آریا بانو

آخرين مطالب

فردوسی‌پور، مدیری و انحصار رسانه‌ای فرهنگي

فردوسی‌پور، مدیری و انحصار رسانه‌ای

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
میلیون‌ها ایرانی به حمایت از «عادل فردوسی‌پور» برخاستند تا او را در برنامه نود حفظ کنند. برخی مخالفان فردوسی‌پور ضرورت گردش نخبگان را مطرح می‌کنند و برخی دیگر از مخالفان او هم معتقدند فردوسی‌پور از امکانات رسانه دولتی صداوسیما استفاده کرده و حالا هم باید همه اطاعت امر کنند و رفتن او را بپذیرند. پرده دوم: «مهران مدیری» استندآپ کمدی اجرا می‌کند و یک پای ثابت استندآپ‌های او، تاختن بر دولت و نقد مسئولان دولتی است.
طرفداران این استندآپ‌های انتقادی‌ مهران مدیری، نقد کردن را حق او می‌دانند و رسانه صداوسیما را بابت اجازه دادن به این گونه انتقادها، ستایش هم می‌کنند. پرده اول و دوم، بر دو گزاره بنا شده‌اند که ظاهری جذاب دارند. گزاره اول: «گردش نخبگان ضروری است.» گزاره دوم: «انتقادی بودن، حق و وظیفه رسانه است.» من هم به گردش نخبگان و رسانه انتقادی معتقدم. هر دو گزاره به‌طور کلی درست‌اند؛ اما یک واژه هست که کل بازی را به هم می‌ریزد: «انحصار». مجریان بزرگ تلویزیون‌های دنیا که گاه تا دو سه دهه برنامه‌های خود را ادامه داده‌اند، در فضای انحصار رسانه‌ای کار نکرده‌اند. آنها فرصت داشته‌اند تا در تلویزیون‌های خصوصی، برنامه‌های پرطرفدار تولید کنند و بیست سی سال هم آنها را ادامه دهند.
آیا چنین فضایی در اختیار عادل فردوسی‌پور یا هر چهره تلویزیونی دیگری قرار گرفته است؟اگر انحصار نبود شاید فردوسی‌پور در فضای رقابتی و در شبکه‌ای خصوصی، برنامه نود را تولید می‌کرد و به همین شهرت می‌رسید. شاید هم او چندین رقیب در بقیه شبکه‌های خصوصی می‌یافت و هرگز به چنین جایگاهی نمی‌رسید. می‌شود به فردوسی‌پور دستور داد برنامه‌ نود را ترک کند، مشروط به اینکه حق داشته باشد یک شبکه تلویزیونی خصوصی راه‌اندازی و برنامه خودش را تولید کند. فکر می‌کنید اگر صداوسیما انحصار نداشت، ضرورتی برای اصرار بر باقی ماندن او در برنامه نود وجود می‌داشت یا اصلا او کارش را در صداوسیما ادامه می‌داد؟ انحصار رسانه‌ای، سیاست یک بام و دو هواست.
از طرفی به افراد اجازه داده نمی‌شود در فضای رقابت رسانه‌ای آزاد رشد کنند و از طرف دیگر حکم می‌شود که چون با استفاده از امکانات رسانه حکومتی رشد کرده‌اند، حالا هم باید به فرمان همان رسانه گردن بنهد و مردم نیز مطالبه متفاوتی نداشته باشند. انحصار رسانه‌ای در داستان استندآپ‌های انتقادی مهران مدیری هم نقش مهمی ایفا می‌کند. استندآپ انتقادی حق رسانه صداوسیماست، منوط به آنکه انحصار رسانه‌ای، به محدود کردن دایره انتقادات منجر نشود. سؤالات مهمی در ارتباط با انحصار رسانه‌ای و مهران مدیری و استندآپ‌هایش مطرح است: -آیا دولت تنها نهادی است که سزاوار انتقاد است؟ مجلس، قوه قضائیه، خود صداوسیما، و سایر نهادهای سیاسی قابل نقد از طریق استندآپ نیستند؟ -آیا فقط مهران مدیری می‌تواند استندآپ کمدی انتقادی معطوف به نقد یک جریان سیاسی و یکی از قوای حاکمیت (دولت) اجرا کند؟
دیگران نباید بتوانند به گونه دیگری استندآپ انتقادی اجرا کنند؟ -آیا مهران مدیری همواره حق داشته اینگونه استندآپ کمدی و در نقد همه دولت‌ها اجرا کند؟ یا نقدهای او فقط در بازه زمانی خاص دولت‌هایی که جریان موافق با انحصار رسانه‌ای با آنها سر سازگاری نداشته است، فرصت شکوفایی پیدا می‌کنند؟
مساله شدن حذف «عادل فردوسی‌پور» و مصنوعی و فرمایشی جلوه کردن نقدهای مهران مدیری، هر دو محصول دو نوع انحصار است. اول، انحصار ابزار رسانه‌ای به این معنا که رسانه صوتی و تصویری خصوصی و در فضای رقابتی، امکان بروز و حضور ندارد. دوم، انحصار گفتمانی، به این معنا که فقط گفتمان خاصی، در خدمت تفکر مشخصی و در بازه‌های زمانی معینی و معطوف به نقد بخش‌های خاصی از قدرت سیاسی، امکان بروز و ظهور می‌یابد.
انحصار ابزار رسانه و انحصار گفتمانی، هم مدعای گردش نخبگان و فراهم آوردن فرصت برابر برای همه استعدادها را لوث و شوخی بی‌مزه‌ای می‌سازد؛ و هم مدعای حق رسانه برای انتقادی‌بودن را از اساس بی‌معنا می‌کند. انحصار در همه عرصه‌ها، اعم از اقتصاد، فرهنگ، سیاست و رسانه، سبب‌ساز ناکارآمدی، فساد و فرسایش سرمایه اجتماعی است. انحصار حتما از آزادی و رقابت، خطرناک‌تر است. مدعای گردش نخبگان و حق انتقادی‌بودن رسانه رسمی متعلق به بخشی از قدرت سیاسی، در فضای انحصار رسانه‌ای بی‌معنا و پوچ است.
روزنامه آرمان






نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پیش به سوی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران / 440 هزار عنوان کتاب داخلی و خارجی میزبان کتاب‌خوانان می‌شوند

برگزیدگان سیزدهمین جایزه معماری میرمیران معرفی شدند / شهردار تهران: معماری گذشتگان در سیل اخیر درس‌های خوبی به ما دادند

«ویدیوچک» روی آنتن شبکه ورزش

2 مدرس فینال «عصر جدید» معرفی شدند

آخرین خبرها از سریال رمضانی «برادر جان» با بازی علی نصیریان

بازیگران نمایش «شاه ماهی» تکمیل شدند

مراسم یادبود منیر شاهرودی فرمانفرمائیان در باغ موزه نگارستان

الناز حبیبی به جمع بازیگران «شاه ماهی» پیوست

معرفی هیئت داوران بخش صحنه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

آثاری از هنرمندان کلاسیک در حراج ساتبیز لندن / عکس

قباد شیوا: گرافیک ما در عرصه بین‌المللی حرف‌هایی برای گفتن دارد / نشست خبری نمایشگاه و کتاب پوسترهای موسیقی ایران برگزار شد

لیلا حاتمی؛ افول یک ستاره و انتظار یک بازگشت رویایی

همکاری ناتالی پورتمن با کمپانی دیزنی

اظهارات داغ سیدجواد هاشمی درباره گلشیفته فراهانی، تتلو و رحمان 1400 در برنامه زنده

گفت‌و‌گو با فهیمه عابدینی کارگردان نمایش عروسکی «سیمین و فرزان»

توضیح روابط عمومی مسابقه «برنده باش» درباره یک استفتاء

طراح «رالی ایرانی2»: فرزاد حسنی جاسوس می‌فرستاد تا بفهمد چه خبر است!

کنسرت پازل بند برای کمک به سیل زدگان برگزار شد

سعید اسدی: تئاترشهر از عرضه آثار نمایشی به تولید خواهد رسید / سالن اصلی تئاترشهر برای بازسازی تا نیمه دوم سال تعطیل می‌شود

دیدار با اهل قلم در نشر چشمه/ حضور انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

برپایی دهمین فرهنگ‌سرای کتاب/ عرضه 200 عنوان کتاب جدید انتشارات مدرسه/ 24 اثر تازه منتشر شده فرهنگستان هنر در نمایشگاه کتاب

عواید فروش کنسرت "شیراز بوستان مهر" به سیل زدگان / کنسرت خوانندگان مطرح کشوری در تالا حافظ

سینما هنر در شیراز گشایش یافت

نمایشگاه کتاب تهران میزبان روز شیراز

الناز حبیبی با "شاه ماهی" به صحنه می‌رود / بازیگران نمایش "وقتی کبوترها ناپدید شدند" معرفی شدند / "چیزی شبیه زندگی" در عمارت نوفل لوشاتو اجرا می‌شود / نمایش "ملاقات" اواخر هفته در دو نوبت به صحنه می‌رود

رونمایی از کتاب "سامان عشق" روایتی از شهید مدافع حرم سعید سامانلو

«پارازیت» نخل طلای جشنواره فیلم کن را به خانه نمی‌برد

فرصتی برای دیده شدن سینمای اعتراضی

پاسخ آیت‌الله مکارم به استفتایی در مورد برنامه «برنده‌باش»: این کار قمار است؛ کسانی که شرکت می‌کنند مالک آن جوایز نمی‌شوند

سروش صحت بخواهد برای «فوق‌لیسانسه‌ها» می‌خوانم/ آلبوم جدید پالت در فضایی متفاوت

حضور "زنانی با گوشواره‌های باروتی" در بروکسل

سرامیک در کنار رنگ و قلمو/ ونگوگ به گالری نگر می‌آید

از مستند مردم نگارانه تا جامعه شناسی فیلم عامه پسند / کارگاه­‌ها تخصصی نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش اعلام شد

گفتگوی بی‌واسطه هنرمندان و اندیشمندان ایرانی با مردم اروپا

تجلیل از سه زن تاثیرگذار در هفته گرافیک

آثار بخش ایده در مرحله تولید قرار گرفت

تبریک معاون هنری به هنرمندان خوشنویس برای موفقیت در مسابقه ارسیکا ترکیه

تأمین اعتبار 20 استان برگزار کننده جشنواره استانی مد و لباس

محمدرضا اصلانی: "کتاب مصائب برادرم" اکسپرسیونیسم وحشى و جسور است

درباره حضور پل شریدر فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر

آمار فروش تماشاخانه‌های اداره کل هنرهای نمایشی در آخرین هفته فروردین 98

ششمین سالانه تبادل چاپ دستی در نگارخانه لاله

"گل یانیما" با صدای آیهان منتشر شد

هشت مستند، سیمای گیلان را به تصویر می‌کشند

لو رفتن قسمت دوم سریال بازی تاج و تخت !!

شهاب حسینی با «لابیرنت» در اکران فطر/ قصه تلخی که هشدار می‌دهد

کپی‌برداری به شیوه نویسندگان مشهور

شیرازی : تولید داخلی انبار می‌شود / خطر ورشکستگی تولید پوشاک

صادقی میراث‌دار برحق هنر اساطیر قدیمی ایران است / سیمرغ سیمین جشنواره جهانی فجر به علی‌اکبر صادقی تقدیم شد

"شرایط خاص" امشب روی آنتن نمی‌رود