آریا بانو

آخرين مطالب

سرنوشت سازترین دوران تغذیه پزشکي

سرنوشت سازترین دوران تغذیه

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
سرنوشت سازترین دوران تغذیه
٤٨١
٠
زندگی آنلاین / یکی از مهمترین و حساس‌ترین دوره‌های زندگی بانوان، دوره بارداری است که در این دوره مادر، علاوه بر حفظ سلامت خود، باید برای داشتن فرزندی سالم، توصیه‌های تغذیه‎ای خاصی را رعایت کند.
تغذیه‌ی سالم برای داشتن فرزندی سالم، باید از قبل شروع بارداری آغاز شود و ادامه یابد.
رعایت این اصول و هدیه کردن بزرگترین نعمت الهی به فرزندتان کار سختی نیست و حتی با رعایت کردن اصول ساده زیر که نکات مهمی در دوران بارداری هستند، می‌توانید کمک شایانی به سلامت هر چه بیشتر فرزند خود کنید.
وزنتان را کنترل نمایید
زنانی که قبل از بارداری وضعیت تغذیه‌ای مناسبی ندارند و یا دچار کمبود وزن هستند، احتمال تولد نوزاد نارس و یا زودرس را دارند.
همچنین احتمال تولد نوزاد با وزن زیر 2500 گرم و یا حتی زیر 1500 گرم در این زنان وجود دارد.
از طرف دیگر بالا بودن وزن مادر می‌تواند باعث مشکلاتی از قبیل دیابت بارداری و فشار خون حاملگی شود و به تبع آن سلامت جنین را تحت تأثیر قرار دهد.
بنابراین رسیدن به وزن ایده آل قبل از بارداری، در سلامت نوزاد بسیار حائز اهمیت است.
تغذیه سالم در بارداری
تغذیه صحیح در تمام طول عمر و در دوران‌های مختلف زندگی، ضمانت کننده‌ی جسمی شاداب و پویا و به دور از بیماری‌های مزمن خواهد بود.
هر دوره از زندگی به تبع شرایط فیزیولوژیک بدن در آن برهه‌ی زمانی، نیازمند رعایت اصول صحیح تغذیه‌ای به جهت حفظ سلامتی کامل می‌باشد.
یکی از مهمترین و حساس‌ترین دوره‌های زندگی بانوان، دوره بارداری است که در این دوره مادر، علاوه بر حفظ سلامت خود، باید برای داشتن فرزندی سالم، توصیه‌های تغذیه‎ای خاصی را رعایت کند و از یک برنامه غذایی اصولی پیروی کند.
استرس را مهار کنید
استرس بلای دامن گیری که زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها می‌باشد، در دوران بارداری نیز می‌تواند مشکل آفرین باشد و حتی قبل از به دنیا آمدن نوزاد سلامتی او را تحت تأثیر قرار دهد.
استرس زیاد مادر می‌تواند در بروز مشکلات عصبی و تکامل مغز -به خصوص عملکرد حافظه- خود را نشان دهد.
همچنین استرس می‌تواند متابولیسم برخی از مواد مغذی نظیر پروتئین، آهن، روی و فولات را تحت تأثیر قرار دهد و سبب کمبود آن‌ها در بدن شود.
دریافت مناسب پروتئین و انرژی داشته باشید
با توجه به اینکه تغذیه جنین از طریق مادر صورت می‌گیرد و جنین نیز به سرعت در حال رشد و نمو و تکامل می‌باشد، لازم است که انرژی دریافتی مادر و همچنین میزان پروتیئن موجود در رژیم افزایش یابد.
دریافت محدود پروتئین و انرژی سبب ایجاد اثرات سوء بر رشد جنین می‌شود
از طرفی افزایش مصرف پروتئین و انرژی باید اصولی و به اندازه باشد، چرا که افزایش بیش از حد آن‌ها سبب ایجاد چاقی و عوارض ناشی از آن در مادر می‌شود.
دریافت روزانه مکمل اسید فولیک، ضروری و حیاتی است
از آن جایی که نقش اسید فولیک در رشد و سلامتی جنین از ابتدای بارداری بارز است و شاید برخی از مادران در ابتدا متوجه باردار شدن خود نباشند، مصرف این مکمل باید سه ماه قبل از بارداری در مادران آغاز شود تا فرزند آن‌ها از عوارض احتمالی ناشی از کمبود آن مصون بمانند.
کمبود این ماده می‌تواند سبب سقط جنین، عقب ماندگی‌های ذهنی و آسیب‌های قلبی مادر زادی شود.
با تغذیه سالم از بیش فعالی پیشگیری نمایید
بیش فعالی از جمله مشکلاتی است که در کودکی به مرور خود را نشان می‌دهد و می‌تواند برای والدین کمی مشکل ساز باشد.
متاسفانه درمان این بیماری مصرف قرص‌هایی است که اثرات روانی دارند و می‌تواند سبب کاهش ضریب هوشی و فعالیت مغزی فرزندان شود.
امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که تغذیه صحیح در دوران بارداری می‌تواند از عواملی باشد که جنین را از همان بارداری از این بیماری دور نگه دارد.
مصرف وعده‌های غذایی سالم و اجتناب از مصرف غذاهایی که شامل چربی و قند بالا می‌باشند از عوامل پیشگیری کننده می‌باشد.
همچنین مصرف غذاهای فرآوری شده نظیر سوسیس و کالباس و مواد غذایی قنادی، از دیگر عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به این بیماری می‌باشند.
نقش مواد معدنی در رشد و نمو جنین را جدی بگیرید
نیاز بدن به تقریباً تمام مواد معدنی و ویتامین‌ها در دوران بارداری افزایش می‌یابد.
هر یک از مواد معدنی در رشد سالم جنین و همچنین بهبود عملکرد بدن مادر نقش ویژه و مشخصی دارند.
برای مثال مطالعات نشان می‌دهند که فلوراید در رشد دندان‌ها و افزایش مقاومت به پوسیدگی نقش دارد.
کمبود ید در بدن مادر می‌تواند سبب رشد ضعیف جنین، کاهش ضریب هوشی، گواتر جنین و برخی مشکلات دیگر شود.
کمبود آهن می‌تواند سبب عدم تکامل صحیح مغزی و ضعف در حافظه و یادگیری را باعث شود.
کمبود روی نیز می‌تواند سبب تکامل ناقص سیستم ایمنی جنین، ناهنجاری‌های مادرزادی و رشد غیر طبیعی مغز شود.
علاوه بر املاح ذکر شده‌ی فوق، سایر املاح نظیر مس، سدیم، فسفر و ... نیز در تکامل نوزاد نقش مخصوص خود را دارند و باید به اندازه‌ی کافی در دوران بارداری مصرف شوند.
این نکته را نیز باید به خاطر داشت که همانطور که کمبود این مواد می‌تواند خطرناک باشد، مصرف بیش از حد آن‌ها نیز می‌تواند سبب ایجاد عوارض و مشکلات جبران ناپذیری باشد.
مادران باردار با رعایت یک برنامه غذایی اصولی و استاندارد، ضمن تأمین همه نیازهای بدن خود و حفظ سلامتی، می‌توانند موهبت سلامتی را به فرزندان خود تقدیم کنند و شاید با رعایت ریزترین و ابتدایی‌ترین نکات تغذیه‌ای، سلامت فرزند خود را از دست ندهند.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که توصیه‌های فوق، بخشی از مسائلی است که یک مادر طی بارداری باید رعایت کند.
همانطور که قبلاً نیز گفته شود، تغذیه‌ی سالم در دوران بارداری از قبل از شروع حاملگی باید رعایت شود و حتی تا دوران بعد از شیردهی نیز ادامه یابد.
با رعایت این توصیه‌ها و پیروی از یک برنامه غذایی سالم و استاندارد، سلامتی را به خود و فرزندانتان هدیه کنید.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

رژیم غذایی‌ کنترل‌کننده علایم سوریازیس

خطر سزارین در زنان مبتلا به میگرن 15 تا 25 درصد بالاتر است

در تهیه غذاهای مهدکودک‌‌ باید میزان نمک کاهش یابد

آسیب ستون فقرات در اثر کم‌تحرکی و استفاده روزافزون از وسایل دیجیتالی

کشیدن زودرس دندان‌های شیرین باعث اختلال در جویدن می‌شود

آیا باکتری‌های روده در بالا رفتن فشار خون نقش دارند؟

دارویی جدید برای مبتلایان به میگرن مزمن

از خوددرمانی شپش بپرهیزیم

رژیم غذایی مناسب برای سلامت روده

اینفوگرافی/گرمازدگی و راه‌های جلوگیری از آن

سوزش سر دل می‌تواند در اثر کمبود مایعات گوارشی باشد

مصرف بعضی دارو‌ها در دوران بارداری مانع بروز آنانسفالی می‌شود

استفاده زیاد از وسایل دیجیتال به بینایی کودکان آسیب می‌زند

خطر ابتلا به ام‌اس در کودکان چاق 2 برابر سایر کودکان است

رزیم‌های کم‌چرب می‌توانند بر دوره‌های منظم قاعدگی تاثیر منفی بگذارند

11 میوه پرکالری که می‌توانند به افزایش وزن کمک کنند

17 قلم از داروهای تخصصی بیماران ام‌اس تحت پوشش بیمه سلامت است

داروی هورمونی آنابولیک باعث نازایی در مردان می‌شود

احتمال نازایی در زنان سیگاری بین 1/5 تا 2 برابر سایر زنان است

سقط مکرر چرا رخ می‌دهد؟!

حدود 20 درصد زوج‌های کشور نابارور هستند

عوارض تشعشعات خورشیدی/گاز رادون چگونه وارد خانه‌ها می‌شود؟

شپش از طریق شنا و آب استخر منتقل نمی‌شود

خواص منحصر به فرد گیاه «برازمبل» در درمان و ترمیم سوختگی

چند راهکار برای درمان مارگزیدگی

مصرف روزانه مقدار کم نوشابه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد

بیماری‌های ناشی از نیش کنه را بشناسیم

6 مزیت تنفس عمیق

ریحان هم آرامش‌بخش است هم ضدآلزایمر

به این 5 دلیل شکر نخورید

مصرف زیادی شکلات و کاکائو باعث حساسیت در کودکان می‌شود

آیا خمیر دندان‌های ذغالی دندان‌ها را سفید می‌کنند؟

دلایل مخالفت جامعه پزشکی با پیوند عضو از محکومین اعدامی

هشدار درباره مصرف مواد غذایی حاوی «شربت فروکتوز»

راهکار‌هایی آسان برای داشتن پوستی شفاف

دلایل ریزش موی خانم‌ها

یک فرد آلوده می‌تواند آب استخر را به صد میلیون تخم انگل آلوده کند

ریزش مو در زنان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد

راهکارهایی برای محدود کردن مصرف شکلات

زایمان زودهنگام موجب تغییر در فعالیت مغز نوزاد می‌شود

ارتباط استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی با افسردگی در جوانان

برای کاشت دوباره دندان کنده شده، فقط یکساعت فرصت وجود دارد

سبک زندگی سالم به شکل قابل‌توجهی ریسک زوال عقل را کاهش می‌دهد

ترمیم غضروف با سلول‌های بنیادی مغناطیسی

مواد مغذی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن

اینفوگرافی/راه‌هایی برای جلوگیری از اشتیاق به خوردن غذاهای ناسالم

قلیان زنانه شد

زنان از زیان‌های قلیان خبر ندارند

در کشور بانک ذخیره بیماری‌های ژنتیکی ایجاد می‌شود

جوشانده این برگ به درمان دیابت کمک می‌کند