آریا بانو

آخرين مطالب

8 راهکار برای افزایش «نشاط» در زندگی که با شادی متفاوت است! خانواده

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
8 راهکار برای افزایش «نشاط» در زندگی که با شادی متفاوت است!
١١٨
٠
خراسان / اصطلاح نشاط را بسیاری از ما شنیده‌ایم و با شنیدن آن یاد چهره‌ای شاد و خندان افتاده‌ایم. اما آیا نشاط معادل شادی است؟ واقعیت این است که حتی وقتی تنها معنای لغوی این واژه را در نظر بگیریم، باز نشاط چیزی ورای شادی صرف است. در لغت نامه عمید و در توضیح واژه نشاط، در کنار معنی شادی، یکی از معانی قدیمی این واژه «اراده» است اما کار زمانی جالب‌تر می‌شود که سراغ معنای این واژه در زبان عربی برویم. نشاط را در عربی به معنای کنش‌وری، چابکی، زنده‌دلی و جنب و جوش آورده‌اند. از سوی دیگر در برخی منابع، نشاط را به آن احساس خوش بودنی ربط داده‌اند که در زمان رسیدن به هدف داریم یا آن احساس خوشایندی که وقتی امیدوارانه در پس رسیدن به هدفی گام بر می‌داریم. اما قصد ما از این مطلب واژه‌شناسی نیست، بلکه در پی آن هستیم که زبان مشترکی برای این واژه پیدا کنیم چرا که در این مطلب می‌خواهیم راهکارها برای پیدا کردن نشاط بیشتر را مرور کنیم.
نشاط و امید، دو یار همراه
وقتی نشاط را به عنوان سرزنده بودن درنظر می‌گیریم، این واژه در دل خود، مفاهیم دیگری از جمله امید را جای می‌دهد. البته منظور ما از امید، تنها یک احساس خوشایند به آینده نیست بلکه تعریف امید در این جا آن وضعیتی است که به فرد کمک می‌کند تا بتواند انگیزه خود را برای پیگیری اهداف با استفاده از روش‌های متفاوت حفظ کند. شاید به صورت خودمانی بتوانیم بگوییم امید آن حسی است که وقتی در راه رسیدن به هدف شکست می‌خوریم به ما انگیزه می‌دهد تا راه دیگری را امتحان کنیم.
راهکارهایی برای داشتن زندگی بانشاط
با توجه به نزدیکی دو مفهوم نشاط و امید، در ادامه راهکارهایی را معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید باامید و نشاط بیشتر اهداف خود را در زندگی دنبال کنید.
1 غرق در اخبار بد نشوید. در جریان اخبار روز بودن، خوب است اما اگر قرار باشد روزی چند ساعت وقت صرف دنبال کردن اخبار به ویژه اخبار منفی کنید، به زودی احساس ناامیدی در شما تشدید خواهد شد. در این روزهایی که شبکه‌های اجتماعی نقش خبررسانی را دارند، برای پیگیری اخبار در آن‌ها، برای خود محدودیت زمانی تعیین کنید.
2 خودتان را مجبور کنید تا در برخورد با دیگران، دلپذیر و مودب باشید. شاید از چنین توصیه‌ای تعجب کنید اما در پس این توصیه، دلیلی معتبر است. برخوردهای دلپذیر شما در طول زمان به افزایش واکنش‌های دلپذیر دیگران منتهی خواهد شد، موضوعی که احساس خوشایندی را در شما ایجاد کرده و شما را به ادامه مسیرتان در زندگی ترغیب خواهد کرد. البته منظور از این توصیه انکار احساسات منفی نیست بلکه تنها تمرین برای رفتاری مثبت در برخوردهای روزمره است.
3 یکی از مهم‌ترین ابعاد امید، داشتن احساسی خوب درباره محیط اطراف است. یکی از کوتاه‌ترین مسیرها برای پیدا کردن حسی خوب درباره محیط اطراف، مشارکت در کارهای خیر است. وقتی ما چیزی (پول، انرژی یا وقت خود) را به نیازمندان می‌بخشیم، آرام آرام احساس بهتری به اطراف خود پیدا می کنیم و در عین حال با ایجاد تغییری حتی بسیار کوچک و تجربه کنش‌گر بودن احساس توانایی بیشتری خواهیم کرد.
4 خنده و شادی را دست کم نگیرید. هر چند نشاط معادل شادی نیست و معنای آن فراتر از آن است اما شاد بودن، می‌تواند به تقویت این ویژگی منجر شود. مطالعات متعدد روان‌شناسی نشان داده است موضوعی که بیش از قرار گرفتن در محیطی مفرح می‌تواند ما را شاد نگه دارد، شوخ‌طبعی خود ماست؛ این که بتوانیم دلایل کوچک برای شادی را از همین محیطی که در آن قرار داریم، پیدا کنیم.
5 از شکست نترسید. پیدا کردن روش کارآمد برای رسیدن به هدف مطلوب، کار ساده‌ای نیست. اهداف خودتان را درست تعیین و پیش از شروع، برنامه‌ریزی کنید، اما در عین حال از ترس شکست، متوقف نشوید. ادامه دادن تلاش به صورتی پیوسته، می‌تواند آرام آرام راه برون رفت از شرایط دشوار و دستیابی به هدف را برای شما روشن کند.
6 شکست خورده‌اید؟ محیط اطراف‌تان کلافه کننده است؟ برخی اطرافیان اصرار به ناکام شدن شما دارند؟ اولین توصیه برای این شرایط، استفاده از روش‌های آرام‌سازی و متوقف کردن افکار منفی است. تنها نتیجه تکرار زشتی‌ها و غصه‌ها در ذهن، فروبردن شما در ناامیدی و بدتر کردن شرایط است. مطمئن باشید بعد از کسب آرامش، برای برون رفت از این شرایط، می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید.
7 زمانی را در روز برای خودتان اختصاص دهید و کمی خودتان را تحویل بگیرید. 10دقیقه چای خوردن در یک لیوان خوب خرج چندانی ندارد اما احساس خوب آن می تواند به ما انرژی دهد تا قدم‌های بعدی را بهتر برداریم. بنا به سلیقه تان جوایزی برای خودتان درنظر بگیرید.
8 در آخر این که طبیعت را دست کم نگیرید. فواید حضور در طبیعت بسیار است؛ از کسب آرامش تا افزایش خلاقیت. حالا که هوا رو به گرم شدن است و از طرفی تماشای طبیعت بهاری بعد از یک زمستان سرد امیدبخش است، صرف زمان در بوستان‌ها و طبیعت محل زندگی را دست کم نگیرید. با این کار هم می‌توانید تاثیر منفی ناکامی‌ها را کاهش دهید و هم به ایده‌های جدیدی برای طی مسیر دست یابید.
نویسنده : نرگس عزیزی| کارشناس ارشد مشاوره

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/131530/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!