرد. برای نتیجه بهتر، به دنبال چسب هایی بگردید که مخصوص چانه ها هستند، زیرا نسبت به چسب های بینی بهتر به چانه تان می چسبند.
ماسک خاک رس
ماسک های خاک رس روشی ملایم تر برای پاکسازی جوش سرسیاه چانه هستند. روش کار این محصولات جذب چربی و سلول های مرده پوست است، که منافذ را تمیز می کند و احتمال ایجاد جوش سرسیاه را کاهش می دهد. رس سبز فرانسوی و رس بنتونیت برای پوست های معمولی و چرب، و رس کائولین برای پوست های حساس و خشک مناسب هستند.
چگونه جوش های سرسیاه کمر، سینه، بازوها و شانه ها را پاکسازی کنیم؟
وسیله مکش جوش های سرسیاه
وسیله مکش جوش سرسیاه، راهی ساده و به صرفه برای پاکسازی جوش های سرسیاه است. این وسیله باریک و فلزی با پیچی در یک سر آن برای وارد کردن فشار به پوست اطراف جوش سرسیاه است. می توان آن را به طور ایمن برای همه جای بدن استفاده کرد و مخصوصا برای جوش های سرسیاه سینه، کمر، بازوها و شانه ها مناسب است، هرچند ممکن است برای دسترسی به آن نقاط به کمک نیاز داشته باشید.

چگونه از جوش های سرسیاه جلوگیری کنیم؟
هرچند روش های زیادی برای درمان جوش سرسیاه وجود دارد، موثرترین روش در مقابل آنها جلوگیری از ایجاد چربی دانه ها ار همان اول است.با استفاده از مراقبت های پوستی فعال، می توان از بسته شدن منافذ جلوگیری کرد و پوستی سالم تر و شفاف تر داشت. تعدادی نکته مهم برای جلوگیری از جوش سرسیاه وجود دارد:
لایه برداری
همانطور که احتمالا می دانید، لایه برداری روشی برای پاکسازی سلول های مرده پوست است، که می تواند احتمال ایجاد جوش های سرسیاه را کاهش دهد. لایه بردارها زیادی در فروشگاه ها موجود است، اما بهترین نوع آن دارای اسید هیدروکسی های آلفا و بتا می باشد. این اسید ها نه تنها منافذ پوست را بسته نگه می دارند، بلکه با علائم پیری هم مبارزه می کنند.
محصولات آرایشی و مراقب پوستی خود را به دقت انتخاب کنید
از آنجایی که محصولات آرایشی و مراقبت پوستی ساعت ها روی پوست می مانند، تعجب آور نیست که تاثیر بسیاری روی سلامت پوست شما می گذارند. همیشه به دنبال محصولاتی باشید که برچسب “عدم ایجاد چربی دانه” داشته باشند، به این معنی که محصول منافذتان را مسدود نخواهد کرد.
آبرسانی
هرچند بسیاری از روش های جلوگیری از ایجاد جوش های سرسیاه حول خروج چربی از پوست هستند، اما مهم است که تعادل را در پوست خود رعایت کنید-یعنی آب رسانی کنید. استفاده منظم از یک پاک کننده ملایم و آب رسانی به عنوان بخشی از روتین مراقبت پوستی، کمک می کند که پوستتان را مرطوب نگه دارید، که در صورت استفاده از محصولات اسکراب و رتینول که منجر به خشکی پوست می شوند مهم است.

شایعات معمول در مورد جوش سرسیاه
جوش های سرسیاه به علت کثیفی در منافذ ایجاد می شوند
یک باور اشتباه این است که جوش سرسیاه به علت گیر کردن کثیفی در پوست ایجاد می شود. در واقع، جوش سرسیاه به علت چربی زیاد و سلول های مرده پوست ایجاد می شوند. چربی وقتی با اکسیژن تعامل می کند به رنگ سیاه در می آید.
می توانید با اسکراب کردن از شر آنها راحت شوید
هرچند می توان با لایه برداری ریسک ایجاد جوش های سرسیاه را کاهش داد، اسکراب پوست روش خوبی برای پاکسازی آنها نیست. اسکراب های پوستی زبر خیلی موثر نیستند و می توانند به پوستتان صدمه بزنند. این کار ممکن است تولید چربی را افزایش دهد، و منجر به جوش سرسیاه و مشکلات پوستی بیشتر شود.
می توانید منافذتان را منقبض کنید
بسیاری از محصولات زیبایی ادعا می کنند که می توانند منافذتان را منقبض کنند یا حتی ببندند، و به این وسیله از ایجاد جوش های سرسیاه جلوگیری کنند. متاسفانه، این کار غیرممکن است. اکثر محصولات زیبایی که ادعای بستن منافذتان را دارند، از لایه برداری پوست و پاکسازی سلول های مرده استفاده می کنند. با این کار ممکن است فکر کنید که منافذتان کوچکتر شده اند، اما ساختار آنها را تغییر نمی دهند.
تنها نوجوانان جوش های سرسیاه دارند
جوش سرسیاه به علت تاثیرات هورمونی روی غده های چربی در میان نوجوانان بسیار شایع است. با این وجود، به این معنا نیست که فقط نوجوانان به آن مبتلا می شوند. حقیقت این است که مردم در هر سنی می توانند جوش های سرسیاه داشته باشند.
خلاصه
جوش سرسیاه به علت جمع شدن چربی و سلول های مرده پوست در کیسه های مویی ایجاد می شوند. آنها بیشتر در صورت ایجاد می شوند اما در قسمت های دیگر هم می توان آنها را دید.
پیشگیری از ایجاد جوش سرسیاه با استفاده از لایه برداری، آبرسانی و استفاده از محصولات رتینول و انتخاب درست محصولات آرایشی در جلوگیری از ایجاد جوش سرسیاه بسیار موثر هستند. هنگام پاکسازی آنها، چسب های منافذ میتوانند روش بسیار موثری برای جوش سرسیاه موجود در لایه های رویی پوست باشند، اما برای جوش های موجود در لایه های عمیق تر می توان از ابزار مکش ساده و به صرفه استفاده کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/127600/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

اجرایی زیبا و جذاب در برنامه «صداتو»

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

دمنوش خوشمزه‌ای که روز شما را متفاوت می‌کند

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست‌ها

غربالگری بیماری SMA از امسال با کیت تشخیصی ایرانی

ترفند آویزان کردن شلوار

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

احتمال افزایش 25 درصدی اعتبار طرح امنیت غذایی کودکان

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه