آریا بانو

آخرين مطالب

چرا حضور بشیر حسینی در «عصر جدید» حماقت‌بار است؟ فرهنگي

چرا حضور بشیر حسینی در «عصر جدید» حماقت‌بار است؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
مدافعان بشیر حسینی حضور او در عصر جدید را حاصل درخشش او و توانمندی‌هایش در استعدادیابی و سواد رسانه‌ای می‌دانند، ولی واقعیت این است که اگر حتی اندکی با معادلات سیاسی حاکم بر رسانه ملی و فضای دانشگاه امام صادق آشنا باشید متوجه خواهید شد که در پشت پرده حضور چهره‌ای مثل بشیر حسینی در عصر جدید معادلات دیگری وجود دارد.
این روز‌ها عصر جدید به یکی از بحث برانگزترین برنامه‌‎های صدا و سیما بدل شده است، برنامه‌‎ای که از ابتدا به خاطر کپی کاری تمام عیارش از برنامه‌های استعدادیابی آمریکایی مورد نقد جدی مخاطبان قرار گرفت حالا به خاطر داوران و مسائل حاشیه‌ای دیگر مورد توجه قرار گرفته است.
در میان تمام داوران این برنامه، اما یک نفر بیش از همه مورد توجه است و آن کسی نیست جز بشیر حسینی داور تازه رسیده‌ای که به خاطر هم دانشگاهی بودن با مدیر جوان شبکه سه به داور سفارشی مشهور شده است، داوری که به باور عموم مخاطبان حضورش در کنار چهره‌هایی، چون حیایی، نونهالی و عظیمی‌نژاد حاصل رانت است، ادعایی که البته از سوی نزدیکان برنامه عصر جدید بار‌ها تکذیب شده.
از امام صادق تا عصر جدید؛ رانت امام صادق یا استعداد برتر؟
سیدبشیر حسینی متولد 15 آذر 1360 است، تحصیلات حوزوی را تا سطح 2 ادامه داده، فوق‌لیسانس حقوق و دکترای فرهنگ و ‏ارتباطات از دانشگاه امام صادق (ع) دارد و مرتبه علمی‌اش «استادیار» است.
بشیر حسینی در بیوگرافی کانال تلگرامش با تصویر یک پروانه آبی‌رنگ نوشته: «در جست‌وجوی حق و حقیقت» و سوابقش را این‌طور توضیح داده: ‏‏ «مدیر گروه علوم نوین رسانه دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما، رئیس شورای سیاست‌گذاری المپیاد بین‌المللی سواد رسانه‌ای، مشاور ‏دانشگاهی و استعدادیابی و جوان برگزیده کشور سال 1385.».
اما حضور بشیر حسینی در عصر جدید این‌قدر هم که به نظر می‌رسد ناگهانی نبود. او پیش از داوری در عصرجدید، میهمان ثابت برنامه ‏‏ «رسانش» از شبکه امید سیما بود، در ایام جام‌جهانی هم در برنامه «زابی‌واکا» از تلویزیون اینترنتی آیو حضور داشت که ویدئویی جنجالی هم از آن منتشر شد و در نهایت در یکی از برنامه‌های ‏‏ «اکسیر» فرزاد حسنی بحث مفصلی درباره فضای مجازی داشت.
با تکیه بر همین توصیفات مدافعان بشیر حسینی حضور او در عصر جدید را حاصل درخشش او و توانمندی‌هایش در استعدادیابی و سواد رسانه‌ای می‌دانند، ولی واقعیت این است که اگر حتی اندکی با معادلات سیاسی حاکم بر رسانه ملی و فضای دانشگاه امام صادق آشنا باشید متوجه خواهید شد که پشت پرده حضور چهره‌ای مثل بشیر حسینی در عصر جدید معادلات دیگری وجود دارد، معادلاتی که بی ارتباط به حضور فروغی در جایگاه ریاست شبکه سه نیست.

چرا حضور بشیر حسینی در عصر جدید حماقت‌بار است؟
این که علی فروغی و حامیانش بخواهند به چهره‌هایی مثل بشیر حسینی میدان دهند تا به عنوان نسل جوان انقلابی خود را در معرض دید عموم قرار دهند امری طبیعی است و از این رانت‌ها و باند بازی‌ها گریزی نیست، ولی این که چنین آدم‌هایی را در جایی قرار دهند که هیچ ارتباطی به آنان ندارد تف سربالایی است که آبروی چهره‌های مطلوب این جریان را هم می‌برد.
هدف از حضور بشیر حسینی در برنامه عصر جدید این بود که او بتواند با نشستن کنار سه هنرمند با سابقه در چنین برنامه مهمی برای خود اعتبار کسب کند و البته خود را به عنوان یک چهره "انقلابی باحال! " مطرح کند، انقلابی‌ای که شوخی می‌کند، مدرن است، احساسی است و البته خیلی با استعداد است.
اما در عمل نه تنها این اتفاق نیافتاد بلکه حضور بشیر حسینی به شکلی جدی فلسفه برنامه عصر جدید که یک برنامه استعداد یابی است را زیر سوال برد. داوران برنامه‌های استعدادیابی در تمام جهان اصولا دو ویژگی دارند؛ اول اینکه شهرت و محبوبیت زیادی دارند که آن را به استعداد‌های جوان منتقل می‌کنند تا شانس دیده شدن داشته باشند و دیگر اینکه اصولا استعداد خود داور‌ها در طی یک پروسه کشف شده است. بشیر حسینی نه شهرت و محبوبیت دارد و نه استعداد و هنر خاصی که کشف شده باشد.

هر چند مشرق معتقد است حضور بشیر حسینی عصر جدید را از آمریکا گات تلنت شدن نجات داده و می‌نویسد:
" ویژگی بزرگ «سیدبشیر حسینی» در میان هیأت داوران این است که برنامه را از «اَمریکن» شدن نجات می‌دهد. در امریکا گات تلنت، شاخصه بزرگ برنامه در داوری ضریب هنر و سرگرمی است و به همین دلیل مولفه‌های آنالیز استعداد در رأی داوران با سواد رسانه‌ای مدرن نسبتی پیدا نمی‌کند. "
استدلال‌های مشرق هرچند در ظاهر برای این رسانه و دوستانش قوی به نظر می‌رسد، ولی واقعیت چیز دیگری است، اگر چهره علی فروغی با حضور چهره‌هایی، چون گلزار در شبکه سه سیما تطهیر شد بشیر حسینی هم می‌تواند با حضور در عصر جدید برای خود اعتبار کسب کند، البته اعتباری بیش از چند ده هزار فالور اینستاگرام و تلگرام!
سلام نو





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

معرفی هیئت داوران بخش صحنه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

آثاری از هنرمندان کلاسیک در حراج ساتبیز لندن / عکس

قباد شیوا: گرافیک ما در عرصه بین‌المللی حرف‌هایی برای گفتن دارد / نشست خبری نمایشگاه و کتاب پوسترهای موسیقی ایران برگزار شد

لیلا حاتمی؛ افول یک ستاره و انتظار یک بازگشت رویایی

همکاری ناتالی پورتمن با کمپانی دیزنی

اظهارات داغ سیدجواد هاشمی درباره گلشیفته فراهانی، تتلو و رحمان 1400 در برنامه زنده

گفت‌و‌گو با فهیمه عابدینی کارگردان نمایش عروسکی «سیمین و فرزان»

توضیح روابط عمومی مسابقه «برنده باش» درباره یک استفتاء

طراح «رالی ایرانی2»: فرزاد حسنی جاسوس می‌فرستاد تا بفهمد چه خبر است!

کنسرت پازل بند برای کمک به سیل زدگان برگزار شد

سعید اسدی: تئاترشهر از عرضه آثار نمایشی به تولید خواهد رسید / سالن اصلی تئاترشهر برای بازسازی تا نیمه دوم سال تعطیل می‌شود

دیدار با اهل قلم در نشر چشمه/ حضور انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

برپایی دهمین فرهنگ‌سرای کتاب/ عرضه 200 عنوان کتاب جدید انتشارات مدرسه/ 24 اثر تازه منتشر شده فرهنگستان هنر در نمایشگاه کتاب

عواید فروش کنسرت "شیراز بوستان مهر" به سیل زدگان / کنسرت خوانندگان مطرح کشوری در تالا حافظ

سینما هنر در شیراز گشایش یافت

نمایشگاه کتاب تهران میزبان روز شیراز

الناز حبیبی با "شاه ماهی" به صحنه می‌رود / بازیگران نمایش "وقتی کبوترها ناپدید شدند" معرفی شدند / "چیزی شبیه زندگی" در عمارت نوفل لوشاتو اجرا می‌شود / نمایش "ملاقات" اواخر هفته در دو نوبت به صحنه می‌رود

رونمایی از کتاب "سامان عشق" روایتی از شهید مدافع حرم سعید سامانلو

«پارازیت» نخل طلای جشنواره فیلم کن را به خانه نمی‌برد

فرصتی برای دیده شدن سینمای اعتراضی

پاسخ آیت‌الله مکارم به استفتایی در مورد برنامه «برنده‌باش»: این کار قمار است؛ کسانی که شرکت می‌کنند مالک آن جوایز نمی‌شوند

سروش صحت بخواهد برای «فوق‌لیسانسه‌ها» می‌خوانم/ آلبوم جدید پالت در فضایی متفاوت

حضور "زنانی با گوشواره‌های باروتی" در بروکسل

سرامیک در کنار رنگ و قلمو/ ونگوگ به گالری نگر می‌آید

از مستند مردم نگارانه تا جامعه شناسی فیلم عامه پسند / کارگاه­‌ها تخصصی نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش اعلام شد

گفتگوی بی‌واسطه هنرمندان و اندیشمندان ایرانی با مردم اروپا

تجلیل از سه زن تاثیرگذار در هفته گرافیک

آثار بخش ایده در مرحله تولید قرار گرفت

تبریک معاون هنری به هنرمندان خوشنویس برای موفقیت در مسابقه ارسیکا ترکیه

تأمین اعتبار 20 استان برگزار کننده جشنواره استانی مد و لباس

محمدرضا اصلانی: "کتاب مصائب برادرم" اکسپرسیونیسم وحشى و جسور است

درباره حضور پل شریدر فیلم نامه‌نویس نامزد اسکار در جشنواره جهانی فجر

آمار فروش تماشاخانه‌های اداره کل هنرهای نمایشی در آخرین هفته فروردین 98

ششمین سالانه تبادل چاپ دستی در نگارخانه لاله

"گل یانیما" با صدای آیهان منتشر شد

هشت مستند، سیمای گیلان را به تصویر می‌کشند

لو رفتن قسمت دوم سریال بازی تاج و تخت !!

شهاب حسینی با «لابیرنت» در اکران فطر/ قصه تلخی که هشدار می‌دهد

کپی‌برداری به شیوه نویسندگان مشهور

شیرازی : تولید داخلی انبار می‌شود / خطر ورشکستگی تولید پوشاک

صادقی میراث‌دار برحق هنر اساطیر قدیمی ایران است / سیمرغ سیمین جشنواره جهانی فجر به علی‌اکبر صادقی تقدیم شد

"شرایط خاص" امشب روی آنتن نمی‌رود

نمایش "باشگاه حیوانات" در جشنواره مستندهای مردم‌شناسی اتریش

سیدعباس صالحی: در دنیا ایران را با کتاب‌هایش می‌شناسند / در سال رونق تولید نباید صنعت نشر را نادیده گرفت / سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح شد

فستیوال بین‌المللی "کر" در فیلیپین برگزار می‌شود / فراخوان مرکز موسیقی برای گروه‌های کر ایرانی

نمایش سی اثر از یدالله رویایی/ نقاشی‌های شاعر حجم در گالری کاما

مراسم اکران "رالی ایرانی2" برگزار شد/ مجالی برای محک زدن سلبریتی‌ها

هومن برق نورد از نقش های تکراری در فیلم ها و سریال ها می گوید

پاتوق «خسرو آواز ایران» تخریب می‌شود؟

علیرضا افتخاری برای سیل‌زدگان می‌خواند / اگر میراث خوبی در حوزه موسیقی برای آیندگان باقی بماند به آرزویم رسیده‌ام