آریا بانو

آخرين مطالب

مصرف شیر یکی از مهمترین‌ شاخص‌های توسعه فرهنگی است پزشکي

مصرف شیر یکی از مهمترین‌ شاخص‌های توسعه فرهنگی است

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
مصرف شیر یکی از مهمترین‌ شاخص‌های توسعه فرهنگی است
٦٧
٠
وب دا / زهرا عبداللهی درخصوص شیر و اهمیت مصرف آن در سلامت انسان، گفت: شیر بعد از آب به عنوان حیاتی ترین ماده موجود در کره زمین شناخته شده است. شیر کامل ترین غذا و سرشار از مواد مغذی است که عمده نیازهای بدن انسان را از کودکی تا کهنسالی تامین می کند.
این نوشیدنی حیات بخش، منبع غنی از پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین های گروه B و A، قند، چربی و انرژی است و دانشمندان جهان هر روز ابعاد تازه ای از اسرار این غذای کامل را کشف و به جوامع ارائه می دهند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب‌دا عبداللهی ادامه داد: امروزه میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده های آن در هر جامعه یکی از مهمترین شاخص های توسعه فرهنگی به شمار می آید. براساس آخرین یافته های علمی در بررسی ارزش غذایی شیر و فرآورده های آن، مصرف سالیانه 200 لیتر از این ماده غذایی ارزشمند علاوه بر افزایش رشد و تضمین سلامت جسمی افراد موجب ارتقای هوش و قدرت فراگیری آنان می شود. افزایش توان کاری، طول عمر و پیشگیری از کار افتادگی زودهنگام از دیگر مزایای مصرف روزانه آن است. این ویژگی ها زمانی تحقق خواهد یافت که مصرف شیر در تمام طول زندگی تداوم داشته باشد و مصرف آن در هیچ مقطع سنی قطع نشود.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: شیر با ارزش ترین ماده غذایی است که تقریبا حاوی تمامی مواد لازم و ضروری جهت رشد و ادامه حیات است. میزان مصرف سرانه این کالا با سطح درآمد خانوارها ارتباط مستقیم دارد و اهمیت مصرف شیر تا حدی است که میزان مصرف روزانه آن در یک کشور تا حدی می تواند وضعیت تغذیه، بهداشت و تا حدودی سلامت افراد یک جامعه را نشان دهد.
شیر یکی از مهمترین منابع تامین کننده کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن است، به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی که استخوان بندی بدن در حال رشد است، شیر می تواند به صورت مکمل غذایی هر نوع کمبود مواد مورد نیاز بدن را جبران کند. اهمیت های ذکر شده در مصرف شیر موجب شده تا سازمان های بین المللی همچون سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و صندوق بین المللی کودکان (UNICEF) نسبت به مسائل مربوط به شیر و فرآورده های آن توجه زیادی نشان داده و از آن به عنوان یکی از شاخص های تامین حداقل احتیاجات غذایی جوامع استفاده کنند.
وی افزود: متاسفانه مصرف سرانه شیر در کشور ما بسیار کمتر از میزان مطلوب و استاندارد موجود است. نتایج مطالعات مصرف غذایی خانوارهای ایرانی بیانگر آن است که سرانه مصرف از 130 گرم در روز به 190 گرم افزایش یافته است، اما همچنان از مقدار توصیه شده در سبد مطلوب غذایی کمتر است. با توجه به پیامدهای ناشی از عدم مصرف کافی شیر و لبنیات از جمله پوکی استخوان، سو تغذیه، کندی رشد، کاهش بهره هوشی، بیماری های لثه و دندان، کوتاهی قد و ناراحتی های پوستی، ضرورت تبیین ارزش غذایی شیر و ترویج فرهنگ مصرف آن تا رسیدن به استانداردی مطلوب (متوسط سرانه جهانی165 کیلوگرم در سال ) حائز اهمیت است.
عبداللهی اضافه کرد: اهمیت مصرف مواد لبنی زمانی بیشتر آشکار می ‌شود که بدانیم کلسیم پس از آهن، دومین ماده‌ ای است که در ایران کمبود آن در رژیم غذایی افراد مشاهده شده است. همچنین شیر به لحاظ ارزش پروتئینی از اهمیت ویژه ‌ای در بین مواد غذایی برخوردار است و به لحاظ اقتصادی نیز جهت تامین پروتئین مورد نیاز بدن استفاده از شیر مقرون به صرفه است. همچنین میزان ارزش غذایی یک لیتر شیر به لحاظ وجود مواد مغذی در آن، بیشتر از 200 گرم گوشت است.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درخصوص اقدامات دولت درجهت توجه به این ماده ارزشمند غذایی، تاکید کرد: یکی از اقدامات دولت در جهت افزایش مصرف شیر، توزیع شیر در مدارس است که با هدف ترویج فرهنگ مصرف شیر در کودکان به اجرا گذاشته شده است. استمرار اجرای این برنامه و تامین اعتبارات آن می تواند نقش مهمی در افزایش مصرف شیر و فرهنگ سازی مصرف آن در کودکان کشور داشته باشد.
وی در پایان با بیان اینکه با توجه به اهمیت مصرف شیر و مواد لبنی، یکی از اهداف کلان در سند ملی تغذیه و امنیت غذایی افزایش میانگین مصرف شیر و مواد لبنی است، تصریح کرد: دستیابی به این هدف علاوه بر فرهنگ سازی و آموزش، مستلزم حمایت از مجموعه اقداماتی است که از مزرعه تا سفره باید انجام شود و شیر و لبنیات سالم و متناسب با قدرت خرید مردم در دسترس قرار گیرد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کیف سنگین چه بلایی سر بدنتان می آورد؟

افسردگی، گرایش جوانان را به اعتیاد بالا می‌برد

دکتر سلام/ سرماخوردگی یا آلرژی، مسئله این است

16 راهکار طب سنتی برای درمان زخم معده

5 دلیل دور نگه داشتن موبایل از خود

عامل افزایش ریسک ابتلای کودک به دیابت

وقتی کتری سلامتی تان را به خطر می اندازد

غذاهای «پروبیوتیک» چه فایده‌ای برای بدن دارند؟

چطور متوجه شویم که کمبود پتاسیم داریم؟

مراقبت‌های اولیه بهداشتی برای پوشش همگانی سلامت

وقتی کتری سلامتیتان را به خطر می اندازد

چرا قلبم کند می‌زند؟

سرکه بالزامیک و خواصی که فکرش را نمی کنیم

توصیه‌های مفید پس از پرخوری

باور بی‌ضرر بودن میان وعده‌ها غلط است

شیر کاکائو چه فواید و مضراتی دارد؟

همه چیز درباره ناخن جویدن کودکان؛ علت و راه‌های درمان

برای داشتن خواب بهتر، این میوه را بخورید

پشت کنکوری‌ها چه میزان قهوه در روز مصرف کنند؟

کمبود کلسیم در ورزشکاران سبب کشیدگی تاندون‌ها می‌شود

چرا آرتروز گردن به سراغمان می‌آید؟

شفاخونه/ حالت تهوع را با دانه خوراکی درمان کنیم

منابعی برای تامین ویتامین C بدن

کنترل دیابت با استفاده از سنگ‌پا

اگر به بادمجان آلرژی دارید این مطلب را بخوانید

از عواملی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود

اگر غذا نخوریم چه اتفاقی می افتد؟

آبمیوه ای برای کنترل قند خون و سلامت قلب

محافظت از قلب و کلیه با داروی متداول دیابت

با بی‌حالی ناشی از قندخون بالا چه کار کنیم؟

مزایای ماساژ کف پا را بشناسید

چرا حمله قلبی در جوانان خطرناک‌تر است؟

با لی‌لی‌حوضک وزن‌گیری کودک خود را سرعت دهید

با بی‌حالی ناشی از قندخون بالا چکار کنیم؟

چطور مانع از کار افتادگی کلیه هایمان شویم؟

4 نکته طلایی برای چاق شدن

صوت/ مواد غذایی که باید قبل از دویدن بخورید

سوپ بخورید تا سالم بمانید!

مو‌های چرب آزارتان می‌دهد؟

10 دلیلی که خوردن پروتئین‌ها را واجب می‌کند

اگر به دنبال جوان کردن پوست‌تان هستید، بخوانید

چطور بعد از ناهار احساس خواب آلودگی نکنیم؟

بیماری وحشتناک در کمین جوانان!

28 فروردین؛ روز جهانی هموفیلی

دمنوش‌های مناسب برای کاهش استرس کنکوری‌ها

اگر با سکته مغزی مواجه شدیم چه کنیم؟

ماسک هویج برای پوست چرب و معمولی

عواملی که عمر شما را کوتاه می‌کنند

با افزایش ضربان قلب خوش اندام شوید

افزایش ریسک مرگ مردان با رژیم غذایی سرشار از پروتئین حیوانی