آریا بانو

آخرين مطالب

بزرگداشت روز شهدا در آغاز دهه پنجم انقلاب

شهیدان عزت و افتخار بیدارند اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- بیست و دوم اسفند روز بزرگداشت شهدا، فرصت خوبی برای در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، امسال روز شهدا از ویژگی خاصی برخوردار است، زیرا در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و طلیعه دهه پنجم آن قرار داریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا؛ انقلاب کبیر اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ پنجم حیات خود نهاد که اگر چه دشمنان مستکبرش گمان‌های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌ کننده، همواره سربلند دیده‌اند.
شهدا با بذل جان خود و خانواده‌های معظم شهیدان با صبر و بردباری، دین خود را به نظام و انقلاب اسلامی ادا کرده‌اند و امروز، همه ما به عنوان میراث‌داران و رهروان این عزیزان، باید برای تحقق آرمان‌های متعالی آنان تلاش کنیم.
عزت و اقتدار امروز جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف مرهون جانفشانی ها و خون شهیدان است. دیدار و تکریم از بازماندگان شهدا باعث تقویت روحیه ایثار و خدمت‌رسانی خالصانه است، این تکریم و تجلیل موجب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.
* جهاد بزرگ برای ساختن ایران
در چنین نقطه‌ عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ ارائه فرموده‌اند.
بیانیه‌ گام دوم انقلاب تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان که به‌ مثابه منشوری برای دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی خواهد بود و فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم خواهد زد.
این گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) هست نزدیک خواهد کرد.
* شهید همیشه زنده است
شهادت بالاترین درجه فضیلت ها است و قرآن و اسلام در سخنان اهل بیت (ع) جایگاه رفیعی برای شهدا قایل است، جایگاهی که موجب غبطه همگان می شود.
شهید همواره زنده است و مرگ او در واقع انتقال از حیات جاری در سطح طبیعت به حیات پشت پرده آن است.
در قرآن مجید، حدود 10 آیه به صورت صریح درباره کسانی که در راه خدا کشته می شوند، وجود دارد. از جمله مسائلی که در این آیات به آن اشاره شده است عبارت است از زنده بودن شهید، رزق شهید، آمرزش گناهان شهید، ضایع نشدن عمل شهید، مسرت و خوشحالی شهید، وارد شدن در رحمت الهی و رستگاری شهید.
شهدا به خاطر آنچه که خداوند از فضل خود به آنها ارزانی نموده است خوشحال و شادمان هستند و در روایات آمده که این خوشحالی به خاطر نعمت های بهشتی است که خداوند نصیبشان نموده و این خوشحالی به خاطر رسیدن آنها به مقام حقیقی ولایت و عبودیت است.
* آسایش و آرامش امروز حاصل برکت خون شهدا
شهدا جان و مال خود را در راه انقلاب اهدا کردند و آسایش و آرامش امروز ما از برکت خون شهدا حاصل شده و این فداکاری ها و ایثار در افزایش روحیه معنوی انسان اثرگذار است.
حرف شهدا حفظ انقلاب بود و برای رسیدن به این مهم نیازمند افرادی فداکار و باایمان و همچنین متخصص هستیم زیرا افراد موفق یا راه را پیدا می‌کنند یا راه را می‌سازند.
امروز نیز جنگ، جنگ اراده‌ها است و ملت ایران ما با اراده قوی به راه خود ادامه می دهد.
* شهدای شاخص اسفند
اول اسفند؛ شهید محلاتی
فضل‌الله محلاتی 18 تیرسال 1309 در محلات متولد شد و روز اول اسفند سال 1364 به همراه چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان دولتی، قضات و نیروهای عالی رتبه ارتش ایران، با هواپیمای اف27 فرندشیپ عازم جبهه‌های جنگ بودند که هواپیمای آنها مورد حمله دو فروند جنگده عراقی قرار گرفت و در 25 کیلومتری شمال اهواز سقوط کرد و همه سرنشینان آن که نزدیک به 50 نفر بودند به شهادت رسیدند. پیکر مطهر وی در قم در جوار حرم حضرت معصومه (س) دفن شده است.
6 اسفند؛ شهید حمید باکری
حمید باکری متولد 1334 در ارومیه، از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ ایران و عراق و برادر شهیدان علی و مهدی باکری بود. وی 6 اسفند سال 62 در عملیات خیبر؛ منطقه قرنه، بر اثر اصابت آرپی‌جی به شهادت رسید. پیکر او در میدان جنگ باقی ماند و به کشور بازگردانده نشد.
8 اسفند؛ شهید حاج حسین خرازی
شهید حسین خرازی فرمانده لشکر 14 امام حسین علیه السلام به سال 1336 در یکی از محله‌های جنوبی شهر اصفهان، در خانواده‌ای متقی و با ایمان فرزندی متولد شد. در عملیات کربلای 5، زمانی که در اوج آتش توپخانه دشمن، رساندن تدارکات و مهمات به رزمندگان با مشکل مواجه شده بود، خود پیگیر جدی این کار شد، که در همان حال خمپاره‌ای در نزدیکی‌اش منفجر شد و روح عاشورایی او به ملکوت اعلی پرواز کرد و این سردار بزرگ در روز هشتم اسفند 1365 در جوار قرب الهی ماوا گزید.
10 اسفند؛ امیر حاج امینی
امیر حاج امینی بیسیم‌چی گردان انصار لشگر 27 وقتی عکس لحظه شهادتش در جنوب کانال پرورش ماهی شلمچه روی نگاتیوها چاپ شد به عنوان نماد شهادت انتخاب شد.
وقتی می خواهند تصویری از شهید را به نمایش بگذارند، تصویر امیرحاج امینی با آن عروج ملکوتی و آرامش در چهره و لبخند ملایم و زیبا بیش از هرچیز جلوه گر می شود. عکس در تاریخ 10 اسفند 1365 و در کربلای شلمچه در جنوب کانال پرورش ماهی در لحظه به شهادت رسیدن شهید امیر حاج امینی گرفته شده است و از جمله تاثیرگذارترین عکس‌ های گرفته شده از شهدای دفاع مقدس است.
17 اسفند؛ سردار سردار خیبر
حاج محمد ابراهیم همت فرمانده لشکر محمد رسول الله تهران؛12 فروردین سال 1334 در شهرضا متولد شد و 17 اسفند سال 1362 در جزیره مجنون در عملیات خیبر به شهادت رسید. او از فرماندهان سپاه پاسداران در جنگ تحمیلی بود. وی پس از انقلاب و در سال 1361 مدت کوتاهی را در لبنان و مبارزه با اسرائیل گذراند و سپس به ایران بازگشت و در جبهه‌های جنگ در عملیات‌های مهمی همچون فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان و خیبر مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار بود. وی به سردار خیبر (هور) مشهور بود.
23 اسفند؛ شهید عباس کریمی
حاج عباس کریمی سال 1336 هجری شمسی در قهرود کاشان متولد شد. او چهارمین فرمانده لشکر پیاده - مکانیزه 27 محمد رسول الله در روز 23 اسفند ماه1363 در چهارمین روز عملیات بدر در منطقه عملیاتی شرق رودخانه دجله بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ به ناحیه پشت سرش شربت شهادت نوشید. پیکر غرق در خون و گل حاج عباس کریمی زمانی به تهران منتقل شد که فقط چند روز از اولین سالگرد شهادت فرمانده پیشین لشکر محمد رسول الله (ص) یعنی «حاج محمد ابراهیم همت»می‌گذشت.
25 اسفند؛ شهید مهدی باکری
مهدی باکری در سال ‌١٣٣٣ هجری شمسی در شهرستان میاندوآب آذربایجان‌غربی متولد شد 15 روز قبل از عملیات بدر به مشهد مقدس مشرف شد و با تضرع از آقاعلی‌بن موسی‌الرضا (ع) خواست که خداوند توفیق شهادت را نصیبش کند. این فرمانده دلاور در روز 25 اسفند سال 1363 و طی عملیات بدر به خاطر شرایط حساس عملیات، طبق معمول به خطرناکترین صحنه‌های کارزار وارد شد و در حالی که رزمندگان لشکر را در شرق دجله از نزدیک هدایت می‌کرد، تلاش می‌کرد تا مواضع تصرف شده را در مقابل پاتک‌های دشمن تثبیت کند که در نبردی دلیرانه، براثر اصابت تیر مستقیم مزدوران عراقی، ندای حق را لبیک گفت و به لقای معشوق نائل شد. هنگامی که پیکر مطهرش را از طریق آبهای هورالعظیم انتقال می‌دادند، قایق حامل پیکر وی، مورد هدف گلوله آر.پی‌.جی دشمن قرار گرفت و قطره ناب وجودش به دریا پیوست.
25 اسفند؛ شهید عبدالحسین برونسی
عبدالحسین برونسی، بیست‌ و سوم‌ شهریور‌ 1320‌ در مشهد به دنیا آمد. او یکی از سرداران شهید خراسان رضوی است که 25 اسفند سال 1363 و در حالی که مسئولیت فرماندهی تیپ 18 جوادالائمه (ع) را بر عهده داشت در عملیات بدر در شرق دجله به شهادت رسید.
29 اسفند؛ شهید مجید سپاسی
سردار شهید عبدالمجید سپاسی در چهارمین روز از مهر سال 1340 در شیراز دیده به جهان گشود. شهید سپاسی در آخرین مسئولیت خود در جبهه به عنوان معاون عملیات لشکر 19 فجر، شب در عملیات والفجر10، در حلبچه بر روی ارتفاعی به نام سه تپان که در کنار دریاچه بندری خان عراق واقع است؛ در حین حمله به نیروهای عراقی به وسیله ترکش خمپاره به فیض شهادت نائل شد.
گزارش: رضا رضایی مجد
* 1095 * 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/137370/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

«اسماعیل» دوست نداره من کار کنم

شش سریال پربیننده صداوسیما که درس عبرت مردم شدند

سمی که بسیاری از خانم ها هر روز مصرف می‌کنند!

ترانه زیبای «خنده داره نه» با صدای علی یاسینی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

تفال/ مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم

تقویم تاریخ/ گشایش نخستین ایستگاه فرستنده رادیویی و تلگراف بی‏سیم ایران

در صورت بلعیدن اجسام خارجی توسط کودکان چه واکنشی باید داشته باشید؟

پاستا کانِلونى یا لازانیا!

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات

عادت‌های سبز برای داشتن زمین پاک

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

تازه کردن سبزی پژمرده با چند ترفند ساده خانگی!!

شغل های استرس زا را بشناسید/اینفوگرافی

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

پیروزی سخت یونایتد مقابل قعرنشین در شب خروج لیورپول از کورس قهرمانی!

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

با آدم های منفی اطرافم چگونه رفتار کنم که انرژی شان را جذب نکنم؟

چگونه کودک حرف گوش نکن را تربیت کنیم؟

کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست