آریا بانو

آخرين مطالب

چرا رحمان 1400 پرفروش‌ترین فیلم اکران است؟ فرهنگي

چرا رحمان 1400 پرفروش‌ترین فیلم اکران است؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، فیلم رحمان ١٤٠٠ پرفروش‌ترین فیلم این روزهای سینمای ایران است. ساخته جدید منوچهر ‌هادی که بنابر آخرین آمار بیش از ١٠ میلیارد تومان فروخته. اتفاق عجیب اما اجماع عمومی در ضعیف بودن این فیلم است، تا حدی‌که می‌توان بی‌شمار پست و توییت با این مضمون دید: «رحمان ١٤٠٠ با اختلاف بسیار زیاد، چرت‌ترین فیلمی بود که در دو دهه اخیر دیدم»؛ و جالب‌تر این‌که حتی در اینستاگرام هم که مخاطبان رحمان‌پسندتری دارد، نمی‌توان به تعداد انگشتان یک دست هم نقد و نظر مثبت درباره جدیدترین دستپخت منوچهر ‌هادی دید، پس چرا این فیلم این‌قدر خوب می‌فروشد؟
یک تیپ و یک سرتیپ
بسیاری از مخالفان رحمان ١٤٠٠ به حمایت‌های سخت‌افزاری از فیلم ‌هادی اشاره می‌کنند. خودمانی‌ترش یعنی این ادعا که «این فیلم را علی سرتیپی تهیه کرده؛ تهیه‌کننده‌ای که قدرتمندترین پخش‌کننده سینمای ایران نیز هست و علاوه بر حلقه یارانش مدیریت پردیس مهم و تاثیرگذار کوروش را نیز در اختیار دارد و بنابراین از نفوذش استفاده کرده و با اختصاص سانس‌های بیشتری به رحمان ١٤٠٠ فیلم را پرفروش کرده». در این‌که حمایت‌هایی از این دست می‌تواند سرنوشت اقتصادی یک فیلم را تغییر دهد، شکی وجود ندارد، اما در این بین یک سوال مهم پیش می‌آید: نقش خود فیلم در این میان چیست؟
منوچهر وارد می‌شود!
نباید در ذکر دلایل فروش رحمان ١٤٠٠ نقش منوچهر ‌هادی را نادیده گرفت. او کارگردانی است که از تدارکات و سپس دستیاری شروع کرده و به ‌اصطلاح خاک‌خورده سینماست. همین الان می‌توانید تیتراژ فیلم ملاقات با طوطی علیرضا داودنژاد را سرچ کنید و نام منوچهر‌ هادی را در میان تدارکات‌چی‌های آن فیلم ببینید. طبیعی‌ است که برای چنین فیلمسازی فروش یک فیلم اولویت اول ‌و آخر باشد و نهایت بلندپروازی، برای همین ‌هم هست که‌ هادی وقتی چند فیلم اولش فروش‌های متوسطی به ‌دست آوردند، ناگهان مسیر عوض کرد و مستقیم زد به‌ دل فیلمفارسی. او با فیلمی به ‌نام من سالوادور نیستم نامش را به فهرست کارگردانان چند میلیاردی افزود. بعد از آن فیلم، نام منوچهر ‌هادی تبدیل شده به یک برند پرفروش. بعد از سالوادور، ‌ آینه بغل را ساخته که حدود ٢٠‌میلیارد فروخته و البته سریال عاشقانه را که از پرفروش‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی بوده. پس فروش بالای فیلم آخر کارگردانی با این سابقه چرا باید شگفت‌انگیز باشد؟
شوخی سوپراستارها
در رحمان ١٤٠٠ با کلکسیونی از پرفروش‌ترین بازیگران سینمای ایران روبه‌روییم. بازیگرانی چون مهران مدیری، محمدرضا گلزار، سعید آقاخانی، ساره بیات، یکتا ناصر و بهرام افشاری که به‌خصوص سه نام اول برای هر فیلمی می‌توانند بهترین تضمین برای فروش باشند. بازیگرانی که کشاندن‌شان هر کدام پای قرارداد و گرفتن امضا از آنها برای تهیه‌کننده‌ حداقل چند صد میلیون تا بالای میلیارد خرج برمی‌دارد. حالا شما این را بگذارید در کنار عکس‌های منتشرشده از این فیلم که با تأکید روی گریم و لباس‌های خاص گلزار و مدیری توانست نگاه اغلب سینمادوستان را به این فیلم جذب کند. بگذریم از این‌که تماشاگرانی که تنها به‌ خاطر بازیگران به دیدن رحمان ١٤٠٠ رفته‌اند، همگی بلااستثنا مغبون از سالن بیرون آمده‌اند. با شکایات و انتقاداتی از این دست که «یارو رفته مهران مدیری رو آورده- فقط برای دو سکانس آبکی»؛ یا: «این تقلب نیست که روی بازیگری تبلیغ کنی که فقط سه دقیقه تو فیلم باشه؟»؛ یا این یکی: «اینم یک‌جورشه. نیاز نیست فیلم بسازید. فقط سوپراستار بیارین، مثل سیرکی که نیاز به داستان نداره و فقط برای عکساشه که می‌رین می‌بینین».
کارناوال شعار و شوخی
نگاه منوچهر‌ هادی به جلب‌نظر مخاطب در رحمان هم شبیه دیگر فیلم‌هایش است. فیلمسازی که فکر می‌کند می‌شود با شعارهایی درباره فساد مالی و پولشویی و ریاکاری مدیران و شوخی‌هایی تکراری درباره عقب‌افتادگی فرهنگی مردم و البته چند شوخی بالای ١٨‌سال تماشاگر را راضی از سالن بیرون فرستاد. البته استقبال مردم از این فیلم نشان می‌دهد که چندان هم اشتباه فکر نمی‌کند. اما آن‌وقت تکلیف این‌همه انتقاد و اعتراض و طعنه و کنایه را چگونه باید روشن کرد؟ انتقاداتی چون این‌که «از کارگردانی که تو دوسال، دو فیلم، دو سریال و یک تله‌فیلم می‌سازه، انتظار کیفیت دارید؟»؛ یا: «رسما هر لحظه‌ش حس توهین بهم دست داد. مزخرف‌ترین فیلم تاریخ»؛ یا: «رحمان 1400 مستهجن، بی‌سروته و از همه مهمتر در کنار طنز مبتذلش پر از شعارهای سیاسی مزخرف است». درست است که همه می‌دانیم رحمان 1400 با گلزار و مدیری و کمدی و شوخی‌های رکیک فروش خوبی داشته، اما این پرسش هنوز به پاسخی معقول و منطقی نرسیده که «چرا این فیلم‌ها را با این کیفیت می‌فروشند»؟
چرا بقیه عقب ماندند
از مهمترین رقبای رحمان یکی متری شش و نیم معترض است که در اکران حقش ادا نشده و می‌توانسته بیشتر بفروشد. اگرچه فیلم دوم روستایی احتمالا نظر بسیاری از دوستداران فیلم اولش را برآورده نکرده. ژن خوک شکست بزرگ سعید سهیلی است که خواسته بدون ستاره بخت‌آزمایی کند و یخش نگرفته. اما تلخ‌ترین فرجام را غلامرضا تختی داشته که به شدت از گیشه جا مانده. فیلمی که باید درباره خودش و سوژه‌اش و دلایل نامحبوب شدنش جدا نوشت.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پیش به سوی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران / 440 هزار عنوان کتاب داخلی و خارجی میزبان کتاب‌خوانان می‌شوند

برگزیدگان سیزدهمین جایزه معماری میرمیران معرفی شدند / شهردار تهران: معماری گذشتگان در سیل اخیر درس‌های خوبی به ما دادند

«ویدیوچک» روی آنتن شبکه ورزش

2 مدرس فینال «عصر جدید» معرفی شدند

آخرین خبرها از سریال رمضانی «برادر جان» با بازی علی نصیریان

بازیگران نمایش «شاه ماهی» تکمیل شدند

مراسم یادبود منیر شاهرودی فرمانفرمائیان در باغ موزه نگارستان

الناز حبیبی به جمع بازیگران «شاه ماهی» پیوست

معرفی هیئت داوران بخش صحنه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

آثاری از هنرمندان کلاسیک در حراج ساتبیز لندن / عکس

قباد شیوا: گرافیک ما در عرصه بین‌المللی حرف‌هایی برای گفتن دارد / نشست خبری نمایشگاه و کتاب پوسترهای موسیقی ایران برگزار شد

لیلا حاتمی؛ افول یک ستاره و انتظار یک بازگشت رویایی

همکاری ناتالی پورتمن با کمپانی دیزنی

اظهارات داغ سیدجواد هاشمی درباره گلشیفته فراهانی، تتلو و رحمان 1400 در برنامه زنده

گفت‌و‌گو با فهیمه عابدینی کارگردان نمایش عروسکی «سیمین و فرزان»

توضیح روابط عمومی مسابقه «برنده باش» درباره یک استفتاء

طراح «رالی ایرانی2»: فرزاد حسنی جاسوس می‌فرستاد تا بفهمد چه خبر است!

کنسرت پازل بند برای کمک به سیل زدگان برگزار شد

سعید اسدی: تئاترشهر از عرضه آثار نمایشی به تولید خواهد رسید / سالن اصلی تئاترشهر برای بازسازی تا نیمه دوم سال تعطیل می‌شود

دیدار با اهل قلم در نشر چشمه/ حضور انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

برپایی دهمین فرهنگ‌سرای کتاب/ عرضه 200 عنوان کتاب جدید انتشارات مدرسه/ 24 اثر تازه منتشر شده فرهنگستان هنر در نمایشگاه کتاب

عواید فروش کنسرت "شیراز بوستان مهر" به سیل زدگان / کنسرت خوانندگان مطرح کشوری در تالا حافظ

سینما هنر در شیراز گشایش یافت

نمایشگاه کتاب تهران میزبان روز شیراز

الناز حبیبی با "شاه ماهی" به صحنه می‌رود / بازیگران نمایش "وقتی کبوترها ناپدید شدند" معرفی شدند / "چیزی شبیه زندگی" در عمارت نوفل لوشاتو اجرا می‌شود / نمایش "ملاقات" اواخر هفته در دو نوبت به صحنه می‌رود

رونمایی از کتاب "سامان عشق" روایتی از شهید مدافع حرم سعید سامانلو

«پارازیت» نخل طلای جشنواره فیلم کن را به خانه نمی‌برد

فرصتی برای دیده شدن سینمای اعتراضی

پاسخ آیت‌الله مکارم به استفتایی در مورد برنامه «برنده‌باش»: این کار قمار است؛ کسانی که شرکت می‌کنند مالک آن جوایز نمی‌شوند

سروش صحت بخواهد برای «فوق‌لیسانسه‌ها» می‌خوانم/ آلبوم جدید پالت در فضایی متفاوت

حضور "زنانی با گوشواره‌های باروتی" در بروکسل

سرامیک در کنار رنگ و قلمو/ ونگوگ به گالری نگر می‌آید

از مستند مردم نگارانه تا جامعه شناسی فیلم عامه پسند / کارگاه­‌ها تخصصی نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش اعلام شد

گفتگوی بی‌واسطه هنرمندان و اندیشمندان ایرانی با مردم اروپا

تجلیل از سه زن تاثیرگذار در هفته گرافیک

آثار بخش ایده در مرحله تولید قرار گرفت

تبریک معاون هنری به هنرمندان خوشنویس برای موفقیت در مسابقه ارسیکا ترکیه

تأمین اعتبار 20 استان برگزار کننده جشنواره استانی مد و لباس