آریا بانو

آخرين مطالب

زنان چهره بازار کار را تغییر می دهند؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- زنان ایرانی بر اساس آمار همچنان میزان مشارکت رسمی کمتری نسبت به مردان در بازار کار دارند. با این حال زنان کارآفرین موفق در جامعه اقتصادی کم شمار نیستند و برخی از موفق ترین ها در حوزه کاری خود به شمار می آیند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، زنان که روزگاری به موجب فرهنگ مردسالارانه حاکم بر نظام اجتماعی، روزگارشان را در چهاردیواری خانه سپری می کردند، این روزها بیش از هر زمان دیگر توانسته اند با حضور فعال در جامعه، ظرفیت های خود را در حوزه های اجتماعی و مدیریتی به اثبات برسانند.
زنان در بسیاری از نقاط جهان برای رسیدن به این نقطه تلاش های آشکار و پنهانی داشته اند. این تلاش ها همچنان نیز در شکل های مختلف ادامه دارد. راه اندازی کمپین های مختلف در رسانه ها و شبکه های مجازی شاید یکی از شکل های جدید تکاپوی زنان برای تبیین و نمایاندن هرچه بیشتر نقش خود در جامعه است.
از افت و خیزهای چندین ساله برای تثبیت حضور زنان در جامعه که بگذریم، این روزها زنان موفقی را می بینیم که ورای موانع پیش رو در جامعه به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته اند؛ زنانی که به اجتماع آمده اند و مدیران موفق و کارآفرینان نمونه ای شده اند. زنانی که با تلاش خود به رغم همه محدودیت ها و اندیشه های جنسیت زده، شکاف ها اجتماعی را به کمترین میزان رسانده و اراده آهنینشان را به رخ کشیده اند.
اگر چه مشارکت اقتصادی زنان در ایران هنوز هم بر اساس آمارهای اعلام شده به چیزی کمتر از 18 درصد می رسد اما همین میزان از مشارکت نیز می تواند برای جامعه آتی زنان ایران راهگشا باشد.
«لیلا فلاحتی» مدیر کل امور بین‌الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، پانزدهم دی ماه امسال در گفت وگو با رسانه ها، میزان مشارکت رسمی حال حاضر زنان ایرانی در بازار کار را 17.9 درصد اعلام کرده است. این در حالی است شمار زیادی از زنان نیز این روزها به یاری پیشرفت تکنولوژی و توسعه شبکه های مجازی، در بخش غیررسمی اقتصاد ایران فعالیت دارند.
یکی از موفق ترین زنان فعال در امر کسب وکارهای اینترنتی «نازنین دانشور» موسس و مدیرعامل سایت شناخته شده «تخفیفان» است. وی که با همکاری اعضای خانواده اش کار خود را با سرمایه اولیه 50 میلیون تومانی آغاز کرد، اکنون تیم گسترده ای دارد و سایت او به عنوان نخستین و بزرگترین وب ‌سایت تخفیف گروهی ایران و نوین ترین روش تبلیغات برای صاحبان کسب و کار به شمار می آید.
زنانی از این دست در ایران اما کم نیستند؛ زنانی که پا را از چارچوب مشخص کارهای اداری بیرون نهاده و به کارآفرین های نمونه تبدیل شده اند.
زنان کارآفرین نمونه ایرانی موفق شده‌ اند با تلاش‌ های بسیار خود، پشتکار و عزم راسخ، به موقعیت اجتماعی بالا، ثروت و سرمایه‌ های انبوه دست یابند. آنان بی شک سهم مهمی در راه آبادانی کشور دارند و برای بسیاری از افراد فرصت شغلی ایجاد کرده اند.
در اینجا شاید خالی از لطف نباشد که به معرفی چند تن از زنان نمونه کارآفرین کشور بپردازیم؛ زنانی که بهمن ماه سال گذشته در دومین نمایشگاه و همایش بین المللی «نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار» از دست «شهیندخت ملاوردی» معاون وقت ئییس جمهوری در امور زنان و خانواده، مدال افتخار و لوح سپاس و جایزه بانوی کارآفرین سال را دریافت کردند.
«یاسمن مویدی» یکی از کارآفرینان برتر زن ایرانی است. وی مدیریت موسسه صلح و دوستی بین المللی برای تونیک را برعهده دارد که در سال 1348 تاسیس شد. ایجاد شغل برای چهارهزار زن از جمله فعالیت های درخشان مویدی در سال های گذشته است.
نمونه موفق دیگر از کارآفرینان زن ایرانی «مرضیه سنوئی محصل» فعال در گروه کالایی صنایع غذایی و مدیرعامل شرکت داروسازی «اکسیر گل سرخ» است؛ شرکتی که در سال 1384 تاسیس شده و در زمینه تولید انواع اسانس، عصاره، افشره و فرآورده های گیاهان دارویی و داروهای گیاهی فعال است و برای بسیاری از افراد متخصص و غیرمتخصص ایجاد شغل کرده است.
«زهره صداقت سلطان آبادی» نیز که از زنان کارآفرین نمونه است، مدیریت مجموعه ‌ای را برعهده دارد که شاغلین آن همگی زنان سرپرست خانوار یا زنان بدسرپرستند. حوزه فعالیت وی منسوجات است. سلطان آبادی واحد تولیدی خود را در سال 1385 تاسیس و نام آن را تولیدی «صداقت» انتخاب کرده است. سلطان آبادی عضو مجامع امور صنفی بانوان خیاط است و تاکنون توانسته جوایزی مهم از استانداری خراسان دریافت کند.
«مرضیه مکرمی» از دیگر زنان کارآفرین نمونه ایران است که بیش از 300 زن زیر نظر او مشغول به فعالیتند. وی در سال 1389 شرکت «صندوق حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی شهرستان مرودشت» را تاسیس کرده و خود مدیرعامل آن است و از این طریق برای افراد بسیاری کار آفرینی کرده است.
«فاطمه مقیمی» کارآفرین موفق دیگری است که در حوزه حمل و نقل مشغول به فعالیت است. وی مدیرعامل شرکت کشتیرانی و حمل و نقل بین المللی «سدیدبار» است و بسیاری از شاغلانش را زنان تشکیل می ‌دهند. مقیمی چندین سال متوالی کارآفرین برتر شده و عنوان کارآفرین برتر جهان اسلام از سوی بانک توسعه اسلامی بین 56 کشور را به دست آورده است.
دیگر کارآفرین موفق ایرانی «فریال مستوفی» است که در گروه کالایی معدن و صنایع معدنی مشغول به فعالیت است. وی در سال 1372 شرکت‌ های هلدینگ (KDD Group) را تاسیس کرد و اکنون در سمت مدیرعامل آن مشغول به فعالیت است.
کارآفرین موفق دیگر «سهیلا سلحشور کردستانی» است که در گروه کالایی تجهیزات پزشکی و دارویی مشغول به فعالیت است. کردستانی شرکت «کیتوتک» را در سال 1380 تاسیس کرده و مدیرعامل این شرکت است. شرکت وی یکی از شرکت‌ های موفق در حوزه تجهیزات پزشکی و دارویی به شمار می رود که از معروفیت جهانی نیز برخوردار است.
«فرحناز مظفری» کارآفرین موفق استان گلستان، مدیرعامل شرکت نخ و طناب «مظفری» و موسس و عضو هیات مدیره اتحادیه غیر دولتی زنان توانمند استان گلستان نیز یکی دیگر از زنان کارآفرین ایرانی است که به توانمند سازی زنان بسیاری در استان گلستان کمک کرده است.
موسس شرکت «فناوران اطلاعات بهاران» که شرکتی موفق و شناخته شده در حوزه فن آوری اطلاعات است نیز بانویی کارآفرین با نام «آزاده داننده» است که محیط کاری کاملا زنانه ای ایجاد کرده است.
در کنار زنان یاد شده، هستند زنان بسیار دیگر که در گوشه گوشه سرزمین پهناور ایران، بی نام و نشان به کارآفرینی می پردازند و در کارگاه هایی که با زحمت و خون دل آنها را راه اندازی کرده اند، دست زنان بی سرپرست یا سرپرست خانوار را گرفته اند و شغلی به آنان داده اند.
شاید نامش به گوشتان نخورد باشد اما «خاورخانم» یکی از همین زنان است؛ زنی روستایی است که در روستای سرولات از توابع اصفهان دست به کار بزرگی زده. او با راه اندازی یک رستوران برای بیش از 40 نفر که اغلب آنان زن هستند شغل ایجاد کرده و کسب و کارش اگرچه بزرگ و میلیاردی نیست اما به رونق روستایشان کمک شایانی کرده است.
کوتاه سخن آنکه زنان که نیمی از جمعیت جهان و نیروی انسانی هر کشوری را تشکیل می دهند، همواره می توانند نقش مهمی در توسعه و پیشرفت جوامع داشته باشند. زنان طی سده های متمادی با تلاش و پشتکارشان توانسته اند حقوق انسانی خود را احیا کنند و خود را به عنوان یک نیروی فعال و نه منفعل و بی اراده به اثبات برسانند. این روزها زنان نقش پررنگی در اقتصاد جهان دارند و بسیاری از آنان به چهره های شناخته شده علمی، سیاسی و اقتصادی در سطح جهان تبدیل شده اند. زنان ایرانی نیز از این خیل مجزا نیستند و بی تردید با ادامه تلاش ها و سرسختی هایشان افق پیش روی آنان روشن تر از همیشه خواهد بود.
پژوهش**9282**9279

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/139094/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیننده نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله باشید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

داستانک/ ماجرای مرد ساعت ساز

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان

سقوط یک تریلی از روی پل در چین

عملیات نجات دلفین از کانال آبیاری

دستور چند خوراکی خوش‌رنگ‌و‌بو باشاه‌میوه فصل‌بهار

درمان سنتی عفونت لثه از نگاه طب سنتی

نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1

پیش‌بینی هری کین از تقابل با ستاره رئال؛ جنگ جذاب

در ستایش سیتی؛ تیم فوتبالی که هندبال بازی می‌کند

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور خارجی خواهد بود

نساجی چشم انتظار پیروزی پرسپولیس

دومین پیروزی تیم هاکی روی یخ آیس باکس در کاپ آزاد ترکمنستان

چهار ستاره ملی‌ پوش در قلاب تراکتور

دختره و نشونیاشو تو زندگیم میبینم

شده از اعتمادت به آدما ضربه بخوری؟

بازی دیدنی امیر آقایی در "بدون تاریخ بدون امضا"

توضیحات امیرعلی نبویان در اتباط با ادامه دادن ارتش سری

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

چرا صدام پیشرفته‌ترین جنگنده‌های عراق را در خاک دفن کرده بود؟

خلاقیت منحصر بفرد بانوی سالمند ترک در بافت لباس های فوق العاده زیبا با تزیین گل برای عروسک / آفرین به این خلاقیت

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

راه آهن زیبای سیستان بلوچستان

گوناگون/ عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

ورود هولناک سیلاب به داخل فروشگاه ها در دبی

بهار زیبای هورامان در استان کردستان

بگو ببینم رو نمازت غیرت داری؟

کیسه هوا موتورسوارها چگونه عمل می کند؟

آبشار اسکوگافوس؛ جاذبه اصلی روستای اسکوگار در ایسلند

حکمت/ حق را به باطل نفروشید

نان شیرمال پاپیونی مخصوص خانم های هنرمند

تشابه شدید سینوزیت‌های ویروسی با آلرژی

انطباق آداب تناول ائمه اطهار با علوم پیشرفته تغذیه

ربات «اطلس» بازگشت!

آسمان مال من است

شمس: کار خوب کادر فنی استفاده از تمام بازیکنان مقابل افغانستان بود

اولین دور مذاکرات بارسا با ستاره اسپانیایی

مورینیو: به خاطر آنچلوتی دوست دارم رئال قهرمان شود

فتح‌الله‌زاده: نکونام و خطیر منافع تیم را در نظر بگیرند

بدترین باخت سرمربی الهلال رقم خورد

جلسه سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف ژاوی

توخل: پیروزی حق بایرن مونیخ بود

ویسی: همه من و کمالوند را می‌شناسند، بهتر است عوام‌فریبی نکند

گاهی آمدن ها دیر میشوند