آریا بانو

آخرين مطالب

چطور هوس شدید شیرینی خوردن را ترک کنیم؟ پزشکي

چطور هوس شدید شیرینی خوردن را ترک کنیم؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
چطور هوس شدید شیرینی خوردن را ترک کنیم؟
١٦٣
٠
سیمرغ / زمانی که حرف از شیرینی خوردن به میان می آید شاید بتوان گفت که همیشه هوس شیرینی خوردن به سرتان نمی زند ولی رایج ترین زمانی که یک فرد تمایل به خوردن شیرینی دارد ساعت 7 صبح و 12 شب است درست بعد از بیدار شدن و قبل از خوابیدن.
بسیاری از افراد هستند که نمی توانند روزشان را بدون خوردن شیرینی سپری کنند به خصوص زمانی که دچار استرس می شوند به سرعت به سمت خوردن شیرینی پیش می روند و البته همه ما می دانیم که شیرینی عامل اصلی اضافه وزن است و مشکل اینجاست که هر چه بیشتر شیرینی می خوریم ولعمان برای خوردن شیرینی بیشتر و بیشتر می شود.
هوس و ولع خوردن شیرینی واقعی و بسیار قدرتمند است و مهم ترین مشکلی است که جلو کاهش وزن شما را می گیرد. اجازه نمی دهد رژیم غذایی سالم داشته باشید و به اندام دلخواهتان برسید. با این که حتی می دانید چقدر برای سلامت و ظاهرتان مضر است و شاید بعد از خوردن شیرینی عذاب وجدان بگیرید ولی هوستان به قدری شدید می شود که نمی توانید جلو شیرینی خوردن خود را بگیرید و اگر اراده بسیار قوی ای داشته باشید شاید بتوانید با خوردن یکی دو عدد شکلات جلو این هوس خود را بگیرید.
زمانی که کنترل خود را از دست داده و در مقابل هوس شیرینی خوردن خود مغلوب می شوید کاملا طبیعی است که بعد از آن احساس ناامیدی داشته باشید و حتما دلتان می خواهد راهی پیدا کنید که چطور این مشکل را برای همیسشه رفع کنید.
ولی دانشمندان معتقدند که پشت این پرخوری ها چیزی بیشتر از میل و هوس شماست.
مطالعه ای که سال 2012 انجام شد نشان داد که مصرف قند مرکز پاداش در مغزتان را روشن می کند و منجر به آزاد شدن دوپامین dopamine یا هورمون احساس خوب در بدن می شود که در زمان انجام فعالیت هایی نظیر ورزش و رابطه جنسی، مصرف مواد مخدر یا الکل هم آزاد می شود.
به عقیده دانشمندان هر چه بیشتر قند بخورید، تحملتان در برابرش کمتر خواهد شد در نتیجه برای داشتن احساس خوب در روزهای آینده نیاز به مصرف قند بیشتری خواهید داشت.
این یافته ها نشان می دهد که بهترین روش برای غلبه بر میل شدید به خوردن شیرینی یک کار بسیار سخت است که نیاز به اراده بسیار قوی ای دارد که از عهده همه ساخته نیست.
پروتئین بدون چربی و سرد مثل سینه بوقلمون پخته و سرد شده را باید جایگزین شیرینی کنید.
ما به شما قول می دهیم هر چه مقدار قند مصرفیتان را کمتر کنید ولعتان برای شیرینی خوردن کمتر خواهد شد. چون با این کار این ماده را از بدن و در نتیجه از مرکز پاداش مغزتان دور نگه می دارید.
به محض این که مصرف قند را متوقف کنید بعد از یک هفته متوجه خواهید شد که میل و ولع شدیدتان از بین رفته است و بسیار راحت تر می توانید در مقابل مصرف شیرینی خودتان را کنترل کنید و به راحتی می توانید حتی در مقابل افرادی که روبروی شما در حال خوردن دونات یا بستنی هستند مقاومت کرده و سیب یا آجیلی که به همراه دارید را بخورید و احساس رضایت داشته باشید.
اگر واقعا تصمیم گرفته اید که هوس شیرینی خودن خود را مغلوب کنید باید مصرف شیرینی های طبیعی مثل میوه های شیرین و عسل را محدود کنید و هر ماده خوراکی یا نوشیدنی که حاوی قند یا شیرین کننده های مصنوعی است را چند ماهی کنار بگذارید.
بهترین میوه ها و سبزیجاتی که می تواند در این بین به شما کمک کنند عبارتند از آووکادو، گوجه فرنگی، خیار و کدو سبز.
به شما اطمینان می دهم که ترک مصرف شیرینی فقط چند روزی برایتان سخت و مشکل ساز خواهد بود و بعد از مدتی به آن عادت می کنید. شما باید آب نبات، کوکی ها ، آبمیوه ها و نوشابه ها را از دسترس خود دور نگه دارید تا دیدنشان شما را وسوسه نکند.
قبل از خرید مواد غذایی حما برچسب پشت آن ها را چک کنید و اگر شکر جزو چند ماده اولیه آن بود، کنارش بگذارید. شکر می تواند با نام های متفاوتی در مواد غذایی وجود داشته باشد از جمله گلوکز یا آپوا. باید حواستان به انواع شیرین کننده های مصنوعی هم باشد.
شاید تعجب کنیدولی قند معمولا چزو مواد اولیه در تولید آبمویه، نان و سس پاستا است. شاید محدود کردن این مواد غذایی برایتان مشکل باشد ولی حذف دسر و شیرین کننده ها مسلما راحت تر است.
هر چه بیشتر و دقیق تر باشید مسلما نتیجه بهتری خواهید گرفت.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کیف سنگین چه بلایی سر بدنتان می آورد؟

افسردگی، گرایش جوانان را به اعتیاد بالا می‌برد

دکتر سلام/ سرماخوردگی یا آلرژی، مسئله این است

16 راهکار طب سنتی برای درمان زخم معده

5 دلیل دور نگه داشتن موبایل از خود

عامل افزایش ریسک ابتلای کودک به دیابت

وقتی کتری سلامتی تان را به خطر می اندازد

غذاهای «پروبیوتیک» چه فایده‌ای برای بدن دارند؟

چطور متوجه شویم که کمبود پتاسیم داریم؟

مراقبت‌های اولیه بهداشتی برای پوشش همگانی سلامت

وقتی کتری سلامتیتان را به خطر می اندازد

چرا قلبم کند می‌زند؟

سرکه بالزامیک و خواصی که فکرش را نمی کنیم

توصیه‌های مفید پس از پرخوری

باور بی‌ضرر بودن میان وعده‌ها غلط است

شیر کاکائو چه فواید و مضراتی دارد؟

همه چیز درباره ناخن جویدن کودکان؛ علت و راه‌های درمان

برای داشتن خواب بهتر، این میوه را بخورید

پشت کنکوری‌ها چه میزان قهوه در روز مصرف کنند؟

کمبود کلسیم در ورزشکاران سبب کشیدگی تاندون‌ها می‌شود

چرا آرتروز گردن به سراغمان می‌آید؟

شفاخونه/ حالت تهوع را با دانه خوراکی درمان کنیم

منابعی برای تامین ویتامین C بدن

کنترل دیابت با استفاده از سنگ‌پا

اگر به بادمجان آلرژی دارید این مطلب را بخوانید

از عواملی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود

اگر غذا نخوریم چه اتفاقی می افتد؟

آبمیوه ای برای کنترل قند خون و سلامت قلب

محافظت از قلب و کلیه با داروی متداول دیابت

با بی‌حالی ناشی از قندخون بالا چه کار کنیم؟

مزایای ماساژ کف پا را بشناسید

چرا حمله قلبی در جوانان خطرناک‌تر است؟

با لی‌لی‌حوضک وزن‌گیری کودک خود را سرعت دهید

با بی‌حالی ناشی از قندخون بالا چکار کنیم؟

چطور مانع از کار افتادگی کلیه هایمان شویم؟

4 نکته طلایی برای چاق شدن

صوت/ مواد غذایی که باید قبل از دویدن بخورید

سوپ بخورید تا سالم بمانید!

مو‌های چرب آزارتان می‌دهد؟

10 دلیلی که خوردن پروتئین‌ها را واجب می‌کند

اگر به دنبال جوان کردن پوست‌تان هستید، بخوانید

چطور بعد از ناهار احساس خواب آلودگی نکنیم؟

بیماری وحشتناک در کمین جوانان!

28 فروردین؛ روز جهانی هموفیلی

دمنوش‌های مناسب برای کاهش استرس کنکوری‌ها

اگر با سکته مغزی مواجه شدیم چه کنیم؟

ماسک هویج برای پوست چرب و معمولی

عواملی که عمر شما را کوتاه می‌کنند

با افزایش ضربان قلب خوش اندام شوید

افزایش ریسک مرگ مردان با رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی