آریا بانو

آخرين مطالب

چطور الگوی غذایی ایرانیان موجب بیماری می‌شود؟ پزشکي

چطور الگوی غذایی ایرانیان موجب بیماری می‌شود؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
چطور الگوی غذایی ایرانیان موجب بیماری می‌شود؟
k ١.٢
٠
خراسان / رژیم غذایی نادرست از دلایل اصلی بیماری وعامل یک پنجم مرگ و میرها در جهان است. خوردن غذاهای ناسالم یا به اندازه نخوردن مواد غذایی، درگسترش سوءتغذیه نقش دارد. عوامل موثر را در ادامه مطالعه کنید .
خطرناک تر ازآلودگی هوا ومصرف دخانیات
به گفته «جسیکا فانزو»، استاد دانشگاه جان هاپکینز رژیم های غذایی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان و خطرناک تر از آلودگی هوا و مصرف سیگار است. او می گوید: آن چه ما می خوریم، ما را می کشد.گفته او، من را یاد جمله ای از پیامبراکرم( ص) می اندازد که « المعده بیت کل داء... معده خانه هر بیماری است.»
عوامل موثر بر سوء تغذیه
نداشتن اطلاعات واستطاعت تهیه مواد غذایی مرغوب از جمله عواملی است که در شکل گیری رژیم های غذایی نادرست نقش دارد.
هزینه تحمیلی سوء تغذیه بر کشورهای جهان
نتایج این گزارش که حاصل بررسی 194 کشور است، نشان می دهد سوء تغذیه سالانه 3.5 میلیارد دلار هزینه به کشورهای جهان تحمیل می کند.کاهش دور ریز مواد غذایی می تواند باعث بهبود تغذیه شود. هر ساله بیش از نیمی از میوه و سبزی که در دنیا تولید می شود، خراب می شود یا به هدر می رود.
الگوی مصرف غذای ایرانیان
به گفته محققان، در بیشتر کشورهای جهان الگوی تغذیه مردم در نژادها و طبقات اجتماعی و به طور کلی در فرهنگ های مختلف، متفاوت است. تعدادی از محققان کشورمان با بررسی 65 مطالعه الگوی غذایی تا سال 2014 ،به بررسی الگوی غذایی ایرانیان پرداخته اند که در ادامه به بخشی از آن اشاره می کنیم : یافته ها حکایت از آن دارد که میزان مصرف سرانه کالری در ایران بیش از میزان توصیه شده است. سرانه مصرف نان وبرنج 5 درصد، روغن 20 درصد و قند وشکر 38 درصد بیش از مقادیر توصیه شده در سبد غذایی مطلوب است.
از طرفی مصرف لبنیات 25 درصد، تخم مرغ20 درصدو میوه 25 درصد کمتر از این توصیه هاست. وقتی این آمار ها اهمیت پیدا می کند که بدانیم تغییر الگوی مصرف مواد غذایی، بازگو کننده گذار تغذیه ای در جهان است و باعث تغییرات جدی نامطلوب در الگوی مصرف و سلامت افراد جامعه می شود.

الگوی غذایی مطلوب بر چه اساسی تدوین می شود؟
این الگو بر اساس اطلاعات جدید در زمینه مقدار استاندارد توصیه شده روزانه انرژی ومواد مغذی، عادت های غذایی، رفتار مصرف کنندگان و تغییر قیمت مواد غذایی به صورت ادواری تهیه و به روز رسانی می شود.
سبد غذایی که وزارت بهداشت بر اساس متوسط نیاز جمعیت ایرانی به پروتئین و ریزمغذی های کلیدی (آهن، کلسیم، ویتامین A و ریبوفلاوین) برمبنای جدول های مقادیر سفارش شده روزانه منابعی چون سازمان بهداشت جهانی WHO تعیین کرده و توانایی تهیه، اقلیم و فرهنگ و سن وجنس نیز لحاظ شده است شامل برنج، نان، ماکارونی، حبوبات، سبزی، میوه، سیب زمینی، گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ، لبنیات، روغن نباتی، قند و شکر است.در سبد تدوین شده 100 درصد انرژی، ویتامینA، ویتامین B2 و پروتئین ، 80 درصد کلسیم و 90 درصد آهن مورد نیاز تامین می شود و اگر کسی 10 درصد بیشتر از مقادیر اعلام شده مصرف کند، قابل قبول است.
از نظر کارشناسان ترکیب سفره ایرانیان تناسبی با نیازهای سلولی آن ها ندارد و افراد با پرخوری نیازهای بدن خود را به ریزمغذی ها تامین می کنند. مردم بیشتر شکم خود را سیر می کنند تا به فکر این باشند که عناصر و ریزمغذی های بدن را تامین کنند.
در طول دهه های آینده مرگ به علت بیماری های مرتبط با تغذیه بیش از حد و چاقی بر اثر سوء تغذیه از بقیه موارد پیشی خواهد گرفت. چاقی در کشورهای در حال توسعه به شدت در حال افزایش است.
نویسنده: مهین رمضانی





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آیا با دویدن استخوان خود را محکم می‌کنیم؟

چند حرکت کششی ساده برای تسکین درد دیسک کمر

آلوده ترین عضو بدن انسان کدام قسمت است؟

این ماده برای حفظ ضربان قلب سالم اهمیت دارد

رابطه باورنکردنی پوسیدگی دندان و بروز جوش‌های صورت

غذاهای فرآوری شده می توانند اعتیادآور باشند

تمام آنچه درباره پاستیل ها نمی دانید

آشنایی با کمک های امدادی | از دندان درد شدید , تا سکته قلبی و مغزی!

چاقی مفرط در 23 درصد از مردم کشور

با حذف نان و برنج لاغر می‌شوید؟

تداخل دارویی چه قدر می تواند خطرناک باشد؟

راهکار طب سنتی برای درمان سردی بدن

از ملخ صحرایی به عنوان خوراکی استفاده نکنید

راه‌کا‌رهایی برای کنترل درد زانو

صوت/ رابطه معنادار قهوه تلخ و اختلال‌های روانی

‎ ‎نکات مهم در مورد خفگی در اطفال

افراد تالاسمی با چه مشکلات کبدی دست و پنجه نرم می‌کنند؟

راز زیبایی خانم‌های چینی را بدانید!

چطور خال گوشتی را از سرطان پوست تشخیص دهیم؟

روغن سبوس برنج و این همه خاصیت؟!

درد مچ دست از کجا می‌آید؟

افراد تالاسمی با چه مشلات کبدی دست و پنجه نرم می‌کنند؟

برای ورزش کردن چه کفشی مناسب است؟

چرا صبحانه خوردن انقدر مهم است؟

باید‌ و نباید‌های استفاده از ماسک صورت

طبی که اضطراب را با فشار بیرون می‌راند

زردچوبه شما را از سرطان معده نجات می‌دهد!

از این توده خوش‌خیم غافل نشوید!

5 میوه تابستانی برای کنترل فشار خون

نوشیدن بیش از حد آب هنگام ورزش مرگبار است!

افراد با گروه خونی AB چه ویژگی‌هایی دارند؟

حقایقی درباره چای سبز که نمی‌دانستید!

چرا برآمدگى پشت گوش بوجود می آید و درمان آن چیست؟

وقتی رنگ سفیدی چشم تغییر می کند

نشانه هایی که خبر از التهاب معده می دهد

اختلال تومور شبکیه در کودکان

بهترین سبزی ها برای دیابت نوع 2

چه کنیم تا سنگ کلیه نگیریم؟

بی حسی صورت نشانه چه بیماری است؟

آیا هر روز حمام رفتن برای سلامتی مضر است؟

آیا پیشگیری از هموفیلی ممکن است؟

گام های طلایی برای کنار آمدن با درد آرتروز

طرز تهیه ماسک جلبک و خواص آن برای سلامت پوست

رژیم غذایی که مانع از پرخوری می‌شود

بهترین ساعت برای صرف شام چه زمانی است؟

چطور موهای خود را دیتاکس کنیم تا از شر چربی، پوسته و شوره خلاص شویم؟

علائم و روش‌های درمانی مسمومیت غذایی

افسانه‌‍ زیبایی که زنان آفریقایی را به مرز طاسی رسانده!

وحشتناک‌ترین بیماری‌های انسان؛ یکی از یکی عجیب‌تر!

دستور ابن سینا برای داشتن پوستی سالم و زیبا