آریا بانو

آخرين مطالب

مریم دوستی: "آسیه در زمستان" حمایت نشد / می‌توان با تاسیس کمپانی‌های فیلم کوتاه گام‌های مثبت برداشت گفتگو

مریم دوستی: "آسیه در زمستان" حمایت نشد / می‌توان با تاسیس کمپانی‌های فیلم کوتاه گام‌های مثبت برداشت

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مریم دوستی از بازنویسی فیلمنامه "نقره داغ" خبر داد.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : مریم دوستی کارگردان فیلم سینمایی"دریاچه ماهی"، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: برای دومین بار فیلمنامه "آسیه در زمستان" را تغییر دادم، اما از آنجایی که یک کار دفاع مقدسی است، از سوی هیچ ارگانی حمایت نشد. بنابراین مجبور شدم آن فیلمنامه را کنار بگذارم و فیلمنامه دیگری را که متعلق به خودم نیست بازنویسی کنم که در شرف تامین بودجه هستیم. "نقره داغ" عنوان این فیلمنامه است. موضوعی اجتماعی دارد و نگاه خاص و ویژه‌ای به قصه زن‌هایی که قدرتمندانه با مشکلات می‌جنگند.
وی که خود از فضای فیلم کوتاه وارد سینمای بدنه شده‌ است و مدرس سینمای کوتاه است، درباره فضای فیلم کوتاه در سینمای ایران بیان کرد: به نظرم فیلم کوتاه شاخصه‌های خودش را دارد و علاقمندان به فیلمسازی کوتاه که حرفه‌‌ای کار می‌کنند به این سمت و سو نمی‌روند که ساخت فیلم کوتاه، سیاه مشقی است برای ورود به سینمای حرفه‌ای، چرا که از نگاه تمام فیلمسازان حرفه‌ای فیلم کوتاه، این سینما به اندازه کامل حرفه‌ای و شناخته شده در دنیا هست و فیلمساز می‌تواند به شکل حرفه‌ای و مستقل در این فضا حضور داشته باشد. فیلم کوتاه نیازی به این نگاه ندارد، اما چون در ایران این شرط وجود دارد که برای ورود به فضای سینمای بدنه باید سه فیلم کوتاه در رزومه باشد برخی مجبور شدند وارد این فضا هم بشوند.
دوستی ادامه داد: من اسم آن‌ها را فیلمساز فیلم کوتاه نمی‌گذارم، به این دلیل که معتقدم این یک نوع تقلب است. فیلم کوتاه دغدغه خودش را دارد و آنقدر در دنیا شناخته شده و حساس است که بیشترین سرمایه گذاری روی آن انجام می‌شود وحتی کمپانی‌ها فیلمسازان فیلم کوتاه را رصد می‌کنند و نابغه‌ها را پیدا می‌کنند، در حالی که در ایران برعکس است و همه چیز در این فضا یا دانشجویی شده با بچه‌ها با پول توجیبی و هزینه پایین فیلم می‌سازند. مهم هزینه صرف شده نیست، اما نگاه باید درست باشد؛ هزینه کم گاهی خروجی واقعی ندارد.
این هنرمند همچنین اظهار کرد: مدیران دغدغه‌مندی که در راس هستند باید به سرمایه‌گذاری روی جشنواره‌های فیلم کوتاه و خود فیلمسازان توجه داشته باشند. در ایران هنوز جشنواره فیلم کوتاه کم است و ما هنوز به سطح بین‌‍المللی نرسیدیم که مولف باشد، اما باید روی بچه‌های فعال در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد و به نوعی حمایت کرد تا ژانرهای مختلف را تجربه کنند ولی اغلب به خاطر نبود بودجه مناسب می‌روند، سراغ ژانر دیگری که این خود یک معضل است. بچه‌های علاقمند باید ژانرهای مختلف را تجربه کنند و این وظیفه مدیران است که از آن‌ها حمایت کنند.
دوستی در ادامه عنوان کرد: من خودم به بچه‌ها و این جشنواره‌ها علاقمندم و احترام خاصی برایشان قائلم. بچه‌هایی که از فیلم کوتاه و تجربه‌های خوب وارد سینما شدند بسیار موفق‌تر هستند و نگاه جدید و نوی خود را همراه آورده‌اند. فیلمسازها باید از دوطریق وارد سینمای حرفه‌ای شوند یا تحصیلات آکادمیک به همراه تجربه داشته باشند یا تجربه به همراه عمری که صرف این کار کردند و سرمایه و هزینه شخصی خودشان را به سینما آورده‌اند.
وی ادامه داد: ما فیلمبردار یا گریمور حرفه‌ای برای سینمای کوتاه نداریم بلکه اغلب افراد حرفه‌ای هستند که به این سینما کمک می‌کنند در حالی که می‌‌توان با ایجاد کمپانی‌های تخصصی از افراد حرفه‌ای علاقمند به این حوزه دعوت کرد تا در آن به شکل حرفه‌ای در تمام حوزه‌های سینمای کوتاه مشغول به کار شوند. با ایجاد کمپانی‌های فیلمسازی در سینمای کوتاه می‌توان گام‌های مثبتی برداشت. سینمای انجمن جوان خیلی در این زمینه فعال نبوده است و خود من در سالیان گذشته بارها با عدم حمایت این دوستان مواجه شدم. با تشکیل کمپانی‌های فیلمسازی فیلم کوتاه می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد مدیران اگر از این نگاه و پیشنهادها حمایت کنند فضای فیلم کوتاه کاملا متفاوت می‌شود. شاید برای سینمای بدنه نتوان این کار را انجام داد چرا که سینمای ما با هالیوود یا بالیوود کاملا متفاوت است و نمی‌توانیم مانند آن‌ها از کمپانی‌ها بهره بگیریم اما در سینمای کوتاه می‌توان این کار را انجام داد و به سینمای ایران کمک کرد.
دوستی در خاتمه درباره تاثیرگذاری جشنواره‌های فیلم کوتاه بیان کرد: من به عنوان مدرس و فیلمساز کوتاه که اولین فیلم کوتاهم را حدود 15 سال پیش برای جشنواره فیلم پلیس و فیلم‌های 110 ثانیه‌ای ساخته‌ام این مهم را بیشتر لمس کرده‌ام. امروزه جایگاه فیلمسازی کوتاه در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم بسیار خاص، مهم و حساس است، از این جهت که نوابغ و استعدادهای سینمای آینده جهان، در این نوع فستیوال‌های بین‌المللی و جشنواره‌های ملی رصد می‌شوند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

لیلی رشیدی درباره فیلم یه وا چه گفت؟

سریال‌هایی که در جذب مخاطب موفق نیستند / نگاهی به سریال‌های شبکه نمایش خانگی

تهیه‌کننده «رنگین کمان»، اظهارات خاله نرگس را تکذیب کرد

کارگردان سریال «دلدار»: نقش‌فروشی میلیون‌ها سال نوری با من فاصله دارد

شدت افزایش طلاق نداریم

آخرین وضعیت جمعیتی ایران تا سال 1430

کمال یوسف‌پور: مسابقات معماری در چهره شهرهای امروزی تأثیر چندانی ندارند / آثار برنده اغلب ساخته نمی‌شوند

"تولدت مبارک" فیلمی است با موضوعی جهانی/ فیلم از تمام مراحل ارشاد سربلند بیرون آمد اما مورد حمایت واقع نشد / گلایه انسیه جهان آرا از وضعیت اکران فیلمش

مرضیه ابراهیمی قربانی معروف اسیدپاشی: اعدام نمی‌خواهیم، چرخه خشونت باید متوقف شود

نسل دوبلورهای قدیمی ما دیگر تکرار نمی‌شود / محدودیت‌ها در رادیو زیاد و متن‌ها شبیه همدیگر شده است / وقتی یک کار انیمیشن را دوبله می‌کنم، اصلاً خسته نمی‌شوم / روایت تورج نصر از سال‌ها فعالیت در دوبله و بازیگری

ویژگی‌های موسیقی کودک از نگاه اردشیر کامکار

محمدمهدی فخری‌زاده: انتشار کتاب سینمایی مقبولیت عمومی ندارد / در اتحادیه ناشران می‌توانیم جلوی فعالیت‌های مخرب را بگیریم / "راهنمای فیلم‌های سینمای ایران" در دست تدوین است

مهران نائل: "دل‌دار" روایتی متفاوت از عشق است

حسینی: نمایشگاه عکس افغانستان در نیاوران بستر مناسبی برای همدلی است

دوست دارم آرام آرام بیایم و ماندگار شوم / پژمان جمشیدی اول باید بازیگر می‌شد بعد فوتبالیست / گفت‌و‌گو با علی شمس الهی خواننده پاپ

کلیشه شدن در یک نقش خطرناک است / حسام محمودی از بازی در سریال "دل‌دار" می‌گوید

مهسا علامیر: حقوق استادان گرایش‌های هنری در دانشگاه‌های ایران پایین است / اغلب طراحان لباس توان پرزنت آثارشان را ندارند

بهترین راه لاغری شکم | جراحی‌هایی که فقط جیبتان را خالی می‌کند!

بهمن کیارستمی: منیر فرمانفرماییان تا آخرین روز تصویربرداری مقابل دوربین راحت نبود / نمایش مستند "منیر" در خانه سینما

مستر کیتون شخصیتی است که تعریف مشخص دارد / روایت یوسف مرادیان از بازی در سریال "از یادها رفته"

عباس مجیدی: در دوسالانه مجسمه شهری مشهد هنرمندان براساس فضای تعریف شده مجسمه می‌سازند

علی نصیریان:لزوم تجدیدنظر تلویزیون در سریال‌سازی/ قصه‌هایی که درد مردم نیست

از سوءاستفاده تا قاچاق‌فروشی کودکان کار

نمایشی که 30 سال پیش اجرای آن در تئاترشهر متوقف شد / روایت حسن انصاریان از اجرای نمایش "شاپرک خانوم" با بازیگران حرفه‌ای

خوشحالم که بخشی از خاطرات دهه شصتی‌ها هستم

ضبط «برادرجان» ادامه دارد/80 درصد تصویربرداری سریال به انجام رسید

کامبیز دیرباز : برایم مهم است نقشی که بازی می‌کنم توده مردم را نمایندگی کند

ندا لهردی: در ترجمه "همسران تابستانی" به سبک و لحن نویسنده وفادار بودم / شخصیت‌های واقعی لارنس الیویه و ویوین لی در رمان بئاتریز ویلیامز

شریعتمداری: موضوعی برای پنهان کردن از مردم نداریم

حسینی: به مدد اساتید می‌شود بر دشواری‌های حوزه آموزش پیروز شد / رونمایی از سامانه صدور کارت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری

حسینی: خلیج فارس دُر و مروارید علم و هنر را برآورده است / معاون هنری وزیر ارشاد در روز ملی خلیج فارس به بوشهر رفت

«کودک‌شو» به لرستان، خوزستان و زاهدان می‌رود/ بازغی: هیچ خداحافظی در کار نبود؛ گلایه‌ام را فریاد کردم

علی شیرازی: هنر خوشنویسی وارد دوران طلایی خود شده است

هادی حاجتمند: "مدیترانه" قصه آب و دفاع از مرزهاست / بازخوردها در جشنواره جهانی فیلم فجر زلال‌تر است

طراحان، تولید‌کنندگان و هنرمندان هستند که تعیین می‌کنند بازار چگونه باشد نه مردم / روایت حسامی از کیف و کفش‌های برند "ویزلند"

تأکیدی بر سنتی یا مدرن بودن کار نداشتم / روایت شریف لطفی از آلبوم "آوای ایران (محلی‌ها)"

فرزندتان در چه زمینه‌ای استعداد دارد؟

بیماری مادرم عظیم‌ترین حادثه سخت زندگی ما بود / کارمان در گیشه بسیار سخت است / روایت کارگردان فیلم "شکستن همزمان بیست استخوان" از حضور در جشنواره جهانی فجر

احمد مسجدجامعی: عکاسان در سطح شهر با مشکلات متعددی روبرو هستند / برگزیدگان مسابقه عکس مترو معرفی شدند

محمدرضا علیمردانی: ترجیح دادم نه به فرش قرمز "غلامرضا تختی" بروم نه مصاحبه‌ای کنم / سه بار قرار بود با مهران مدیری همکاری کنم اما نشد

گفت وگوی خراسان با عکاس مبتکر آمریکایی درباره پروژه «حذف شده»

با خنده به استقبال مردها بروید

انتظامی: وارش مصداق ایفای نقش مسئولیت اجتماعی سینما است

پیمان سلطانی: رپرتورا ارکستر ملی مضمون ملی، میهنی، عاشقانه دارد / انتشار یک اثر ملی بعد از 10 سال

عموهایی که در آینده تنها یک اسم از آنها باقی است

شریعتمداری: تامین اجتماعی از دولت 180هزار میلیارد تومان طلب دارد

سرمربی تیم فوتسال دانشجویان دختر: شناختی کافی از حریفان نداریم

باور به دختران دنیای IT

رضا کیانیان: به ما سنگ می‌زنند چون در حال پیشرفت هستیم

نقش نظام آموزشی و تربیتی در ایجاد آسیب‌های اجتماعی