آریا بانو

آخرين مطالب

محمود کلاری: از برخی اظهارنظرها متعجب شدم فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
محمود کلاری با تاکید بر اینکه در هیچ جشنواره‌ای برگزیده‌شدن یک فیلم دلیل بر برتری مطلق آن نیست درباره سختی‌های داوری در سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، اهدای جوایز و ندادن حتی یک دیپلم افتخار اظهار نظر کرد.این فیلمبردار باسابقه سینما که در کارنامه کاری‌اش آثار مهم و برجسته‌ای از سینمای ایران را مانند «مادر»، «سرب»، «ای‌ ایران»، «لیلا»، «گبه»، «از کرخه تا راین»، «باد ما را خواهد برد» و «جدایی نادر از سیمین» فیلمبرداری کرده، امسال یکی از هفت داور سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر بود؛ جشنواره‌ای که تعداد فیلم‌های با کیفیتش نسبت به چند دوره اخیر جشنواره فجر قابل توجه بود و همین موضوع داوری سختی را به‌همراه داشت.کلاری درباره ارزیابی‌اش از آثار بخش «سودای سیمرغ» این دوره جشنواره و نیز داوری این بخش بیان کرد: به گمانم در این دوره هم میان دست‌اندرکاران و کارشناسان و هم میان دانشجویان سینمایی و سینمادوستان نقطه‌نظر مشترکی مبنی بر ارتقای سطح کیفی چشمگیر فیلم‌ها نسبت به سال‌های قبل وجود داشت. به‌طور قطع من هم چنین باوری دارم و مضامین و ژانرها و فرم‌های ساختاری اختیار شده حکایت از رشد قابل توجه فیلم‌های این دوره از جشنواره دارد؛ به همین دلیل داوری یا بهتر بگویم مقایسه آثار به نمایش درآمده با یکدیگر و انتخاب پنج عنوان برای کاندیداتوری در هر رشته کاری بسیار دشوار و پیچیده بود.
تجربیات داوری
وی دراین‌باره به یکی از تجربیات داوری خود در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: من پیش از این به‌عنوان داور در چند فستیوال در نقاط مختلف دنیا حضور داشتم که آخرین مورد 2 سال قبل در کشور کره‌جنوبی بود. ما در هفته اول فستیوال و پس از دیدن نیمی از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی به اتفاق بقیه داوران در مورد یک فیلم به‌راحتی به اشتراک نظر رسیدیم و در ادامه یک فیلم دیگر را هم برگزیدیم و کارمان تمام شده بود.
دنیا به سینمای ایران واقف است
شاید باور نکنید که نشست نهایی و اعلام رأی ما در کمتر از نیم ساعت به نتیجه رسید و باید توجه داشته باشید که فستیوال بین‌المللی «پوسان» در کشور کره‌جنوبی در حال حاضر مهم‌ترین جشنواره فیلم در آسیا است. لازم به ذکر است که اهمیت و حساسیت جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر را به‌دلیل حضور آثار برتر و قابل اعتنای متعدد یادآور شوم.این فیلمبردار که یکی از جوایز مهم فیلمبرداری جهان را هم برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» کسب کرده است، ادامه داد: اما اینجا در جلسه نهایی جشنواره فجر برای اعلام آرا پس از دیدن فیلم‌ها و حتی دوباره دیدن بعضی از آنها و 12 ساعت بحث و گفت‌وگو در مواردی به نتیجه نرسیدیم و ادامه نشست به روز بعد موکول شد. گاهی برای انتخاب یکی از کاندیداها و مواردی که به دو عنوان می‌رسیدیم و یکی با یک رأی، انتخاب و دیگری با یک رأی، انتخاب نمی‌شد تصمیم گرفتن واقعا پیچیده و دشوار می‌شد. شاید اگر جایزه مشترک در جشنواره پیش‌بینی شده بود می‌توانست حداقل در موارد محدودی کارساز باشد چیزی مثل آنچه که در یک دوره جشنواره فیلم «کن» رخ داد و نخل طلا به «طعم گیلاس» ساخته آقای عباس کیارستمی و «اره‌ماهی» ساخته فیلمساز ژاپنی به‌طور مشترک اهدا شد.کلاری درباره اینکه چرا با این شرایط دیپلم افتخار داده نشد به‌ویژه آنکه برخی نقطه‌نظرها بر این تاکید داشت که امسال بعضی فیلم‌ها دیده نشدند؟ گفت: بله من هم شنیده‌ام و باید بگویم که به‌شخصه از شنیدن برخی از این نقطه‌نظرات بسیار متعجب شدم. چون مثلا فیلمی که در چند مورد از جمله کارگردانی و بهترین فیلم نامزد شده بود چگونه می‌توانست توسط هیات داوران دیده نشده باشد یا فیلمی که جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کرده چطور مورد توجه قرار نگرفته است؟!او اضافه کرد: در تمام فستیوال‌های جهان جایزه ویژه هیات داوران اهمیت و ارزشی هم‌سنگ با بهترین فیلم دارد و حتی از نظر ارزش‌های هنری، ویژه قلمداد می‌شود، بنابراین غالبا اظهارنظرها اینگونه بودند که فارغ از جنبه‌های تبلیغاتی وجانبدارانه بیشتر متکی بر مبنای سلیقه و نقطه نظر شخصی بودند که با احترام به تمامی این اظهارنظرها باید توجه داشته باشیم که نهایتا یک هیات هفت نفره داوری با درک و شناخت و سلیقه و تجربیات مختلف هستند که آرای نصف به‌علاوه یک یعنی 4 رأی آنها منتهی به انتخاب تنها یک فیلم می‌شود.
قاعده‌ پذیرفته شده‌
البته شاید عادلانه نباشد ولی به‌هر حال بخشی از قاعده‌ پذیرفته شده‌ این بازی است.وی گفت: پیش از این در مقاطع مختلف بارها گفته‌ام که به عقیده من برگزیدن یک فیلم، نه تنها در جشنواره فجر که شاید در هیچ جشنواره‌ای الزاما دلیل برتری مطلق آن نمی‌تواند باشد یا عدم انتخاب فیلمی دیگر چیزی از اهمیت و اعتبار آن(اگر داشته باشد) کم نمی‌کند.کلاری ادامه داد: اما در مورد دیپلم افتخار باید بگویم ما در هیات داوری در این باره بسیار بحث کردیم که با نتیجه‌ای که دیدید همراه شد.در دوره‌های مختلف جشنواره فجر بارها شنیده بودیم که وقتی به یک کاندیدا سیمرغ و به دیگری دیپلم افتخار داده می‌شود عمدتا این استنباط به‌وجود می‌آید که می‌خواهند از نفر دوم دلجویی کنند به همین دلیل دیپلم افتخار در نزد عموم چندان خوشایند نبود و در مواردی اسباب دلخوری دریافت‌کننده را نیز به‌وجود می‌آورد و از آن مهم‌تر اعتبار برنده اصلی را هم با تردید همراه می‌کرد.او درباره اینکه سطح فیلمبرداری فیلم‌های این دوره از جشنواره را چطور دیده؟ پاسخ داد: بدون تردید سطح کیفی فیلمبرداری در سینمای ایران پیشرفت چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای داشته است. فیلمبرداری فیلم‌های جشنواره سی و هفتم به‌نظر من عموما در حد استانداردهای سینمای پیشرفته دنیا بودند و به‌نظر می‌رسد همکاران ما درک و شناخت دقیق‌تر و کامل‌تری از ویژگی‌های کاربردی دیجیتال پیدا کردند و با فراهم‌شدن امکانات جدید و به‌روز شدن ابزار مثل دوربین و لنزهای پیشرفته و حتی نور، هم‌سطح با سینمای پیشرفته جهان، زمینه برای خلاقیت‌های زیبایی شناسانه فیلمبرداران با استعداد ما فراهم شده است.وی افزود: البته نقشه کالریست‌ها(Colorist) یا متخصصان با استعداد این عرصه را در جلوه‌گر ساختن و کامل کردن اندیشه‌های زیبایی‌شناسانه فیلمبرداران در مرحله نهایی بعد از فیلمبرداری یا اصطلاحا پست پروداکشن نباید نادیده گرفت.
فیلمبردار خوب کیست؟
به گمانم این عزیزان به شناخت قابلیت‌های کاربردی بیشتری در این عرصه دست پیدا کردند.این عضو هیات داوری فیلم فجر در پاسخ به اینکه خودش چه معیاری برای انتخاب فیلمبردار برتر داشته است؟ گفت: در مورد معیارهای انتخاب فیلمبردار برتر از نظر من، شاید جامع‌ترین و کامل‌ترین تعریف همانی باشد که فیلمبردار صاحب‌نام و شناخته شده سوئدی«سون نیک‌ویست» که تصاویر درخشان او در آثار برگمان همیشه در خاطر سینمادوستان ماندگار است، در این زمینه دارد. او می‌گوید، فیلمبردار خوب کسی است که به خلق فضای فیلم کمک می‌کند و بیشتر فیلم‌های این دوره از جشنواره را می‌توانیم مشمول این تعریف بدانیم به همین دلیل حقیقتا برای من سخت‌ترین قسمت داوری در همین بخش بود.کلاری در پایان در پاسخ به اینکه آیا می‌شود پیش‌بینی کرد که در آینده فیلمبرداران مطرحی در سطح سینمایی دنیا داشته باشیم؟ بیان کرد: جای تردید نیست که این اتفاق عملا افتاده است و دنیا به سینمای ایران و اهمیت جایگاه آن از طریق فستیوال‌ها و مجامع فرهنگی و هنری و موزه‌ها و حتی مراکز مهم آموزشی واقف شده و تمامی اجزا و تخصص‌های بخش‌های مختلف این سینما از جمله فیلمبرداری را مورد توجه خاص قرار داده است، از همین‌رو فیلمبرداران توانمند و خلاق کشورمان روز به روز در عرصه‌های جهانی حضور چشمگیرتری پیدا خواهند کرد و این به طور قطع از برکات همین سینماست؛ سینمایی که در همه دنیا اهمیت و اعتباری بیشتر از داخل کشور دارد.
روزنامه آرمان


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/128840/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا با کودکانی که اوتیسم دارند، می‌شود سفر کرد؟

بازی هایی که کودکان را نابغه می کند

مرحله رشد جنسی کودکان از تولد تا بلوغ

نوازش کردن یکی از راههای تقویت هوش کودک

توصیه هایی در مورد بازی های کودکان

مزایای بوسیدن کودک

فرزندی که شاد نیست

اگر کودک تان بچه های دیگر را می زند، بخوانید

چگونه ترس از تاریکی را در کودک درمان کنیم؟

علائم افسردگی و رفتار صحیح با افسردگی کودکان

چرا بعضی از کودکان کم حرف می زنند؟

بیماری اوتیسم چیست و چه علائمی دارد؟

نقش همسرتان را در فرزندپروری کمرنگ نکنید

عزت نفس کودک تان را تقویت کنید

استفاده از اینترنت روی نمرات بچه ها تاثیر می گذارد

با کودک خجالتی چطور رفتار کنیم؟

حواس پرتی در کودکان + راههای درمان

با کودکان گوشه‌ گیر چگونه رفتار کنیم؟

برای کنترل بیش فعالی کودکان چه کنیبم؟

چرا بعضی از فرزندان علاقه ای به سفر رفتن با والدینشان ندارند؟

تا حالا عبارت «کارتون‌درمانی» به گوش‌تان خورده؟! (قسمت اول)

تا حالا عبارت «کارتون‌درمانی» به گوش‌تان خورده؟ (قسمت دوم)

فواید داستان خواندن برای کودکان

بازی‌هایی که به اجتماعی‌شدن کودکان کمک میکند

راهکار هایی برای کم کردن وابستگی کودک

بگذارید بچه ها یه کم استرس هم داشته باشند!

وقتی کودک کابوس می‌بیند چگونه برخورد کنیم؟

بازی هایی برای درمان کمرویی کودکان

راهکارهایی برای جلوگیری از تماشای بیش از حد تلویزیون

از بلوغ زودرس کودک خود جلوگیری کنید

جملاتی برای آرام کردن کودک پرخاشگر

راه های تشخیص منطقی یا غیر منطقی بودن درخواست های کودکان

تأثیر بازی کردن بر شخصیت کودکان

چگونه استعدادهای کودکان را کشف کنیم؟

بازی هایی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

با کودکی که اشتباهش را نمی پذیرد چه کنیم؟

توصیه‌هایی برای قبل از پدر شدن

چهار بازی مهارتی برای کودکان

وابستگی کودک را چگونه درمان کنیم؟

دلبستگی کودکان زیر دو سال را جدی بگیرید!

اگر کودکتان مدام می گوید حوصله ام سر رفت!

تفاوت کابوس و هراس شبانه در کودکان

نیازهای روانشناختی کودکان زیر 7 سال چیست؟

چگونه فرزندمان را به خوب حرف زدن تشویق کنیم؟

تک فرزندی با روان فرزند شما چه کار می کند؟

راهکاری برای درمان کودک خجالتی شما

چرا کودک من زیاد سوال می پرسد؟

دلایل دیر حرف زدن کودک چیست؟

اوتیسم سراغ چه کسانی می‌رود؟

با رعایت این موارد کودک شما در مدرسه موفق تر خواهد بود!