آریا بانو

آخرين مطالب

بدترین شیوه‌های پخت و پز سبزیجات خانه داري

بدترین شیوه‌های پخت و پز سبزیجات

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
بدترین شیوه‌های پخت و پز سبزیجات
٠
٠
پیجو / دترین شیوه‌های پخت و پز سبزیجات : شما این را می‌دانید که باید سبزیجات بخورید اما آیا شیوه‌های درست پخت و تهیه‌ی آنها را می‌دانید؟ نحوه‌ی آماده کردن سبزیجات، رمز بهره بردن از فواید و خواص آن است که بتوانید از تمام مواد مغذی با ارزش موجود در سبزیجاتی چون بروکلی و گوجه فرنگی بهره‌ مند شوید، بنابراین جواب این سوال که بهترین یا بدترین روش‌های تهیه و پخت و پز سبزیجات چیست، آنقدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست.
یک شیوه‌ی خاص پختن ممکن است باعث شود یک ماده‌ی مغذی به بدن برسد اما سایر مواد مغذی تقریبا نابود شوند. پس باید با روش‌های صحیح تهیه کردن سبزیجات آشنایی داشته باشید تا قبل از اینکه آنها را بخارپز کنید، کباب کنید یا تفت بدهید، تصمیم درست را بگیرید. در این مطلب، بدترین شیوه‌های آماده سازی سبزیجات را برای‌تان می‌گوییم.
پختن گل کلم در آب جوش
وقتی پای تهیه کردن سبزیجات به میان می‌آید آب، گزینه‌ی مناسبی برای یک آشپز نیست. مطالعه‌ای که بررسی کرده است شیوه‌های متفاوت پخت و پز چه تاثیری بر فعالیت آنتی اکسیدانی 20 نوع سبزی گوناگون می‌گذارند اعلام کرده: گل کلم که سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی چون ویتامین C است وقتی در آب جوش پخته می‌شود، بیشتر ویژگی‌های مربوط به مبارزه با رادیکال‌های آزاد خود را از دست می‌دهد که این اتفاق برای گل کلم، تقریبا شدیدتر از سایر سبزیجات روی می‌دهد. آماده کردن گل کلم در مایکرویو نیز از خواص آنتی اکسیدانی آن کم می‌کند.
سرخ کردن کدو سبز
کدو سبز سرخ شده، ترد و خوشمزه است و می‌تواند جایگزین اسنکی مثل چپس سیب زمینی بشود، اما ممکن است تمام فواید آن نصیب‌تان نشود اگر این سبزی پرخاصیت را سرخ کنید. کدو سبز، وقتی سرخ شود بیشتر خواص آنتی اکسیدانی‌اش را از دست می‌دهد و این چیزی است که محققان اسپانیایی کشف کرده‌اند.
تفت دادن یا سرخ کردن بروکلی
تفت دادن بروکلی می‌تواند روشی آسان و فوری برای آماده کردن بروکلی باشد، اما بیشتر خواص آن بی‌اثر خواهد شد. به گفته‌ی محققان ژاپنی، اگر بروکلی را بخارپز کنید، ارزش غذایی آن حفظ خواهد شد. سایر روش‌های پخت سبزیجات خانواده‌ی کلم، شامل استفاده از مایکرویو، در آب پختن و تفت دادن و سرخ کردن، باعث می‌شود مقدار زیادی از کلروفیل و ویتامین C آنها کاهش پیدا کند و همچنین از پروتئین محلول و قندهای محلول آنها نیز کم شود.
گوجه فرنگی خام
گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است، لیکوپن آنتی اکسیدانی است که موجب کاهش ریسک بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری‌ها می‌شود. اما اگر فقط برش‌های گوجه فرنگی را به ساندویچ یا سالادتان اضافه کنید، بهترین راه خوردن آن نیست. برای فعل کردن لیکوپن گوجه فرنگی لازم است آنها را بپزید. می‌توانید با درست کردن سس گوجه فرنگی در خانه، هم از این چاشنی بسیار لذیذ لذت ببرید و هم از فواید بی‌نظیر لیکوپن موجود در آن بهره مند شوید.
هویج خام
شاید برداشت کلی ما این باشد که مواد مغذی سبزیجات با پخته شدن از دست می‌روند، اما این همیشه هم درست نیست. پختن هویج در واقع موجب افزایش سطح بتاکاروتن موجود در آن می‌شود. هر چند هویج‌های ترد و قلمی خام ممکن است یک اسنک سالم باشند، اما اگر می‌خواهید مواد مفید آن را فعال کنید، بهتر است آنها را در آب بپزید یا بخارپز کنید.
آب پز کردن بادمجان
حالا این را هم بشنوید که، برخی از سبزیجات به صورت سرخ شده، مفیدتر هستند. طبق مطالعه‌ای اسپانیایی که در نشریه‌ی Food Chemistry منتشر شده، در این آزمایش دانشمندان بادمجان را به سه شیوه‌ی مختلف آماده‌ی خوردن کردند و دریافتند سرخ کردن بادمجان در روغن زیتون بکر منجر به افزایش سطح فنول‌های آن می‌شود. فنول‌ها آنتی اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند از بیماری‌های مزمنی چون سرطان و تباهی لکه زرد پیشگیری کنند. بادمجانی که پخته شده بود، فنول‌های کمتری داشت، چه در آب و چه در آب همراه با روغن زیتون.
آب پز کردن سیب زمینی
سیب زمینی‌های تنوری یا کبابی نسبت به سیب زمینی‌های آب پز شده، نشاسته‌‌ی مقاوم به هضم بیشتری دارند. مصرف نشاسته‌ی مقاوم به هضم می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کرده و موجب تغییرات مثبت در باکتری‌های روده‌ی بزرگ می‌شود.
همچنین چون بدن ما نمی‌تواند نشاسته‌ی مقاوم به هضم را گوارش کند، غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی از این نشاسته هستند، کالری کمتری دارند. اما برای استفاده از تمام فواید آن، باید کمی صبر کنید: سیب زمینی‌های سرد، نشاسته‌ی مقاوم به هضم بیشتری نسبت به سیب زمینی‌های گرم و داغ دارند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

راهنمایی برای خرید بهترین ماشین لباس‌شویی

دکوراسیون خانه شقایق با دیوار‌های آجری

آموزش قدم به قدم پدیکور در منزل

طرز تهیه قلیه قاشقی

در تابستان چگونه آرایش کنیم؟

چگونه منزلی تمیز و خوشبو داشته باشید؟

روبالشی های طرح دار درست کنید

شمع عطری بسازید و خانه را رمانتیک کنید

کاربردهای خوراکی روغن نارگیل

5 ست لباس پیشنهادی با مانتوی مشکی

آرایش دائم یا میکروپیگمنتیشن چیست؟

طرز تهیه ناگت مرغ

لباس بلوچی دخترانه

چه مدل دامنی بیشتر به شما می‌آید؟

ماسکی که شما را جوان می‌کند

20 مدل بی نظیر از تیپ اسپرت پسرانه

پاک کردن لکه لوازم آرایش از روی لباس و دیگر سطوح

مزایا و معایب لیفتینگ ابروها با نخ

کانتورینگ صورت را کامل یاد بگیرید

خلاقیت دوست داشتنی با چند تکه مداد شمعی

چند راز در گوشی برای اینکه خوش تیپ باشید

قاب عینک نمدی بسیار شیک و دخترانه

سلبریتی ها موهای خود را چگونه استایل می کنند؟

روش های عالی برای ثابت ماندن رنگ مو

چند ایده جذاب لوازم التحریری برای کودکان

آموزش نقاشی با گچ برای سرگرمی کودکان

صندلی تاشو جدید با طرح‌های مدرن و زیبا

6 فرمول استایل تابستانی که می توانی از امل کلونی یاد بگیری

باورتون میشه این بچه واقعی نیست؟!

دفترچه مینیاتوری بسازید

تابلوی اعلانات شیک برای نصب وسایل در خانه

عروس خانم ها برای روز عروسی چک لیست آماده کنید

دکوراسیون‌های شیک برای خانه‌های کوچک

چالش جسورانه امروز؛ کوتاه کردن مو

خواص فلفل چیلی

بستن شال به سبک خانم های زیبای ترکیه

ساخت کاردستی های تابستانی با طرح گل آفتابگردان

اگر فلفل غذای شما زیاد شد

طرح‌هایی برای شکستن یکنواختی اتاق خواب

رنگ آمیزی جذاب گلدان سفالی

پیراهن های خنک نخی؛ مد این روزهای تابستان

فال هفته: از 1 تیر تا 7 تیر ( 1398 )

با تغییرات جزئی دکور خانه را تابستانی کنید

جاسوئیچی نمدی با طرح زیبای کاکتوس

انواع کفپوش های آشپزخانه که این روزها مد است

آموزش ساده و مقدماتی نقاشی برای کودکان مدرسه ای

شمع بسیار زیبا و آسان به شکل آناناس

اسباب بازی های بامزه و جدید پارچه ای

جا حوله ای عروسکی برای جهیزیه عروس

ویدئویی از چیدمان مدرن و فوری پذیرایی