آریا بانو

آخرين مطالب

از تکیه‌کلام‌های سعید آقاخانی تا حاشیه‌های نقادی «دورهمی» فرهنگي

از تکیه‌کلام‌های سعید آقاخانی تا حاشیه‌های نقادی «دورهمی»

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
یک منتقد با نگاهی به عملکرد تلویزیون در ایام نوروز، درباره‌ی «نون.خ» و ناهمگونی مشهود در گویش فارسی بازیگرانش، غیرحرفه‌ای بودن در گزینش و آراء داوران «عصر جدید»، «دورهمی» و حاشیه‌های نقادی‌اش و همچنین خلاقیت «خندوانه» نکاتی را مطرح کرد.
هوشنگ صدفی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره عملکرد تلویزیون در پخش سریال‌های نوروزی، مجموعه «نون.خ» سعید آقاخانی را سریالی موفق نسبت به دو سریال دیگر عنوان کرد.
بار اصلی «نون.خ» بر دوش سعید آقاخانی
صدفی با اعتقاد بر اینکه مجموعه نوروزی «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی توانست با فراز و نشیب‌های خود تأثیر مؤثری در بین بینندگان تلویزیون داشته باشد، اظهار کرد: استفاده خوب از کمدی موقعیت و خلق تکیه‌کلام‌های آقاخانی، لحظات فرح‌بخشی را ایجاد کرد. همچنین استفاده مثبت از وقوع حوادث در فضای روستای کُردنشین با گریزی به آئین‌ها و مراسم آنان، توانست نقبی به مردم‌شناسی از مناطق کردنشین بزند.
وی در عین حال بار اصلی قصه و خلق موقعیت‌های کمیک را بیشتر بر دوش کارگردان و بازیگر اصلی مجموعه تلویزیونی «نون.خ» دانست و گفت: این اتفاق شاید نکته منفی کار محسوب می‌شد؛ چرا که کارگردان نخواست یا نتوانست حین کارگردانی از قابلیت خلاقانه بازی سایر بازیگران به نحو مؤثر استفاده کند.
«نون. خ» و ناهمگونی مشهود در گویش فارسی بازیگران
این منتقد با بیان اینکه ناهمگونی مشهود در گویش فارسی بازیگران در سریال «نون.خ» تا حدی آزاردهنده بوده است، گفت: ای کاش نویسنده یا کارگردان، با گریز به زبان کردی برخی بازیگران، گیرایی لحن و آوای آنان را به تصویر می‌کشید و در مواقعی با زیرنویس کردن دیالوگ‌های بازیگران همزبانی را در بین مخاطبان کردزبان تقویت می‌کرد. با وجود پخش مجموعه‌های تلویزیونی «بر سر دوراهی» و «زوج یا فرد» از دو شبکه دیگر، شاید در نظرسنجی مردمی، مجموعه «نون. خ» که تا حدودی به مسائل روز جامعه پرداخته بود، بتواند اقبال مخاطبان را کسب کند. هر چند معلوم نیست جام جهان‌بین، چه سرنوشتی را برای سایر مجموعه‌های تلویزیونی و آرای مردمی رقم زند چون در امانت‌داری آرای جشنواره جام جم کارنامه خوبی از خود به جا نگذاشت!
انتقاد به غیرحرفه‌ای بودن و گزینش و آرا داوران
صدفی در ادامه‌ی گفت و گوی خود درباره‌ی برنامه «عصر جدید» نیز اظهار کرد: این برنامه با شعار طرح کشف استعدادها، دیده شدن و شناسایی افراد مستعد در جامعه به‌رغم نقادی برخی از همکاران رسانه‌ای، با همان حال و هوای دست‌اندرکاران تولیدی پیش می‌رود شاید از منظر رسانه ملی، نقد برنامه‌های تلویزیونی هیچ ارزش معنوی و هم‌افزایی در رسانه ندارد. پیشنهاد می‌شود به تناسب نوع حضور افراد مستعد در حوزه‌های ورزشی، آکروبات، هنری، اجتماعی و سایر حوزه‌های مطرح، از کارشناسان صاحب نام استفاده کند تا نحوه گزینش و آرای داوران جنبه حرفه‌ای داشته باشد.
وی در زمینه برنامه «عصر جدید» اظهار کرد: فقدان افراد صاحب نام حوزه‌های دیگر از کاستی موجود برنامه عصر جدید است، به مصداق ضرب‌المثل «همه چیز را همگان دانند، همگان هنوز از مادرزاده نشده اند» می‌توان به تناسب حضور استعدادها از هیأت داوری کارآمد و توانا بهره برد؛ البته هنوز دیر نشده است.
این منتقد در نقد برنامه «عصر جدید» گفت: با وجود گرته برداری از نمونه‌های خارجی، این برنامه هم‌چنان بر مدار احساسی «ماه عسل» می چرخد و متأسفانه الگوی برنامه بر این فضا می چربد و با توجه به تعریف برنامه در چارچوب کالبدی آن نمی گنجد؛ بنابراین دست‌اندرکاران برنامه می‌توانند موارد احساسی را در چند برنامه متفاوت با هم بسنجند تا ناخواسته استعداد توانمند شهروندان خلاق، قربانی این فضای احساسی نشوند.
«خندوانه» همچنان خلاق است
صدفی درباره «خندوانه» و رویکرد آن در پخش نوروزی اظهار کرد: بی‌گمان «خندوانه» هم‌چنان به عنوان برنامه خلاق رامبد جوان توانسته جایگاه خود را در بین برنامه‌های دیگر سرگرمی حفظ کند با وجود آنکه دچار کاستی‌هایی است اما چون این برنامه از ذهن خلاق و توانای گروه وطنی «خندوانه» تراوش کرده، می‌توان این نقدها را در فرصتی دیگر برای هم‌افزایی آن ارائه کرد. یافتن سوژه‌های خلاقانه در فضای تقلیدی رسانه ملی، خود ارزش و اعتبار دیگری دارد اما به رامبد جوان پیشنهاد می‌کنم با بازنگری در قالب و محتوای آن بتواند برنامه وطنی را هم چنان در اوج حفظ کند طبعاً روتین بودن برنامه تلویزیونی، همیشه سم مهلکی برای برنامه‌های خلاقانه است.
«دورهمی» و رکورد نقادی دولت در سال 98
این منتقد در بخش پایانی گفت و گوی خود درباره برنامه «دورهمی» اظهار کرد: مهران مدیری، با نخستین برنامه تولیدی در سال 98 رکود نقادی دولت را زد. هرچند در شرایط موجود انتظار می‌رفت رسانه ملی به جای دامن زدن به مشکلات سیل و آشفتگی مدیریتی، فضای همدلی را ایجاد کند، اما پرداختن به فضای دوقطبی می‌تواند تأثیر نامطلوبی در روحیه مدیریت بحران داشته باشد. ناگفته نماند مدیران میدانی استان‌های سیل‌زده، از همین آب و خاک هستند و در کمک و همدلی با مردم مناطق سیل زده هیچ تفاوتی قائل نیستند.
شاید در این شرایط سیل فعلی، از تجربه خوبی برخوردار نباشند، اما آنچه در توان دارند، بکار گرفته‌اند تا به مردم کمک کنند. بی‌گمان ترکش نقادی برنامه دورهمی، تنها به جسم و جان دولت مردان فرو نمی‌رود بلکه گسست مدیریتی ایران را در فضای بین المللی به خوبی نشان می‌دهد. مخاطبان این نوع انتقادها هیچ وقت کارکرد جناح‌های سیاسی راست و چپ را تفکیک نمی‌کنند بلکه آن را به حساب حاکمان نظام می‌گذارند. از سویی دیگر باید دولت مردان پوست کلفت‌تر از آن باشند که با نقد رسانه‌های گروهی با یک غوره سردی‌شان شود. بگذریم عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، زمانی در قامت مدیر رسانه ملی، گاهی به نقادی دولت در زمان سکان‌داری مدیریت رسانه ملی نیم نگاهی داشت حال چرا از نقد برنامه دورهمی آشفته شده است بماند!
وی در پایان درباره این برنامه اظهار کرد: به نظرم نقادی از مدیران اجرایی درگیر در رفع و رجوع مشکلات سیل استان‌های بحران زده، دست پخت مهران مدیری نیست بلکه او مهره شطرنجی در دستان مدیران صداوسیماست که در بزنگاه‌ها برای از میان بردن رقیب سیاسی به میدان آورده می‌شود. بنابراین تفاوت است بین او و عادل فردوسی‌پور، چرا که عادل نخواست به خاطر نان رسانه ملی، نقش مهره شطرنجی را برای مدیران رسانه ملی بازی کند. امیدواریم با همت رسانه‌های مکتوب و مدیران همدل رسانه ملی، از این گذار سیلاب زده رسانه‌ای عبور کنیم.






نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تئاتر لاکچری در تمام دنیا هم وجود ندارد / اگر متن فلوریان زلر را جدی اجرا می‌کردیم مرگ این کار فرا می‌رسید / نمایش "یک ساعت آرامش" به روایت سیدجواد روشن و وحید نفر

حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر امروز تبدیل به یک امتیاز مثبت برای آثار شده است / روایت جواد نوروزبیگی از "مهمانخانه ماه نو " تولید مشترک ایران و ژاپن

پیمان سلطانی: رپرتورا ارکستر ملی مضمون ملی، میهنی، عاشقانه دارد / انتشار یک اثر ملی بعد از 10 سال

سعی کردم لبخند شاعری که حزن یک ملت را در سینه دارد با عکس نشان دهم / روایت کوروش ادیم از پروژه "لبخند شاعر" که به نمایشگاه کتاب تهران رسید

پیش به سوی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران / 440 هزار عنوان کتاب داخلی و خارجی میزبان کتاب‌خوانان می‌شوند

برگزیدگان سیزدهمین جایزه معماری میرمیران معرفی شدند / شهردار تهران: معماری گذشتگان در سیل اخیر درس‌های خوبی به ما دادند

«ویدیوچک» روی آنتن شبکه ورزش

2 مدرس فینال «عصر جدید» معرفی شدند

آخرین خبرها از سریال رمضانی «برادر جان» با بازی علی نصیریان

بازیگران نمایش «شاه ماهی» تکمیل شدند

مراسم یادبود منیر شاهرودی فرمانفرمائیان در باغ موزه نگارستان

الناز حبیبی به جمع بازیگران «شاه ماهی» پیوست

معرفی هیئت داوران بخش صحنه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

آثاری از هنرمندان کلاسیک در حراج ساتبیز لندن / عکس

قباد شیوا: گرافیک ما در عرصه بین‌المللی حرف‌هایی برای گفتن دارد / نشست خبری نمایشگاه و کتاب پوسترهای موسیقی ایران برگزار شد

لیلا حاتمی؛ افول یک ستاره و انتظار یک بازگشت رویایی

همکاری ناتالی پورتمن با کمپانی دیزنی

اظهارات داغ سیدجواد هاشمی درباره گلشیفته فراهانی، تتلو و رحمان 1400 در برنامه زنده

گفت‌و‌گو با فهیمه عابدینی کارگردان نمایش عروسکی «سیمین و فرزان»

توضیح روابط عمومی مسابقه «برنده باش» درباره یک استفتاء

طراح «رالی ایرانی2»: فرزاد حسنی جاسوس می‌فرستاد تا بفهمد چه خبر است!

کنسرت پازل بند برای کمک به سیل زدگان برگزار شد

سعید اسدی: تئاترشهر از عرضه آثار نمایشی به تولید خواهد رسید / سالن اصلی تئاترشهر برای بازسازی تا نیمه دوم سال تعطیل می‌شود

دیدار با اهل قلم در نشر چشمه/ حضور انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

برپایی دهمین فرهنگ‌سرای کتاب/ عرضه 200 عنوان کتاب جدید انتشارات مدرسه/ 24 اثر تازه منتشر شده فرهنگستان هنر در نمایشگاه کتاب

عواید فروش کنسرت "شیراز بوستان مهر" به سیل زدگان / کنسرت خوانندگان مطرح کشوری در تالا حافظ

سینما هنر در شیراز گشایش یافت

نمایشگاه کتاب تهران میزبان روز شیراز

الناز حبیبی با "شاه ماهی" به صحنه می‌رود / بازیگران نمایش "وقتی کبوترها ناپدید شدند" معرفی شدند / "چیزی شبیه زندگی" در عمارت نوفل لوشاتو اجرا می‌شود / نمایش "ملاقات" اواخر هفته در دو نوبت به صحنه می‌رود

رونمایی از کتاب "سامان عشق" روایتی از شهید مدافع حرم سعید سامانلو

«پارازیت» نخل طلای جشنواره فیلم کن را به خانه نمی‌برد

فرصتی برای دیده شدن سینمای اعتراضی

پاسخ آیت‌الله مکارم به استفتایی در مورد برنامه «برنده‌باش»: این کار قمار است؛ کسانی که شرکت می‌کنند مالک آن جوایز نمی‌شوند

سروش صحت بخواهد برای «فوق‌لیسانسه‌ها» می‌خوانم/ آلبوم جدید پالت در فضایی متفاوت

حضور "زنانی با گوشواره‌های باروتی" در بروکسل

سرامیک در کنار رنگ و قلمو/ ونگوگ به گالری نگر می‌آید

از مستند مردم نگارانه تا جامعه شناسی فیلم عامه پسند / کارگاه­‌ها تخصصی نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش اعلام شد

گفتگوی بی‌واسطه هنرمندان و اندیشمندان ایرانی با مردم اروپا

تجلیل از سه زن تاثیرگذار در هفته گرافیک

آثار بخش ایده در مرحله تولید قرار گرفت

تبریک معاون هنری به هنرمندان خوشنویس برای موفقیت در مسابقه ارسیکا ترکیه

تأمین اعتبار 20 استان برگزار کننده جشنواره استانی مد و لباس

محمدرضا اصلانی: "کتاب مصائب برادرم" اکسپرسیونیسم وحشى و جسور است

درباره حضور پل شریدر فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر

آمار فروش تماشاخانه‌های اداره کل هنرهای نمایشی در آخرین هفته فروردین 98

ششمین سالانه تبادل چاپ دستی در نگارخانه لاله

"گل یانیما" با صدای آیهان منتشر شد

هشت مستند، سیمای گیلان را به تصویر می‌کشند

لو رفتن قسمت دوم سریال بازی تاج و تخت !!

شهاب حسینی با «لابیرنت» در اکران فطر/ قصه تلخی که هشدار می‌دهد