آریا بانو

آخرين مطالب

6 کاسه سوپِ سلامتی، مخصوص سرماخوردگی خانه داري

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
6 کاسه سوپِ سلامتی، مخصوص سرماخوردگی 6
k ١.٤
٠
برترین ها / سوز موذی و نافذ، ‌تمام وجودتان را درنوردیده و از سرما احساس می‌کنید یک لایه یخ روی چشم‌تان نشسته و با هر پلک زدن همین حالاست که بلورهای یخ از چشمهای‌تان بیرون بریزند! دست‌های‌تان به قدری یخ کرده که اگر همین حالا به آجر داغ دست بزنید، ‌یخ می‌بندد و به قدری نوک انگشتان پای‌تان یخ کرده که به سختی قدم برمی‌دارید و دوست دارید هرچه زودتر به منزل برسید و کنار بخاری پناه بگیرید. اینها همه یعنی این که پاییز قدرت‌نمایی می‌کند و زمینه را برای حضور آذرماه و بعد هم زمستان فراهم می‌کند.
در این شرایط هیچ چیز به اندازه خوردن یک کاسه سوپ داغ،‌ پناه گرفتن کنار بخاری و شاید هم تماشای فیلم یا سریال مورد علاقه یا خواندن چند بیت شعر یا خواندن ادامه داستانی که تازه آن را شروع کرده‌اید،‌ نمی‌چسبد.
از طرفی ممکن است همین آخر هفته بخواهید دور همی کوچکی با دوستان‌تان داشته باشید و با یک کاسه سوپ داغ به عنوان پیش غذا از آنهاپذیرایی کنید. اما نکته بسیار کلیدی‌ وجود دارد! و آن اینکه چه سوپی بپزیم؟ دغدغه بزرگی است!اصلا نگران نباشید.
دستور پخت چند نوع سوپ خاص و خوش طعم همین جاست. نکته خاص این سو‌پ‌ها،‌حضور فعال پنیر در همه آنهاست.
علاوه براینکه همه آنها در داشتن ترکیب‌های مهمی مانند ویتامینویتامینویتامین A، سدیم، پتاسیم و فیبر مشترک هستند. بنابراین اگر علاقه به پنیر والبته افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن در سرمای موذی پاییز دارید،‌فرصت را از دست ندهید.
سوپ استانبولی
ماده اصلی این سوپ،‌ سیب‌زمینی استانبولی است. البته بهتر است آن را با سیب‌زمینی استانبولی که کمی ته مزه شیرین دارد‌ یا آن را با سیب‌زمینی پشندی هم بپزید.
این بستگی به انتخاب‌تان دارد. از آنجایی که ماده اولیه این سوپ،‌سیب‌زمینی است،‌ بنابراین با خوردن هر قاشق آن، بخش عمده‌ای از نیاز بدن به ویتامین C تامین خواهد شد.
اگر داخل این سوپ چند عدد سیب‌زمینی درسته با پوست بیندازید هم سوپ‌تان به لحاظ ظاهری زیبا می‌شود و هم اینکه مقدار ویتامین C بیشتری دریافت خواهید کرد.
به این دلیل که پوست سیب‌زمینی یکی از منابع اصلی ویتامین C است. مدت زمان لازم برای آماده شدن این سوپ،‌ 20دقیقه است.
مواد لازم
سیب‌زمینی چهار تا شش عدد
روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
پیاز خرد شده نصف فنجان
سینه مرغ یک چهارم بدون چربی
آرد سفید سه قاشق غذاخوری
شیر دو لیوان
هویج سه عدد بزرگ
پنیر چدار به مقدار دلخواه
نمک، ‌فلفل و دیگرادویه‌ها بسته به ذائقه به مقدار دلخواه
سبزی معطر برای تزئین سوپ نوع و مقدار آن به دلخواه شما بستگی دارد
طرز تهیه
1- سیب‌زمینی‌ها را کاملا شسته و بگذارید با پوست بپزند. سینه مرغ را هم بخارپز کنید. پیازها را با روغن زیتون تفت دهید و در ظرفی دیگر آرد را با شیر مخلوط کنید و به‌آرامی هم بزنید که ذرات آرد داخل شیر گلوله نشود.
2- بعد از یکنواخت شدن ساختار شیر و آرد،‌ پنیر را به ظرف اضافه کرده و هم بزنید. کمی آب به مجموعه اضافه کنید. سینه مرغ پخته را ریش‌ریش کرده و همراه با هویج خام رنده شده به آن اضافه کنید.
3- بعد از اینکه سیب‌زمینی‌ها کمی نیم‌پز شدند، ‌آنها را با پوست به سوپ اضافه کنید. بگذارید این مواد جوشیده و قوام بیاید. آن را داخل ظرف ریخته و با سلیقه خودتان تزئین کنید.
نکته 1: می‌توانید هم سیب‌زمینی‌ها را به همان شکل به سوپ اضافه نکنید. یک یا دو عدد از آنها را رنده کرده و برای قوام بیشتر به شیر اضافه کنید.
‌نکته 2:‌ یک عدد هویج را هم می‌توانید با پوست بخارپز کرده و بدون رنده کردن یا پوست کندن برای تزئین به سوپ اضافه کنید.
سوپ فلفل آمریکایی
طعم این سوپ تند است و رنگ خاص آن هم به این حس دامن می‌زند. رنگ قرمز علاوه براینکه اشتهاآور است،‌حس تند بودن غذا را نیز القاء می‌کند.
مواد لازم
پیاز دو فنجان خرد شده
لوبیا قرمز دو فنجان پخته
فلفل دلمه‌ای سبز، قرمز و نارنجی یک فنجان خرد شده از هرکدام
سیر هشت حبه خرد شده
گوشت گوسفند 200 گرم
روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
پودر فلفل قرمز و سیاه و اورگانو هر کدام نصف قاشق غذاخوری
شکر یک قاشق غذاخوری
رب گوجه ‌فرنگی به میزان دلخواه
برگ بو دو تا سه برگ
گوجه‌فرنگی تازه سه عدد خرد شده به شکل نگینی
پنیر چدار نصف فنجان
طرز تهیه
1- لوبیا قرمز را بپزید. پیاز را با یک قاشق روغن زیتون تفت بدهید تاحدی که خامی آن از بین رفته و طلایی شود. سپس سیر،‌فلفل‌ها، پودر فلفل‌ها، اورگانو و برگ بو را مخلوط کرده و با یک قاشق باقی‌مانده روغن زیتون آنها را جداگانه تفت دهید. گوشت را بپزید و کمی مانده آن را از روی گاز بردارید،.
2- شکر را با آب مخلوط کرده وهمراه با رب به گوشت اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا رب و شکر به خورد گوشت برود. لوبیا،‌ادویه‌ها و پیاز را با هم مخلوط کرده و همه مواد را به مدت سه دقیقه تفت بدهید. این مواد را داخل گوشت بریزید.
3- سه لیوان آب به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا سوپ به‌آرامی بپزد و جا بیفتد. 10 دقیقه پیش از سرو کردن سوپ،‌ گوجه‌فرنگی خرد شده را به آن اضافه کنید. سوپ را داخل ظرف دلخواه ریخته و پنیر رنده شده را روی آن بریزید. کمی صبر کنید تا پنیر آب شود. سوپ را روی میز بگذارید.
سوپ عدس هندی
اسم غذای هندی که می‌آید،‌مطمئن می‌شوید که غذا،‌ تند است! اتفاقا برای فصل پاییز حدی از تندی بد نیست.
به این دلیل که متابولیسم را بالا برده و بدن گرم می‌شود. این سوپ هم حاوی پنیر و عدس ماده اولیه اصلی آن سوپ است.بنابراین خوردن آن برای افراد مبتلا به کم‌خونی مناسب است.
مواد لازم
عدس دو فنجان پخته
دال عدس یک فنجان پخته
لوبیا چیتی یک فنجان پخته
روغن زیتون بکر دو قاشق غذاخوری
سینه مرغ یک چهارم یک سینه کامل
پیاز حلقه شده یک فنجان
زیره سبز یک قاشق چای‌خوری
پودر فلفل سیاه و قرمز هرکدام یک قاشق چای‌خوری
هویج خرد شده به شکل مکعبی یک فنجان
سیر یک گل کامل
پنیر چدار یا فتا به میزان دلخواه
ادویه معطر هندی به مقدار لازم
جعفری تازه یک فنجان خرد شده
طرز تهیه
1- لوبیا، عدس و دال عدس را جداگانه بپزید. سپس آنها را با سینه مرغ که قبلا پخته‌اید، مخلوط کنید. زیر شعله را کم کنید تا این مواد اصطلاحا به هم بیفتند.
2- پیاز را با کمی روغن زیتون تفت دهید و کمی که خامی آن از بین رفت، ‌سیر، ‌پودر فلفل‌ها و زیره را با هم مخلوط کرده و به پیاز اضافه کنید. باز هم این مواد را تفت دهید تا کاملا عطر آنها را استشمام کنید.
3- ادویه هندی را در مرحله آخر به آنها اضافه کنید و همه آنها را داخل مخلوط لوبیا،عدس و سینه مرغ بریزید. کمی که جوشید،‌ هویج را به آن اضافه کنید. زیر شعله را کم کنید تا غذاها جا بیفتد. سوپ را داخل ظرف بریزید و سپس روی آن پنیر بریزید. با جعفری روی سوپ را تزئین کنید.
نکته: می‌توانید مقداری از جعفری را داخل سوپ بریزید تا خوش طعم‌تر شود. درواقع استفاده از هر نوع سبزی معطر در سوپ به بالارفتن کیفیت و بهتر شدن طعم آن کمک می‌کند.
سوپ پیاز فرانسوی
این سوپ طعم ویژه‌ای دارد. به این دلیل که ماده اصلی آن پیاز است. اگر بتوانید در تهیه آن از پیاز ریز وی‍ژه ترشی استفاده کنیدبهتر است.
به این دلیل که ظاهر آن هم خاص خواهد شد. این سوپ یکی از سوپ‌های ویژه برای پذیرایی‌های ویژه درکشور فرانسه است. مدت زمان پخت این سوپ، دو ساعت است.
مواد لازم
پیاز سفید و قرمز حلقه شده هر کدام چهار فنجان
سیب زمینی پنج عدد بزرگ
شکر نصف قاشق چای‌خوری
روغن زیتون یک قاشق غذاخوری
فلفل قرمز نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه یک قاشق چای‌خوری
آویشن نصف قاشق چای‌خوری
آب گوشت بدون چربی هشت لیوان
طرز تهیه
1- سیب‌زمینی‌ها را بپزید. پیازها را با روغن زیتون تفت دهید به اندازه‌ای که طلایی شوند. ادویه‌ها را با شکر مخلوط و به پیازها اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه این مواد را تفت بدهید تا کاملا پیازها طلایی شده و مواد دیگر حالت خامی نداشته باشند.
2- حالا سیب‌زمینی‌ها را به شکل مکعبی خرد کرده یا پس از رنده کردن آنها را با مقداری پنیر مخلوط کرده و بگذارید به مدت یک ساعت با درجه ملایم همراه با آب گوشت بپزد.
3- بعد از یک ساعت مخلوط پیاز و ادویه را به آن اضافه کنید. دوباره حرارت را روشن کنید تا نیم ساعت دیگر این مجموعه حرارت ملایم ببیند.
4- حرارت باید به‌حدی باشد که قوام مناسب سوپ به دست آید. آن را داخل ظرف پیرکس بریزید. باقی‌مانده پنیر را روی آن بریزید و ظرف را داخل فر یا مایکروفر قرار دهید تا پنیر روی آن آب شده وطلایی شود. این سوپ لذیذ را میل کنید.
سوپ زعفران و پنیر
زعفران ادویه‌ای بسیار خوش‌طعم، خوشرنگ،‌پرخاصیت و البته گران است! اما این ادویه عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به غذا می‌دهد. نکته جالب درباره این سوپ،‌ وجود ماهی کیلکاست.
اگر طعم کیلکا را دوست ندارید، می‌توانید به جای آن از گوشت گوسفند استفاده کنید. علاوه براین گیاهان دارویی بسیاری در تهیه این سوپ استفاده شده‌اند.
مواد لازم
تن ماهی کیلکا دوعدد
روغن زیتون بکر دو قاشق غذاخوری
لوبیا سفید و قرمز هر کدام یک فنجان
پیاز خرد شده یک فنجان
رازیانه سیاه تازه یک قاشق چای‌خوری
شوید خشک یک سوم فنجان
سیر یک حبه
سیب‌زمینی شش عدد متوسط تا بزرگ
زعفران به میزان دلخواه
پنیر چدار به مقدار دلخواه
طرز تهیه
1- پیاز را با یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون تفت دهید تا خامی آن برطرف شود. سپس شوید، رازیانه و سیر را به آن اضافه کنید و تفت بدهید تا طلایی شود.
2- اکنون لوبیاهای پخته و‌ پیاز را باهم مخلوط کرده و پس از سابیدن زعفران آن را با آب مخلوط کرده و به مواد دیگر اضافه کنید. کمی که غذا جوشید،‌ سیب‌زمینی‌ها را درسته به آن اضافه کنید.
3- صبر کنید تا غذا بجوشد و قوام پیدا کند. سپس ماهی را داخل آن بریزید. سوپ را داخل ظرف بکشید و روی آن پنیر رنده شده بریزید و صبر کنید حرارت سوپ،‌پنیر را آب کند.برای تزئین روی سوپ می‌توانید از برش‌های کوچک گوجه گیلاسی استفاده کنید.
سوپ کلم بروکلی و پنیر
امتیاز ویژه این سوپ سرعت آماده شدن آن است. اگر مهمان‌ها سرزده هم بیایند در فاصله‌ای که یک فنجان چای داغ بنوشند، شما سوپ را آماده کرده‌اید و با پیش‌غذای استثنایی از آنها پذیرایی خواهید کرد.
مواد لازم
آب مرغ پنج فنجان
شیر یک لیوان
کلم بروکلی یک عدد کامل
سیر دو حبه
پیاز حلقه شده یک فنجان
پنیر چدار یا فتا به میزان دلخواه
پودر فلفل سیاه و قرمز به میزان دلخواه
طرز تهیه
1- پیاز و سیر را کمی تفت بدهید تا طلایی شوند. سپس آب مرغ، ‌‌ادویه‌ها، پیاز و سیر را مخلوط کرده و بگذارید بجوشد. کمی که جا افتاد،‌ کلم بروکلی را که شسته و گل‌های آن را از هم جدا کرده‌اید داخل آن بریزید. زیر شعله را کم کنید. وقتی کلم‌ها کاملا پخت،‌10 دقیقه مانده به سرو سوپ،‌ شیر را به آن اضافه و صبر کنید تا سوپ غلیظ شود.
*‌نکته:‌ رنگ سوپ ته مایه سبز خواهد داشت. اگر این رنگ را دوست ندارید،‌می‌توانید کمی زعفران به آن اضافه کنید تا رنگ سوپ خوشرنگ‌تر شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/135341/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود