آریا بانو

آخرين مطالب

از فواید سلامت مصرف مرکبات پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
از فواید سلامت مصرف مرکبات
k ١
٠
عصر ایران / فلاونوئیدهای سرشار از آنتی اکسیدان در میوه های خانواده مرکبات ممکن است به بهبود سلامت مغز و کاهش خطر بیماری های انحطاط عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر کمک کنند.
، میوه های خانواده مرکبات از جمله لیمو شیرین، لیمو ترش، پرتقال، گریپ فروت، و نارنگی منابعی عالی برای آنتی اکسیدان ها، و مواد مغذی دیگر از جمله ویتامین C، فیبر، فولات و پتاسیم هستند.
با توجه به محتوای مواد مغذی موجود در این میوه ها، آنها گزینه هایی خوب برای افزودن به رژیم غذایی روزانه هستند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین فواید مرکبات بیشتر آشنا می شویم.
تقویت سلامت مغز
فلاونوئیدهای سرشار از آنتی اکسیدان در میوه های خانواده مرکبات ممکن است به بهبود سلامت مغز و کاهش خطر بیماری های انحطاط عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر کمک کنند.
مطالعه ای در سال 2017 که به نظرسنجی از بیش از 13 هزار فرد مسن ژاپنی اقدام کرده و در نشریه British Journal of Nutrition منتشر شد، نشان داد افرادی که روزانه میوه های خانواده مرکبات را مصرف می کردند، در مقایسه با آنهایی که دو بار در هفته یا کمتر از این میوه ها استفاده می کردند، 23 درصد احتمال کمتری داشت به زوال عقل مبتلا شوند. این بیماری ها به طور معمول به واسطه تخریب سلول ها رخ می دهند و فلاونوئیدها به کاهش این تخریب کمک می کنند.
کمک به کاهش خطر تشکیل سنگ های کلیه
غلظت بیش از حد معمول مواد معدنی در ادرار شما می تواند موجب تشکیل سنگ های کلیه یا کریستال های معدنی بسیار دردناک شود. یک نوع خاص سنگ کلیه به واسطه سطوح پایین سیترات در ادرار شکل می گیرد. مطالعه ای بزرگ در سال 2014 نشان داد که سنگ های کلیه در افرادی که کمتر از میوه های خانواده مرکبات استفاده می کردند، شایع‌تر بوده است. این میوه ها می توانند سطوح سیترات را در ادرار افزایش دهند که خطر تشکیل این قبیل سنگ های کلیه را کاهش می دهد.
کمک به کاهش وزن
با توجه به میزان چهار گرم فیبر در هر میوه، پرتقال و گریپ فروت به تثبیت قند خون کمک کرده و احساس سیری را برای مدت زمان طولانی‌تر حفظ می کنند، به ویژه زمانی که با مواد غذایی سرشار از پروتئین و چربی های سالم، مانند ماست ساده یا تخم مرغ ترکیب شوند. این به معنای آن است که باید یک پرتقال کامل و نه آب آن را مصرف کنید. یک وعده آب پرتقال از قند بیشتری نسبت به یک پرتقال کامل برخوردار است. همچنین، آب پرتقال از محتوای فیبر کمی برخوردار است که یک ماده مغذی مهم برای کمک به کاهش وزن محسوب می شود.
کمک به محافظت از قلب
مطالعه ای کوچک در سال 2006 که در نشریه Journal of Agricultural and Food Chemistry منتشر شد، نشان داد افرادی که عمل جراحی بای‌پس کرونر را پشت سر گذاشتند، تنها پس از یک ماه مصرف روزانه یک گریپ فروت، سطوح پایین‌تر کلسترول بد (LDL)، تری گلیسیرید و کلسترول کلی را تجربه کردند.
چندین ترکیب در میوه های خانواده مرکبات می توانند نشانگرهای سلامت قلب از جمله فیبر محلول و فلاونوئیدها را افزایش دهند. بیش از 100 ماده شیمیایی گیاهی در میوه های خانواده مرکبات التهاب مضر برای قلب را کاهش می دهند، در شرایطی که فیبر موجود در آنها به کاهش کلسترول بد کمک می کند.
همچنین، میوه های خانواده مرکبات منبع خوبی برای فولات هستند. فولات به طور طبیعی سطوح اسید آمینه هموسیستئین را کاهش می دهد. سطوح بالای هموسیستئین نشان داده است که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. این نکته را به خاطر داشته باشید که گریپ فروت می تواند در عملکرد برخی داروها تداخل ایجاد کند که از آن جمله می توان به داروهای فشار خون، کلسترول و ضد افسردگی اشاره کرد.
محافظت در برابر سرطان های دستگاه گوارش
نتایج یک بررسی شامل 22 مطالعه در سال 2017 که در نشریه Frontiers in Pharmacology منتشر شد، نشان داد که مرکبات ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کنند. میوه های خانواده مرکبات در مقایسه با میوه های دیگر، به طور معمول محافظت قابل توجهی در برابر سرطان های دستگاه گوارش از جمله دهان، مری، معده و روده بزرگ را نشان داده اند. ویتامین C، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها در میوه های خانواده مرکبات نقشی کلیدی در کمک به پیشگیری از سرطان دارند.
کمک به تقویت جذب آهن
سطوح بالای ویتامین C در یک پرتقال (68 میلی گرم)، گریپ فروت (77 میلی گرم)، لیمو (18 میلی گرم) یا لیمو ترش (13 میلی گرم) به بدن در جذب بهتر آهن کمک می کند. اگر گیاهخوار یا وگان هستید، این مساله از اهمیت بیشتری برخوردار می شود زیرا بدن نمی تواند آهن غیر هم که در گیاهان یافت می شود را به خوبی آهن هم موجود در گوشت و غذاهای دریایی جذب کند. اگر برای تامین آهن مورد نیاز بدن خود به منابع گیاهی وابسته هستید، آنها را همراه با ویتامین C مصرف کنید تا میزان جذب آهن پنج تا شش برابر افزایش یابد.
کمک به تامین آب مورد نیاز بدن
تقریبا یک چهارم از آب مصرفی ما از غذاهایی که مصرف می کنیم، تامین می شود و میوه های خانواده مرکبات گزینه ای خوب برای تامین آب مورد نیاز بدن محسوب می شوند. به عنوان مثال، حدود 90 درصد پرتقال از آب تشکیل شده است. از این رو، مصرف آب ساده تنها گزینه برای تامین آب مورد نیاز بدن نیست و می توانید این کار را با عطر و طعمی بهتر نیز انجام دهید.
پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن
پرتقال به واسطه محتوای ویتامین C چشمگیر خود شناخته شده است که به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل کرده و آسیب رادیکال های آزاد به DNA را کاهش می دهد. در شرایطی که ویتامین C نمی تواند از ابتلا به بیماری پیشگیری کند، اما پژوهش ها نشان داده اند که می تواند مدت زمان و شدت سرماخوردگی را اندکی کاهش دهد. ویتامین C یک ماده مغذی محلول در آب است، از این رو، بدن همانند ویتامین های محلول در چربی نمی تواند آن را در خود ذخیره کند و مصرف روزانه ویتامین C اهمیت دارد.
کمک به مبارزه با چین و چروک ها
ویتامین C می تواند به حفظ شادابی و جوانی پوست انسان کمک کند. مطالعه ای که در سال 2007 در نشریه American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد، نشان داد زنانی که ویتامین C بیشتری مصرف می کردند احتمال کمتری داشت دارای چین و چروک باشند.
ویتامین C به بدن در تولید کلاژن کمک می کند که این پروتئین در حفظ نرمی و لطافت پوست نقش دارد. با افزایش سن، سطوح کلاژن در بدن کاهش می یابد. ویتامین C می تواند به مقابله با این شرایط کمک کرده و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سرشار از کلاژن میزان چین و چروک پوست را کاهش دهد.
کمک به کاهش نفخ
آیا احساس می کنید وزن آبی اضافه را حمل می کنید؟ مصرف پرتقال یا گریپ فروت در وعده غذایی صبحانه می تواند مقداری از الکترولیت پتاسیم مورد نیاز روزانه شما را تامین کند. در شرایطی که سدیم احتباس آب را افزایش می دهد، پتاسیم آن را متعادل کرده و نفخ را کاهش می دهد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/133863/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

جسن تولد 5 سالگی پسر بزرگتر فخریه اوجن و بوراک اوزچیویت در استانبول / تزیین رنگارنگ و خیلی شلوغ