آریا بانو

آخرين مطالب

مریم دوستی: "آسیه در زمستان" حمایت نشد / می‌توان با تاسیس کمپانی‌های فیلم کوتاه گام‌های مثبت برداشت گفتگو

مریم دوستی: "آسیه در زمستان" حمایت نشد / می‌توان با تاسیس کمپانی‌های فیلم کوتاه گام‌های مثبت برداشت

  بزرگنمايي:

آریا بانو - مریم دوستی از بازنویسی فیلمنامه "نقره داغ" خبر داد.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : مریم دوستی کارگردان فیلم سینمایی"دریاچه ماهی"، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: برای دومین بار فیلمنامه "آسیه در زمستان" را تغییر دادم، اما از آنجایی که یک کار دفاع مقدسی است، از سوی هیچ ارگانی حمایت نشد. بنابراین مجبور شدم آن فیلمنامه را کنار بگذارم و فیلمنامه دیگری را که متعلق به خودم نیست بازنویسی کنم که در شرف تامین بودجه هستیم. "نقره داغ" عنوان این فیلمنامه است. موضوعی اجتماعی دارد و نگاه خاص و ویژه‌ای به قصه زن‌هایی که قدرتمندانه با مشکلات می‌جنگند.
وی که خود از فضای فیلم کوتاه وارد سینمای بدنه شده‌ است و مدرس سینمای کوتاه است، درباره فضای فیلم کوتاه در سینمای ایران بیان کرد: به نظرم فیلم کوتاه شاخصه‌های خودش را دارد و علاقمندان به فیلمسازی کوتاه که حرفه‌‌ای کار می‌کنند به این سمت و سو نمی‌روند که ساخت فیلم کوتاه، سیاه مشقی است برای ورود به سینمای حرفه‌ای، چرا که از نگاه تمام فیلمسازان حرفه‌ای فیلم کوتاه، این سینما به اندازه کامل حرفه‌ای و شناخته شده در دنیا هست و فیلمساز می‌تواند به شکل حرفه‌ای و مستقل در این فضا حضور داشته باشد. فیلم کوتاه نیازی به این نگاه ندارد، اما چون در ایران این شرط وجود دارد که برای ورود به فضای سینمای بدنه باید سه فیلم کوتاه در رزومه باشد برخی مجبور شدند وارد این فضا هم بشوند.
دوستی ادامه داد: من اسم آن‌ها را فیلمساز فیلم کوتاه نمی‌گذارم، به این دلیل که معتقدم این یک نوع تقلب است. فیلم کوتاه دغدغه خودش را دارد و آنقدر در دنیا شناخته شده و حساس است که بیشترین سرمایه گذاری روی آن انجام می‌شود وحتی کمپانی‌ها فیلمسازان فیلم کوتاه را رصد می‌کنند و نابغه‌ها را پیدا می‌کنند، در حالی که در ایران برعکس است و همه چیز در این فضا یا دانشجویی شده با بچه‌ها با پول توجیبی و هزینه پایین فیلم می‌سازند. مهم هزینه صرف شده نیست، اما نگاه باید درست باشد؛ هزینه کم گاهی خروجی واقعی ندارد.
این هنرمند همچنین اظهار کرد: مدیران دغدغه‌مندی که در راس هستند باید به سرمایه‌گذاری روی جشنواره‌های فیلم کوتاه و خود فیلمسازان توجه داشته باشند. در ایران هنوز جشنواره فیلم کوتاه کم است و ما هنوز به سطح بین‌‍المللی نرسیدیم که مولف باشد، اما باید روی بچه‌های فعال در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد و به نوعی حمایت کرد تا ژانرهای مختلف را تجربه کنند ولی اغلب به خاطر نبود بودجه مناسب می‌روند، سراغ ژانر دیگری که این خود یک معضل است. بچه‌های علاقمند باید ژانرهای مختلف را تجربه کنند و این وظیفه مدیران است که از آن‌ها حمایت کنند.
دوستی در ادامه عنوان کرد: من خودم به بچه‌ها و این جشنواره‌ها علاقمندم و احترام خاصی برایشان قائلم. بچه‌هایی که از فیلم کوتاه و تجربه‌های خوب وارد سینما شدند بسیار موفق‌تر هستند و نگاه جدید و نوی خود را همراه آورده‌اند. فیلمسازها باید از دوطریق وارد سینمای حرفه‌ای شوند یا تحصیلات آکادمیک به همراه تجربه داشته باشند یا تجربه به همراه عمری که صرف این کار کردند و سرمایه و هزینه شخصی خودشان را به سینما آورده‌اند.
وی ادامه داد: ما فیلمبردار یا گریمور حرفه‌ای برای سینمای کوتاه نداریم بلکه اغلب افراد حرفه‌ای هستند که به این سینما کمک می‌کنند در حالی که می‌‌توان با ایجاد کمپانی‌های تخصصی از افراد حرفه‌ای علاقمند به این حوزه دعوت کرد تا در آن به شکل حرفه‌ای در تمام حوزه‌های سینمای کوتاه مشغول به کار شوند. با ایجاد کمپانی‌های فیلمسازی در سینمای کوتاه می‌توان گام‌های مثبتی برداشت. سینمای انجمن جوان خیلی در این زمینه فعال نبوده است و خود من در سالیان گذشته بارها با عدم حمایت این دوستان مواجه شدم. با تشکیل کمپانی‌های فیلمسازی فیلم کوتاه می‌توان اتفاقات خوبی را رقم زد مدیران اگر از این نگاه و پیشنهادها حمایت کنند فضای فیلم کوتاه کاملا متفاوت می‌شود. شاید برای سینمای بدنه نتوان این کار را انجام داد چرا که سینمای ما با هالیوود یا بالیوود کاملا متفاوت است و نمی‌توانیم مانند آن‌ها از کمپانی‌ها بهره بگیریم اما در سینمای کوتاه می‌توان این کار را انجام داد و به سینمای ایران کمک کرد.
دوستی در خاتمه درباره تاثیرگذاری جشنواره‌های فیلم کوتاه بیان کرد: من به عنوان مدرس و فیلمساز کوتاه که اولین فیلم کوتاهم را حدود 15 سال پیش برای جشنواره فیلم پلیس و فیلم‌های 110 ثانیه‌ای ساخته‌ام این مهم را بیشتر لمس کرده‌ام. امروزه جایگاه فیلمسازی کوتاه در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم بسیار خاص، مهم و حساس است، از این جهت که نوابغ و استعدادهای سینمای آینده جهان، در این نوع فستیوال‌های بین‌المللی و جشنواره‌های ملی رصد می‌شوند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است

سینمای ایران دیگر مشتی‌گری ندارد چون آدم‌هایش کم‌لطف شده‌اند / با حسن رضایی از کشتی کج تا "شبح کژدم"

علی مسعودی: "آخر خط" یک سریال طنز به معنای واقعی است / منتظر تصمیم مدیران شبکه سه هستیم

در این تراس کمدی بولوار اجرا می‌شود / نگاهی به نمایش "تراس" نوشته ژان کلود کریر و کارگردانی مسعود کرامتی

لزوم همراهی فعالان عرصه مد و لباس با جریان اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی