آریا بانو

آخرين مطالب

هشدار یک روانشناس به والدین شاغل؛

کودکان چمدان نیستند! گفتگو

کودکان چمدان نیستند!

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کودکان بسیاری در غیاب حضور والدین شاغلشان در بیشتر ساعات روز در خانه تنها هستند یا همچون چمدانی هر روز به مهد کودک و مراکز نگهداری برده و آورده می‌شوند ولی روانشناسان معتقدند که چنین کودکانی هرچند در ظاهر آرام هستند ولی از رشد روانی باز خواهند ماند و دچار عوارض متعددی می‌شوند.

این روزها مشکلات اقتصادی خانواده‌ها، توسعه شهرنشینی و تغییر سبک‌ زندگی‌ها باعث شده تا پای زنان که روزگاری عمدتاً خانه‌داری و فرزندپروری می‌کردند به بازار کار باز شود تا رفاه و تفریح بیشتری در زندگی مدرن امروز داشته باشند.
با وجود تمام مزایای وجود دو منبع درآمد برای زندگی، ولی فرزندان همواره مهمترین دغدغه‌ والدین شاغل هستند چرا که آنها علاوه بر این که باید قواعد محیط کاری و ساعات کار را رعایت کنند، باید نظارت کاملی نیز روی فرزندانشان داشته باشند.
کودکان بسیاری در غیاب حضور والدینشان در بیشتر ساعات روز در خانه تنها هستند یا همچون چمدانی هر روز به مهدهای کودک و مراکز نگهداری از کودکان سپرده می‌شوند، اما آیا رشد فکری و اخلاقی آنها کاملا بی‌عیب و نقص است؟
کودکان نیازمند یک سری کنترل‌های رفتاری هستند ولی والدین شاغل بیشتر مواقع، این نظارت را ندارند و همین نبودها، مشکلاتی را هم برای والدین و هم در بلندمدت برای کودکان به دنبال خواهد داشت و گاهاً برای پدر و مادرها به بدترین کابوس‌ تبدیل می‌شود.
«شیما عباس‌زاده» مادری که هر روز تا حوالی غروب بیرون از خانه و در محیط اداره مشغول بکار است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: «تسنیم» دختر شش ساله‌ام هر روز تا عصر در مهد و سپس توسط مادرم نگهداری می‌شود و حوالی 8:30 شب او را از مادربزرگش تحویل می‌گیرم.
این مادر نگران که همواره درصدد رفع چالش پرکاری و دوری از فرزندش هست، اضافه می‌کند: او همیشه با توجیهات و توضیحات من و پدرش که از من نیز مشغله کاری بیشتری دارد، قانع می‌شود اما ناراحتی‌اش از این وضعیت را کاملاً حس می‌کنم.
عباس‌زاده که راهکار رفع این چالش را در حال حاضر اختصاص دو روز در هفته برای بردن تسنیم به خانه یا پارک می‌داند، می‌گوید: همیشه از این که در نقش مادری خود کوتاهی می‌کنم، احساس گناه دارم اما در عین حال نیز همواره به دنبال فرصتی برای جبران آن هستم ولی هنوز این فرصت جبران را به دست نیاورده‌ام و امیدوار به دستیابی به راهکاری جدید هستم.
تسنیم دختری شش ساله است که با اشتیاق زیاد حرف می‌زند و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از عاشقانه‌های زندگی‌اش می‌گوید.
داشتن عروسک «کیتی» و بازی در مکان‌هایی به جز مهدکودک که بچه‌ها با مادرشان حضور دارند و با هم بازی می‌کنند، از جمله‌ی آرزوهای این کودک خردسال است.
دل تسنیم، قایم‌باشک بازی با مادر و پدرش را می‌خواهد و می‌گوید: «هر دوی آنها در اداره هستند و همیشه برای من یک چیز جدید می‌خرند. آن‌ها همیشه «کیتی» با خود می‌آورند، یک دوربین عکاسی هم برای من خریده‌اند.»
او که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، ادامه می‌دهد: «من تنهایی خانه‌سازی می‌کنم و برایش نقشه هم نمی‌کشم، اما دلتنگ مادرم می‌شوم."
تسنیم که هر از گاهی نیز در لابلای حرف‌هایش از دلتنگ شدن برای مادر و پدرش گلایه می‌کند، می‌گوید: «بابا مهدی، همیشه بیشتر با من بازی می‌کند اما هر دوی آنها را دوست دارم.»
«خدیجه صادقی» مادر شیما که مسئولیت نگهداری از نوه‌اش تسنیم را برعهده دارد، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: تسنیم هیچ کمبودی در زندگی ندارد و تمام خواسته‌های او از طرف والدینش برآورده می‌شود.
وی عنوان می‌کند: "هر چند گاهی بهانه‌ی پدر و مادرش را می‌آورد اما با توضیحاتی که برایش می‌آوریم، خیلی زود توجیه می‌شود و با شرایط کنار می‌آید."
مادر بزرگ تسنیم که به واسطه شغل سابقش، کودکان خودش را در مهد کودک نگهداری می‌کرده، معتقد است که نگهداری نوه‌اش هیچ عوارضی به همراه نخواهد داشت هر چند که از کار کردن بیش از حد دخترش گلایه دارد ولی می‌داند که مشغله‌های او نیز زیاد است.
وی که بزرگ کردن بچه‌های خودش را ندیده با لذت و اشتیاق از تسنیم نگهداری می‌کند و معتقد است که دختر و دامادش در تربیت او کوتاهی نکرده‌اند.
دکتر مهین ذوالفقاری، مدیر کلینیک تخصصی اعصاب و روان بهمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این که دخترانی مانند تسنیم در آینده و به ویژه در سنین بلوغ احساس تنهایی و نبود اعتماد به نفس کافی خواهند داشت، اظهار می‌کند: مادرانی که همیشه به کار بیرون از خانه مشغول هستند و برای کودکانشان زیاد وقت نمی‌گذارند، باید آگاه باشند که این کودکان از رشد روانی باز می‌مانند.
وی، مهمترین عوارض این کودکان را تنهایی، نبود اعتماد به نفس و ترس از دست دادن اطرافیان عنوان می‌کند و می‌گوید: باید والدین بدانند که این کودکان هر چند به بهانه‌های مختلف با افکار و رفتارهای متفاوت سازگار می‌شوند اما از اعتماد به نفس آن‌ها کاسته می‌شود و از این رو نیز باید خوب بودن آن‌ها را در رفتارها، کنش‌ها و واکنش‌هایشان جستجو کرد.
ذوالفقاری با اشاره به این که فرزندانی که خلاء نبود مادر و پدر خود را با دوستان و سایر افراد پر می‌کنند، دچار وابستگی عاطفی می‌شوند، بیان می‌کند: کودکان درک درستی از نبود والدین و حضور نیافتن آنها ندارند و هر چند ماندن در کنار دیگر نزدیکان خانواده مانند مادربزرگ یا پدربزرگ کمی از عوارض این تنهایی می‌کاهد ولی منجر می‌شود که صمیمت بیشتری با آنها نسبت به والدینش پیدا کند.
وی با بیان این که در کشورهایی چون ژاپن، مادران پس از ازدواج و فرزندداری تا پنج سالگی از فرزندانشان مراقبت می‌کنند، ادامه می دهد: در برخی از کشورها مانند هنگ‌کنگ، کودکان حتی در محیط کار نیز در کنار مادران خود هستند.
این مسئول، بروز احساساتی مانند عذاب وجدان و فرسایش در مادران را متاثر از دوری از فرزندانشان می‌داند و می‌گوید: هر چند از گذشته اشتغال بیرون از خانه برای پدران و خانه‌داری برای مادران تعریف شده اما اکنون در کشورهای پیشرفته مادران صبح‌هنگام و پدران در هنگام عصر اشتغال دارند چرا که همواره یکی از آن‌ها باید در کنار فرزندان خود حضور داشته باشند.
ذوالفقاری، دور بودن فرزندان به بهانه کار را نوعی آزار به کودکان عنوان و تصریح می‌کند: یکی از آزارهایی که به کودکان وارد می‌شود و روان آن‌ها را درگیر می‌کند، همین عامل است.
مدیر بیمارستان اعصاب و روان بهمن با تاکید بر این که کودکان بزرگتر از پنج سال نباید بیش از سه ساعت از مادر و پدر خود دور باشند، بیان می‌کند: ترس از دست دادن والدین یک ترس عمومی در کودکان است اما انتظارهای طولانی به ویژه در کودکانی که مانند یک چمدان به واسطه والدین به مهد کودک و مراکز نگهداری برده می‌شوند، آن‌ها را همیشه با مشکلات بنیادی خانواده روبرو خواهد کرد.
وی با اشاره به این که تمام کودکان حتی در هنگام نارضایتی از نبود والدین ممکن است خوب پرورش یابند، می‌گوید: خانواده‌ها نباید با لجاجت با این مسئله روبرو شوند و مدعی باشند که فرزندان آنها حتی در نبودشان نیز خوب هستند بلکه باید بپذیرند که حتی در فرزندان خوب نیز باید عملکردها و نوع رفتار وی که در مهد همه را به عنوان خاله می‌شناسد، جستجو شود.
ذوالفقاری راهکار این مسئله را رجوع خانواده‌ها به روانشناس بیان می‌کند و در پایان متذکر می‌شود؛ خانواده‌ها باید در ساعاتی که در کنار فرزند خود هستند، تحت نظر روانشناس به دنبال راهکار درست سپری کردن وقت‌شان باشند چرا که هر کودکی نیازهای متفاوتی دارد و حتما باید از طریق روانشناس این نیازها شناسایی شود.
انتهای پیام





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود

اجرایی که نشانگر یک ناتورالیسم آمریکائی است / نگاهی به نمایش "نفرین قحطی‌زدگان" اثر سام شپارد به کارگردانی اشکان خطیبی

غلامحسین لطفی: دعوت به کار با دستمزد ٣٠ سال پیش توهین به هنرمند است

علاقمند بودم درباره کارگران روزمزد کار کنم / کارهایم متکی به دیالوگ و زبان است / نمایش اجتماعی به نوعی مردم‌نگاری است / نمایش "کمیته نان" به روایت لیلی عاج، شاهرخ استخری و الهام شعبانی

اشرف‌زاده: تک‌آهنگ‌ بیشتر شنیده می‌شود / آغاز تور کنسرت‌های خواننده "ماه و ماهی" از لاهیجان

منشأ هنر همیشه بیرون از هنر است/ هنر ایران بیش از حد درگیر تکنیک است / شیفتگی به توانایی گاهی یک هنرمند را منحرف می‌کند / روایت مسعود سعدالدین از نمایشگاه "حیرت در آن" تا زندگی هنری در آلمان

محمد آزرم: جشنواره‌های ادبی زمانی تاثیرگذار هستند که تداوم داشته باشند / روایت در شعر باید به چگونه بیان کردن و فرم‌سازی روایی منجر شود

رونمایی کتاب "پارتیتور دست‌نویس نی‌نوا" در فرهنگسرای نیاوران / حسین علیزاده: موسیقی با وجود محدودیت‎ها جنب‌وجوش دارد

اجرای نمایش "وانیک" با بازی بهاره رهنما و علی اوجی در تماشاخانه سپند/ "حضار قیام کنند" در تماشاخانه استاد مشایخی/ تخفیف ویژه "عاشقانه‌های خیابان" به دانشجویان

صابر سهرابی: جشنواره‌های فجر به شهرستان‌های استان فارس می‌روند

محمدرضا خاکی: روند فاصله‌گیری از مقولات اجتماعی در تئاتر کشور به وجود آمده / تئاتر ما نیاز به گفتمان میان مدیران، تئاتر حرفه‌ای، محققین و مترجمین دارد / الان زمانی است که تئاتر ما نیازمند تمرکززدایی است

سینمای ایران دیگر مشتی‌گری ندارد چون آدم‌هایش کم‌لطف شده‌اند / با حسن رضایی از کشتی کج تا "شبح کژدم"

علی مسعودی: "آخر خط" یک سریال طنز به معنای واقعی است / منتظر تصمیم مدیران شبکه سه هستیم

در این تراس کمدی بولوار اجرا می‌شود / نگاهی به نمایش "تراس" نوشته ژان کلود کریر و کارگردانی مسعود کرامتی

لزوم همراهی فعالان عرصه مد و لباس با جریان اعطای نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی