آریا بانو

آخرين مطالب

نکته‌ای برای روزهای آخر سال اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
نکته‌ای برای روزهای آخر سال
٣١٨
٠
آرمان امروز / همیشه از خود می پرسیدم آیا عملی هست که انسان آن را انجام دهد تا به‌وسیله آن بتواند بسیاری از خوبی‌ها را به‌دست آورد؟ این سوال در ذهنم بود تا یک روز که در حال خواندن قرآن بودن به این آیه رسیدم که می‌فرمود: «هرگز به (حقیقت) نیکوکارى نمى رسید مگر اینکه از آنچه دوست مى دارید، (در راه خدا) انفاق کنید و آنچه انفاق مى کنید، خداوند از آن آگاه است». (آل عمران: 92).از لحن آیه خوشم آمد همانجا به تفسیر آن مراجعه کردم. در تفسیر بر آمده بود که بر «ایمان به خدا، و روز جزا، پیامبران، کمک به نیازمندان، نماز و روزه، وفاى به عهد و استقامت در برابر مشکلات و حوادث همه از شعب بر محسوب مى شوند». (تفسیر نمونه، ج 3، ص 3) این دقیقا جواب همان سوالی است که در ذهن من بود. پس نتیجه اش این می شود که انسان زمانی که انفاق کند به بسیاری از نیکی‌ها و خیرها خواهد رسید. حال یکی از مصادیق بر و نیکی کمک به نیازمندان است.
بهترین داشته ام را به نیازمندان می دهم
ابوطلحه انصاری یکی از یاران پیامبر(ص) بود. او در مدینه نخلستان با صفایی داشت که زبانزد مردم بود. چشمه زلالی داشت که هر موقع پیامبر (ص) به آن باغ مى‌رفت از آن آب میل مى‌کرد و وضو مى‌گرفت. علاوه بر این‌ها این باغ برای طلحه درآمد زا هم بود. طلحه خدمت پیامبر(ص) رسید و عرض کرد: مى دانى که محبوب ترین اموال من همین باغ است، من مى خواهم آن را در راه خدا انفاق کنم تا ذخیره اى براى رستاخیز من باشد، پیامبر (ص) فرمود: «بخ بخ ذلک مال رابح لک »: آفرین بر تو، آفرین بر تو، این ثروتى است که براى تو سودمند خواهد بود، سپس فرمود: من صلاح مى دانم که آن را به خویشاوندان نیازمند خود بدهى، ابوطلحه دستور پیامبر (ص) را عمل کرد و آن را در میان بستگان خود تقسیم کرد (تفسیر نمونه، ج 3، ص: 4). توجه پیامبر بر عطای مال به نیازمندان آن هم نیازمندان خویشاوند، نشان دهنده ضرورت توجه به این مطلب است.امام زین العابدین (ع) برای فرد سائل و نیازمند حقوقی را بیان می کند و می فرماید: «حق سائل و خواهنده این است که اگر صدقه‌ای فراهم شد و می توانی نیازش را برطرف کنی، به او صدقه داده و برای رفع مشکلش دعا نموده، کمکش کنی (رساله حقوق امام سجاد (ع) ص 539). انسان باید تا زمانی که زنده است و مالش در اختیارش است از آن انفاق کند و سنگی از جلوی پای نیازمندی بردارد. امام علی (ع) می‌فرمایند: «ای فرزند آدم! خودت وصی مال خویش باش، امروز به گونه‌ای عمل کن که دوست داری پس از مرگت عمل کنند.» (نهج البلاغه، حکمت 254).
چرا باید کمک کنم؟
بسیار اتفاق افتاده است که برای بسیاری از کارهایی که ارزش چندانی ندارد بدون چون و چرا مبلغی را پرداخته ایم یا برای آن هزینه های گزافی می کنیم، اما زمانی که نوبت کمک کردن به نیازمندان و تهیدستان می‌رسد بهانه می‌آوریم تا از کمک با آنان شانه خالی کنیم.با خود می گوییم؛ خدا خواسته که این ها فقیر باشند. اگر خدا بخواهد به آنها هم مثل ما نعمت‌های فراوان می‌دهد. ببینید خدا خواسته و به ما داده است. پس کمک من چه دردی از نیازمند دوا می کند؟ او همیشه فقیر و ندار خواهد بود چون خدا خواسته که او فقیر بماند.خداوند در قرآن می فرماید: «و هنگامى که به آنان گفته شود: «از آنچه خدا به شما روزى کرده انفاق کنید!»، کافران به مؤمنان مىگویند: «آیا ما کسى را اطعام کنیم که اگر خدا مى خواست او را اطعام مى کرد؟! (پس خدا خواسته است او گرسنه باشد)، شما فقط در گمراهى آشکارید». اینکه می‌فرماید: انفاق کنید از آنچه خداوند به شما روزى داده، اشاره به این است که در حقیقت مالک اصلى خداست هر چند این امانت چند روزى به دست ما و شما سپرده شده است، و چقدر بخیلند کسانى که حاضر نیستند حتى مال کسى را به دیگرى به فرمان او بدهند؟! (تفسیر نمونه، ج 18، ص: 403). امام کاظم (ع) می فرمایند: خدا می فرماید من پولدار را به جهت شأن و کرامتی که بر من دارد پولدار نکردم، و بینوا را به سبب اهانتی که بر من کرده بینوا نکردم، بلکه من سرمایه داران را به وسیله بینوایان آزمایش می کنم، و اگر بینوایان نمی‌بودند سرمایه‌داران هرگز مستوجب بهشت نمی گردیدند (نمونه معارف اسلام، ج 13، ص 417). در بیانی امام صادق (ع) می‌فرمایند: خداوند عز و جل روز قیامت به فقرا و مسلمانان مانند یک عذرخواه توجه کرده و به عزت و جلالش سوگند می خورد و می فرماید: من براى خوار کردن شما در دنیا نیازمندتان نکردم. امروز خواهید دید که با شما چه مى کنم، هر که در دار دنیا احسانى به شما کرده است، دست او را بگیرید و او را به بهشت ببرید (أصول الکافی، ترجمه کمره اى، ج 5، ص: 103).تأسی ما باید به مولای متقیان علی (ع) باشد که در این باره می فرمود: چگونه من شبى سیر بخوابم و در اطرافم شکم‌هاى گرسنه باشند؟! (أصول الکافی، ترجمه مصطفوى، ج 2، ص: 270).
کلام آخر
کم کم به روزهای آخر سال نزدیک می شویم و در آستانه ی سال جدید شور و نشاط بهاری در ما زنده می شود. به دنبال این هستیم که برای شب عیدمان امکاناتی را فراهم کنیم تا بیشتر از لحظاتمان لذت ببریم؛ در این گیر و دار، به یاد کسانی باشیم که در آرزوی لباسی نو هستند، اما کسی را ندارند که برایشان لباسی بخرد. گرسنه اند و کسی نیست تا آنها را سیر کند و... بیاییم با پیروی از مولایمان علی (ع) لذت هایمان را با دیگران تقسیم کنیم و واسطه‌ای شویم بین خدا و مستمندان و افتخار کمک‌رسانی به ایشان را نصیب خود کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/139469/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند