آریا بانو

آخرين مطالب

کودکی خوش رفتار و مؤدب تربیت کنید روانشناسي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
کودکی خوش رفتار و مؤدب تربیت کنید
١١٤
٠
کودکت / داشتن فرزندانی باادب و خوش‌رفتار بسیار شیرین و آرزوی هر والدینی است. اما تربیت کودک خوش رفتار چطور ممکن است؟ چطور می‌توان رفتارهای صحیح را به فرزندان خود آموزش داد؟ کلید حل این موضوع را می‌دانید؟ اگر به فرزندان خود کنترل کردن رفتار را یاد بدهید، دیگر نیازی نیست در موقعیت‌های مختلف از او بخواهید که مواطب رفتارش باشد. تربیت کودک خوش رفتار کار سختی نیست فقط باید شیوه آن را بدانید.
آموزش خودکنترلی برای تربیت کودک خوش رفتار ضروری است
به کودکان خود یاد بدهید که روی رفتارشان کنترل داشته باشند. چطور می‌توان چنین چیزی را به کودکان آموزش داد؟ واقعیت این است که کودکان نوپا از 18 ماهگی به بعد، آماده پذیرش آموزش‌ نظم و دیسیپلین هستند. اگر انتظارات معقول و منطقی خود از آنها را مطرح کنید و آموزش دهید، کودکان هم به راحتی و سادگی و در کمال منطق، انتظاراتتان را می‌پذیرند. آنها باید بدانند که شما از آنها چه می‌خواهید و رفتار درست چیست.
مثلا با بازی، صحبت کردن، در قالب داستان و…، مفهومی مانند جمع و جور کردن اسباب‌بازی‌ها را به کودک خود یاد بدهید و به او نشان بدهید که انتظار دارید بعد از بازی کردن با اسباب‌بازی‌هایش چه کند. در این صورت، او بعد از بازی وسایلش را جمع خواهد کرد و رفتارهای اشتباهی از خود نشان نخواهد داد.
حال فرض کنید که برای او ابعاد انتظارات خود را مشخص نکرده باشید. در این صورت، او اسباب‌بازی‌هایش را جمع نخواهد کرد یا اتاقش را به هم می‌ریزد و وقتی شما او را دعوا می‌کنید یا به این کارش اعتراض دارید، او درک نمی‌کند که چرا این‌قدر عصبانی شده‌اید و از او دقیقا چه انتظاری داشته‌اید.
حقیقت دیگری که باید بدانید، این است که کودکان به طور ذاتی از اینکه والدین خود را راضی نگه دارند و شادی آنها را برانگیزند، خوشحال می‌شوند. پس بهتر است از این ویژگی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و کودکتان را طوری تربیت کنید که الگوهای رفتاری درستی برایش شکل بگیرد.
مرز و قانون تعیین کنید
بعضی از پدر و مادرها فکر می‌کنند که تعیین مرز و قانون باعث می‌شود تا کودک محدود و به زبان خودمانی در آینده عقده‌ای شود. اما این طور نیست. قوانین عقلانی و منطقی برای تریت کودک خوش رفتار بسیار ضروری هستند اما اگر می‌خواهید قوانینی که در منزل وضع می کنید، موثر واقع شود باید در درجه نخست، روی آنها کار و قوانینی منطقی طراحی کنید. در درجه دوم باید خودتان به قوانینی که می‌گویید کاملا پای‌بند باشید.
فرضا اگر دوست ندارید که کودکتان جیغ و داد کند و در هنگام عصبانیت فریاد نکشد باید حسابی مواظب رفتارهای خود باشید. مثلا پشت فرمان و در هنگام رانندگی، آرام باشید و از داد زدن به شدت خودداری کنید. اگر کودک نمود یک رفتار درست را در شما ببیند، احتمال اینکه به انجام آن دست بزند بسیار بیشتر می‌شود.
به کودک دلیل وضع قوانین را هم بگویید. مثلا اگر لازم است که هر شب، شیر گرم بخورد دلیل این کار را به او اطلاع دهید. باید به او بگویید که این کار باعث می‌شود آرام‌تر بخوابد و استخوان‌هایی قوی‌تر داشته باشد. کودکی که منطق قانون را درک کند از آن سرپیچی نخواهد کرد. علاوه بر اینها، زمانی که کودک قوانین را رعایت کرد با تشویق، او را به ادامه انجام آن رفتار دلگرم کنید.
اگر کودکتان به قوانین وضع‌شده پای‌بند نماند، احتمالا کمی احساس عذاب وجدان خواهد کرد. در این صورت، سریعا درصدد رفع این حس در او برنیایید. کمی عذاب وجدان جنبه تربیتی دارد و باعث می‌شود که وجدان فرزندتان هوشیارتر تربیت شود.
مهارت حل مساله را به کودک یاد بدهید
یکی دیگر از نکات کلیدی که باید برای تربیت کودک خوش رفتار در نظر داشته باشید، آموزش مهارت حل مساله به اوست. کودکی که بداند چطور مشکلاتش را حل کند، تصمیم‌گیری‌های درست‌تری در زندگی خواهد داشت. چنین کودکی، سریع دستپاچه نمی‌شود، داد و گریه راه نمی‌اندازد و می‌تواند بر خود و رفتارهایش مسلط شود. یکی از راه‌هایی که می‌توان به کودک مهارت حل مساله را آموخت، ایجاد انگیزه برای متوقف نکردن تلاش‌ در مسیر رسیدن به یک خواسته است.
مثلا اگر قرار است، کودکتان یک پازل را درست کند و در پیدا کردن یک قطعه ناتوان است، سریعا به کمک او نروید و در مقابل، او را تشویق به تلاش مجدد و فکر کردن کنید. کودکی که زود تسلیم می‌شود، کودک خوش‌رفتاری نخواهد بود. چون در مقابل چالش‌ها توان مقابله ندارد پس یا عصبانی می‌شود یا از درون می‌شکند.
یکی دیگر از روش‌های مناسب برای ایجاد تفکر حل مساله در کودک، این است که پرسش‌هایش را با پرسش پاسخ بدهید. برای مثال، زمانی که از شما درباره چیزی سوال می‌کند با پرسش‌های بیشتر درباره ابعاد مختلف آن به او یاد بدهید که بیشتر فکر کند.
همدردی و صبر کردن را به کودک آموزش بدهید
به کودکتان یاد بدهید که صبر کند. انسان‌های صبور در زندگی موفق‌تر عمل می‌کنند. پس اگر می‌خواهید با تربیت کودک خوش رفتار خود، آینده‌ای درخشان برای او ایجاد کنید باید مهارت صبر کردن را هم در او ایجاد و تقویت کنید. نکته نخست که باید در نظر داشته باشید، این است که نام این رفتار یعنی صبر کردن را به او آموزش بدهید. کودکان نمی‌دانند که نام تحمل کردن و انتظار کشیدن برای رسیدن به یک خواسته چیست. به آنها یاد بدهید که صبر چیست و برای رسیدن به نتیجه گاهی باید صبر کنند.
برای تقویت مهارت صبر کردن با کودکان، تمرین‌هایی انجام بدهید. مثلا بازی‌هایی که در آنها نیاز به رعایت نوبت وجود دارد یا کاشتن گل و گیاهی که باید برای رشدشان از آنها مراقبت کند از جمله اقدامات و تمرینات مفید در جهت افزایش صبر است.
برای تربیت کودک خوش رفتار باید بتوانید ویژگی همدردی با دیگران و پدیده‌ها را هم به کودکتان آموزش بدهید. کودکی که برای افراد و چیزهای دیگر به غیر از خود هم ارزش قائل می‌شود، فرد خوش‌رفتاری خواهد بود که هم خودش و هم دیگران در کنار او آرامش بیشتری خواهند داشت.
در آخر
یادتان باشد که تربیت کودک خوش رفتار کار سختی نیست. فقط همت، آگاهی و حوصله می‌خواهد. هر چقدر بیشتر مطالعه کنید و در تربیت فرزندتان صبر بیشتری به خرج بدهید، نتیجه زحمات خود را بهتر و شیرین‌تر مشاهده خواهید کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/147844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

اولین تصویر منتشر شده از اسکناس 500 هزار تومانی جدید + واکنش بانک مرکزی

خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان و اعلام تغییرات و رقم دقیق افزایش حقوق ها

ماجرای انفجارهای شدید امروز در اصفهان و تبریز چه بود؟ + آخرین جزییات

هجدهمین شماره «همساز» با دونوازی تنبک منتشر شد

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

روش تهیه ساندویچ سرد مرغ

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

تاب سواری بهاری آرام جعفری بازیگر سریال معمای شاه در طبیعت بسیار زیبای شمال / تزیین تاب با گلهای زیبا جلب توجه کرد

واکنش احسان علیخانی به عکسی از ایشان که این روزها در فضای مجازی وایرال شده / نه بابا من نیستم فتوشاپه

ماجرای شایعه ازدواج رابعه اسکویی و مازیار لرستانی | اولین واکنش جنجالی مازیار لرستانی به دلخوری خانم بازیگر از او

نماهنگ «گل پونه» با صدای محسن ابراهیم زاده

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

شش‌انداز، یک خورش خوش‌خوراک گیلانی

ایجاد اختلال در رشد، قد و وزن کودکان چه موقعی اقدام کنیم؟

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!