آریا بانو

آخرين مطالب

حذف عادل پس از 20 سال؛ چرا تلویزیون محبوب‌ها را می‌بلعد؟ فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
پروژه حذف عادل فردوسی‌پور از برنامه «90» که از چند ماه پیش کلید خورده بود، بالاخره رنگ حقیقت به خود گرفت و در سال 98 شاهد پخش این برنامه بدون مؤسس، تهیه‌کننده و مجری شاخص آن خواهیم بود؛ برنامه‌ای که مردم و مخاطبان میلیونی‌اش آن را به نام عادل و در واقع برند او می‌شناسند.
پروژه حذف عادل فردوسی‌پور از برنامه «90» که از چند ماه پیش کلید خورده بود، بالاخره رنگ حقیقت به خود گرفت و در سال 98 شاهد پخش این برنامه بدون مؤسس، تهیه‌کننده و مجری شاخص آن خواهیم بود؛ برنامه‌ای که مردم و مخاطبان میلیونی‌اش آن را به نام عادل و در واقع برند او می‌شناسند.
فردوسی‌پور پس از اینکه برنامه «90» به‌عنوان برترین برنامه تلویزیونی جشنواره جام جم انتخاب شد و تندیس بخش تهیه‌کنندگی برنامه‌های ترکیبی و تندیس نگاه مردمی را به خود اختصاص داد، صحبت‌هایی انجام داد که در آن به وضوح دلخوری‌اش از مدیران شبکه، بخصوص علی فروغی مدیر شبکه 3 نمایان بود.
او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «خیلی خوشحالم که امسال در سخت‌ترین سال کاری‌ام و در سالی که در رسانه‌ام به من بی مهری شد، دو جایزه گرفتم. من فرزند رسانه ملی هستم و در این بیست و چند سال همیشه سعی کردم صادقانه کار کنم و خود را مدیون مردم می‌دانم.» در حین سخنرانی فردوسی‌پور، کارگردان چند بار چهره فروغی را به تصویر کشید و در یکی از دفعات، او لبخند معناداری زد.
کمتر از یک هفته بعد از آن مراسم یعنی یکشنبه شب، معنای لبخند تلخ فروغی مشخص شد. همان طور که پیش‌بینی می‌شد، صحبت‌های عادل با واکنشی از سوی این مدیر جوان مواجه شد. او از ابتدای حضور خود در رأس مدیریت شبکه، ثابت کرده بود که با فردوسی‌پور اختلاف نظر و زاویه دارد.
ماجرا از مصاحبه یکشنبه شب مدیر گروه ورزش شبکه سه سیما شروع شد. میثم فضلعلی درباره آخرین تحولات ورزشی سیما در سال جدید صحبت کرد و بخش مهم آن درباره برنامه «90» بود: «برنامه 90 در سال 98 با ترکیب و ساختار جدیدی روی آنتن شبکه سه خواهد رفت. ارتقا و تلاش برای بهبود برنامه‌ها فقط مختص برنامه‌های کم مخاطب نیست و برنامه‌های پرمخاطب هم از این قاعده مستثنی نیستند. فردوسی‌پور فرزند رسانه ملی است و با تخصصی که دارد، می‌تواند در سمت‌های جدی‌تر و با دست بازتر به تکثیر برنامه‌های تخصصی ورزشی بپردازد، به طوری که ما بتوانیم برنامه‌های پرمخاطب ورزشی بیشتری داشته باشیم.»
در این بین، موضوع پیشنهاد برای ورود عادل به بخش مدیریتی سیما مطرح شد. احسان شیعه، مدیر شبکه ورزش گفت: «پیشنهاد قائم مقامی شبکه ورزش سیما به او داده شده، اما هنوز در این زمینه به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.» البته چند ساعت بعد فردوسی‌پور تأکید کرد که چنین سمتی را نمی‌پذیرد.
عادل که در مقام تهیه‌کننده برنامه «فوتبال 120» با شبکه ورزش همکاری دارد، به ایرنا گفت: «اینجانب پیشنهاد ارائه شده در مورد پست قائم‌مقامی شبکه ورزش را رد کرده‌ام.» در این شرایط، از حسین آقازمانی دبیر شورای ورزش سازمان صدا و سیما، به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های این سمت نام برده شد.

در شرایطی که روز گذشته موضوع کنار گذاشتن عادل از برنامه «90» به یکی از اخبار مهم روز تبدیل شده بود و کاربران فضای مجازی با نظرات مختلف به این مسأله می‌پرداختند، عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره حاشیه‌های ایجاد شده برای عادل فردوسی‌پور و اینکه آیا او در برنامه «90» می‌ماند یا خیر، تأکید کرد: «فردوسی‌پور در شبکه سه می‌ماند و کار می‌کند.»
این اظهار نظر کوتاه رئیس سازمان باعث شد امید مخاطبان برنامه پرهوادار و البته مجری محبوبش برای استمرار «90» بدون تغییر، بیشتر شود، اما این امیدواری دوام چندانی نداشت. برخلاف صحبت علی عسگری مبنی بر ماندن فردوسی‌پور، محمدحسین رنجبران مدیر روابط عمومی این سازمان خبر از تغییرات قطعی داد و به عبارتی آب پاکی را روی دست هواداران برنامه «90» و فردوسی‌پور ریخت. او به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «همان طور که آقای فضلعلی اعلام کرد، تحولاتی ویژه در برنامه «90» از سال آینده صورت خواهد گرفت و این برنامه با گروهی جدید روی آنتن خواهد رفت، اما درعین حال از ظرفیت‌های عادل فردوسی‌پور در برنامه‌های دیگر استفاده خواهد شد.
مسئولان شبکه سه امیدوارند که از ظرفیت فردوسی‌پور در جایگاه قائم مقامی شبکه ورزش استفاده کنند و همچنان بر این پیشنهاد پافشاری می‌کنند. فردوسی‌پور از تهیه‌کنندگان قدیمی و موفق رسانه ملی در شبکه سه سیما به شمار می‌رود و اگر هم این پیشنهاد را نپذیرد؛ مسئولان شبکه سه و ورزش قطعاً از وجودش در برنامه‌های دیگر استفاده خواهند کرد.»
خداحافظی عادل با برنامه‌ای با قدمت 2 دهه بدون خداحافظی
شایعه‌ای که از همان یکشنبه شب منتشر و دیروز به واقعیت نزدیک‌تر شد، این بود که عادل فرصتی برای اینکه برنامه این هفته‌اش (دیشب) را روی آنتن ببرد و با مخاطبانش خداحافظی کند، نخواهد داشت. گرچه هیچ خبری به صورت رسمی اعلام نشد، اما نگاهی به کنداکتور شبکه سه بر ابهامات می‌افزود. تا زمان تنظیم این گزارش (ساعت 18) آخرین برنامه‌ای که در کنداکتور قرار گرفته بود، «اخبار شبانگاهی» ساعت 22 بود و برنامه‌های پس از آن که طبیعتاً باید طبق دوشنبه شب‌های هر هفته «90» می‌بود، در جدول پخش قرار نداشت.
پیگیری‌های خبرنگار «ایران» ابعاد عجیب‌تری از موضوع را مشخص کرد. آن طور که مطلع شدیم، جلسه‌ای میان فروغی و فردوسی پور برگزار شده بوده و اختلاف میان طرفین شدیدتر می‌شود. عادل به فروغی می‌گوید که در برنامه دوشنبه (دیشب) از مردم خداحافظی می‌کنم و فروغی به او می‌گوید که قرار نیست این هفته «90» روی آنتن برود. به این ترتیب عادل فردوسی‌پور حتی فرصت و مجال خداحافظی از مردم و مخاطبانش را هم نیافت.

او هفته قبل اعلام کرد که برنامه ویژه‌ای برای آخرین برنامه سال تدارک دیده و همین طور هم شده بود. اگر برنامه «90» دیشب روی آنتن می‌رفت، شامل آیتم‌های متنوع و خاصی از جمله مصاحبه‌ای ویژه با علیرضا بیرانوند بود که در کنار برج میدان آزادی تهران با دروازه‌بان شماره یک تیم ملی و پرسپولیس انجام شده بود.
با تمام این اوصاف باید به این موضوع توجه داشت که به نظر می‌رسد مشکل فردوسی‌پور تنها به اختلافش با فروغی مربوط نمی‌شود. چرا که اگر این طور بود، مدیران عالیرتبه سازمان به این قضیه ورود می‌کردند. از سویی آنچه در گذشته هم وجود داشته، این است که در مقاطع مختلف به چهره‌های مختلفی که به میزان بالایی از محبوبیت دست یافته‌اند، اجازه فعالیت بیشتر در تلویزیون داده نشده است.
نمونه‌هایی مانند مهران مدیری یا رضا رشیدپور که مدتی ممنوع‌الفعالیت یا ممنوع‌التصویر شده‌اند. حالا عادل فردوسی‌پور باید از جایگاهی که دارد، فاصله بگیرد و به این ترتیب باید گفت که صدا و سیما یکی دیگر از فرزندان خود را هم بلعید.
رورنامه ایران


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/139597/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

تاب سواری بهاری آرام جعفری بازیگر سریال معمای شاه در طبیعت بسیار زیبای شمال / تزیین تاب با گلهای زیبا جلب توجه کرد

واکنش احسان علیخانی به عکسی از ایشان که این روزها در فضای مجازی وایرال شده / نه بابا من نیستم فتوشاپه

ماجرای شایعه ازدواج رابعه اسکویی و مازیار لرستانی | اولین واکنش جنجالی مازیار لرستانی به دلخوری خانم بازیگر از او

نماهنگ «گل پونه» با صدای محسن ابراهیم زاده

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

شش‌انداز، یک خورش خوش‌خوراک گیلانی

ایجاد اختلال در رشد، قد و وزن کودکان چه موقعی اقدام کنیم؟

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

پوشش نه‌چندان جالب الناز شاکردوست در اکران فیلم بی بدن حاشیه‌ساز شد/ خانم بازیگر با استایلش جلب توجه کرد

نگاهی به کیک تولد شیک و با کلاس شانا دختر 8 ساله شبنم قلی خانی / تولدت مبارک دختر قشنگ

گشت و گذار بهاری یاسمن شاه حسینی و خانواده اش به آنتالیا با ظاهری متفاوت در هتلی بهشتی

همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

تاریخچه جت های جنگنده ایالات متحده

تفریح بهاری مبینا نصیری به همراه مهدی توتونچی در شیراز / صمیمیت خانم مجری با خانواده همسرش

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون