آریا بانو

آخرين مطالب

روانشناسی/ 11 ترفند برای افزایش اعتماد به نفس گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
روانشناسی/ 11 ترفند برای افزایش اعتماد به نفس
٤١
٠
روزیاتو / درست است که همه‌ی آدم‌ها با اعتماد به نفس متولد نمی‌شوند، اما دستیابی به آن غیر ممکن نیست و شما می‌توانید این ویژگی مهم و ارزشمند را در خودتان پرورش دهید. در ادامه به ترفند‌های ساده‌ای می‌پردازیم که توصیه‌ی روانشناسان برای افزایش اعتماد به نفس هستند.
1- یاد بگیرید که تعریف‌های دیگران از خودتان را بپذیرید
آدم‌ها واکنش‌های متفاوتی به تعریف و تمجید دیگران از خودشان دارند. بعضی‌ها خجالت می‌کشند و حتی توجه دیگران را به نقص‌های خودشان جلب می‌کنند. این رفتار روش درستی برای واکنش نشان دادن به تعریف‌های دیگران نیست و نشان دهنده‌ی کمبود اعتماد به نفس است. علاوه بر این، ممکن است اینطور به نظر برسد که اصلاً برای نظر کسی که از شما تعریف کرده ارزشی قائل نیستید.
بهترین عکس العملی که می‌توانید به تعریف دیگران از خودتان داشته باشید این است که با یک لبخند صادقانه و تشکری ساده جواب آن‌ها را بدهید. اینطور فکر نکنید که آن‌ها قصد چاپلوسی شما را دارند. فقط سعی کنید که قبول کنید ممکن است بعضی از ویژگی‌های شما واقعاً برای دیگران جذابیت داشته باشد.
2- سعی نکنید بی نقص باشید
فرض کنید که برنامه‌ی کاری خیلی فشرده‌ای دارید:20 تماس کاری، 10 جلسه‌ی کاری، خواندن ایمیل‌های کاری و پاسخ به آن ها، و بدون حتی دقیقه‌ای وقت برای اختصاص دادن به خودتان. با این حال، به جای آنکه راضی باشید، همیشه احساس ناامیدی می‌کنید، چون نتیجه آنقدری که باید خوب نیست.
وقتی هدف‌هایی برای خودتان تعیین می‌کنید که احتمالاً نمی‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید، در واقع خودتان را در مسیری قرار می‌دهید که به اضطراب منتهی می‌شود، نه موفقیت. آدم‌های موفق هم اشتباه می‌کنند و از بعضی از تصمیمات خودشان احساس پشیمانی می‌کنند. اما آن‌ها عبرتی که در چنین موقعیت‌هایی وجود دارد را هم می‌بینند و می‌توانند از آن‌ها درس بگیرند.
3- یاد بگیرید که در حین گفتگو، ارتباط چشمی تان را حفظ کنید
با نگاه کردن به چشم‌های یک شخص، به احوالات روحی و احساسات او می‌توان پی برد. بچه‌ها از سن 9 ماهگی، با نگاه کردن به چشم‌های پدر و مادرشان سعی می‌کنند احساسات آن‌ها را تشخیص دهند. به همین دلیل است که آدم‌های دروغگو معمولاً نگاه شان را می‌دزدند، تا دروغگویی خود را پنهان کنند.
خودداری از ارتباط چشمی نشان دهنده‌ی عدم اعتماد به نفس است؛ بنابراین حفظ ارتباط چشمی با دیگران به شما کمک می‌کند اعتماد آن‌ها را به خودتان جلب کنید و متقاعدشان کنید که صادق هستید.
4- پشت تان را صاف نگه دارید و نحوه‌ی راه رفتن تان را تغییر دهید
صاف نگهداشتن پشت، داشتن حرکاتی که در زبان بدن نشانه‌ی پذیرا و رها بودن هستند (Open body language) و با اعتماد به نفس راه رفتن، همگی نشانه‌های اعتماد به نفس هستند.
بنابراین، سرتان را بالا و پشت تان را صاف نگه دارید و به جای آنکه نگاه تان رو به پایین باشد، به بالا نگاه کنید. اطرافیان تان متوجه این مسأله خواهند شد و خیلی زود احساس متفاوتی به خودتان خواهید داشت. تحقیقات نشان داده است زبان بدن آدم‌های با اعتماد به نفس، اضطراب آن‌ها را کم می‌کند.
5- افکار منفی را کنار بگذارید
کنترل گفتگو‌های درونی خود کار ساده‌ای نیست، اما روش بسیار مؤثری برای تربیت کردن خودتان است ___. به مدت یک هفته، سعی کنید افکارتان را دنبال کنید و هر چیزی که به شما احساس ناامنی می‌دهد را جایی یادداشت کنید. از خودتان بپرسید که آیا هیچ نشانه و مدرکی وجود دارد که ثابت کند احساس ناامنی تان بی دلیل نیست. بعد از بررسی افکارتان متوجه خواهید شد که بیشتر آن‌ها بی پایه و اساس هستند.
همانطور که نکات منفی خودتان را تحلیل می‌کنید، باید ویژگی‌های مثبت و موفقیت هایتان هم فهرست کنید. شما می‌توانید هر زمان که فکر منفی‌ای به سراغ تان می‌آید، این فهرست را مرور کنید.
6- مراقب مواقعی باشد که دست از باور داشتن خودتان می‌کشید
اگر افکار منفی تان را دنبال کنید، خیلی زود متوجه خواهید شد که تقریباً همیشه در یک زمان ثابت به سراغ تان می‌آیند. ممکن است روز خوبی را گذرانده باشید، اما قبل از خواب شروع به فکر کردن درباره‌ی چیز‌های منفی کنید.
سعی کنید به این افکار بی اعتنا باشید و آن‌ها را چیز بی اهمیتی بدانید که همیشه بی دلیل به سراغ تان می‌آیند.
7- موفقیت هایتان را یادداشت کنید
موفقیت هایتان را جایی یادداشت کنید و موارد تازه را هر روز به آن‌ها اضافه کنید. البته نباید فقط موفقیت‌های واقعاً بزرگ را ثبت کنید. هر قدمی که به سمت هدف تان برمی دارید را یادداشت کنید، حتی اگر کار کوچکی به نظر برسد. برای مثال: «صبحانه‌ی سالمی خوردم»، «بیست صفحه کتاب خواندم» و مواردی از این دست.
وقتی دلایل زیادی برای افتخار کردن به خودتان داشته باشید، این کار به بالا رفتن اعتماد به نفس تان کمک خواهد کرد.
8- به نمونه‌ی ایده آل خودتان فکر کنید
«اگر اعتماد به نفس داشتم، در این موقعیت چه می‌کردم؟» این سؤال مهمی است که گهگاه باید از خودتان بپرسید. به ویژه زمانی که می‌خواهید کاری انجام دهید که احتیاج به اعتماد به نفس دارد.
لازم نیست همین حالا بیرون بروید و با یک غریبه گرم بگیرید. با قدم‌های کوچک شروع کنید: به یک غریبه لبخند بزنید. رزومه‌ی کاری تان را برای جا‌های مختلفی بفرستید. نگران عواقب کارهایتان نباشید. آماده بودن برای قبول ریسک و مسئولیت کار خود، همان چیزی است که هر شخص با اعتماد به نفسی باید توانایی اش را داشته باشد.
9- با غریبه‌ها حرف بزنید
به مراسمی بروید که در آنجا هیچ کسی را نمی‌شناسید و سعی کنید که نقش یک آدم با اعتماد به نفس را بازی کنید. لازم نیست فوراً به ستاره‌ی جمع تبدیل شوید. در حضور غریبه‌ها این کار ساده‌ای نیست. اما بعد‌ها بیشتر احساس اعتماد به نفس خواهید کرد.
علاوه بر آن، سعی کنید که در زندگی روزمره هم سر صحبت را با غریبه‌ها باز کنید. با صندوق دار‌ها رفتار صمیمانه‌ای داشته باشید یا با پیشخدمت کافه صحبت کنید. اما به خاطر داشته باشید که این روش به درد هر کسی نمی‌خورد. اگر صحبت با دیگران واقعا معذب تان می‌کند، دیگر این آزمایش را انجام ندهید.
10- به دیگران پیشنهاد کمک دهید
همه‌ی آدم‌ها دوست دارند که احساس مهم و ارزشمند بودن کنند. هیچ چیزی خوشایندتر از این نیست که بدانیم کسی را داریم که همیشه پشتیبان ما است. همه‌ی آدم‌ها باید کسی را داشته باشند که بتوانند به او تکیه کنند، اما آدم‌های معدودی هستند که درخواست کمک می‌کنند یا پیشنهاد کمک می‌دهند.
با پیشنهاد کمک به دیگران می‌توانید به خودتان احساس مهم و مفید بودن بدهید و این کار به شما کمک می‌کند که احساس ناامنی یا تنهایی نکنید.
11- وقت تان را با شبکه‌های اجتماعی هدر ندهید
اگر عادت دارید عکس‌های آدم‌هایی که می‌شناسید را تماشا کنیدو آن را‌ها با خودتان مقایسه کنید، باید بدانید که این کار نتیجه‌ای جز تخریب عزت نفس تان ندارد. در شبکه‌های اجتماعی آدم‌ها بر سر موفق بودن با هم رقابت دارند. آن‌ها فقط عکس‌های زیبایی از مکان‌هایی شگفت انگیز به اشتراک می‌گذارند. افراد بسیار کمی هستند که در خانه، زمانی که لباس‌های معمولی به تن دارند و کار‌های معمولی انجام می‌دهند، از خودشان سلفی بگیرند.
شبکه‌های اجتماعی‌ای که در آن‌ها عضو هستید را چک کنید. کاربر‌هایی که دائماٌ از خودشان عکس می‌گذارند را دیگر دنبال نکنید و هر از گاهی از این شبکه‌ها فاصله بگیرید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/145467/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

طرز تهیه کته کباب بازاری

فقط مادر می‌تواند فرزند زیر دوسالش را ببوسد

به عنوان یک نوجوان در خانه هیچ حق انتخابی ندارم!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

نبرد همزمان ستاره استقلال با آلوز و گودرزی

واکنش توخل به تمدید ناگلزمان

ناگلزمان: تمدید قراردادم تصمیمی قلبی بود

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

4 ستاره در لیست فروش آرسنال

مروری بر گل‌ها و مهارت‌های برتر رونالدو نازاریو در اینتر

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

بازیگر سفارشی که کارگردان رو تحقیر میکنه!

شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر صنعت موسیقی

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

کاپ‌کیک شکلاتی بدون فر و همزن

اگر این نشانه های ساده را دارید سلامتی تان به خطر افتاده است!

چطور با خودشیفته‌ها رفتار کنیم؟

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!