آریا بانو

آخرين مطالب

15 عادت روزانه‌ای که صدمه زیادی به پوست ما می‌زنند پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
15 عادت روزانه‌ای که صدمه زیادی به پوست ما می‌زنند
٢٩
٠
روزیاتو / پوست بزرگ ترین اندام بدن است و نقش مهمی در حفظ سلامت و زیبایی ما دارد. اما مراقبت از پوست به شستن آن محدود نمی شود. گاهی عادت های به ظاهر ساده اما اشتباه ما هستند که باعث صدمه دیدن پوست می شوند و زمینه ساز بسیاری از مشکلات پوستی ما می شوند، به همین دلیل باید آن ها را کنار بگذاریم. در ادامه به عادت های ساده اما اشتباهی می پردازیم که برای پوست ما بسیار مضر هستند.
1- از لیف استفاده می کنید

شاید تصور کنید که استفاده از لیف هنگام اسکراب صورت می تواند به پاک شدن آلودگی ها کمک کند، اما شما با این کار در حقیقت به تعادل آسیب پذیر باکتریایی روی پوست تان صدمه می زنید. تحقیقات علمی نشان داده است ما برای آنکه بتوانیم سلامت پوست مان را حفظ کنیم، باید از باکتری های مفیدی که روی آن زندگی می کنند و جمعیت میکروبی پوست را تشکیل می دهند، محافظت کنیم. این باکتری های مفید می توانند جلوی عفونت را بگیرند، التهاب را کنترل کنند، به بهبود زخم کمک کنند و پوست را جوان تر نگه دارند. بنابراین نیازی به پاکسازی قوی با لیف نیست و به جای آن می توانید با استفاده از دست هایتان، حداکثر دو بار در هفته پوست تان را اسکراب و لایه برداری کنید.
2- حمام داغ می کنید

شاید تصورتان این است که آلودگی های پوست فقط با آب داغ از بین می روند یا شاید هم برای تسکین عضلات تان است که حمام داغ می کنید؛ در هر صورت باید بدانید که آب داغ دشمن پوست است. حمام داغ، چربی طبیعی پوست را از بین می برد و آن را خشک می کند، در حالی که این مسأله می تواند محیط مناسبی برای تکثیر باکتری های مضر روی پوست ایجاد کند. بنابراین به جای آب خیلی داغ، حمام گرم بگیرید تا رطوبت طبیعی پوست و سلامتی عمومی تان حفظ شود.
3- شستن صورت تان را از قلم می اندازید

شما نه باید در کار پاکسازی افراط کنید و نه آنکه به کل صورت تان را نشویید. طبق تحقیقات، بیشتر افراد قبل از خواب صورت خود را نمی شویند. این مسأله منجر به انباشته شدن آلودگی ها و سلول های مرده ی پوست می شود، به ویژه اگر آرایش کرده باشید. کارشناسان توصیه می کنند صورت خود را دو بار در روز بشویید. به علاوه اگر زیاد عرق کرده باشید هم باید بعد از آن صورت خود را بشویید (مثلا بعد از ورزش کردن). برای این کار از شوینده های ملایم صورت استفاده کنید.
4- شیر بدون چربی می خورید

شاید تصور کنید که مصرف محصولات بدون چربی به کم شدن وزن تان کمک می کند، اما این کار در حقیقت به پوست شما صدمه می زند. تحقیقات نشان داده، بین مصرف شیر بدون چربی (نه شیر پر چرب) و بیشتر شدن احتمال بروز جوش ارتباط وجود دارد. پروتئین های شیر، یعنی وِی و کازئین، می توانند روی سطح انسولین بدن تأثیر بگذارند و باعث التهابات شدید سیستمی شوند. در اغلب موارد، برای اینکه به شیرهای بدون چربی غلظت بدهند، از این پروتئین ها به آن ها اضافه می کنند، اما به مقداری که حتی از شیرهای پرچرب هم بیشتر است. کارشناسان توصیه می کنند از شیرهای غیر لبنی شیرین نشده، مثل شیر بادام یا نارگیل استفاده کنید.
5- نوشابه ی رژیمی می خورید

طبق تحقیقات، بین مصرف شیرین کننده های مصنوعی و بروز جوش و بیماری های دیابت و روزاسه ارتباط وجود دارد. این شیرین کننده ها احتمالاً روی سطح انسولین در بدن تأثیر می گذارند، التهاب را زیاد می کنند و ترکیب باکتری های مفید دستگاه گوارش را تغییر می دهند. همه ی این موارد می تواند پوست صورت شما را دستخوش تغییر کند. بالا بودن سطح انسولین، عامل اصلی بر هم خوردن تعادل هورمونی و مشکلات پوستی، به ویژه جوش است. از آنجایی که شیرین کننده های مصنوعی تعادل قند خون را بر هم می زنند، مصرف آن ها می تواند باعث مشکلات پوستی شود.
6- مواد غذایی فرآوری شده مصرف می کنید

مواد غذایی فرآوری شده نه تنها باعث چاقی می شوند، بلکه روی ظاهر پوست ما هم تأثیر می گذارند. این مسأله در مورد مواد غذایی به ظاهر سالمی مثل شکلات های انرژی بار هم صدق می کند. مواد غذایی فرآوری شده حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده و قند هستند، که تحقیقات نشان داده در بروز جوش و پیری زودرس نقش دارند. تنقلاتی که فاقد فیبر هستند، سرعت سوخت و ساز بدن را کم می کنند، به باکتری های مفید دستگاه گوارش صدمه می زنند، ابتلا به سندرم روده ی چکه کن را سرعت می بخشند و التهاب را افزایش می دهند. به جای آن ها، مواد غذایی ای مصرف کنید که به کمترین میزان فرآوری یا تصفیه شده اند، فاقد افزودنی و دیگر مواد مصنوعی هستند و شاخص گلوکز آن ها در حد پایین یا متوسط است، مثل بلغور جو دو سر، سبزیجات برگ دار، سیب زمینی شیرین و مارچوبه.
7- آنتی بیوتیک مصرف می کنید

مصرف بی رویه و غیر ضروری داروهای آنتی بیوتیک به یک مشکل جهانی تبدیل شده است. افراط در مصرف این داروها می تواند باعث به وجود آمدن میکروب های قدرتمندی شود که مقاومت آنتی بیوتیکی پیدا کرده اند و باکتری های مفید درون روده ها و روی پوست ما را از بین می برد. این باکتری های مفید قادرند با باکتری های عفونی و التهابات شدیدی که عامل مشکلات پوستی و بیماری های سیستمی هستند، مقابله کنند. استفاده ی بیش از اندازه از شوینده های آنتی باکتریال و مواد ضدعفونی کننده ی دست هم این مشکل را تشدید می کند. از آنتی بیوتیک ها فقط در صورت لزوم استفاده کنید.
8- کرم ضد آفتاب را از قلم می اندازید

همه ی ما می دانیم که کرم ضد آفتاب می تواند به جلوگیری از مشکلات پوستی از جمله سرطان پوست کمک کند. اما دقت داشته باشید که کرم ضدآفتاب فقط مخصوص روزهای آفتابی تابستان و ساحل یا استخر نیست، بلکه هر روز باید از آن استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اصلی ترین دلیل پیری زودرس پوست است. فرقی نمی کند، هوا آفتابی باشد یا بارانی، تابستان باشد یا زمستان، همیشه باید از ضد آفتاب استفاده کنید. در تابستان هم در محیط بیرون، از کلاه های لبه دار استفاده کنید و تا جایی که ممکن است در سایه بمانید.
9- عینک آفتابی نمی زنید

عینک های آفتابی فقط از چشم ها محافظت نمی کنند. آن ها برای پوست نازک دور چشم ها هم محافظ خوبی هستند. استفاده از عینک آفتابی می تواند به کاهش چین و چروک هایی که در اثر تنگ کردن چشم ها (به خاطر نور خورشید) به وجود می آید، کمک کند (در حقیقت هر کدام از حرکات صورت که حالت تکرار شونده پیدا کنند، می توانند باعث چروک شدن پوست شوند، مثل نوشیدن مکرر با نی). از عینک آفتابی هایی استفاده کنید که حتماً از محافظ یو وی (پرتوهای فرابنفش) برخوردار باشند. عینک خود را به طور مرتب تمیز کنید تا آلودگی هایی که روی محل قرارگیری بینی جمع می شوند، باعث حساس شدن پوست نشوند.
10- الکل مصرف می کنید
مصرف مکرر مشروبات الکلی باعث از بین رفتن آب بدن می شود. این مسأله منجر به از دست رفتن رطوبت پوست و در نتیجه صدمه دیدن آن می شود. الکل مانند یک داروی پیشاب آور عمل می کند و کار تولید هورمونی به نام وازوپرسین را مختل می کند. به دستور این هورمون، کلیه ها مقداری از آبی که در شرف خروج از بدن است را دوباره جذب می کنند. اما مصرف الکل جلوی تولید این هورمون را می گیرد، بنابراین به بدن اجازه نمی دهد که آب مورد نیازش را دوباره جذب کند. به همین خاطر است که پوست رطوبت خود را از دست می دهد، در نتیجه خسته و رنگ پریده به نظر می رسد و چین و چروک ها، خطوط نازک و منافذ پوست بیشتر به چشم می آیند.
11- سبزیجات مصرف نمی کنید

اگر میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان جایی در رژیم غذایی شما ندارند، بدانید که به پوست خود جفا می کنید. تحقیقات متعددی نشان داده است آنتی اکسیدان ها می توانند سرعت بروز نشانه های پیری مثل خطوط نازک، چین و چروک ها و لکه های قهوه ای رنگ را کاهش دهند یا حتی جلوی ایجاد آن ها را بگیرند. این مواد از پوست در برابر تأثیرات مخرب نور خورشید، التهابات و آسیب به دی ان ای، محافظت می کنند. آنتی اکسیدان ها به از بین بردن و خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کنند و به این ترتیب جلوی صدمات آن ها به پوست را می گیرند. این مواد همچنین می توانند واکنش های التهابی ای را برطرف کنند که باعث مشکلات پوستی ای مثل جوش، اگزما، روزاسه و پسوریازیس می شوند. اما کدام میوه ها و سبزیجات این خاصیت ها را دارند؟ مواد غذایی پررنگ مثل گوجه فرنگی، میوه های توت مانند (توت فرنگی، شاتوت و غیره)، هویج و سیب زمینی شیرین.
12- سیگار می کشید

مصرف سیگار تأثیری عکس مصرف آنتی اکسیدان دارد، یعنی سموم درون آن تولید رادیکال های آزاد را افزایش می دهند و از توانایی بدن در مقابله با این رادیکال ها کم می کند. وقتی در معرض مقدار زیادی رادیکال آزاد قرار بگیرید، یعنی دچار تنش اکسیداتیو شده اید و تنش بیش از اندازه می تواند منجر به پیری زودرس شود. در افراد سیگاری، توانایی بدن در جلوگیری از اکسیداسیون به شدت کم می شود و فرآیند اکسایش افزایش پیدا می کند. عوامل تنش زای محیطی هم تأثیر مخربی روی پوست می گذارند، اما مصرف سیگار سرعت این مسأله را بیشتر می کند.
13- به اندازه ی کافی نمی خوابید

سلول های بدن در طول خواب بازسازی می شوند، بنابراین اگر به اندازه ی کافی نخوابید، کار تقسیم و تکثیر سلولی، به طور کامل انجام نمی شود و پوست شما ظاهری کدر و ضعیف پیدا می کند. کمبود خواب می تواند باعث سیاه شدن زیر چشم ها، قرمزی و بروز چین و چروک شود، و در نتیجه، پوست را پیر کند. علاوه بر این، کمبود خواب باعث خشکی و حساس شدن پوست می شود و این محافظ طبیعی را از بین می برد.
14- قهوه نمی خورید

علاوه بر فوایدی که مصرف متعادل قهوه برای سلامتی ما دارد، بعضی از خواص آن هم می توانند به حفظ سلامت پوست کمک کنند. فلاونوئید موجود در قهوه، سرشار از آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان ها با پیری زودرس ناشی از تأثیرات مخرب رادیکال های آزاد، نور و آلودگی مقابله می کنند. چای سبز هم حاوی آنتی اکسیدان است و می تواند جایگزین قهوه شود.
15- جوش هایتان را می ترکانید

ترکاندن جوش ها باعث می شود سلول های التهاب آور وارد لایه های عمیق تر پوست شوند و این مسأله ریسک ایجاد لکه های تیره و اسکار در پوست را بالا می برد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/140155/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

اتفاق بی سابقه در بازی صنعت نفت و پرسپولیس

بدشانسی صنعت نفت در دقیقه 90؛ شوت محکم تهیدست به تیرک دروازه پرسپولیس خورد

صحبت های جالب گزارشگر صدا و سیما درباره فوتبال آبادان و حمایت از این تیم

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - 3 پرسپولیس

ستارگان دفاعی پرسپولیس با ده گل!

صداقت: بدشانسی‌های نساجی بالاخره تمام می‌شود

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

شاگردان اوسمار موقتا در صدر؛ سرخپوشان در انتظار لغزش استقلال

ویدیوی اکران مردمی «بی بدن» با حضور بازیگران معروف

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

نماهنگ "ای ایران" با صدای زنده یاد استاد محمد نوری

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

با خواص بی‌نظیر «سویا» آشنا شوید

اولین قدم برای کاهش وزن در طب سنتی

با کودک مثل خودش صحبت کنید

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

رئال نگران بازی رفت مقابل بایرن؛ کمک‌مان کنید!

کلانتری: از صحبت‌های مسعود شجاعی انگیزه می‌گیرم

شجاعیان: همسرم در روند خوبم تاثیرگذار است

سامان نریمان و ناامیدی از 6 پاس گل نشده!

پرسپولیس آماده صدرنشینی موقت در آبادان

سردار آزمون در بغل قهرمان جهان

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت توسط عیسی آل‌کثیر

کاهش شانس ژیمناست تاریخ‌ساز ایران برای کسب سهمیه المپیک

اعلام پنالتی با خطای هند و گل سوم به سود پرسپولیس توسط کنعانی زادگان

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 3 پرسپولیس

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی

امیرعلی نبویان در «پدرخوانده 3» حضور دارد؟

اجرای پر احساس استاد ذوالفنون از تصنیف ماندگار «زهره»

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

مقلوبه مرغ عراقی را تابحال امتحان کردید؟

درمان سنگینی معده و ورم شدید بعد از غذا

چه زمانی بیمار دیابتی نیاز به انسولین دارد؟

شایع‌ترین علائم بالا بودن قند خون

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

ایتالیایی‌ها رئال را نپسندیدند؛ ال‌چولو در کالبد کارلتو!‏

درخشش استقلالی سابق این‌بار در دربی کوچک

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم