آریا بانو

آخرين مطالب

مراقبت از پوست نوزاد در ایام نوروز اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
مراقبت از پوست نوزاد در ایام نوروز
١٣٢
٠
سرسره / پوست نوزاد تازه متولد شده ظریف و یکی از اجزای سیستم ایمنی بدن اوست. موادشیمیایی، عطرها، رنگ لباس ها، مواد شوینده و محصولات دیگر ممکن است در نوزاد حساسیت پوستی، خشکی و خارش ایجاد کنند. مراقبت از پوست نوزاد در ایام نوروز به دلیل حساسیت های فصلی، مسافرت های نوروزی و تماس با افراد مختلف در عید دیدنی ها اهمیت ویژه ای پیدا می کند.
در این مطلب چند مورد از آسیب هایی که ممکن است در این ایام به پوست نوزاد وارد شود را بررسی می کنیم. آگاهی داشتن نسبت به این موارد به شما کمک می کند تا از بروز هر گونه آسیب احتمالی به فرزند دلبندتان پیشگیری کنید و تعطیلات نوروز را به بهترین شکل ممکن بگذرانید.
در دید و بازدید های عید چه نکاتی را رعایت کنیم ؟
در تعویض پوشک، رودربایستی را کنار بگذارید. رودربایستی والدین در دید و بازدید های نوروزی، به خصوص هنگامی که پوشک نوزاد نیاز به تعویض دارد، می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. اگر به مهمانی های طولانی میروید، صبر نکنید به منزل برگردید و بعد او را تمیز کنید. به محض اینکه احساس کردید پوشک نوزاد نیاز به تعویض دارد، از صاحبخانه بخواهید شما را به اتاقی هدایت کند که بتوانید این کار را انجام دهید.
تمامی لوازم مورد نیاز برای تعویض پوشک را با خود ببرید تا به دردسر نیفتید و با آرامش پوشک را عوض کنید. مطمئن باشید نوزاد شما انقدر ناز و دوست داشتنی هست که دیگران نخواهند کوچکترین آسیبی به پوست زیبای او وارد شود و شرایط را برای شما فراهم خواهند کرد. پس برای خود و کوچولویتان دردسر درست نکنید.
همچنین این اتفاق ممکن است در مسیر سفرهای طولانی نوروز هم بیفتد. یا جایی برای تعویض پوشک نوزادتان پیدا نکنید و رطوبت ناشی از پوشک خیس باعث عفونت و تحریکات پوستی محل پوشک شود. از قبل فکری برای آن بکنید و سعی کنید در سفرها در فواصل زمانی کوتاه تر پوشک کودک را چک کنید و عوض کنید.
در خوشبو بودن افراط نکنید. استفاده افراطی از عطر و ادکلن در عید دیدنی ها، می تواند نوزاد تازه متولد شده ی شما را به شدت اذیت کند. در 28 روز اول نوزاد که دوره نوزادی نامیده می‌شود، بوی بسیاری از عطر‌ها نباید به مشام او برسد و پدر و مادر‌ها هم نباید در این دوره نوزاد‌شان را زیاد ببوسند.
اگر متوجه شدید که نوزادتان مدام آبریزش بینی دارد و عطسه می‌کند، باید استفاده از عطر و ادکلن را کنار بگذارید و یا استفاده از آن را به کمترین مقدار برسانید.
حساسیت بدن به مواد معطر مصنوعی و شیمیایی به این دلیل است که بدن نوزاد مولکول‌های عطر و ادکلن را به صورت آنتی‌ژن خارجی و ناشناخته که به بدن وارد شده‌اند شناسایی کرده و در برابر آنها از خود دفاع می‌کند.
مراقبت از پوست نوزادان
گزش حشرات را دست‌کم نگیرید. در یک تا دو هفته باقی‌مانده به عید به علت خانه‌تکانی ممکن است بچه‌ها دچار گزش ساس شوند و یا در اثر ذرات و غبار موجود در ملحفه‌ها دچار ضایعه پوستی مانند کهیر‌‌‌هایی که بر اثر گزش ایجاد می‌شوند و یا جوش‌های کوچک قرمز شوند. اما معمولا این ضایعه‌های پوستی حاد نمی‌شوند چون بسیاری از مادر‌ها متوجه این ضایعه‌ها می‌شوند و همراه با کودکشان به پزشک مراجعه می‌کنند.
علائم حساسیت کودک را بشناسید. از علائم کلی حساسیت می‌توان به ضایعه پوستی اشاره کرد که معمولا قرمز‌رنگ و شبیه جوش است و ممکن است کمی تورم یا اِدِم نیز داشته باشد. این تورم پوست در بیشتر موارد همراه با خارش است. البته این ضایعه‌های پوستی ثابت نیستند و در طی 24 ساعت در قسمت‌های مختلف بدن جا‌به‌جا می‌شوند و دمای بدن هم کمی بالا می‌رود.
معمولا مادران می‌دانند که فرزندشان در 24 ساعت گذشته چه غذا‌هایی خورده است. بنابر‌این تاحدودی می‌توانند بفهمند که او به چه غذا‌هایی حساسیت دارد تا دوباره آن را به بچه ندهند. بچه‌هایی که کمی بزرگ شده‌اند و می‌توانند صحبت کنند، احساس خارش خود را به پدر و مادر می‌گویند اما نوزادان در هنگام خارش بدن بی‌قرار می‌شوند و تلاش می‌کنند حتی با مالیدن خود به بقیه، خودشان را آرام کنند.مادر‌ها می‌توانند با کمپرس یخ و پماد کالامین این ضایعه‌ها را بهبود ببخشند. برای رفع خارش ناشی از حساسیت، مادران باید چند قالب یخ را در کیسه فریزر بریزند و با آن کمپرس سرد درست کنند و سپس این کمپرس سرد را روی ناحیه متورم بگذارند تا سرما کمی آن ناحیه را بی‌حس کند و هم خارش آن را تسکین بدهد. البته شربت دیفن هیدرامین هم در کاهش خارش موثر است .
مراقبت های پوستی نوزاد در سفر :
گزش ناشی از نیش حشرات در سفرهای نوروزی: اگر در مسافرت، کودک دچار گزش سمی مانند گزش بعضی عنکبوت‌ها شده باشد، ناحیه گزیده شده دچار تورم و قرمزی می‌شود و حتی ممکن است کودک تب کند. اگر کودک خواب‌آلود و بی‌قرار نباشد، تب نکند و یا محل گزیده شده ترشح نداشته باشد، مشکلی نیست و خود به خود خوب می‌شود.
مادران همچنین می‌توانند از کمپرس سرد و پماد کالامین استفاده کنند. اما اگر ضایعه پوستی ناشی از گزش ترشح داشته باشد و یا در حال بزرگ شدن باشد، پزشک باید کودک را معاینه کند. گاهی ممکن است نیش حشره در زخم جا مانده باشد و همین باعث خوب نشدن زخم شود. البته مادران اگر نیش حشره را در زخم ببینند می‌توانند آن را دربیاورند در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/136229/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای آهنگ «شاید یه شب بارون» توسط مهدی دارابی

ترانه «نیمه گمشده» با صدای حامیم

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

مشاهده گله‌ی گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود

منطقه دیدنی آب بندان شفیع آباد در استان گلستان

بارش برف بهاری در جاده شاهرود - توسکستان

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به یک دلیل سنگ زدن به مردم!

طرز تهیه پای چوپان

طرز تهیه بریانی مرغ هندی

بهترین زمان برای تولد نوزاد

ترفندها برای صمیمی شدن با نوجوان بد اخلاق

شروط یک عروس خانم برای آقا داماد، مجازی را ترکاند

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

اوسمار برای شاگردانش جلسه فنی گذاشت

اخراج امید ابراهیمی در دیدار الشمال و السد

وزیر ورزش و جوانان: به زودی پاداش ورزشکاران پرداخت می‌شود

صحبت های وزیر ورزش در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

چالش متفاوت برای گلر پرسپولیس؛ حذفی و پنالتی!

هاشمی: در حال تدوین آیین نامه حق پخش تلویزیونی هستیم

زیباترین صحنه ورزشی در سال 1402 مشخص شد

بهترین گل ورزش ایران در سال 1402 مشخص شد

برترین تیم ملی ایران در سال 1402 به انتخاب مردم

شبیه سازی دیدار رئال مادرید - بارسلونا با لگو

چهره ها/ عکس متفاوت بهنوش طباطبایی در حرم رضوی

اعتصاب غذا به روش "مهران غفوریان"

مار نیشش زد به جای اینکه خودش بمیره مار مرد!

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

اجرای زیبای علیرضا افتخاری با شعری از سعدی

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه

گوناگون/ رمزگشایی از حیات وحش؛ چطور گرگ، روباه و شغال را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برار گله گاومیش‌های عصبانی

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

روش تهیه مربای توت فرنگی

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

روابط صمیمی بلند مدت چه فوایدی دارد و چگونه ایجاد می شود؟

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

واکنش میلاد تقوی به عدم حضور سه بازیکن در اردوی تیم ملی والیبال

مهدی میرجلیلی: ما بدون حواله خودرو هم قهرمان میشیم

نساجی: ساکت باشید، ساکت حرف می‌زند

چلسی دیگر تحمل پوچتینو را ندارد؛ تحقیرمان کردی!‏