آریا بانو

آخرين مطالب

آشنایی با زندانی به نام «تراریوم» اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
آشنایی با زندانی به نام «تراریوم»
٢٨٨
٠
جام جم / اگر نام تراریوم به گوشتان نخورده یا اینکه اطلاعات آنچنانی درباره آن ندارید، حتما این مطلب را بخوانید.
این روزها بر سر هر کوی و برزن، ماهیانی کوچک در تنگ‌های شیشه‌ای که مینی‌آکواریوم یا تراریوم مینیاتوری می‌خوانندش خرید و فروش می‌شود. همه‌گیرشدن فروش تراریوم‌های مینیاتوری به مترو، ایستگاه‌های اتوبوس، گلفروشی‌ها و دستفروش‌های کنار گذر هم رسیده و وارد هر خانه و دفتر کاری که می‌شوید، یک تنگ شیشه‌ای کوچک با چوب پنبه‌ای بر دهانه‌اش می‌بینید که یک یا چند ماهی‌ زنده کوچک درون آن وحشتزده شنا می‌کنند.
بعید نیست شما هم مثل خیلی‌ها اسیر جاذبه‌ای شده باشید که فروشندگان با به‌کارگیری ترکیب جعلی «آکواریوم مینیاتوری» این روزها برای فروش ماهی زبراهای کوچک در تراریوم به‌کار برده‌ و آن را به شما فروخته‌اند. تعجبی ندارد اگر نمی‌دانستید این شیشه‌ها برای ماهی آزاردهنده است و شاید الان از فروشنده‌ای که ماهی را به شما فروخته عصبانی باشید. اگر فکر می‌کنید تراریوم ابتکار جدیدی برای نگهداری موجودات زنده در آپارتمان است و همین چیزی است که به‌تازگی اسباب معیشت برخی دستفروشان شده، باید بگویم ماجرا کمی ترسناک تر و جدی‌تر از چیزی است که این روزها مد شده است...
تراریوم (Terrarium) به یک ظرف شیشه‌ای حاوی خاک و گیاه اطلاق می‌شود که درِ ورودی آن را معمولا بسته نگه می‌دارند. البته درِ تراریوم همیشه بسته نیست و گاهی آن را باز و با دهانه عریض در نظر می‌گیرند که امکان دسترسی به گیاهان داخل آن میسر باشد و از طرفی هوا نیز وارد تراریوم شود. تراریوم‌ها اغلب جنبه تزئینی دارند و از آنها به عنوان دکور در منازل مسکونی یا محیط‌های کاری استفاده می‌شود.
یک تراریوم دربسته، محیطی منحصربه‌فرد را برای رشد گیاهان فراهم می‌کند و از آنجایی که دیواره‌های آن هم شفاف هستند نور و حرارت کافی به گیاه می‌رسد و امکان رشد به آن می‌دهد. در تراریوم‌های دربسته، آب تبخیر می‌شود و وقتی متراکم شد به صورت قطرات آب مجدد بر دیواره‌های شیشه‌ای می‌نشیند و سپس به خاک سرازیر شده و آب مورد نیاز گیاه را تامین می‌کند. بنابراین تراریوم‌ها در مقیاس کوچک، چرخه گردش آب را نمودار می‌کنند.
همان‌طور که در این تعریف خواندید، تراریوم یک ظرف شیشه‌ای حاوی خاک و گیاه است که در آن هیچ جانور زنده‌ای نظیر ماهی زیست نمی‌کند. قرار دادن ماهی در تراریوم‌ کار اشتباهی است و نوعی حیوان‌آزاری تلقی می‌شود. در ضمن یک تراریوم به هیچ‌وجه نمی‌تواند منابع غذایی و امنیت لازم برای بقای یک ماهی را تامین کند. ماهیانی که در تراریوم هستند، نباید هیچ‌گاه در محیط‌های طبیعی رهاسازی شوند، زیرا این قابلیت را دارند که به عنوان گونه مهاجم بعدها در طبیعت دردسرهایی ایجاد کنند.
تاریخچه تراریوم‌ها
نخستین تراریوم را گیاه شناسی به نام ناتانیل باگ‌شو وارد (Nathaniel Bagshaw Ward) از کشور انگلستان در سال 1221 هجری شمسی/ 1842 میلادی ساخت. این گیاه‌شناس که علاقه زیادی به مطالعه رفتار حشرات داشت، به صورت کاملا اتفاقی یکی از بطری‌هایش را مدت‌ها به حال خود رها کرد. در داخل این بطری یک هاگ سرخس بود که جوانه زد، رشد کرد و به گیاهی کامل تبدیل شد. این نخستین تراریوم تاریخ بود.
اما علاقه به تراریوم‌ها از همین زمان آغاز شد و در دوره موسوم به دوره ویکتوریایی بین انگلیسی‌ها به‌شدت شایع شد. در آن زمان نام تراریوم شناخته نشده بود بلکه ظرف‌های شیشه‌ای دربسته مذکور را در انگلستان آن دوره، بطری‌های واردیان (Wardian Case) می‌خواندند. نام واردیان هم از نام خانوادگی ناتانیل باگ‌شو گرفته شده بود. روایت‌ها حاکی از آن است که این گیاه‌شناس در آن زمان از بطری‌های شیشه‌ای برای صادرات گیاهان بومی بریتانیا به سیدنی استرالیا استفاده می‌کرد.
بطری‌های واردیان پس از ماه‌ها مسافرت، در بهترین شرایط ممکن از رشد و نمو یک گیاه به خاک سیدنی می‌رسیدند. جالب است گیاهان بومی استرالیا هم با همین روش به انگلستان صادر می‌شد و خود ناتانیل باگ‌شو وارد هم گیاهان دلخواهش را به همین صورت در بهترین شرایط ممکن دریافت می‌کرد. تجربه موفق ناتانیل باگ‌شو وارد نشان داد می‌توان گیاه را در یک بطری شیشه‌ای دربسته بدون هیچ‌گونه تهویه‌ای نگهداری کرد و در آخر هم آن‌ را در شکوفایی کامل تحویل گرفت.
بطری‌های واردیان تجارت گونه‌های گیاهی را در سرتاسر دنیا تسهیل کرد و به این ترتیب مصرف‌کنندگان می‌توانستند میوه‌هایی مانند موز و گیاهانی را که از یک کشور دیگر وارد می‌شدند، در اختیار داشته باشند. قهوه، شکر و کائوچو هم جزو غلات باارزشی بودند که با استفاده از این روش به شکلی تقریبا مدرن‌تر صادر می‌شدند. جالب است بدانید نه‌تنها همین بطری‌های واردیان بودند که چای معطر را از چین به انگلستان آوردند بلکه 13 هزار گیاه از همین طریق از شانگهای به ایالت آسام (Assam) هندوستان وارد شد. بنابراین بطری‌های واردیان یا همان تراریوم‌های امروزی در عصر صنعتی، کشفی خارق‌العاده محسوب می‌شدندکه تجارت غذا و گیاهان را رونق بخشیدند.
انواع مختلف تراریوم‌ها
تراریوم‌ها را می‌توان به انواع مختلفی طبقه‌بندی کرد اما اصولا دو نوع تراریوم دربسته و تراریوم‌های درباز وجود دارد. تراریوم‌های دربسته، ظروف شیشه‌ای درداری است که گیاهان را کاملا در یک فضای محبوس قرار می‌دهد. در این شرایط آب موجود در تراریوم در درجه‌حرارت‌های بالاتر به آرامی بخار و در خود تراریوم مجدد به مایع تبدیل می‌شود. از آنجا که چرخه آب در یک تراریوم به آرامی در جریان است در نتیجه گیاهان موجود در یک تراریوم نه با خشکی مواجه و نه این‌که به سرعت سایر گیاهان پژمرده می‌شود.
تراریوم‌های دربسته به نوعی جزو سامانه‌های خودکفا هستند و به دلیل این‌که نور هم می‌تواند به راحتی از طریق دیواره شیشه‌ای نفوذ کند لذا برای فتوسنتز گیاهان هم مشکلی ایجاد نخواهد شد. محیط تراریوم‌های بسته برای گیاهانی مانند فیتونیا که به رطوبت علاقه‌مند هستند، بسیار مناسب است.
از سوی دیگر سرخس‌ها، پیچک‌ها و خزه‌ها نیز به‌خوبی در تراریوم‌های در بسته رشد و نمو می‌کنند. می‌توان گفت به دلیل چرخه آرام آب در این نوع از تراریوم‌ها، بهترین و ایده‌آل‌ترین انتخاب برای افراد کم‌حوصله و فراموشکار است؛ زیرا این نوع از تراریوم‌ها به مراقبت خیلی کمی نیاز دارند. گیاهانی که در چنین تراریوم‌هایی نگهداری می‌شوند، هر دو هفته یک بار یا حتی گاهی هر ‌ماه یک بار به آب نیاز دارند. ضمن این‌که درِ این نوع از تراریوم‌ها باید هر ماه یک بار به مدت ده تا 20 دقیقه برداشته شود تا هوا برای همین مدت زمان محدود در ظرف جریان پیدا کند.
در مقابل این نوع از تراریوم‌ها، تراریوم‌های درباز قرار دارند که نیازی به درپوش ندارند. این نوع از تراریوم‌ها برای گیاهانی مناسب‌ترند که خشکی‌دوست ‌باشند و نیازی به محیط‌های مرطوب نداشته باشند. این‌گونه برخلاف تراریوم‌های دربسته در خودشان چرخه آب ندارند، زیرا درِ تراریوم باز است.
آبدهی تراریوم‌های درباز باید به‌طور متناوب انجام شود، بنابراین هر زمان به تراریوم در باز خود نگاه کردید و خاک آن خشک بود، باید حتما به گیاهان آن آب بدهید. معمولا تراریوم‌های در باز هر هفته باید آبیاری شوند. گیاهان آبدار (Succulent plants) و کاکتوس‌ها از جمله بهترین گیاهانی هستند که می‌توانید در این نوع تراریوم‌ها بکارید، زیرا آنها به مراقبت چندانی نیاز ندارند.
یکی از نکاتی که در نگهداری تراریوم باید دقت کنید، این است که مدام جای آن را تغییر ندهید، اگر گیاهان تراریوم شما در نقطه‌ای از منزل خوب رشد می‌کنند، بهتر است که آنها را به حال خودشان بگذارید.
چه گیاهانی در تراریوم‌ها بهتر رشد می‌کنند؟
سرخس‌ها، بنفشه‌های آفریقایی، گونه‌های مختلف فیتونیا (Fittonia) و گیاهان برگ بیدی (Spiderwort) از جمله گونه‌های گیاهی هستند که در ایران هم می‌توان آنها را پیدا کرد. این گیاهان تزئینی اغلب در تراریوم‌ها کاشته می‌شوند و شکوفایی خوبی هم دارند. معمولا دارندگان تراریوم‌ها، اشتباهات رایجی مرتکب می‌شوند که باعث می‌شود گیاهان آنها آن‌طور که باید در تراریوم خوب شکوفا نشود.
نور یک تراریوم نه باید خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد. میزان آبدهی به تراریوم هم باید متناسب باشد. زیرا اگر شما بیش از اندازه به گیاهان تراریوم آب دهید، پس از مدتی خشک می‌شوند. اگر شیشه تراریوم تمیز نباشد و گیاهان را به حال خود در تراریوم رها کنید، حتما پس از مدتی از بین می‌روند. تراریوم را هیچ‌گاه نزدیک به شوفاژ یا منبع سرما و گرما قرار ندهید. استفاده بیش از اندازه کود برای تراریوم‌ها مضر است. گلدان‌های بن‌سایی را می‌توان در تراریوم نگهداری کرد، اما این کار معمولا درست نیست.
اهمیت تراریوم‌ها در آموزش کودکان
شما با نگهداری تراریوم می‌توانید چرخه حیات گیاهان، برهمکنش بین سیستم‌ها و لزوم حفاظت از کره زمین را به فرزندان خود یادآور شوید. کودکان با مشاهده یک تراریوم، درک بهتری از سیستم‌های برهمکنش طبیعی و کره زمین خواهند داشت و متوجه می‌شوند چرا تعادل در سیستم‌ها باید حفظ شود. شما با داشتن یک تراریوم می‌توانید مفاهیم ساده محیط‌زیستی مانند اکوسیستم و زیستگاه را به آسانی به فرزندان‌تان آموزش دهید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/139707/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

دوره ما اینطوری نبود!

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

موزیک ویدئوی تماشایی با ساز خوش صدای «ویولنسل»

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

کباب انگشتی با سس گوجه خوشمزه

شاورما یکی از خوشمزه ترین ساندویچ‌هاست

عوامل موثر در زایمان زودرس