آریا بانو

آخرين مطالب

آیا روغن‌های طبیعی واقعاً خاصیت درمانی دارند؟ پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
آیا روغن‌های طبیعی واقعاً خاصیت درمانی دارند؟
k ٢.٢
٠
تندرست نیوز / روغن‌های طبیعی دارای خاصیت درمانی قدمت بسیار زیادی دارند. اگر چه این روغن‌ها امروزه به عنوان روش‌های درمانی جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در قرون وسطی برای بیماری‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌شده است.
آیا تاکنون سابقه استفاده از روغن‌های دارویی را داشته اید؟ در حالی که هر روز به استفاده انسان‌ها از گزینه‌های دارویی جایگزین افزوده می‌شود، روش «مشابه درمانی» (homeopathy) دیگر مانند گذشته تابو نبوده و مقبولیت عام یافته است. بدین ترتیب افراد بیشتری از روغن‌های دارویی و طبیعی برای درمان درد‌های خفیف استفاده می‌کنند در حالی که در گذشته برای این درد‌ها خیلی زود به سراغ قرص‌های مُسکن که همه جا فروخته می‌شد می‌رفتند.
سلبریتی‌ها نیز استفاده از روغن‌های طبیعی و دارویی را مورد توجه قرار داده اند به طوری که کری واشنگتن، برای مثال، ادعا کرده که هر جا برود یک بطری کوچک از این روغن‌ها را همراه خود خواهد داشت. بدین ترتیب حتی اگر خودتان شخصاً از این روغن‌های حیاتی استفاده نکرده باشید بدون شک در مورد فواید معجزه مانند آن‌ها شنیده اید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم شما را با واقعیاتی در مورد این روغن‌ها آشنا کنیم.
تاریخچه باستانی روغن‌های درمانی
روغن‌های طبیعی دارای خاصیت درمانی قدمت بسیار زیادی دارند. اگر چه این روغن‌ها امروزه به عنوان روش‌های درمانی جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در قرون وسطی برای بیماری‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌شده است. اسناد تاریخی نشان می‌دهند که از این روغن‌ها در هند، ایران، مصر، یونان و روم باستان برای درمان بیماری‌ها کمک گرفته شده و بدین ترتیب استفاده از آن‌ها به اروپا و داروخانه‌های دوران قرون وسطی نیز سرایت کرده است. در اواسط دهه 1700 میلادی حدود 100 نوع روغن طبیعی با خاصیت درمانی در اروپا وجود داشت که قبل از دهه 1800 میلادی نیز به آمریکا راه یافته بودند.
البته این بدان معنا نیست که خاصیت‌های درمانی این روغن‌ها به صورت کامل شناخته شده بود، زیرا تنها در اوایل قرن بیستم بود که خواص این روغن‌های بودار به اثبات رسید. بدین ترتیب به تولید و استفاده از این روغن‌ها اقزوده شده و در انواع عطرها، نوشیدنی‌ها و حتی غذا‌ها نیز به کار گرفته شدند.
خرید و فروش روغن‌های طبیعی تجارت بزرگی است
روغن‌های طبیعی با خاصیت درمانی ارزان نیستند. برای مثال قیمت یک بطری که حدود 15 گرم روغن اسطوخودوس طبیعی در آن ریخته شده حدود 32 دلار قیمت دارد و با این قیمت‌های قابل توجه نیز مردم از خرید آن‌ها امتناع نمی‌کنند. به گفته سخنگوی یکی از کمپانی‌های بزرگ در این عرصه، تراز تجاری صنعت تولید و فروش روغن‌های طبیعی در سال 2018 حدود 5 میلیارد دلار بوده است.
استفاده از این روغن‌ها مطابق قوانین سازمان غذا و داروی ایالات متحده نیست
از آنجایی که روغن‌های طبیعی در یک دسته درمانی خاصی قرار نمی‌گیرند، وضع قانون برای آنان بسیار دشوار است و سازمان غذا و داروی ایالات متحده نیز هنوز قوانین و استاندارد‌هایی در این زمینه وضع نکرده است. در حالی که تولیدات آرایشی و زیبایی، محصولات عطری و دارو‌ها باید استاندارد‌های مختلفی را رعایت کنند، روغن‌های گیاهی طبیعی بسیار مبهم هستند. آن‌ها می‌توانند جزو محصولات آرایشی باشند و می‌توان در زمینه تولیدات عطری نیز آن‌ها را دسته بندی کرد و در زمره دارو‌ها نیز می‌توانند قرار بگیرند. بدین ترتیب سازمان غذا و دارو بر اساس استفاده در نظر گرفته شده برای آنان، این روغن‌ها را ارزیابی می‌کند.
روغن‌های دارویی شاید طبیعی باشند، اما همزمان شیمیایی هم هستند
بسیاری از مواد شیمیایی مانند بیسفنول هستند که کارشناسان آن‌ها را خطرناک می‌دانند، اما هنوز هم سازمان غذا و دارو آن‌ها را تایید کرده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از مردم در تلاش برای کاهش مقدار مواد شیمیایی در خانه هایشان سعی می‌کنند از مصولات طبیعی استفاده کنند که هم با طبیعت و هم خانواده‌ها سازگارتر هستند. این میل به نفع کمپانی‌های فعال در عرصه تولید روغن‌های دارویی تمام شده، زیرا آن‌ها ادعا دارند که تمامی محصولاتشان کاملاً طبیعی هستند.
اما این که یک محصولی طبیعی است به صورت اتوماتیک به یک محصول ایمن و بی خطر تبدیل نمی‌شود. در واقع این روغن‌ها تفاوت زیادی با دیگر انواع مواد شیمایی ندارند. آن‌ها ترکیباتی ارگانیک هستند که غلظت بالایی نیز دارند که نتیجه واکنش‌های شیمیایی است و به همین دلیل استفاد خودسرانه از آن‌ها بدون مشکل نخواهد بود.
روغن‌های گیاهی استفاده‌های متنوعی دارند
افراد از روغن‌های گیاهی و طبیعی برای موضوعات مختلفی استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها برای مبارزه با استرس و برخی دیگر برای داشتن خواب شبانه راحت استفاده می‌کنند. برخی نیز برای استفاده‌های غیردرمانی به این روغن‌ها روی می‌آورند و به دلیل بوی بسیار قوی شان، ممکن است آن‌ها را به ماشین‌های لباسشویی یا مواد شوینده بر پایه سرکه اضافه کنند تا بوی تند این شوینده‌ها را از لباس‌ها پاک کنند. برخی نیز برای خوشبو کردن محیط و حتی فرش‌ها از چند قطره یا اسپری کردن این روغن‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال گفته می‌شود که وقتی چند قطره از این روغن‌ها را به نوشابه اضافه می‌کنید به یک خوشبو کننده طبیعی فرش و خوشبو کننده هوا دست یافته اید.
چرا باید روغن‌های طبیعی را بشناسید؟
باید روغنی که می‌خواهید استفاده کنید را به خوبی بشناسید، زیرا ممکن است به ترکیبات موجود در آن‌ها حساسیت داشته و دچار مسمومیت شوید که درمان شما را بسیار پیچیده خواهد ساخت. بدین ترتیب اگر چه علم نیز خواص دارویی برخی از این روغن‌ها را اثبات کرده، اما باید با دقت این روغن‌ها را انتخاب و استفاده کنید.
آیا استفاده از روغن‌های طبیعی برای کودکان بلامانع است؟
روغن‌های دارویی و کودکان مثل روغن و آب هستند و با هم ترکیب نمی‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که به هیچ عنوان از این روغن‌ها در مورد کودکان استفاده نکنید. برای مثال استفاده مداوم از روعن اسطوخودوس و روغن درخت چای روی پسربچه‌ها باعث افزایش غیرطبیعی سایز سینه‌های آنان می‌شود. روغن‌های نعنا و اکالیپتوس نیز هر دو حاوی فنول بوده که باعث خارش در سیستم تنفسی می‌شود و به طور کلی برای کودکان خطرناک انگاشته می‌شوند.
استفاده از روغن‌های درمانی در مورد زنان باردار چگونه است؟
زنان باردار هنگام انتخاب این روغن‌ها باید بسیار دقت داشته باشند و متخصصان زنان و زایمان بر این باورند که زنان باردار در طول سه ماه اول بارداری باید به طور کلی از استفاده از این روغن‌ها خودداری کنند، زیرا می‌توانند تاثیرات خطرناکی بر رشد طبیعی نوزادان داشته باشند. بعد از این دوره و در طی سه ماهه دوم و سه ماهه بارداری استفاده از برخی از این روغن‌ها می‌تواند بلامانع و ایمن باشد. به گفته پزشکان در سه ماهه دوم و سوم بارداری، استفاده از روغن‌های اسطوخودوس، بابونه و یلانگ یلانگ برای نوزاد خطری ندارد. با این وجود در تمام طول دوران بارداری باید از استفاده از روغن‌هایی که باعث انقباض در بدن می‌شوند خودداری کرد؛ روغن‌هایی مانند روغن مریم گلی و دارچین.
هرگز این کار‌ها را انجام ندهید
باردار باشید یا نباشید برخی کار‌ها را نباید با روغن‌های طبیعی انجام داد و آن خوردن این روغن هاست حتی اگر فروشنده به شما بگوید که خوردن آن مشکلی ندارد. به گفته پزشکان، هنگام خوردن این روغن ها، بدن بخش زیادی از آن‌ها را جذب می‌کند و این باعث افزایش احتمال نشان دادن واکنش مسمومیت در افراد خواهد شد. از این رو بدانید که هنگام خوردن این روغن‌ها در حال خوردن یک ماده سمی هستید.
آیا این روغن‌ها واقعا خاصیت درمانی دارند؟
برخی از پزشکان بر این باورند که روغن‌های گیاهی تنها به خاطر بوی مطبوعی که دارند مفید هستند و هیچ خواص دارویی در آن‌ها یافت نمی‌شود. برخی دیگر از پزشکان نیز اعتقاد دارند که بر اساس گیاهی که این روغن‌ها را از آن‌ها گرفته اند برخی می‌توانند دارای خواص درمانی و برخی فاقد آن باشند؛ برای مثال خواص درمانی روغن گیاه میخک و وینترگرین ثابت شده است. اگر چه برخی از این روغن‌ها می‌توانند خواص دارویی محدودی داشته باشند، اما اینکه این روغن‌ها به تنهایی بتوانند باعث درمانی یک بیماری شوند بی پایه و اساس است. این بدان معنا نیست که این روغن‌ها هیچ خاصیت درمانی ندارند، زیرا خواص مفید برخی از این روغن‌ها به اثبات رسیده است.
روغن نعنا در درمان سردرد و روغن اسطوخودوس نیز برای درمان بی خوابی موثر است. مطالعه روی موش‌ها نشان داده که روغن آویشن و پونه کوهی بر کاهش التهاب کولیت روده تاثیرگذار است. برخی از این روغن‌ها نیز برای دور کردن حشرات موذی مناسب بوده و برخی دیگر نیز تنها بوی خوبی دارند. با این وجود اگر چه این روغن‌ها آنطور که سازندگان می‌گویند معجزه نمی‌کنند، اما وقتی به درستی استفاده شوند ممکن است تاثیرات مثبتی بر روی سلامتی شما داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/147967/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

جسن تولد 5 سالگی پسر بزرگتر فخریه اوجن و بوراک اوزچیویت در استانبول / تزیین رنگارنگ و خیلی شلوغ