آریا بانو

آخرين مطالب

چراتلویزیون به‌راحتی آرای مردمی را جابه‌جا می‌کند فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
اگر به هر فردی بگویند اخلاق مهم‌تر است یا پول؟ حتما خواهد گفت:اخلاق. اما بی‌اخلاقی‌های تلویزیون یا به اصطلاح معروف صدا و سیما، شاید تکرار مکررات باشد. در چند روز گذشته تلویزیون که باید نقش دانشگاه را برای مردم بازی کند دو بار مرتکب خلافی شد که هر دو بار در یک برنامه آن هم با یک مجری نام‌آشنا به نام محمدرضا گلزار. در برنامه اول، جایی که مردم باید بهترین برنامه تلویزیونی را انتخاب می‌کردند، اما آرای آنها از صندوقی سر برآورد که کمتر کسی به آن رای داده بود. مردمی که برنامه «نود» با اجرای «عادل فرودسی‌پور» را انتخاب کرده بودند، همه آرای آنها در میانه راه به صندوق برنامه «برنده باش» سرازیر شد تا این برنامه با اجرای آقای گلزار جای برنامه نود را بگیرد. وقتی اخلاق در رسانه‌ای به فراگیری صداوسیمای جمهوری اسلامی دچار خسران می‌شود، دیگر واقعا باید در کجا دنبال اخلاق بود و از چه کسی و چه مبدا و ملجایی اخلاقی انسانی و صادقانه را جست‌وجو کرد. این بی‌اخلاقی فقط در حد یک تردید بدبینانه یا سیاه‌بینی نبود، بلکه همه کسانی که به حوزه فناوری آشنایی داشتند و حتی شخص وزیر ارتباطات نیز بر آن صحه گذاشت و تاکید کرد که تقلب در این برنامه رخ داده است. وقتی که در یک برنامه مردمی و در برابر چشمان میلیون‌ها نفر رای مردم را می‌دزدند، طبیعی است که اگر اتفاقی کلان‌تر رخ بدهد و کار به شک و شبهه کشیده شود، چه بسا آنها بخواهند تلویزیون را مصداق سخن خود در نظر بگیرند تا حرف محکمه‌پسندی داشته باشند.
در برنامه اول پول و تسویه‌حساب هر دو دخیل بودند و آن چیزی که در این میان اصلا پشیزی ارزش نداشت، اخلاق بود. اخلاقی که ما مدام و مکرر و شبانه‌روز و دهه‌هاست آن را در بوق و کرنا می‌کنیم و اتفاقا همین تلویزیون هزاران ساعت- و اغراق نیست که بگوییم میلیون‌ها ساعت- صرف اهمیت اخلاق و انصاف می‌کند، اما انگار وقتی که پای منافع به میان بیاید، نه از اخلاق خبری است و نه اساسا این مولفه برای آنها اهمیتی دارد. گویا وقتی آقای فردوسی‌پور مغضوب برخی مدیران است، برنامه او هم نباید برنده شود و این مردم هستند که پای تلویزیون به برنامه دلخواه خود رای می‎دهند ولی در نهایت همه بازنده می‌شوند. محمدجواد جهرمی برای آنکه حرف‌هایش مستدل باشد، دستکاری آرا را با نمودار در رسانه‌ها منتشر کرد. زمانی که مردم رای خود را داده بودند و شاید خواب بودند- از یک تا پنج بامداد روز یازده اسفند- بیش از یک میلیون رای با دستکاری در آرا به آرای برنامه «برنده باش» اضافه می‌شود. هنوز چند روز از این بداخلاقی نگذاشته که بار دیگر برنامه برنده باش خبرساز شده و رسوایی دیگری به بار می‌آورد. تهیه‌کننده‌ای که به نظر می‌رسد با پول مردم این برنامه را تدارک دیده است، نمی‌خواهد واقعا 200میلیون تومان پول زبان بسته را به کسی بدهد و به همین دلیل دوست‌تر دارد که هر کسی به این مسابقه می‌آید بازنده باشد. در حقیقت مردمی که پای تلویزیون نشسته‌اند و آنهایی که در برنامه شرکت می‌کنند هم از پیش بازنده هستند و برنده بازی تهیه کننده محترم و آقای محمدرضا گلزار نیز مزد اجرایشان را می‌گیرد! در برنامه دوم از آنجایی که حدس می‌زنند شرکت‌کننده‌های جدید که اتفااقا از دانشجویان دانشگاه شریف هستند، می‌توانند در برنامه برنده باشند و خدای‌ناکرده 200میلیون تومان را به خانه ببرند، پاسخ پرسش چهارگزینه را به صورت غلط می‌نویسند و چیزی را که در روز اجرا ضبط می‌کنند با چیزی را که منتشر می‌کنند متفاوت است. پرسشی مطرح می‌شود مبنی بر این‌که دروازه‌بان چند ثانیه می‌تواند توپ را نگه دارد که پاسخ درست فیفا 6ثانیه است، اما تهیه‌کننده این عدد را نمی‌آورد و عدد نزدیک به آن 5 را شرکت‌کننده‌ها می‌گویند اما از آنجا که حدس می‌زدند هر 4 پاسخ اشتباه است، اعتراض می‌کنند و تهیه‌کننده هم یک جوری موضوع را ماست‌مالی می‌کند تا آنکه در روز پخش با دستکاری روی فیلم عدد6 را می‌گذارند. این بداخلاقی به صورتی عیان و عریان بود که خبرگزاری فارس هم به آن واکنش نشان داد و به نوعی علیه صداوسیمایی که بیشتر مواقع مدافع آن است، افشاگری کرده است.
حال با این وضعیت آیا واقعا مردم همچنان باید به تلویزیون اعتماد کنند و خصوصا آن فیلم‌ها و تحلیل‌هایی را که این رسانه منتشر می‌کند و در آن افراد دیگر را به قضاوت می‌نشیند، باور کنند؟ تلویزیون و مدیران این رسانه باید بدانند که اعتماد عمومی سرمایه اصلی است، نه پول.
روزنامه همدلی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/135682/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی دختر شیرین زبان

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت

علی علیپور جایگاهش را پس گرفت

سهیل مهدی: خودمان راخرج قهرمانی یا سقوط تیم‌ها نمی‌کنیم

کری خوانی گرافیکی هوادار ادامه دارد

گزارش زنده؛ ایران 0 - 0 بحرین

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

تا قیامت منتظرت میمونم

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

قطعه «سرگشته» از موسیقی متن سریال در چشم باد

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

آفرین به این دست فرمون

آموزش کیک ابری با طعمی متفاوت

یک غذای فوق العاده خوشمزه و اقتصادی

این 9 کار را بعد از 40 سالگی انجام ندهید

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

هرجایی زالو درمانی نکنید!

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم