آریا بانو

آخرين مطالب

چطور الگوی غذایی ایرانیان موجب بیماری می‌شود؟ پزشکي

چطور الگوی غذایی ایرانیان موجب بیماری می‌شود؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
چطور الگوی غذایی ایرانیان موجب بیماری می‌شود؟
k ١.٢
٠
خراسان / رژیم غذایی نادرست از دلایل اصلی بیماری وعامل یک پنجم مرگ و میرها در جهان است. خوردن غذاهای ناسالم یا به اندازه نخوردن مواد غذایی، درگسترش سوءتغذیه نقش دارد. عوامل موثر را در ادامه مطالعه کنید .
خطرناک تر ازآلودگی هوا ومصرف دخانیات
به گفته «جسیکا فانزو»، استاد دانشگاه جان هاپکینز رژیم های غذایی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان و خطرناک تر از آلودگی هوا و مصرف سیگار است. او می گوید: آن چه ما می خوریم، ما را می کشد.گفته او، من را یاد جمله ای از پیامبراکرم( ص) می اندازد که « المعده بیت کل داء... معده خانه هر بیماری است.»
عوامل موثر بر سوء تغذیه
نداشتن اطلاعات واستطاعت تهیه مواد غذایی مرغوب از جمله عواملی است که در شکل گیری رژیم های غذایی نادرست نقش دارد.
هزینه تحمیلی سوء تغذیه بر کشورهای جهان
نتایج این گزارش که حاصل بررسی 194 کشور است، نشان می دهد سوء تغذیه سالانه 3.5 میلیارد دلار هزینه به کشورهای جهان تحمیل می کند.کاهش دور ریز مواد غذایی می تواند باعث بهبود تغذیه شود. هر ساله بیش از نیمی از میوه و سبزی که در دنیا تولید می شود، خراب می شود یا به هدر می رود.
الگوی مصرف غذای ایرانیان
به گفته محققان، در بیشتر کشورهای جهان الگوی تغذیه مردم در نژادها و طبقات اجتماعی و به طور کلی در فرهنگ های مختلف، متفاوت است. تعدادی از محققان کشورمان با بررسی 65 مطالعه الگوی غذایی تا سال 2014 ،به بررسی الگوی غذایی ایرانیان پرداخته اند که در ادامه به بخشی از آن اشاره می کنیم : یافته ها حکایت از آن دارد که میزان مصرف سرانه کالری در ایران بیش از میزان توصیه شده است. سرانه مصرف نان وبرنج 5 درصد، روغن 20 درصد و قند وشکر 38 درصد بیش از مقادیر توصیه شده در سبد غذایی مطلوب است.
از طرفی مصرف لبنیات 25 درصد، تخم مرغ20 درصدو میوه 25 درصد کمتر از این توصیه هاست. وقتی این آمار ها اهمیت پیدا می کند که بدانیم تغییر الگوی مصرف مواد غذایی، بازگو کننده گذار تغذیه ای در جهان است و باعث تغییرات جدی نامطلوب در الگوی مصرف و سلامت افراد جامعه می شود.

الگوی غذایی مطلوب بر چه اساسی تدوین می شود؟
این الگو بر اساس اطلاعات جدید در زمینه مقدار استاندارد توصیه شده روزانه انرژی ومواد مغذی، عادت های غذایی، رفتار مصرف کنندگان و تغییر قیمت مواد غذایی به صورت ادواری تهیه و به روز رسانی می شود.
سبد غذایی که وزارت بهداشت بر اساس متوسط نیاز جمعیت ایرانی به پروتئین و ریزمغذی های کلیدی (آهن، کلسیم، ویتامین A و ریبوفلاوین) برمبنای جدول های مقادیر سفارش شده روزانه منابعی چون سازمان بهداشت جهانی WHO تعیین کرده و توانایی تهیه، اقلیم و فرهنگ و سن وجنس نیز لحاظ شده است شامل برنج، نان، ماکارونی، حبوبات، سبزی، میوه، سیب زمینی، گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ، لبنیات، روغن نباتی، قند و شکر است.در سبد تدوین شده 100 درصد انرژی، ویتامینA، ویتامین B2 و پروتئین ، 80 درصد کلسیم و 90 درصد آهن مورد نیاز تامین می شود و اگر کسی 10 درصد بیشتر از مقادیر اعلام شده مصرف کند، قابل قبول است.
از نظر کارشناسان ترکیب سفره ایرانیان تناسبی با نیازهای سلولی آن ها ندارد و افراد با پرخوری نیازهای بدن خود را به ریزمغذی ها تامین می کنند. مردم بیشتر شکم خود را سیر می کنند تا به فکر این باشند که عناصر و ریزمغذی های بدن را تامین کنند.
در طول دهه های آینده مرگ به علت بیماری های مرتبط با تغذیه بیش از حد و چاقی بر اثر سوء تغذیه از بقیه موارد پیشی خواهد گرفت. چاقی در کشورهای در حال توسعه به شدت در حال افزایش است.
نویسنده: مهین رمضانی





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پخت غذا با شعله کم در پیشگیری از آلزایمر موثر است

سردرد می‌تواند زنگ‌خطری برای شروع یک بیماری باشد

کلکسیون بیماری‌ها در پس تزریق عضله‌ساز چربی سوز

سبک زندگی بر خطر ژنتیکی زوال عقل تاثیر دارد

گیاهان دارویی که تاثیر معجزه‌آسایی بر تقویت ریشه و تار مو دارند

تمام واقعیت‌ها درباره بیماری سلیاک

بهتر است زمان نشستن را به حداقل برسانید!

گوجه فرنگی و پرتقال از بازگشت سنگ کلیه پیشگیری می‌کند

در فهرست رژیم‌تان غذاهای با شاخص گلیسمی را وارد کنید

کمبود خواب تاثیر منفی بر قدرت باروری مردان دارد

گیاهانی که موهایتان را پرپشت می‌کنند

هرگز گوشت و ماهی را بدون زردچوبه کباب نکنید

همه چیز درباره شنا کردن در دوران بارداری

چای ماچا کاهش‌دهنده اضطراب است

انجام کارهای خانه با کمک 3 قلب!

آیا می‌توان کاری کرد که میکروب اچ پیلوری وارد معده نشود؟

خداحافظی ‌با سیاهی و گودی زیر چشم

برخی از علائم جسمی که می‌توانند بیانگر التهاب مزمن باشند

زود خوابیدن و شانس خوب پدر شدن!

بایدها و نبایدهای جراحی زیبایی چشم و پلک

تکذیب خبر یک ممنوعیت خوشمزه برای زنان

نکاتی برای ایمنی سفر خانم های باردار

اشتباهاتی که در دستشویی و حمام مرتکب می‌شوید

دارو نباید به صورت آزاد در اختیار مردم قرار گیرد

مزایای شگفت‌انگیز هندوانه از رفع غلظت خون تا جوانسازی پوست

علائم یک سندرم کلیوی

احساس گرسنگی بعد از وعده‌ غذایی

علل ازدواج دختران جوان با مردان سالمند

شکستگی تنشی استخوان چیست؟!

آیا آندومتریوز نوعی سرطان است؟!

کمک به یافتن ریتم طبیعی قلب با موسیقی

دانه‌های معجزه‌آسایی که کبدچرب را درمان می‌کند

توصیه‌های غذایی و بهداشتی به زائران حج سلامت

عواملی که باعث سرعت بخشیدن به ریزش موی زنان می‌شوند

9 ویتامین ضروری برای حفظ سلامت سالمندان

افت قند خون در خواب شبانه بسیار خطرناک است

با این دمنوش‌ های لاغری خانگی مانکن شوید!

3 نوشیدنی تایید شده و موثر برای کاهش فشار خون بالا

این خطرات مادر و نوزاد را در «سزارین» تهدید می‌‌کند

درمان سریع و فوری شپش

با آب هندوانه وزن کم کنید | میوه‌ دلچسب که جایگزین ضدآفتاب می‌شود!!

6 درمان طبیعی برای رفع تورم لب

7 تکنیک موثر برای کاهش وزن بدون احساس گرسنگی

دلایل تورم صبحگاهی لب‌ها

عوامل تشدید کننده آمبولی شریانی

خوردن اجسام خطرناک چه بلایی بر سر کودک می آورد؟

از کجا باید بفهمید کودکتان مشکل بینایی دارد؟

کالری‌سوزترین سن

هر 5 میکروگرم در مترمکعب ذرات آلاینده، ریه‌ها را 2 سال فرسوده‌تر می‌کند

سرزنش افراد چاق باعث افزایش وزنشان می‌شود