آریا بانو

آخرين مطالب

باغبان باشی/ چرا برگ‌های گیاه نعنایم زرد می‌شوند؟ گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
باغبان باشی/ چرا برگ‌های گیاه نعنایم زرد می‌شوند؟
١٤٤
٠
فوت و فن / نعنا یکی از سبزیجات محبوب در سراسر دنیا است که به خاطر عطر بی‌نظیر و قوی که دارد در انواع و اقسام غذاها و دسرها از آن استفاده می‌شود. اگر برگ‌های گیاه نعنایی که با زحمت پرورش داده اید دارند زرد می‌شوند حتما یک جای کار ایراد دارد.
خوشبختانه نعنا گیاهی است که می‌توانید در داخل خانه هم پرورش دهید. نگهداری بسیار ساده‌ای دارد و بسیار سریع رشد می‌کند! البته نعنا هایی که در خانه پرورش می‌دهیم به قوت نعناهای پرورش داده شده در حیاط یا خارج از آپارتمان نیستند اما شما هنوز هم می‌توانید از تازگی برگ های آنها لذت ببرید. حتی در طول زمستان!
به جای استفاده از خاک می‌توانید نعنا را در آب هم پرورش دهید. تمام چیزی که نیاز دارید یک شاخه نعنا به طول 12 تا 15 سانتی متر است. برگ‌های پایینی ساقه را جدا کنید و آن را در لیوانی پر از آب قرار دهید. لیوان را در نقطه تقریبا خنکی از خانه، که نور غیر مستقیم هم دارد، قرار دهید. بعد از چند روز شاخه نعنا برگ های جدید درمی‌آورد و ریشه می‌دهد و برای چند روز باقی می‌ماند. در این زمان می‌توانید آن را در گلدانی پر از خاک بکارید و یا تمام آن را مصرف کنید.
اگر گیاه نعناتان دچار مشکل شده اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید نگهداری درستی از گیاه می‌کنید و همه شرایطی که لازم دارد را برایش مهیا کرده اید. برای این منظور باید با نیازهای اساسی گیاه آشنا باشید:
نعنا تا حدی سایه را تحمل می‌کند اما برای رشد خوب به حداقل 3 تا 4 ساعت آفتاب مستقیم نیاز دارد. مکانی را برای گذاشتن گلدان نعنا انتخاب کنید که علاوه بر داشتن آفتاب مستقیم در چند ساعت از روز، گردش هوای خوبی هم داشته باشد. گلدان را نزدیک پنجره یا در بگذارید و یا در صورت داشتن، در بالکن قرار دهید که مکانی عالی برای پرورش نعناهایتان است. ترکیبات گلدانی غیر خاکی بهترین گزینه برای پرورش نعنا هستند. شما می‌توانید آن را خودتان بسازید! 4 یا 6 قسمت پیت ماس را با 1 قسمت پرلیت و 1 قسمت ورمیکولیت مخلوط کنید. اگر می‌خواهید خاک را قوی تر کنید با استفاده از کودهای مایع موجود در بازار آن را کوددهی کنید. و یا 1 قسمت پیت ماس یا کوکوپیت را با 1 قسمت پرلیت (در صورت پیدا نکردن پرلیت شن هم گزینه خوبی است) و یک قسمت کمپوست و 1 قسمت خاک استرلیزه باغبانی مخلوط کنید
نعنا خاک مرطوب را دوست دارد اما به خاطر داشته باشید “خاک مرطوب” نه بیش از حد خیس! در مورد آبیاری نعنا باید دقت کنید (به خصوص در زمستان). گیاه را 2 با در روز آبیاری نکنید (مگر اینکه هوا خیلی گرم باشد و در طول یک روز آب خاک خشک شود). سبزیجات را نباید بیش از حد کوددهی کرد چرا که طعم و مزه شان عوض می‌شود. نعنا را هر از گاهی با استفاده از کودهای دارای تمام عناصر و قابل حل در آب کوددهی کنید. نعنا هوای متعادل را می‌پسندد و از سرما خوشش نمی‌آید! پس آن را از معرض هوا یا بادهای سرد دور نگه دارید. اگر در محلی با آب و هوای گرم و خشک زندگی می‌کنید نعناهاتان را از معرض هوای گرم دور نگه دارید و آبیاری را هم منظم تر کنید. دمای داخل خانه باید بین 18 تا 21 درجه سانتی گراد در روز و 13 تا 15 درجه سانتی گراد در شب باشد.
اگر تمامی این موارد را هم رعایت کرده اید اما باز هم برگ‌های گیاه نعناتان دارند زرد می‌شوند، مشکل از جای دیگری است.
آبیاری بیش از حد
آبیاری بیش از حد یا آبیاری کم معمولا نخستین دلیل زرد شدن برگ گیاهان است. پس گیاه را به اندازه و فقط زمانی که به آن احتیاج دارد آبیاری کنید. اگر برگ گیاه‌تان زرد شده، خاک گلدان آن را بررسی کنید. خاک خشک است؟ یا خیس است؟ اگر به گیاه آب کافی نرسد، گیاه برگ‌هایش را می‌ریزد تا تعریق از سطح برگ‌ها را کاهش دهد. در این حالت با درست کردن میزان و دفعات آبیاری بعد از مدتی برگ‌های گیاه دست از زرد شدن برمی‌دارند.
کمبود نور
برگ‌های پایینی گیاهانی که نور کمی دریافت می کنند معمولا قبل از ریزش، شروع به زرد شدن می‌کنند. اگر زرد شدن برگ‌ها در برگ‌هایی که روبه روی نور نیستند مشاده شد، می توانید با چرخاندن گیاه و قرار دادن این برگ‌ها در معرض نور، جلوی زرد شدن آنها را بگیرید.
شته‌
اگر برگ‌های گیاه لوله شده اند، چروک می‌شوند و یا زرد می‌شوند، روی آنها را بررسی کنید تا ببینید شته‌ای روی‌شان دیده می‌شود یا خیر. شته‌ها موجوداتی ریز به رنگ‌های زرد، سبز، مشکی یا تناژهایی از این رنگ‌ها هستند. این موجودات شیره گیاه شما را به وسیله دهان خرطوم مانند‌شان می‌مکند و به اصطلاح جان گیاه را می‌گیرند. برای از بین بردن شته‌ها روش‌های ارگانیک زیادی پیش روی شما است. می‌توانید آنها را به کمک فشار آب، صابون‌های حشره کش، پنبه آغشته به الکل و سموم ارگانیک از بین ببرید. روش مبارزه با شته‌ها و سوم ارگانیکی که می‌توانید از آنها استفاده کنید در مطلب‌های قبلی بخش طبیعت به اسم “چه طور شته گیاهان خانگی‌ام را از بین ببرم؟” و “آفت کش خانگی درست کنید!” آمده است.
پژمردگی قارچی
همانطور که از اسم بیماری پیدا است پژمردگی قارچی ناشی از حمله یک قارچ به نام ورتیسیلیوم به گیاه است که در خاک زندگی می‌کند. از نشانه‌های این بیماری می‌توان به لوله شدن و پیچ خوردن برگ‌های بالایی گیاه و متوقف شدن رشد است. برگ‌های آسیب دیده به رنگ زرد و برنز درمی‌آیند. زمانی که قارچ وارد خاک شد می‌تواند برای سال‌ها در خاک صبر کند و زنده بماند. برخی از نعناها به این قارچ مقاوم هستند اما برخی دیگر خیر. بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری استفاده از خاک‌های استریل و عاری از بیماری برای پرورش نعناتان است. اما اگر گیاه به این بیماری مبتلا شده باید خاک را عوض کرد و گیاه را با اسپری قارچ کش ضدعفونی کرد.
سفیدک پودری
سفیدک پودری بیماری‌ است که در آن قارچی بر روی گیاه رشد می‌کند و ساختارهای خاکستری قارچ بر روی برگ‌ها ظاهر می‌شوند. بعد از آن برگ‌ها زرد رنگ شده و از روی گیاه می‌افتند. برای کنترل بیماری از چندین سم شیمیایی می‌توان استفاده کرد اما خیلی از آنها باید 30 روز قبل از برداشت محصول بر روی گیاه استفاده شوند تا سم درون بافت گیاه نماند و نعنا قبل از برداشت فرصت تجزیه آن را داشته باشد.
زنگ قارچی
زنگ زدگی یکی دیگر از بیماری‌های قارچی است که نعنا را به خود مبتلا می‌کند. نشانه بیماری تاول‌هایی به رنگ زنگ زدگی آهن است که بر سطح زیرین برگ‌ها نمایان می‌شوند. در ادامه این بیماری برگ‌ها به رنگ زرد درآمده و از روی گیاه می‌ریزند. برای درمان بیماری می‌توانید از سموم شیمیایی استفاده کنید و یا نعناهایی را که به این بیماری مبتلا شده اند دور بیاندازید تا نعناهای دیگرتان به آن مبتلا نشوند.
بیماری ویروسی
عفونت‌های ویروسی می‌توانند علائم و لکه‌های زرد بر روی برگ‌های گیاه به وجود آورند. این علائم ممکن است با بد شکل شدن برگ‌ها یا ریشه و کم رنگ شدن گل ها همراه باشند. متاسفانه هنوز درمانی برای بیماری های ویروسی گیاهان پیدا نشده و بدتر از آن اینکه این ویروس‌ها می‌توانند به سرعت خود را از گیاهی به گیاه دیگر برسانند پس باید گیاه آلوده را به سرعت نابود کرد!

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/136314/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

جسن تولد 5 سالگی پسر بزرگتر فخریه اوجن و بوراک اوزچیویت در استانبول / تزیین رنگارنگ و خیلی شلوغ