آریا بانو

آخرين مطالب

5 فیلم برجسته سال 2018 که حتی نامزد اسکار هم نشدند فرهنگي

5 فیلم برجسته سال 2018 که حتی نامزد اسکار هم نشدند

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
اوایل سال میلادی جاری شاهد برگزاری مراسم اسکار بودیم و بهترین فیلم‌های سال 2018 از نظر آکادمی اسکار در این مراسم انتخاب شدند. با این وجود طبق روال هر ساله بسیاری از فیلم‌هایی که واقعا شایستگی جایزه گرفتن داشتند نادیده گرفته شده و جوایز به فیلم‌هایی رسید که بیشتر با سلیقه اعضای آکادمی هم‌خوانی دارند.
در ادامه به 5 فیلمی اشاره می‌کنیم که از نظر بسیاری از منتقدان و اهالی سینما در سال 2018 توسط آکادمی نادیده گرفته شدند و سزاوار توجه بیشتری بودند.
5- ردی به جا نگذار

فیلم سینمایی «ردی به جا نگذار» (Leave No Trace) در میان فیلم‌های تحسین‌شده سال 2018 قرار داشت به شکلی که تقریبا اغلب منتقدان نگاه مثبتی به آن داشتند.
فیلم داستان ویل (با بازی بن فاستر)، یک رزمنده سابق را دنبال می‌کند که با دخترش نوعی زندگی بدوی را در پارک‌های جنگلی سپری می‌کنند. این زندگی که با جستجوی غذا، چوب، مواد اولیه و مدلی از زیستن به دور از تمدن همراه است توسط ماموران محلی مختل می‌شود. ویل مجبور است ثابت کند سلامت عقلانی دارد و سپس باید آن مدل ِ محبوب زندگی سابقش را کنار بگذارد. فشاری که در برابرش مقاومت می‌کند و در ادامه در قالب تضادهای عمیق‌تری که خود را میان پدر و دختر نمایش می‌دهد، تنش‌های بیشتری ایجاد می‌کند.
فیلم تاثیر جنگ بر سلامت روان و در عین حال تنهایی زیست انسان مدرن را دست‌مایه کار قرار داده. ویل که در جنگ عراق حضور داشته یک واقعه تروماتیک را در جنگ تجربه کرده و در نتیجه دچار نوعی اختلال روانی (احتمالا اختلال استرسی پس از آسیب روانی) شده است. پدر باید با ترس‌ها و دیوهای درونی‌اش مواجه شود در عین حال که وظیفه تربیت دخترش را هم برعهده دارد. وظیفه‌ای که اتفاقا در آن عملکرد بدی هم نداشته.
دبرا گرانیک کارگردان ردی به جا نگذار فیلمی ساخته گیرا با درون‌مایه‌ای درخشان و بازی‌هایی تاثیرگذار. نقش تام (دختر ویل) که توسط توماسین مک‌کنزی ایفا شده به شدت مورد توجه قرار گرفت و به نظر می‌رسد قطعا می‌توانست در میان نامزدهای جایزه بهترین بازیگر زن نقش فرعی قرار بگیرد. بازی بن فاستر شایسته نامزدی در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد بود و خود فیلم هم می‌توانست به عنوان یکی از گزینه‌های بهترین فیلم سال قرار بگیرد. در مجموع ردی به جا نگذار با کمترین میزان توجه باید نامزد یکی از سه رشته مورد اشاره می‌بود.
4- گناهکار

فیلم سینمایی «گناهکار» (The Guilty) داستان اسگر، افسر پلیسی را روایت می‌کند که در بخش مرکز تماس‌های اضطراری پلیس مسئول بررسی تحقیقات درباره یک پرونده قدیمی شده است.
اسگر در این مرکز یک تماس مشکوک و عجیب دریافت می‌کند؛ تماسی از سوی یک زن ترسان که ظاهرا دزدیده شده. ماجرا با پیشرفت فیلم پیچیده‌تر می‌شود و ابعاد مرموزتری پیدا می‌کند.
این تریلر پرتعلیق صرفا در یک موقعیت شامل دو اتاق و ظرف دو هفته فیلم‌برداری شده. اما با این وجود موفق می‌شود جوی پرتنش و بسیار قدرتمند ایجاد کند. ساختار روایی فیلم هم جذابیت ویژه خود را دارد و اساسا موتور محرک و پیش‌برنده روایت در این اثر سینمایی مجموعه‌ای از تماس‌ها و مکالمه‌های تلفنی است. تماس‌هایی که نه تنها قادرند قصه‌ای واقع‌گرایانه‌ تصویر کنند، در عین حال فیلم را به سوی یک نقطه اوج تاثیرگذار هدایت می‌کنند.
گناهکار اثری دانمارکی که از نظر ساختاری شباهت‌هایی با درام بریتانیایی لاک (Locke) دارد، فیلمی کم بودجه است که موفق شده به عمق شخصیت‌ها نزدیک شود. افزون بر این‌ها،‌ بازی شگفت‌انگیز یاکوب سیدرگرن در کنار گره‌های داستان و فیلم‌برداری درخشان فیلم یک درام پلیسی ماندگار خلق کرده است.
فیلم سینمایی گناهکار می‌توانست در میان نامزدهای نهایی بخش بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی زبان اسکار قرار بگیرد. همچنین بازیگر مرد نقش اصلی فیلم شایستگی قرار گرفتن در میان نامزدهای بخش بهترین بازیگر نقش اصلی را داشت.
3- مرد سگی

«مرد سگی» (Dogman) که آخرین ساخته ماتئو گارونه فیلم‌ساز شناخته‌شده ایتالیایی است یکی از آثار درخشان سینمای ایتالیا در سال 2018 بود. فیلم درباره مرد فروتنی به نام مارچلو است که قصد دارد از یک خلافکار خشن انتقام بگیرد؛ خلافکاری که کل افراد محل را تحقیر می‌کند.
مرد سگی درامی پرتنش است درباره فردی مودب و آرام که کارد به استخوانش رسیده و از سرکوب و تحقیرشدن به تنگ آمده است. گارونه که در میان آثارش ساخت فیلم «گومورا» (Gomorra) را هم در کارنامه دارد، فیلم قدرتمند دیگری درباره ناامیدی، فروماندگی انسان و اخلاقیات ساخته است. فیلمی که می‌تواند به بهترین شکل مردی را تصویر کند که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و به همین خاطر چیزی برای ترسیدن هم ندارد.
مرد سگی داستان مدرن ِ انتقام و آسودگی متعاقب آن و در عین حال یک روایت تاثیرگذار از روابط انسانی است. گرچه فیلم در جشنواره کن تا حدی مورد توجه قرار گرفت و بازیگر فیلم هم جایزه بهترین بازیگری را دریافت کرد اما در مراسم اسکار کاملا نادیده گرفته شد.
2- تو هرگز واقعا اینجا نبودی

لین رمزی که یکی از بهترین کارگردان‌های زن قرن بیست و یکم شناخته می‌شود این بار هم اثر با کیفیت دیگری ساخته. «تو هرگز واقعا اینجا نبودی» (You Were Never Really Here) که در سال 2017 ساخته شده اما به دلیل انتشار در ایالات متحده در لیست فیلم‌های سال 2018 قرار دارد که توسط اسکار مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.
در فیلم تو هرگز واقعا اینجا نبودی، جو یک رزمنده قدیمی که هیچ ترسی از مرگ ندارد در ماجرایی پیچیده و امنیتی مربوط به سواستفاده از کودکان درگیر می‌شود. گرچه او از مرگ نمی‌هراسد اما باید با بحران‌های روانی شدید درونی‌اش مبارزه کند. گرچه از شرایط بی‌ثبات روانی و توهم رنج می‌برد در تصمیمش برای نجات یک دختر نوجوان گم‌شده مصمم است.
ساخته لین رمزی شباهت‎های قابل توجهی با فیلم سینمایی «راننده تاکسی» (Taxi Driver) اثر مارتین اسکورسیزی دارد. مردی از جنگ برگشته، بحران‌های درونی،‌ دخترکی جوان که تحت سواستفاده قرار دارد، تلاش برای برقراری نوعی عدالت در مقیاسی کوچک و چندین و چند عنصر مشابه دیگر.
بازی واکین فینیکس از دیگر نقاط قوت فیلم است که باعث شده یک ضد قهرمان به یاد ماندنی در این اثر سینمایی آفریده شود. مردی تیره و تار، بی‌باک، خشن که باید با اندیشه‌های درونی‌اش بجنگد و در عین حال به نوعی معنای حقیقی زندگی‌اش را جست‌وجو می‌کند. با وجود نقاط قوت یادشده «تو هرگز واقعا اینجا نبودی» در میان فیلم‌هایی قرار داشت که به شکلی باورنکردنی مورد بی‌توجهی آکادمی اسکار قرار گرفت.
1- سوختن

فیلم سینمایی «سوختن» (Burning) محصول کشور کره جنوبی درباره پسر جوانی است که یکی از همکلاسی‌های سابقش را پس از مدتی ملاقات می‌کند و با او درگیر رابطه‌ای عاطفی می‌شود. رابطه‌ای که مدتی بعد با ورود یک پسر جوان، مرموز و ثروتمند ابعاد پیچیده‌تری می‌یابد.
سوختن حال و هوایی رمزآلود دارد. ریتم فیلم کند است و در میان تریلرهای به اصطلاح Slow-burning قرار دارد که به تدریج و آهسته اما عمیقا بر مخاطب اثر می‌کنند.
بازی‌ها، فیلم‌نامه، فیلم‌برداری و کارگردانی فیلم برجسته و درخشان است و به همین دلیل هم در میان فیلم‌های بسیار تحسین‌شده سال 2018 قرار گرفت که پای ثابت اغلب لیست‌هایی بود که تحت عنوان بهترین فیلم‌های سال منتشر شدند.
با وجود همه این نکات فیلم سینمایی سوختن حتی در میان نامزدهای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار هم حضور نداشت تا یک‌بار دیگر سلیقه‌ی بعضا عجیب و غریب‌ اعضای آکادمی نمایان شود.






نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

معرفی هیئت داوران بخش صحنه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

آثاری از هنرمندان کلاسیک در حراج ساتبیز لندن / عکس

قباد شیوا: گرافیک ما در عرصه بین‌المللی حرف‌هایی برای گفتن دارد / نشست خبری نمایشگاه و کتاب پوسترهای موسیقی ایران برگزار شد

لیلا حاتمی؛ افول یک ستاره و انتظار یک بازگشت رویایی

همکاری ناتالی پورتمن با کمپانی دیزنی

اظهارات داغ سیدجواد هاشمی درباره گلشیفته فراهانی، تتلو و رحمان 1400 در برنامه زنده

گفت‌و‌گو با فهیمه عابدینی کارگردان نمایش عروسکی «سیمین و فرزان»

توضیح روابط عمومی مسابقه «برنده باش» درباره یک استفتاء

طراح «رالی ایرانی2»: فرزاد حسنی جاسوس می‌فرستاد تا بفهمد چه خبر است!

کنسرت پازل بند برای کمک به سیل زدگان برگزار شد

سعید اسدی: تئاترشهر از عرضه آثار نمایشی به تولید خواهد رسید / سالن اصلی تئاترشهر برای بازسازی تا نیمه دوم سال تعطیل می‌شود

دیدار با اهل قلم در نشر چشمه/ حضور انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

برپایی دهمین فرهنگ‌سرای کتاب/ عرضه 200 عنوان کتاب جدید انتشارات مدرسه/ 24 اثر تازه منتشر شده فرهنگستان هنر در نمایشگاه کتاب

عواید فروش کنسرت "شیراز بوستان مهر" به سیل زدگان / کنسرت خوانندگان مطرح کشوری در تالا حافظ

سینما هنر در شیراز گشایش یافت

نمایشگاه کتاب تهران میزبان روز شیراز

الناز حبیبی با "شاه ماهی" به صحنه می‌رود / بازیگران نمایش "وقتی کبوترها ناپدید شدند" معرفی شدند / "چیزی شبیه زندگی" در عمارت نوفل لوشاتو اجرا می‌شود / نمایش "ملاقات" اواخر هفته در دو نوبت به صحنه می‌رود

رونمایی از کتاب "سامان عشق" روایتی از شهید مدافع حرم سعید سامانلو

«پارازیت» نخل طلای جشنواره فیلم کن را به خانه نمی‌برد

فرصتی برای دیده شدن سینمای اعتراضی

پاسخ آیت‌الله مکارم به استفتایی در مورد برنامه «برنده‌باش»: این کار قمار است؛ کسانی که شرکت می‌کنند مالک آن جوایز نمی‌شوند

سروش صحت بخواهد برای «فوق‌لیسانسه‌ها» می‌خوانم/ آلبوم جدید پالت در فضایی متفاوت

حضور "زنانی با گوشواره‌های باروتی" در بروکسل

سرامیک در کنار رنگ و قلمو/ ونگوگ به گالری نگر می‌آید

از مستند مردم نگارانه تا جامعه شناسی فیلم عامه پسند / کارگاه­‌ها تخصصی نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش اعلام شد

گفتگوی بی‌واسطه هنرمندان و اندیشمندان ایرانی با مردم اروپا

تجلیل از سه زن تاثیرگذار در هفته گرافیک

آثار بخش ایده در مرحله تولید قرار گرفت

تبریک معاون هنری به هنرمندان خوشنویس برای موفقیت در مسابقه ارسیکا ترکیه

تأمین اعتبار 20 استان برگزار کننده جشنواره استانی مد و لباس

محمدرضا اصلانی: "کتاب مصائب برادرم" اکسپرسیونیسم وحشى و جسور است

درباره حضور پل شریدر فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر

آمار فروش تماشاخانه‌های اداره کل هنرهای نمایشی در آخرین هفته فروردین 98

ششمین سالانه تبادل چاپ دستی در نگارخانه لاله

"گل یانیما" با صدای آیهان منتشر شد

هشت مستند، سیمای گیلان را به تصویر می‌کشند

لو رفتن قسمت دوم سریال بازی تاج و تخت !!

شهاب حسینی با «لابیرنت» در اکران فطر/ قصه تلخی که هشدار می‌دهد

کپی‌برداری به شیوه نویسندگان مشهور

شیرازی : تولید داخلی انبار می‌شود / خطر ورشکستگی تولید پوشاک

صادقی میراث‌دار برحق هنر اساطیر قدیمی ایران است / سیمرغ سیمین جشنواره جهانی فجر به علی‌اکبر صادقی تقدیم شد

"شرایط خاص" امشب روی آنتن نمی‌رود

نمایش "باشگاه حیوانات" در جشنواره مستندهای مردم‌شناسی اتریش

سیدعباس صالحی: در دنیا ایران را با کتاب‌هایش می‌شناسند / در سال رونق تولید نباید صنعت نشر را نادیده گرفت / سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح شد

فستیوال بین‌المللی "کر" در فیلیپین برگزار می‌شود / فراخوان مرکز موسیقی برای گروه‌های کر ایرانی

نمایش سی اثر از یدالله رویایی/ نقاشی‌های شاعر حجم در گالری کاما

مراسم اکران "رالی ایرانی2" برگزار شد/ مجالی برای محک زدن سلبریتی‌ها

هومن برق نورد از نقش های تکراری در فیلم ها و سریال ها می گوید

پاتوق «خسرو آواز ایران» تخریب می‌شود؟

علیرضا افتخاری برای سیل‌زدگان می‌خواند / اگر میراث خوبی در حوزه موسیقی برای آیندگان باقی بماند به آرزویم رسیده‌ام