آریا بانو

آخرين مطالب

اجرایی متکی بر طراحی همه عناصر / نگاهی به نمایش "ملاقات" اثر فردریش دورنمات با طراحی و کارگردانی پارسا پیروزفر فرهنگی هنری

اجرایی متکی بر طراحی همه عناصر / نگاهی به نمایش "ملاقات" اثر فردریش دورنمات با طراحی و کارگردانی پارسا پیروزفر

  بزرگنمايي:

آریا بانو - حسن پارسائی: نمایش "ملاقات" از نظر محتوا و داشته‌های اجرایی، در کل نمایشی جذاب، محتوادار، قابل تامل و همزمان تاویل‌دار به شمار می‌رود که اساساً مبتنی بر طراحی همه عناصر است.


سرویس تئاتر هنرآنلاین: همیشه انتخاب یک نمایشنامه خوب و ساختارمند که محتوای قابل تاملی هم داشته باشد و بتوان زوایای کم دیده شده شخصیت برخی انسان‌ها را در آن‌ها مشاهده کرد، به تعلیق‌زایی و تاویل‌پذیری نمایش کمک کرده است: در حقیقت، بیان رسا و مضمون‌دار چنین مدیومی را در قالب فرصت‌ها و قابلیت‌هایی برای میزانسن‌دهی و نیز استفاده از شیوه بیان، حرکت، ژست و نهایتاً تحلیلی غایت‌مندانه فراهم کرده است. تماشاگران هم معمولاً چنانچه متن، خوب به اجرا درآید، معمولاً هنگام تماشای آن لذت دیدن یک نمایش تئاتری خوب و هنرمندانه را تجربه می‌کنند و آن را بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی به حساب می‌آورند.
نمایش "ملاقات" (یا ملاقات بانوی سالخورده) اثر فردریش دورنمات با طراحی و کارگردانی پارسا پیروزفر که هم‌اکنون در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می‌شود، عملاً چنین شاخصه‌هایی را به اثبات رسانده است: ابتدا مضمون و محتوایی شخصی و فردی دارد که تدریجاً به موضوعی اجتماعی و تلویحاً سیاسی و مخصوصاً روانشناختی تبدیل می‌شود. زنی که سال‌ها قبل در جوانی با مردی ازدواج کرده و توسط او فریب خورده، برمی‌گردد تا سرانجام انتقام خود را به کمک پول و تطمیع اهالی شهر از مرد مورد نظر بگیرد و...
مضمون نمایش ممکن است در هرجایی و هر زمانی رخ دهد و این یکی از ویژگی‌های اجرا به شمار می‌رود؛ این نمایش به شدت احساس تنهایی، عدم امنیت اجتماعی و سلطه سرمایه را به‌گونه‌ای هنرمندانه به نمایش می‌گذارد؛ ضمن آن‌که در رابطه با آشکارسازی تناقضات بیرونی و درونی آدم‌ها و نشان دادن استفاده ابزاری از آن‌ها، نمونه‌ای برجسته است.
طراحی صحنه با موضوع تناسب دارد و زمینه را برای کاربری انعطاف‌دار دکور فراهم کرده است، طوری که به تناسب محتوای صحنه‌ها و تغییرات مکانی عملاً با تفاوت‌هایی نسبی و قابل قبول در نظر گرفته شده است. در این رابطه فقط صحنه‌های مربوط به جنگل، سهل‌انگارانه و نامناسب طراحی شده‌اند: درختان به طور واژگون از سقف به طرف پائین نشان داده شده‌اند؛ گویی از آسمان به سوی زمین روئیده‌اند(!؟)؛ بجز این موارد، بقیه صحنه‌ها دارای طراحی و دکوری مناسب و نمایشی‌اند؛ طوری که فضا و امکانات لازم برای شکل‌دهی میزانسن‌های گوناگون فراهم شده و عملاً طراحی صحنه به نقشه اجرایی نمایش تبدیل شده است.
در بخش آغازین صحنه بر کمیک‌نمایی صحنه، زیاد تاکید شده و این در ژست‌ها و تغییر حالات بازیگران به هنگام عبور قطار مشهود است؛ تماشاگر در مواجهه با این صحنه‌ها چنین احساس می‌کند که در حال دیدن یک نمایش کاملاً کمیک است؛ در ترفندهای مورد نظر به رغم وجود داشتن بن‌مایه‌های کمیک در کلیت اثر تا اندازه‌ای اغراق و زیاده‌روی شده است: چون این نمایش یک کمدی غیرترکیبی نیست و اساساً "کمدی درام" است، اما بر حسب اختیارمندی مخاطبان مخصوصاً در نوع برداشت و تحلیل اجتماعی اجرا، می‌توان حتی اثر و نمایش را "کمدی تراژدی" به حساب آورد.
لازم به یادآوری است که در چنین ژانرهایی معمولاً ظرفیتی معین برای کمدی در نظر گرفته می‌شود تا توازن محتوایی و اجرایی بن‌مایه‌های جدی و مهم‌تر اثر آسیب نبیند؛ ضمناً نتیجه و ژانر اجرا هم حالت تحمیلی پیدا نکند.
نمایش به تدریج که پیش می‌رود، ریتم و روند اجرایی مطلوبی بخود می‌گیرد و وجوه کمیک نمایش به اعتدال می‌رسد؛ این اعتدال عملاً وجوه کمیک را هم تاویل‌دار می‌کند و همزمان از جدا افتادگی و عمدی بودن نجات می‌دهد؛ ضمن آن‌که جملگی اساساً برآیندی از بن‌مایه‌های جدی، تلخ و انتقادی نمایش می‌شوند. در این قسمت‌ها متن نمایشنامه و نوع دیالوگ‌ها طوری است که راه بر هرگونه اغراق می‌بندد: "گرسنه می‌مانیم، اما دستان خود را به خون‌آلوده نمی‌کنیم"، "همه امیدوارند یکی این کار را بکند و بالاخره یکی این کارو می‌کنه"، "ریشه ترس‌های ما توی قلب‌های ماست، توی گناهان ماست"، "با ثروت می‌شه قانون جدیدی برای دنیا وضع کرد"، "انسانیت حکم می‌کند خودتون شرافتمندانه به زندگیتون خاتمه بدین"، "کل شهر، خانه به خانه، خیابون به خیابون مال منه؛ کل شهر رو خریده‌ام" و....
استفاده از موسیقی آوازین کلیسایی و موسیقی‌های دیگری که بین صحنه‌ها هنگام تغییر دکور اجرا می‌شوند، همگی با در نظرگرفتن موضوع و محتوای اجرا انجام شده و تحمیلی جلوه نمی‌کند. پارسا پیروزفر (که یکی از بازیگران هم است) در شکل‌دهی میزانسن‌های متنوع (خطی، دایره‌ای، انفرادی، جمعی) در ارتباط با مضمون صحنه‌ها و نیز تغییرات طراحی صحنه‌ها که ایجابی و الزامی بوده‌اند، موفق است؛ او در جایگاه کارگردان و در رابطه با هدایت بازیگران، اجرایی قابل قبول و زیبا ارائه داده که ویژگی‌هایش به مراتب بیش از کاستی‌های آن است. برخی از بازیگران آهسته دیالوگ‌های‌شان را می‌گویند و به گوش تماشاگران نمی‌رسد؛ در نتیجه، شیوه بیان آن‌ها زیبایی بازیگری‌شان را زایل کرده است. در کل، دو نفر از بازیگران، رضا بهبودی و سیاوش چراغی‌پور، بازی‌های بسیار زیبا و شاخصی ارائه می‌دهند که عملاً نقش‌شان را شخصیت‌پردازی کرده و به اجرا جذابیتی یگانه داده است. نکته حائز اهمیت دیگری هم در این اجرا برجسته شده: بازیگران از بازی‌های درجایی، ژست‌ها و حالات ایستا هم استفاده می‌کنند که همگی الزامی و مبتنی بر داشته‌های محتوایی صحنه‌هاست. طراحی لباس و کاربری نور نیز در راستای داده‌های دراماتیک موضوع و محتوای نمایش است.
نمایش "ملاقات" با طراحی و کارگردانی پارسا پیروزفر به رغم ضعف‌های محدودش، از نظر محتوا و داشته‌های اجرایی، در کل نمایشی جذاب، محتوادار، قابل تامل و همزمان تاویل‌دار به شمار می‌رود که اساساً مبتنی بر طراحی همه عناصر است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

عکس های مرحوم جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت ایرانی

هنرآفرینی با برف در آخرین روزهای بهار / نخستین روز جشنواره مجسمه‌های برفی و یخی در ایستگاه هفت توچال برگزار شد

رابی ویلیامز از دریافت نشان ملکه بازماند/ فرار مالیاتی دردسرساز شد

جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره طرابلس به "بنفشه آفریقایی" رسید

معرفی اعضای جدید شوراهای پروانه ساخت و نمایش / وزیر ارشاد: گفت‌و‌گو با اهالی رسانه باید شکل بگیرد

عکس مهتاب کرامتی روی پوستر یک نمایشگاه متفاوت

گریه الناز شاکردوست پشت صحنه فیلم «شبی که ماه کامل شد»/ عکس

عکس | وقتی بهنوش بختیاری خودش را با سمندون مقایسه می‌کند

سلفی منوچر هادی با حامد بهداد و مهراوه شریفی‌نیا پشت صحنه سریال «دل»

«ناگهان درخت» با بازی مهناز افشار و پیمان معادی مجوز نمایش گرفت

برگزاری مسابقه اسکیس ایده‌ای جایگزین برای پل طبیعت / جایگزین پل طبیعت را پیشنهاد دهید

«ال مثل الویس» وارد مراحل فنی شد

طناز طباطبایی با این گریم و لباس در «جنایات و مکافات» بازی می‌کند/ عکس

فراخوان استعدادیابی آقای شاعر و درخواست شعبانخانی/ چه خبر از اینستاگرام هنرمندان؟

نمایش "کمیته نان" به کولبرها تقدیم شد

پخش «عقاب‌ها» و «چ» در آخر هفته تلویزیون

محمدرضا گلزار بعد از چند شکست پیاپی سینمایی چه می‌کند؟

شراره رخام: رحمتی کار درستی کرد از استقلال جدا شد

آغاز اجرای 12 نمایش در تماشاخانه‌های پایتخت / 55 پیشنهاد تئاتری برای آخرین هفته بهاری

آرش آذرپناه با "یاسمن‌های زنانه" به بازار کتاب آمد

بلا حدید:‌ به ریشه‌های عربی خود می‌بالم

آخر هفته با تلویزیون / از "عقاب‌ها" و "چ" تا "جومانجی" و "تنگه ابوقریب"

26 افتتاحیه و 50 فرصت گالری گردی در آخرین روز فصل بهار

اعضای جدید شورای پروانه نمایش مشخص شدند

پایان فیلمبرداری «گواهی امضا» با بازی امیر آقایی و نسیم ادبی

«نیوجرسی» را با سیامک انصاری می‌سازیم/تو را به حضرت عباس دیگر به من نقش جوان ندهید

فیلمبرداری "گواهی امضاء" به پایان رسید

"فیلم خانه" در شبکه چهار

"قتل‌های نیمه‌کاره" به صحنه می‌رود /"زیرگنبد کبود" پذیرای هنرمندان می‌شود / برگزاری نمایشنامه‌خوانی‌های "روایت حماسه" در سرو / "به کفشات نگاه کن" به لهستان می‌رود / انتشار پوستر نمایش "روباه" /"صدای خنده حضار" در دیوار چهارم / تمدید "بازرس هاند واقعی"

عملکرد بیمه درمان تکمیلی صندوق اعتباری هنر در سال 97

محمدرضا چراغعلی و غلامرضا صنعتگر مهمان "اتفاق ترانه" می‌شوند

حضور حسین علیزاده در کنسرت بانگ نو

بهرام رادان مجری حراج «خانه خوبان» شد

جواد رضویان و سیامک انصاری «نیوجرسی» را می‌سازند/ سریالی در 4 فصل

آزمون‌های جامع و ادواری فرهنگ و هنر در 31 استان برگزار می‌شود / ثبت نام 24 هزار متقاضی در آزمون‌های فرهنگ و هنر

دیدار با بهاالدین خرمشاهی در خانه گفتمان شهر / برگزاری کمپین "با مهر تا مهر" برای کودکان سیل‌زده

رابرت پتینسون برای بتمن رای آورد/ هیث لجر برترین جوکر تاریخ

عکس | تیپ تابستانی مهناز افشار در آلمان

واکنش ماه‌چهره خلیلی به غیبت فرهاد ظریف در تیم ملی والیبال/ عکس

فراخوان طراحی پوستر سی‌ و‌ ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

جواد رضویان: "زهر مار" یک فیلم کاملاً جدی است

حراج آثار "خانه خوبان" با اجرای بهرام رادان در پردیس ملت

کارگردانان سینمای ایران زادروز کیارستمی را جشن می‌گیرند

متریال بسیار خاص یک نمایشگاه چهل‌تکه / روایت الهام عظیمی از نمایشگاه آثارش در گالری مژده

هفته فرهنگی "نوردیک"، جمعه 31 خرداد آغاز می‌شود

غرفه ایران در دوسالانه ونیز در فهرست برترین‌های مجله "اسپوآرته دیجیتال"

خط پایان دو رویداد دانشجویی/برگزاری اختتامیه "فیلم نهال" و "هنرهای دیجیتال" در دو روز پیاپی

معرفی هیئت انتخاب طرح و ایده نمایش‌های محیطی و میدانی جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر

آغاز فعالیت غرفه ایران در نمایشگاه کتاب سئول

10 فیلم منتخب منتقدان هالیوود ریپورتر در سال 2019