آریا بانو

آخرين مطالب

زن و دفاع مقدس، تار و پود در هم تنیده گفتگو

زن و دفاع مقدس، تار و پود در هم تنیده

  بزرگنمايي:

آریا بانو - منیژه آرمین با اشاره به نقش خبرنگاران در دفاع مقدس گفت: بسیاری از آن‌ها برای ثبت وقایع دفاع مقدس قلم به دست گرفتند، اما جای آن در ادبیات داستانی دفاع مقدس تا حدودی خالی است.
منیژه آرمین، نویسنده ادبیات انقلاب در گفت‌‌وگویی به نکته مغفول در ادبیات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: مقوله زن در دفاع مقدس و جنگ، یک تار و پود در هم تنیده شده است، چون جنگ اتفاقی بود که گریبانگیر خانواده‌ها شد و، چون زن به عنوان یکی از ارکان اساسی خانواده است، از این رو نمی‌توان این دو مقوله را از هم جدا کرد، در مورد مادرانه‌ها و زنانه‌های جنگ در حدی که به سایر مسائل جنگ توجه شده، به این موضوع نیز پرداخته شده است. اما آنچه مغفول مانده، نقشی است که زنان در امور گوناگون مثل پزشکی و پرستاری و … داشتند.
وی ادامه داد: ادبیات جنگ، معمولاً چند سال بعد از جنگ عمق پیدا می‌کند و خوشبختانه این ادبیات، در سال‌های اخیر عمق خود را پیدا کرده و این آغاز خوبی است تا بیش از پیش مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد.
نویسنده رمان «شباویز» در مورد زنان و دفاع مقدس، معتقد است که این ارتباط به گونه‌ای است که نمی‌توانیم نقش زنان را از سایر گروه‌هایی که در جنگ مؤثر بوده‌اند، جدا کنیم و باب دیگری را بگشاییم. آنچه گاهی ما را در این زمینه با مشکل مواجه می‌کند، این است که به زنانه‌نویسی در جنگ بپردازیم. در حالیکه ادبیات جنگ اتفاقی است که هر دوی این وجوه را در برمی‌گیرد؛ چه آن وجوه عاطفی که در پشت جنگ وجود داشت و از نظر ایجاد انگیزه و تحمل تبعات جنگ بسیار مهم بود و چه ابعاد دیگر. اما اگر فقط بخواهیم به مسائلی که در جنگ اتفاق افتاده بپردازیم، در آن وجوه و شخصیت و ابعاد انسانی چندان مطرح نخواهد بود.
وی در ادامه بیان کرد: به نقشی که زنان در جنگ تحمیلی داشتند چه در زمینه فداکاری‌هایی که کردند و چه در رابطه با پرستاری، پزشکی و … آن طور که باید پرداخته نشده است. اگر بخواهیم به ادبیات جنگ یا هرنوع ژانر ادبی دیگر بپردازیم و هرگوشه و هر خانواده و قومی را نگاه کنیم، برای خود داستانی مجزا دارند و نمی‌توان در این موارد کلی‌گویی کرد. به عنوان یک نویسنده وقتی می‌خواهم از جنگ بگویم سعی می‌کنم به جزئیاتی که در یک نقطه از کشور اتفاق افتاده، بپردازم. قوم‌نگاری، جامعه‌شناسی و شخصیت‌شناسی همه به هم مرتبط هستند.
وی که به عنوان گزارشگر، نمونه‌های بی‌شمار و کم‌نظیری از پشتیبانی‌های معنوی زنان ایرانی را به ثبت رسانده است، در رابطه با فعالیت خبرنگاران در آن دوران بیان کرد: همزمان با دلاورانی که فداکارانه کشور را از هجوم دشمن بیگانه حفظ می‌کردند، خبرنگاران و گزارشگران نیز برای ثبت آن وقایع با توجه به رسالتی که برعهده داشتند، قلم به دست گرفتند و به ثبت خبری و هنری لحظه به لحظه حقایق تلخ وشیرین هشت سال دفاع مقدس پرداختند و بخش بسیارمهمی که جای آن درادبیات داستانی دفاع مقدس تا حدودی خالی است، نپرداختن به بانوان گزارشگر و خبرنگار در جنگ است.
آرمین درباره نگاه مردسالارانه آن دوران و اینکه چه اندازه این نگاه شرایط را برای تجربه‌های جدید و پیشرفت زنان در آن‌ها فراهم می‌کرد، گفت: مردسالاری در همه ارکان مملکت ما حضور داشته و دارد و استثناء هم ندارد و زنانی که در مصدر کارهم قرار می‌گیرند، خیلی حالت فعال ندارند، به این دلیل که در اقلیت هستند، اما در مورد مسائل جنگ نمی‌توان این گونه اظهارنظر کرد؛ چرا که در سیر تکاملی ادبیات دفاع مقدس می‌بینیم که زنان پا به پای مردان می‌جنگند، در پشت جبهه در فراهم کردن اقلام مورد نیاز جنگ، پشتیبانی از رزمنده‌ها، در امور پزشکی و پرستاری و … تلاش می‌کردند و در این زمینه ناگفته‌های بسیاری وجود دارد.
وی افزود: در دوران جنگ بسیاری از زنان تفنگ به دوش با دشمن مقابله کردند و همین امر موجب استقبال مردان برای حضور بیشتر در جبهه‌ها می‌شد، به هرحال زنان، گاه با جنگ تن به تن و گاه با پرداختن به امور جنگی و پشتیبانی، حضور مؤثر خود را در دفاع مقدس، حفظ کرده‌اند.
نقش زنان در حفظ ارزش‌های دفاع مقدس
وی در رابطه با نقش زنان در حفظ ارزش‌های دفاع مقدس اظهار کرد: زنان در حفظ ارزش‌های دفاع مقدس، حداقل در 20 سال نخست نقش مهمی داشتند، اما به نظر می‌رسد، این نقش کمتر دیده شده است. البته باید پژوهش‌های دقیق‌تری در این زمینه انجام شود تا بتوان به صورت مستند درباره این موضوع سخن گفت، اما آن شور و حالی که در دوران دفاع مقدس برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس وجود داشت، اکنون به شکل اولیه نیست، شاید هم طبیعی باشد. البته شاید یکی از دلایل آن، کم‌توجهی به نقش زنان در ادبیات دفاع مقدس باشد.
آرمین که تاکنون موفق به چاپ 16 کتاب و داستان کوتاه و بلند در زمینه دفاع مقدس شده است، ضمن تأکید بر پژوهش در ادبیات جنگ بیان کرد: پرداختن به ادبیات و هنر دفاع مقدس اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که والدین بسیاری از شهدا، دیگر در قید حیات نیستند و یا در سن پیری به سر می‌برند؛ اما این ادبیات است که همواره پویا و زنده است و می‌تواند تاریخ را برای آیندگان بازگو کند.
وی گفت: ادبیات جنگ در سال‌های اخیر رشد خود را با رمان‌ها و داستان‌ها نشان داده و در 10 سال اخیر کار‌های خوبی در رابطه با جنگ منتشر شده که نسبت به برخی اقبال عمومی خوبی را شاهد هستیم، همچنین در زمینه هنر، نیز فیلم‌های خوبی ساخته شده که این امور باید تداوم یابد و سیاستگذاران نیز این گونه حرکت‌ها را مورد حمایت قرار دهند.
یادآور می‌شود؛ منیژه آرمین در سال 1324 در تهران متولد شد، وی دارای مدرک کار‌شناسی در رشته روان‌شناسی و همچنین کار‌شناسی ارشد مشاوره است. زمینه‌های فعالیت او معلمی، مشاوره، پژوهش، کار‌های مطبوعاتی، خبرنگاری، گزارشگری و کار‌های هنری از جمله سفالگری و نقاشی است. آرمین عضو هیات مدیره گروه آبی بیکران هنر است و با مجلات زن روز، پگاه، ندا، ادبیات داستانی و پیام زن همکاری دارد. وی در سال 1364 در بخش ادبیات دفاع مقدس تقدیر شد و جایزه خود را از وزیر ارشاد وقت دریافت کرد.
از جمله آثار آرمین می‌توان به «شب و قلندر»، «ای کاش گل سرخ نبود»، «سرود اروند رود»، «آن روز که عمه خورشید مرد»، «راز لحظه‌ها»، «گزیده ادبیات معاصر)»، «کیمیاگران نقش»، «بوی خاک»، «مقایسه شخصیت‌های کتاب‌های مثنوی معنوی و کمدی الهی دانته» اشاره کرد.
منبع: به دخت





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ایوبی: خوشنویسان پرچم‌دار فرهنگ اصیل هستند / نکوداشت استاد یدالله کابلی برگزار شد

کتایون ریاحی: اداره شبکه ویژه ناشنوایان را به ناشنوایان بسپارید

باید انباشت جمعیت مجرد را هر چه سریعتر ساماندهی کرد

نوروزبیگی: «محسن تنابنده» تنها بازیگر قطعی عنکبوت است

رسول نظرزاده: هنوز داریم تفکر را مونتاژ می‌کنیم / ایران دریای ایده‌های تحقیقی و پژوهش‌های انجام نشده است / به تولید فکر و اندیشه که می‌رسیم دیگر حمایتی وجود ندارد

زهرا جهانبخش: هنر ایران در حال پیدا کردن یک ساختار خیلی جدی است / رویداد تیرآرت جایگاه هنرمندان معاصر را تبیین می‌کند / گی دوینوا: بحث نمایشگاه "ایران فوتو" ستاره‌های عکاسی نیست / در فرانسه آموزشی که مخاطب از کودکی دیده دسترسی به هنر را راحت‌ می‌کند

ضرغامی: سریال گاندو فیلم بود؛ می‌خواست جنبه‌های نمایشی قضیه را بزرگ کند

شادی مختاری: چرا خانمِ بازیگر 40 ساله نقش دختر 20 ساله را هم بازی می کند؟

روایت مسعود کیمیایی از فشار ساواک برای تغییر پایان «گوزن‌ها»

با فرزندانتان طوری رفتار نکنید که فضای بیرون را به داخل خانه ترجیح دهند

سیروس الوند: سینما پس از انقلاب، دوباره اختراع شد

سیامک زندیه: شرط حفظ کیفیت البسه ایرانی عرضه محصولات با قیمت‌های بسیار بالا است

فیروز فیروز: معماری بیش از هر چیزی هنر است / معماری ایران فلسفه اکولوژیک دارد/ حرف امروز دنیا را ما قبلاً تجربه کرده‌ایم

ندا بهزاد: بانوان موزیسین چیزی از آقایان کم ندارند / گروه دلیار با دو خواننده روی صحنه می‌رود

مطالعه را فقط کتاب خواندن نمی‌دانیم / روایت محمدرضا رضاییان از فصل چهارم برنامه "کتاب باز"

نگاهی سایکودرام به نمایش تنسی ویلیامز / روایت کامبیز بنان از نمایش "نمی‌دونم فردا چی میشه؟"

مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه

رواج پدیده شبه کودک همسری برای دریافت مستمری

‍‍ ‍‍پیروز حناچی: مهم‌ترین هدف سمپوزیوم مجسمه‌سازی کشف استعدادهای جوان است / برزین ضرغامی: شورای شهر تهران ما را در تصویب لایحه ایجاد حریم برای مجسمه‌های شهری همراهی کند

گفت و گویی با یک‌راننده زن تاکسی‌های اینترنتی

تاجبخش فنائیان: لازمه‌ تئاتر ملّی بازشناسی ریشه‌های فرهنگی است / استعداد جهانی شدن تئاتر ما کمتر از سایر کشورهای نیست

یکتاناصر:نقش خوب پیشنهاد شود، بازی می‌کنم

محمدپور: "دختر شیطان" در پاییز می‌توانست 15 میلیارد بفروشد / اشتباه کردیم اکران عید فطر را پذیرفتیم

پایان کار هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش بدون برگزیده در بخش هنری / فاطمی: کپی نقش‌های گذشته ارزشی ندارد

ظلم تاریخی و هدیه‌های مدرنیته / روایت ابوالفضل رفیعی از نمایشگاه "ساکنان مویه" در گالری سیحون

سید محمد بهشتی: توجه به بازشناسی هویت در معماری ضروری است / شهر شیراز دارای ارزش تاریخی و معماری خاصی است

بیوک میرزایی از نمایش "نویی تضاد منافع" تا سریال "افسانه هزارپایان"

تأکید بر موسیقی آوازی و تجلیل از دستاوردهای هنرمندان و ذاکران فرهنگ رضوی / همه چیز درباره چهارمین جشنواره سراسری آواها و نواهای رضوی

امیر سرتیپ کیومرث حیدری: کسانی که در مسیر صراط قرار می‌گیرند رستگار می‌شوند / از یادداشت تجلیل مقام معظم رهبری بر کتاب شهید مجتبی ذوالفقارنسب و کتاب شهدای مدافع حرم و تازه‌های نشر نیروی زمینی ارتش رونمایی شد

زمان اعلام نتایج کنکور 98 +ظرفیت دانشگاه‌های سراسری

ابوالفضل صفری گفت: سرنوشت «سلام صبح بخیر» با برگشت «حالا خورشید»/ عصرگاهی می‌شویم

توحید معصومی خبر داد؛ «مگس» از 23 تیرماه به تالار سایه می‌آید/ یک اقتباس گروتسک

"الف دزفول" همچنان در انتظار / مرجان اشرفی‌زاده: با حذف پروانه‌ها به تسریع جریان فیلمسازی کمک می‌شود

احسان دانش فرید: نه از کسی تقلید کرده‌ام و نه الگوبرداری

آرش قاسمی : تمرکزم بر صداگذاری «نهنگ آبی» است/ همکاری در چند فیلم کوتاه

چرا کودک آزاری رخ می‌دهد؟/ پدر و مادر را به زندان بیندازیم، آسیب به کودکان کم نمی‌شود/ قصور جامعه را نادیده نگیریم

نمایش "یک زن و یک مرد" یک کار تمام آناهیتایی است / وجه درمانگری تئاتر باید حفظ شود تا حال مردم بهتر شود / روایت هوشمند هنرکار، کاظم هژیرآزاد و ناهید مسلمی از نمایش "یک زن و یک مرد"

یک کمدی سیاه با پایانی متفاوت / محسن قصابیان از "نیوکاسل" می‌گوید

حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان

عروسی‌های 600میلیونی!

ماهان پوریان: فضای کنونی مناسب انتشار آلبوم نیست

آزاده عسگری: تنها 20 درصد موفقیت برند حوزه مد و لباس وابسته به طراحی است

امیر جعفری: من کارگرزاده هستم و هیچوقت از جایی رانت نگرفتم/ عذرخواهی می‌کنم

حماقتی که منجر به عذاب وجدان می‌شود / روایت صالح علوی‌زاده از نمایش "تایم لپس"

بهزاد فراهانی: شریف‌تر از ستاره اسکندری چه کسی را می‌توان نام برد/ غبطه می‌خورم برای آنها که هنوز خود را با معیارهای قرن 21 تطبیق نداده‌اند

آرا صلاحی: با «زهرمار» به حقم رسیدم

مهدی کوشکی: تصمیم گرفتم بنویسم تا بتوانم بازی کنم / تئاتر ایران دچار خلأ جادو و تعلیق است / آموزش بازیگری در سالن تئاتر اتفاق می‌افتد

کتابخانه‌ای مغفول‌مانده در دل تئاتر شهر / جواد تولمی: می‌توان با آثار کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی تئاتر کشور را آباد کرد

سعیده سروش‌فر: قیمت پارچه هر دو هفته بالا می‌رود

"وانهاده" اجرا نخواهد شد / رویا میرعلمی بازیگر نمایش"مثبت فکر کن" شد / سیامک صفری با "گورخواب‌ها" به نوفل‌لوشاتو می‌رود