آریا بانو

آخرين مطالب

فردوسی‌پور، مدیری و انحصار رسانه‌ای فرهنگی هنری

فردوسی‌پور، مدیری و انحصار رسانه‌ای

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
میلیون‌ها ایرانی به حمایت از «عادل فردوسی‌پور» برخاستند تا او را در برنامه نود حفظ کنند. برخی مخالفان فردوسی‌پور ضرورت گردش نخبگان را مطرح می‌کنند و برخی دیگر از مخالفان او هم معتقدند فردوسی‌پور از امکانات رسانه دولتی صداوسیما استفاده کرده و حالا هم باید همه اطاعت امر کنند و رفتن او را بپذیرند. پرده دوم: «مهران مدیری» استندآپ کمدی اجرا می‌کند و یک پای ثابت استندآپ‌های او، تاختن بر دولت و نقد مسئولان دولتی است.
طرفداران این استندآپ‌های انتقادی‌ مهران مدیری، نقد کردن را حق او می‌دانند و رسانه صداوسیما را بابت اجازه دادن به این گونه انتقادها، ستایش هم می‌کنند. پرده اول و دوم، بر دو گزاره بنا شده‌اند که ظاهری جذاب دارند. گزاره اول: «گردش نخبگان ضروری است.» گزاره دوم: «انتقادی بودن، حق و وظیفه رسانه است.» من هم به گردش نخبگان و رسانه انتقادی معتقدم. هر دو گزاره به‌طور کلی درست‌اند؛ اما یک واژه هست که کل بازی را به هم می‌ریزد: «انحصار». مجریان بزرگ تلویزیون‌های دنیا که گاه تا دو سه دهه برنامه‌های خود را ادامه داده‌اند، در فضای انحصار رسانه‌ای کار نکرده‌اند. آنها فرصت داشته‌اند تا در تلویزیون‌های خصوصی، برنامه‌های پرطرفدار تولید کنند و بیست سی سال هم آنها را ادامه دهند.
آیا چنین فضایی در اختیار عادل فردوسی‌پور یا هر چهره تلویزیونی دیگری قرار گرفته است؟اگر انحصار نبود شاید فردوسی‌پور در فضای رقابتی و در شبکه‌ای خصوصی، برنامه نود را تولید می‌کرد و به همین شهرت می‌رسید. شاید هم او چندین رقیب در بقیه شبکه‌های خصوصی می‌یافت و هرگز به چنین جایگاهی نمی‌رسید. می‌شود به فردوسی‌پور دستور داد برنامه‌ نود را ترک کند، مشروط به اینکه حق داشته باشد یک شبکه تلویزیونی خصوصی راه‌اندازی و برنامه خودش را تولید کند. فکر می‌کنید اگر صداوسیما انحصار نداشت، ضرورتی برای اصرار بر باقی ماندن او در برنامه نود وجود می‌داشت یا اصلا او کارش را در صداوسیما ادامه می‌داد؟ انحصار رسانه‌ای، سیاست یک بام و دو هواست.
از طرفی به افراد اجازه داده نمی‌شود در فضای رقابت رسانه‌ای آزاد رشد کنند و از طرف دیگر حکم می‌شود که چون با استفاده از امکانات رسانه حکومتی رشد کرده‌اند، حالا هم باید به فرمان همان رسانه گردن بنهد و مردم نیز مطالبه متفاوتی نداشته باشند. انحصار رسانه‌ای در داستان استندآپ‌های انتقادی مهران مدیری هم نقش مهمی ایفا می‌کند. استندآپ انتقادی حق رسانه صداوسیماست، منوط به آنکه انحصار رسانه‌ای، به محدود کردن دایره انتقادات منجر نشود. سؤالات مهمی در ارتباط با انحصار رسانه‌ای و مهران مدیری و استندآپ‌هایش مطرح است: -آیا دولت تنها نهادی است که سزاوار انتقاد است؟ مجلس، قوه قضائیه، خود صداوسیما، و سایر نهادهای سیاسی قابل نقد از طریق استندآپ نیستند؟ -آیا فقط مهران مدیری می‌تواند استندآپ کمدی انتقادی معطوف به نقد یک جریان سیاسی و یکی از قوای حاکمیت (دولت) اجرا کند؟
دیگران نباید بتوانند به گونه دیگری استندآپ انتقادی اجرا کنند؟ -آیا مهران مدیری همواره حق داشته اینگونه استندآپ کمدی و در نقد همه دولت‌ها اجرا کند؟ یا نقدهای او فقط در بازه زمانی خاص دولت‌هایی که جریان موافق با انحصار رسانه‌ای با آنها سر سازگاری نداشته است، فرصت شکوفایی پیدا می‌کنند؟
مساله شدن حذف «عادل فردوسی‌پور» و مصنوعی و فرمایشی جلوه کردن نقدهای مهران مدیری، هر دو محصول دو نوع انحصار است. اول، انحصار ابزار رسانه‌ای به این معنا که رسانه صوتی و تصویری خصوصی و در فضای رقابتی، امکان بروز و حضور ندارد. دوم، انحصار گفتمانی، به این معنا که فقط گفتمان خاصی، در خدمت تفکر مشخصی و در بازه‌های زمانی معینی و معطوف به نقد بخش‌های خاصی از قدرت سیاسی، امکان بروز و ظهور می‌یابد.
انحصار ابزار رسانه و انحصار گفتمانی، هم مدعای گردش نخبگان و فراهم آوردن فرصت برابر برای همه استعدادها را لوث و شوخی بی‌مزه‌ای می‌سازد؛ و هم مدعای حق رسانه برای انتقادی‌بودن را از اساس بی‌معنا می‌کند. انحصار در همه عرصه‌ها، اعم از اقتصاد، فرهنگ، سیاست و رسانه، سبب‌ساز ناکارآمدی، فساد و فرسایش سرمایه اجتماعی است. انحصار حتما از آزادی و رقابت، خطرناک‌تر است. مدعای گردش نخبگان و حق انتقادی‌بودن رسانه رسمی متعلق به بخشی از قدرت سیاسی، در فضای انحصار رسانه‌ای بی‌معنا و پوچ است.
روزنامه آرمان






نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

روش جالب سینمای «آرکلایت هالیوود» برای غافلگیری کوئنتین تارانتینو

ارشا اقدسی: بدلکاری هیچ‌گاه در سینمای ایران جدی گرفته نشده است

ادامه تولید «نیکان و بچه غول» پس از پنج سال از سر گرفته شد

چهره ها/ مارال فرجاد به یاد پدرش جلیل فرجاد

چهره ها/ قیافه جدی و خشن سحر قریشی

حضور برد پیت و اما استون در فیلم جدید کارگردان«لالالند»

داروغه زاده: درباره «ممنوعه»باید بیشتر دقت می‌کردیم

حساسیت های داود رشیدی در انتخاب نقش ها از زبان همسرش

چهره ها/ محمدحسین مهدویان به دیدن تئاتر لیلا بلوکات رفت

اجرای عروسکی بازهم داوران عصر جدید را مجذوب کرد

جسد چارلز لوین پس از ناپدید شدن پیدا شد

چهره ها/ نخستین عکس از نوید محمدزاده و صابر ابر در سریال «قورباغه»

منتقد سینما: اگر حواشی «گاندو» نبود، هیچکس این سریال را نمی‌دید

الجزایر چراغ اسکار 2020 را روشن کرد

بازیگر «بتمن آغاز می‌کند» درگذشت

محیط‌بان‌ها به «چرخ» می‌آیند

نفیسه روشن و کاوه خداشناس در یک فیلم کمدی

چهره ها/ بازیگر سریال های طنز مهمان کودک شو

مرد عنکبوتی برای دومین هفته صدرنشین باکس آفیس شد

اجرای جذاب و خطرناک در عصر جدید

چهره ها/ محسن و مصطفی کیایی در کنار پرویز پرستویی

چهره ها/ وقتی سیاوش خیرابی یهو مهمان حرم می شود

از سحر دولتشاهی تا نوید محمدزاده؛ حمایت بازیگران از بزرگداشت فردوس کاویانی

چهره ها/ رمان همسر بهروز افخمی به چاپ نهم رسید

علت اصلی حبس محسن افشانی مشخص شد

در حراجی جنجالی تهران چه می گذرد؟

شیراز میزبان برگی از زندگی مولانا در "جرعه‌ای از زلال مولانا"

مرگ والتر بنیامین بر بال‌های ملودرام / نگاهی به نمایش "فرشته تاریخ" به کارگردانی و نویسندگی محمد رضایی‌راد

تلاش شهرهای فارس برای کسب عنوان شهر خلاق فرهنگ و هنر

فراخوان ششمین جشنواره موسیقی نوای خرم منتشر شد

نکوداشت فردوس کاویانی در خانه سینما

استقبال سینماگران از جشنواره فیلم کودک / آغاز به کار هیئت انتخاب سینمای ایران

اجرای طرح "مهربانی در مهر" در آستانه آغاز سال تحصیلی در فارس

شماره‌‌ 238 ماهنامه‌‌ نمایش منتشر شد

فراخوان نمایشگاه آفتاب هنر در لامرد فارس منتشر شد

اجرای پروژه تعاملی میان ایران و فرانسه / "چند زندگی سگی" در مهرگان اجرا می‌شود / اجرای نمایش "فرشته تاریخ" تا جشنواره آئینی سنتی / پوستر زادروز زنده یاد داود رشیدی منتشر شد

اعلام برنامه‌های رادیو فارس در تابستان سال 1398

اعلام نتایج بازخوانی متون بخش مسابقه صحنه جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر

بازدید معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد از مجموعه بنیاد رودکی

سحر دولتشاهی و ستاره پسیانی در اکران فیلم رضا در موزه سینما

ماجرای آشنایی و ازدواج احترام برومند و داود رشیدی چگونه بود؟

زمان برگزاری جشن سینمای مستند مشخص شد

لباس بلوچی الناز شاکردوست در اکران «شبی که ماه کامل شد»

اولیور استون خاطرات زندگی‌اش را کتاب می‌کند

اجرای فوق العاده احساسی رضا آرمند در شب دوم نیمه نهایی

پاسخ تهیه‌کننده «گاندو» به رئیس دفتر رئیس‌جمهور

جایزه نقره‌ای «دهو» جشنواره فیلم زنگبار به «اسکی باز» رسید

پشت صحنه جذاب فیلم سینمایی "سرخپوست"

بازیگر جیسون رضائیان در برنامه «اقیانوس آرام»

چهره ها/ نامه تند و تیز سوسن پرور به رئیس جمهور