آریا بانو

آخرين مطالب

مریم دوستی: "آسیه در زمستان" حمایت نشد / می‌توان با تاسیس کمپانی‌های فیلم کوتاه گام‌های مثبت برداشت گفتگو

مریم دوستی: "آسیه در زمستان" حمایت نشد / می‌توان با تاسیس کمپانی‌های فیلم کوتاه گام‌های مثبت برداشت

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مریم دوستی از بازنویسی فیلمنامه "نقره داغ" خبر داد.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : مریم دوستی کارگردان فیلم سینمایی"دریاچه ماهی"، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: برای دومین بار فیلمنامه "آسیه در زمستان" را تغییر دادم، اما از آنجایی که یک کار دفاع مقدسی است، از سوی هیچ ارگانی حمایت نشد. بنابراین مجبور شدم آن فیلمنامه را کنار بگذارم و فیلمنامه دیگری را که متعلق به خودم نیست بازنویسی کنم که در شرف تامین بودجه هستیم. "نقره داغ" عنوان این فیلمنامه است. موضوعی اجتماعی دارد و نگاه خاص و ویژه‌ای به قصه زن‌هایی که قدرتمندانه با مشکلات می‌جنگند.
وی که خود از فضای فیلم کوتاه وارد سینمای بدنه شده‌ است و مدرس سینمای کوتاه است، درباره فضای فیلم کوتاه در سینمای ایران بیان کرد: به نظرم فیلم کوتاه شاخصه‌های خودش را دارد و علاقمندان به فیلمسازی کوتاه که حرفه‌‌ای کار می‌کنند به این سمت و سو نمی‌روند که ساخت فیلم کوتاه، سیاه مشقی است برای ورود به سینمای حرفه‌ای، چرا که از نگاه تمام فیلمسازان حرفه‌ای فیلم کوتاه، این سینما به اندازه کامل حرفه‌ای و شناخته شده در دنیا هست و فیلمساز می‌تواند به شکل حرفه‌ای و مستقل در این فضا حضور داشته باشد. فیلم کوتاه نیازی به این نگاه ندارد، اما چون در ایران این شرط وجود دارد که برای ورود به فضای سینمای بدنه باید سه فیلم کوتاه در رزومه باشد برخی مجبور شدند وارد این فضا هم بشوند.
دوستی ادامه داد: من اسم آن‌ها را فیلمساز فیلم کوتاه نمی‌گذارم، به این دلیل که معتقدم این یک نوع تقلب است. فیلم کوتاه دغدغه خودش را دارد و آنقدر در دنیا شناخته شده و حساس است که بیشترین سرمایه گذاری روی آن انجام می‌شود وحتی کمپانی‌ها فیلمسازان فیلم کوتاه را رصد می‌کنند و نابغه‌ها را پیدا می‌کنند، در حالی که در ایران برعکس است و همه چیز در این فضا یا دانشجویی شده با بچه‌ها با پول توجیبی و هزینه پایین فیلم می‌سازند. مهم هزینه صرف شده نیست، اما نگاه باید درست باشد؛ هزینه کم گاهی خروجی واقعی ندارد.
این هنرمند همچنین اظهار کرد: مدیران دغدغه‌مندی که در راس هستند باید به سرمایه‌گذاری روی جشنواره‌های فیلم کوتاه و خود فیلمسازان توجه داشته باشند. در ایران هنوز جشنواره فیلم کوتاه کم است و ما هنوز به سطح بین‌‍المللی نرسیدیم که مولف باشد، اما باید روی بچه‌های فعال در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد و به نوعی حمایت کرد تا ژانرهای مختلف را تجربه کنند ولی اغلب به خاطر نبود بودجه مناسب می‌روند، سراغ ژانر دیگری که این خود یک معضل است. بچه‌های علاقمند باید ژانرهای مختلف را تجربه کنند و این وظیفه مدیران است که از آن‌ها حمایت کنند.
دوستی در ادامه عنوان کرد: من خودم به بچه‌ها و این جشنواره‌ها علاقمندم و احترام خاصی برایشان قائلم. بچه‌هایی که از فیلم کوتاه و تجربه‌های خوب وارد سینما شدند بسیار موفق‌تر هستند و نگاه جدید و نوی خود را همراه آورده‌اند. فیلمسازها باید از دوطریق وارد سینمای حرفه‌ای شوند یا تحصیلات آکادمیک به همراه تجربه داشته باشند یا تجربه به همراه عمری که صرف این کار کردند و سرمایه و هزینه شخصی خودشان را به سینما آورده‌اند.
وی ادامه داد: ما فیلمبردار یا گریمور حرفه‌ای برای سینمای کوتاه نداریم بلکه اغلب افراد حرفه‌ای هستند که به این سینما کمک می‌کنند در حالی که می‌‌توان با ایجاد کمپانی‌های تخصصی از افراد حرفه‌ای علاقمند به این حوزه دعوت کرد تا در آن به شکل حرفه‌ای در تمام حوزه‌های سینمای کوتاه مشغول به کار شوند. با ایجاد کمپانی‌های فیلمسازی در سینمای کوتاه می‌توان گام‌های مثبتی برداشت. سینمای انجمن جوان خیلی در این زمینه فعال نبوده است و خود من در سالیان گذشته بارها با عدم حمایت این دوستان مواجه شدم. با تشکیل کمپانی‌های فیلمسازی فیلم کوتاه می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد مدیران اگر از این نگاه و پیشنهادها حمایت کنند فضای فیلم کوتاه کاملا متفاوت می‌شود. شاید برای سینمای بدنه نتوان این کار را انجام داد چرا که سینمای ما با هالیوود یا بالیوود کاملا متفاوت است و نمی‌توانیم مانند آن‌ها از کمپانی‌ها بهره بگیریم اما در سینمای کوتاه می‌توان این کار را انجام داد و به سینمای ایران کمک کرد.
دوستی در خاتمه درباره تاثیرگذاری جشنواره‌های فیلم کوتاه بیان کرد: من به عنوان مدرس و فیلمساز کوتاه که اولین فیلم کوتاهم را حدود 15 سال پیش برای جشنواره فیلم پلیس و فیلم‌های 110 ثانیه‌ای ساخته‌ام این مهم را بیشتر لمس کرده‌ام. امروزه جایگاه فیلمسازی کوتاه در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم بسیار خاص، مهم و حساس است، از این جهت که نوابغ و استعدادهای سینمای آینده جهان، در این نوع فستیوال‌های بین‌المللی و جشنواره‌های ملی رصد می‌شوند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

محمد بحرانی: مهران مدیری بخشی از کمدی ایران را جابه جا کرد

عده ای درصدد کمرنگ کردن حضور زنان در آینده سیاسی کشور هستند

وزیر کشور: کمتر از 10 درصد بانوان جامعه بد حجاب هستند

سیده فاطمه ذوالقدر: دولت در مسیر مدیریت بیمه و مالیات فعالان هنر صنعت مد و لباس گام بردارد

شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور چیست؟

زنان عاشورایی زمینه ساز تداوم نهضت حسینی شدند

وزیر آموزش و پرورش: مشکل کمبود معلم تا ابتدای مهر حل خواهد شد

کارگردان «داش آکل»: بازخورد مثبت مخاطبان نشان از درستی راهم بود

سیدجواد هاشمی: ما باعث می‌شویم مردم ماهواره نگاه کنند

لباس تعزیه مستند تاریخی ندارد / مراقب تحریف اصول و مبانی تعزیه باشیم / روایت داوود فتحعلی‌بیگی از اصول پوشش در هنری نمایشی و مملو از نشانه

داریوش ارجمند: من کی گفتم تلویزیون پول کثیف دارد

خون بندناف چند سال قابل نگهداری است؟

سیاست های کلی خانواده جدی گرفته نشده است

حسینی: برای اول مهر کلاس بدون معلم نخواهیم داشت

کودکان را تنبیه و‌تهدید نکنید!

کامران: دولت باید در دو سال پایانی «موضوع آب» و «اصلاح نظام بانکی» را در اولویت بگذارد

صنایع دستی نیروی پیشران در اقتصاد کشور خواهد بود

واکسن چهار ظرفیتی آنفولانزا بزنیم یا سه ظرفیتی؟ +بهترین زمان تزریق

فرمانده نیروی انتظامی تهران هم که باشی بازم توی خونه فرمانده یکی دیگه‌س!

گفتگو با 2زن شیرازی که مسافران مترو را بیچاره کردند

جلیلی شیوانی: میلیون‌ها دختر ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارند

زنان پایتخت چاق‌تر و افسرده‌تر از مردان

حناچی: هوای دستفروشان را داریم

میوه ای که صد برابر مرکبات ویتامین سی دارد

هشدار وزیر بهداشت در مورد آمار تصادفات جاده ای

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

نرگس اصغری: بازار تبریز نیازمند همراهی طراحان حرفه‌ای است

دستمزد ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد باید پس داده شود !!!

دستمزد بازیگران «شهرزاد» از نظر قانونی چه حکمی دارد؟

دوچرخه‌ سواری زنان و موضع قوه قضائیه درباره آن!

جامعه نسبت به فرزندان طلاق سوگیری غلطی دارد

18 تا 25 درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند

چه کسانی گرفتار شانه های یخ زده می شوند؟

کبدِ چرب حاملگی چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون: 4 هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده است

کشور در تامین داروهای اساسی کمبودی ندارد

امید صالحی عکاس سال سینمای ایران شد / تقدیر از حسین ملکی / معتمدآریا: بهتر است حرکت عکاسان سینما در پیگیری امنیت شغلی را با جان و دل بپذیریم

رد پای موسیقی‌ خاطره‌انگیز دهه‌های پیشین در یک اجرا / روایت سهراب کاشف و بهرام دهقانیار از کنسرت "شب خاطره‌ها برای بچه‌های ایران‌زمین"

حسین ایمانی جاجرمی: جدایی‌گزینی طبقاتی در محلات به چند پاره شدن جامعه می‌انجامد / شهرسازی و معماری نادرست مردم را به انزوا سوق می‌دهد

اجرایی بسیار زیبا و دراماتیک / نگاهی به نمایش "کریم لوژی" به نویسندگی مجید رحمتی و مهران رنجبر و به کارگردانی رضا بهرامی

آغاز بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز استانی صداوسیما / دارابی: اقبال مخاطبان به شبکه‌های استانی رو به افزایش است

فرزاد فرجی: تعدادی از هنرمندان نقش سفال و سرامیک را در هنرهای تجسمی پررنگ کرده‌اند / نمایشگاه پیشکسوتان سفال و سرامیک ایران سالانه برگزار می‌شود

فرار احمدشاه به رخت‌شورخانه دربار / روایت علی یدالهی از نمایش "رخت‌شور شاه" در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی

رهگذر: نوجوانان در سینمای ما نادیده گرفته شده‌اند / "آخرین داستان" پاییز اکران می‌شود

متامدرن نه مبهم است و نه جدید / دیدگاه انتقادی محمد آزرم نسبت به مانیفست "متامدرنیسم"

"بی‌سر" در مراحل پایانی تولید است / "زالاوا" به دنبال جذب سرمایه

مرضیه برومند: متولی سینمای کودک باید کانون پرورش فکری کودکان باشد

راضیه ابراهیمیان: حمایت از برندسازی یا کارآفرینی به شکل اصولی و حرفه‌ای انجام نمی‌شود

سیدحسین ملکی: خط تحریری در زندگی روزمره مردم قابل استفاده است / از ابداع خط ترنم تا اقتصاد هنر خوشنویسی

سعید خاقانی: معماری ما فضای تجربه درست نداشت که بخواهد سالم بماند / هویت امری ارجاعی و بیرونی نیست