آریا بانو

آخرين مطالب

روزانه چقدر باید چربی، شکر و غلات کامل بخوریم؟ پزشکي

روزانه چقدر باید چربی، شکر و غلات کامل بخوریم؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
روزانه چقدر باید چربی، شکر و غلات کامل بخوریم؟
٢٩
٠
روزیاتو / شاید برخی فکر کنند که به اندازه کافی غذا نمی خوریم اما واقعیت این است که اکثر انسان ها به اندازه کافی و حتی بیشتر از آن تغذیه دارند اما مشکل این است که اقلام درست را برای خوردن انتخاب نمی کنیم. برای مثال هر فرد آمریکایی، هر روز 400 کالری بیشتر از آنچه که در دهه 1970 وارد بدن خود می کرد تغذیه می کند که 20 درصد افزایش را نشان می دهد. کشاورزان و تولید کنندگان محصولات غذایی نیز تولیدات خود را به مقدار قابل توجهی افزایش داده اند. در سراسر جهان، مقدار کالری موجود برای هر فرد در 50 سال اخیر نزدیک به یک سوم (28 درصد) افزایش یافته است.

در کل ذائقه و میل انسان ها برای خوردن گوشت حیوانات به مقدار قابل توجهی افزایش یافته و بر اساس آمار جهانی، مصرف سرانه گوشت هر سال با یکصد پوند (بیش از 45 گرم)افزایش نسبت به سال قبل همراه بوده است که در مقایسه با سرانه 67 پوندی (کمی بیش از 30 گرم) مصرف گوشت در اواسط دهه 1980 افزایش قابل توجهی را نشان می دهد. اما مشکل اینجاست که ما به آرامی در حال جایگزینی میوه ها، سبزیجات و چربی های مفید مانند روغن زیتون، کره و ماهی با گزینه های جانشین ارزان و با تولید بالا هستیم و این موضوع تاثیر بسیار منفی بر دور شکم و همچنین سلامتی ما در دراز مدت داشته است.

در واقع دسترسی به غذاهای آماده و ارزان قیمت الگوهای غذایی را در سراسر جهان تغییر داده و باعث شده که کشورهای با درآمد متوسط، به خصوص کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، با دو برابر شدن مشکل سوء تغذیه و اضافه وزن یا چاقی مواجه شوند. این نتایج پس از بررسی داده های مربوط به 45 کشور ثروتمند و با درآمد متوسط در جهان بدست آمده است. در ادامه این مطلب شما را با نموداری آشنا خواهیم کرد که تعداد وعده هایی از غذاهای مفید که می خوریم و آنچه که باید بخوریم را در کنار هم مقایسه کرده است. البته اعداد و ارقامی که در این نمودار آمده سمبلیک بوده و نباید به آن ها به چشم بایدهایی غیر قابل تخطی نگاه کرد، برای مثال نمی توان گفت که خوردن کمتر از 5 تخم مرغ در روز به بدن شما آسیب می رساند.

تعداد وعده هایی که باید در روز بخوریم (سمت چپ) و تعداد وعده هایی که در واقع می خوریم (سمت راست)
مدل های تغذیه ای در سراسر جهان توصیه می کنند که 40 درصد از رژیم غذایی افراد در طول روز باید شامل میوه و سبزیجات تازه باشد در حالی که در واقعیت تنها 28 درصد آن محقق می شود. نکته دیگر اینکه نمی توان یک قلم غذایی کامل و مفید را در تنها در یک دسته غذایی رده بندی کرد؛ برای مثال آووکادو علاوه بر این که چربی مفید لازم برای یک روز انسان را تامین می کند حاوی ترکیبات مغذی و مفید دیگری مانند پتاسیم، فیبر، ویتامین های C و B-6 و منیزیم نیز هست.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، مشکل رژیم غذایی نامتناسب انسان ها کاملاً سیستماتیک بوده و تنها در سطح فردی نیست: میوه ها و سبزیجات تازه تنها 28 درصد از رژیم غذایی روزانه انسان ها را تشکیل می دهند در حالی که این ترکیبات که از غذاهای ضد سرطان هستند باید تا 40 درصد از حجم رژیم غذایی روزانه ما را تشکیل دهند. بر اساس مطالعه ای که در سال 2018 صورت گرفته، در سراسر جهان روزانه 12 وعده غلات کامل، 5 وعده میوه و سبزیجات، 3 وعده روغن و چربی، 3 وعده پورتئین، 1 وعده شیر و 4 وعده شکر برای هر فرد تولید می شود. ما به ذره ای از آن شکر نیاز نداریم و می توانیم مقدار زیادی از غلات و روغن را با محصولات غذایی تازه جایگزین کنیم. برای مثال در ایالات متحده، اعمال یارانه بر روی ذرت و سویا باعث ارزان بودن محصولات ناسالمی مانند چیپس، نوشابه غیر الکلی و صبحانه های غله ای شده است.

این موضوع باعث شده که غذاهای شیرین و فرآوری شده (که ارتباطی مستقیم با سرطان و کاهش سطح سلامتی جامعه دارند) ستون فقرات رژیم غذایی روزانه مردم را تشکیل دهند. هر ساله فست فودهایی که می خوریم نیز سنگین تر و شورتر می شوند و در ایالات متحده این غذاها تقریباً نیمی از کالری های روزانه یک شهروند را تامین می کنند. اگر چه هیچ نسخه واحد و کاملی برای داشتن یک رژیم غذایی کاملاً سالم وجود ندارد اما محققان بر این باورند که هر وعده غذایی ما باید شامل مقادیر قابل توجهی غلات کامل و سبزیجات تازه باشد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

خونریزی نشانه کمبود کدام ویتامین در بدن است؟

صوت/ به کمک این 10 روش‌ می‌توانید خواب بهتری داشته باشید

9 آجیل کم کربوهیدرات که برای رژیم‌های غذایی مناسب‌اند

چطور از شر جوش‌های سرسفید خلاص شویم؟

فرمول غذایی عالی برای داشتن لثه و دندان سالم

7 نشانه‌ای که می‌گویند آلرژی دارید حتی اگر خودتان اینطور فکر نمی‌کنید!

روش‌های مراقبت از پوست صورت قبل از خواب

فواید «آب لیمو» برای پوست و بیماری‌های پوستی

کاری که «شکلات» با مغز شما می‌کند!

چرا به زانو درد مبتلا می‌شویم؟

ورزش با هورمون‌های ما چه می‌کند؟

داستان قرصی که ادعای افزایش طول عمر دارد

7 خوراکی که قند خون‌تان را تنظیم می‌کند

عکس رنگی جنین برای تهیه آلبوم خاطرات کودک توصیه نمی‌شود!

شیزوفرنی قبل از بروز، تشخیص داده و درمان می شود

بهترین صابون برای پوست های جوش دار چیست؟

پس از جراحی دندان عقل، چه بخوریم و چه نخوریم؟

آیا روغن نارگیل به کاهش وزن کمک می‌کند؟

13 خوراکی ای که زنان نباید مصرف کنند

بر اساس آمار جهانی از هر 59 تولد، یک نفر مبتلا به اوتیسم است

نخوردن صبحانه، منجر به سکته قلبی منجر به مرگ می‌شود

خوردن خربزه و عسل با هم آدم را می کشد؟!| نظر یافته های پزشکی چیست؟

منگوله‌های پوستی را به راحتی آب خوردن درمان کنید

سونوگرافی تیروئید عوارض شناخته شده‌ای ندارد

عاملی که احتمال کور شدن نوزاد نارس را افزایش می‌دهد

آیا در دوران حاملگی میتوانیم چای سبز بنوشیم

عوارض، نحوه مصرف و کاربرد ریتالین را بشناسید

غذا خوردن در این ساعت شبانه روز کاهش حافظه را در پی دارد

راه حلی طلایی برای درمان ریزش مو

هم زمان خربزه و عسل بخورید می میرید؟

رفع موخوره با 6 ماده غذایی

با این دور ریختنی‌ها دندان هایتان را سفید کنید

درمان شوره سر با فرمول‌های طبیعی

با این آشغال دندان هایتان سفید کنید

پوست و مو/ همیشه پوستتان را مرطوب نگه دارید

اختلال‌های خواب و روش‌هایی که به درمان آنها کمک می‌کند

تناسب اندام/ دلایل آب نشدن چربی شکم

تغییر رژیم غذایی به مقابله با یبوست کمک می کند

پر کردن دندان بیشتر از هشت عدد ممنوع

مصرف آبغوره و سرکه بعد از غذا برای چه چیزی خوب است؟

«سالک» در کمین یک سوم جمعیت اصفهان

معرفی سوپرخوراکی‎‌های مفید برای حفظ سلامت

رژیم غذایی مناسب برای بیماران کلیوی

علل و علائم کبد چرب که از آن بی خبر هستید

خود مراقبتی، راه و رسمی برای سالم ماندن

چرا ورزش می‌‎کنم اما لاغر نمی‌شوم؟

راز عمر طولانی و سبک غذا خوردن مسن‌ترین جامعه ژاپن

بیماری‌هایی که از طریق سونوگرافی در جنین قابل شناسایی است

کرم دورچشم گیاهی را در خانه بسازید

نشانه‌های بیماری ام.اس در زنان چیست؟