آریا بانو

آخرين مطالب

ایرنا گزارش می دهد

انگشتانتان را نخورید اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- در آشپزخانه آتنا زنان خشونت دیده راه و رسم توانمند شدن را یاد می گیرند. آنها که تا دیروز به خاطر مشکلات زندگی، شرایط لازم برای کارکردن را نداشتند، امروز محصولات دست ساز و خانگی شان را به بازار عرضه می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا؛ همه بوهای خوشمزه اینجا جمع شده است. فقط بوی پیاز و سیرداغ و سبزی کافی است تا تصویر یک پیاله آش داغ در ذهنتان زنده شود. خانم ها در بخش آشپزخانه موسسه آتنا کارها را تقسیم بندی کرده اند. از آنجایی که امروز هوا بارانی و سرد است کارها از حیاط محوطه به داخل مجموعه رفته است. به همین خاطر در سالن ورودی عده ای در حال تمیز کردن انواع سبزی هستند. با دقت سر و ته زرد رنگ سبزی را می زنند و داخل سبد کنار دستی شان می اندازند. حین پاک کردن سبزی با هم صحبت می کنند و لابه لای گپ و گفت داغشان خنده کمرنگی هم روی لب هایشان جان می گیرد.
اینجا خانم هایی که مشغول کار هستند به این راحتی این شادی نصفه و نیمه را به دست نیاورده اند. آنها برای رسیدن به این مرحله راه پرفراز و نشیبی را طی کرده، روی سختی را از سر گذرانده اند و هنوز هم زخم خورده ناملایمتی روزگارند اما به امید فروش محصولات دست سازشان و آب باریکه ای که از این راه به دست می آورند دل خوش اند.
این زنان همان هایی اند که یک بار هم برای پختن غذا کسی از آنها تشکر نکرده اما امروز مشتری هایشان از کیفیت محصولات آنها به وجد آمده اند و مدام در پیام هایشان از این خانم های بی نام و نشان تشکر می کنند.
در آشپزخانه موسسه آتنا هستیم. جایی که مرحله ای است برای توانمندسازی زنان خشونت دیده. آنها آمده اند که کیفیت زندگی شان را با انجام کارهایی که از دستشان بر می آید بالا ببرند. سبزی ها را با شور و حال تمیز می کنند، سرخ می کنند، بسته بندی می کنند تا به دست مشتریان خود برسانند اما این برای آنها پایان کار نیست.
در طبقه دیگر موسسه آتنا، آشپزخانه کوچکی در گوشه ای از اتاق جای گرفته و میز تستی از محصولات خانگی در وسط سالن نمایان است. مربای کیوی، مربای به، مربای هویج، ترشی لوبیا، آلبالو، ترشی شور، بادمجان سرخ شده و ... بخشی از خوشمزه هایی است که به دستان توانمند زنان تحت حمایت موسسه آتنا ساخته و پرداخته شده اند.
شما می توانید هر کدام از محصولات را تست کنید و بدون شک طعم شیرین و جذاب مرباهای خانگی می تواند سفره صبحانه تان را به یادماندنی کند. ترشی ها هم بخشی از خوراک خوشمزه روی میز است. همه این ها به زحمت اما با دقت پخته و درست شده اند.
بادمجان های طلایی رنگ جان می دهد تا به خوراکی لذیذ و زمستانی تبدیل شوند و سبزی های خشک یا سرخ شده می تواند زحمت شما را در فرایند پخت و پز کم کند.
اما در میان همه خوراکی ها از رب خانگی خانم ها نمی شود گذشت. رب قرمزی که در حیاط مجموعه پخته می شود و در بسته بندی های زیبا به دستان مشتریان می رسد.///
* آشپزخانه خانگی
زهرا شریف یکی از اعضای فعال آتنا است که فعالیت های خیرخواهانه را از سال 85 شروع کرد. امروز اما او با انرژی مضاعفی در موسسه آتنا مشغول به کار و مسئول کمیته پزشکی و بخش آشپزخانه است. شریف می گوید: در آتنا فعالیت ها در ابتدا بر روی آموزش و خیاطی متمرکز بود اما بعدها جرقه کارهای آشپزی نیز شکل گرفت. در محل قبلی آتنا فضای بزرگی در اختیارمان نبود و کارهای بسته بندی در محل کوچکی انجام می دادیم اما وقتی ساختمان عوض شد و به خیابان جمهوری آمدیم، فضای بیشتری برای دنبال کردن ایده هایمان در اختیار داشتیم.
در این میان کارگاه خیاطی پس از چندین سال تلاش و زحمت به بلوغ رسیده بود. خانم های تحت حمایت آتنا محصولات خود را به بازار عرضه می کردند. خیاطی و محصولات آن جا افتاده بود اما این کار مورد علاقه همه خانم ها نبود. گرچه عده ای تحت نظر آتنا قالیبافی و آرایشگری آموزش می دیدند اما جای خالی آشپزی که هنر دست خیلی از زنان است در این موسسه خیریه خالی بود تا اینکه از تیر 97 اولین جرقه راه اندازی یک آشپزخانه خانگی از سوی اعضای آتنا و زنان خشونت دیده تحت حمایت این مرکز خیریه زده شد.
او ادامه می دهد: در شروع این کار خیلی دست به عصا حرکت کردیم. چرا که اول باید نیاز بازار را می سنجیدیم. به این ترتیب کارمان را با ارائه سبزی خشک به بازار شروع کردیم. پس از آن مهر ماه صفحه اینستاگرام خانه آتنا برای معرفی محصولات آشپزخانه و کارگاه خیاطی راه افتاد و ما از این طریق به معرفی و فروش محصولات خانگی که بیشتر سبزی خشک بود، پرداختیم. بعدها به این محصولات ترشی، مربا، بادمجان و ... هم اضافه شد.
شریف و همکارانش با توجه به نیاز بازار و محصولات مناسب هر فصل کار می کردند. «در این فاصله لیستی از محصولات را که خانم ها توان تولیدشان را داشتند، فراهم کردیم و هر روز به تعدادشان اضافه می شد. مثل تولید انواع ترشی. خانم ها با انگیزه بیشتری در آشپزخانه کار می کردند. محصولات با کیفیت و بدون هیچ مواد نگهدارنده ای تولید و به دست مصرف کننده می رسید. از ابتدای کار دنبال این بودیم مشتری هایمان همیشگی شوند و فقط از ما خرید کنند. به همین دلیل حتی با بالا رفتن قیمت ها هم از کیفیت محصولاتمان کم نکردیم».
* از سبزی خشک تا مربا و ترشی
روال کار آشپزخانه آتنا به این صورت است که آنها از طریق سایت آتنا و فضای مجازی، سفارش ها را دریافت می کنند. سفارش ها از ابتدا تا انتهای هفته جمع می شود و در ابتدای هفته بعد خرید از بازار انجام می شود، در روزهای باقیمانده تا انتهای هفته خانم ها مشغول آماده کردن سفارش ها می شوند و تلاش می کنند تا سفارش ها تا پایان هفت ارسال شود.
سبزی های تازه و سرخ کرده، سبزی های خشک، ترشی ها، مرباها، سرخ کردنی ها مثل پیاز داغ، بامیه، کرفس و محصولات دیگر همچون هویج نگینی، رب، لوبیا سبز و ... بخشی از محصولاتی است که در آشپزخانه تهیه و آماده می شود تا به دست مشتری برسد. مزیت رقابتی آنها نسبت به سایر آشپزخانه ها علاوه بر کمک مستقیم به توانمندسازی زنان، تازه بودن محصولاتشان است.
شریف می گوید: تمام تلاش ما این بود که قیمت محصولات تا پایان سال تغییری نداشته باشد اما به یک باره چنان قیمت مواد اولیه تغییر پیدا کرد که ناگزیر شدیم یک بار تغییر قیمت در لیست محصولات داشته باشیم. بعد از آن علی رغم تداوم افزایش قیمت مواد اولیه، تغییری در قیمت ها نداشتیم و به امید خدا تا پایان سال با همین قیمت ها ادامه می دهیم. به هر ترتیب این مسیری است که مردم به غیر از خرید محصولات مورد نیازشان می توانند از این راه به زنان خشونت دیده و سرپرست خانوار نیز کمک کنند. چرا که پول این محصولات به صورت مستقیم و بدون واسطه به دست این زنان می رسد.
هزینه تهیه مواد اولیه با موسسه آتنا است و از طرفی آنها بازار فروش محصولات را نیز ایجاد می کننند. «معمولا در آشپزخانه بیشترین هزینه مربوط به مصرف آب است و ما این هزینه و هزینه بسته بندی را از فروش محصولات کم می کنیم و در نهایت سود کامل حاصل از فروش را به خانم ها می دهیم. در واقع این کار هیچ سودی برای موسسه ندارد. فقط هدفمان این است که این خانم ها با انگیزه کار کنند، به جای ماهی خوردن، ماهیگیری را یاد بگیرند، توانمند شوند و پس از رفتن از موسسه بتوانند گلیمشان را از آب بیرون بکشند. فرزندان خود را دور یک سفره جمع کنند و دست نیاز به سوی افراد بیگانه دراز نکنند».
* پیش به سوی توانمندی
در موسسه آتنا خانم ها هرکاری که از دستشان بربیاید برای سرگرم و توانمند شدن انجام می دهند. عده ای خیاطی می کنند، عده ای آشپزی. گاهی در میان خانم ها چند نفرشان در هر دو بخش فعالیت دارند. «در آشپزخانه دو نفر از نیروها اصلی هستند و اشراف کامل به هنر آشپزی دارند و می توانند به دیگران کمک کنند و حدود 4 نفر دیگر نیز آموزش های لازم را از آنها می بینند و تحت نظارت آنها در آشپزخانه فعالیت دارند».
بعضی از مرباهای خانگی را امتحان می کنم. یکی از خانم ها با روی خوش به سمتمان می آید و با اشتیاق از ما می خواهد همه مرباها و ترشی ها مزه کنیم. او می گوید: این مرباها و ترشی ها به صورت خانگی درست شده و ذره ای مواد افزودنی در آنها نیست. همه را با عشق و علاقه درست کرده ایم.
در این لحظه به بادمجان های طلایی رنگ بسته بندی شده اشاره می کند و ادامه می دهد: همه این بادمجان ها را با روغن کم و با حوصله سرخ کرده ایم. اگر با آنها کشک بادمجان درست کنید همه انگشت هایشان را می خورند. پیازهای سرخ شده هم برای شما خانم های شاغل خوب است. کار پخت و پزتان را سرعت می دهد.
مریم خانم آن قدر با علاقه از خوردنی های روی میز حرف می زند که اشتهای همه باز می شود. او یکی از همین خانم هایی است که خاطره خوبی از زندگی مشترک خود ندارد. او سر از خانه آتنا درآورده و حالا به جای اینکه در جریان خشونت های خانگی تحقیر شود و اعتماد به نفسش را از دست بدهد، امروز به زنی توانمند تبدیل شده که هنر آشپزی اش زبانزد است. مریم و دیگر زنانی که در موسسه آتنا فعالیت دارند فقط نیاز دارند تا کسی آنها و توانمندی هایشان را باور کند. آنها با فروش تک تک محصولاتشان دلگرم به کار می شوند و امروز به جایی رسیده اند که دیگر هیچ چیز آنها را از پای در نمی آورد.
گزارش از فاطمه شیری
* ف ش* 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/128054/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خوشمزه ترین سوپ قارچی که میتونی درست کنی

افزایش قد نرمال برای دختران در سنین بلوغ

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند