آریا بانو

آخرين مطالب

7 حقیقت جالب در مورد کاهش وزن پزشکي

7 حقیقت جالب در مورد کاهش وزن

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
7 حقیقت جالب در مورد کاهش وزن
٢٩١
٠
مجله پزشکی دکتر سلام / چگونه می توان با موفقیت و بدون عوارض خطرناک شاهد کاهش وزن خود بود؟ آیا شما دارای افزایش وزن شدید هستید؟ تاثیر متابولیسم بدن بر کاهش وزن چیست؟ بهترین راه برای این که بتوانید با موفقیت وزن خود را کاهش دهید داشتن اطلاعاتی در مورد چگونگی کار کرد متابولیسم بدن تان است. در این مقاله به بررسی حقایقی جالب می پردازیم که می تواند باعث کاهش وزن شما گردند.
متابولیسم چیست و چه نقشی در کاهش وزن دارد؟
به تمام واکنش ها و فرایندهایی که در بدن اتفاق می افتند متابولیسم می گویند که این واکنش ها و فرایند ها برای انجام شدن نیاز به انرژی دارند. اما این کلمه بیشتر موقعی به کار می رود که در مورد وزن صحبت می کنیم. وقتی کسی می گوید” سرعت متابولیسم بدن من بالا است” یا ” سرعت متابولیسم بدن من کم است” منظور آن ها به توانایی بدنشان در کاهش وزن یا داشتن وزن نرمال است.
اکثر مردم می توانند نرخ سوزاندن کالری را در بدنشان طی روز کاهش یا افزایش بدهند اما عده ای نمی دانند که این کار را چگونه انجام دهند. عوامل دیگری که می تواند بر سوخت و ساز بدن یا همان متابولیسم تاثیر بگذارد جنسیت، عادت های روزانه و شرایط سلامتی فرد می باشد. در ادامه این مقاله 7 حقیقت در مورد متابولیسم که ممکن است کلیدی برای کاهش وزن باشد را معرفی خواهیم کرد.
مصرف پروتئین زیاد متابولیسم را افزایش می دهد و باعث کاهش وزن می شود
غذاهای کمی وجود دارند که متابولیسم بدن را افزایش می دهند. پروتئین یکی از مواد مغذی است که میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. طی تحقیق که در امریکا صورت گرفته است دریافته اند که افرادی که میزان کالری بیشتر از نیاز بدن دریافت می کنند میزان متابولیسم بدن در حالت استراحت بیشتر خواهد بود نسبت به کسی که میزان کالری دریافتی بدن شان کمتر است که البته این میزان کالری را از پروئین دریافت کرده اند.
راه حلی برای این این مورد استفاده از پروتئین های کم چرب مثل گوشت مرغ و ماهی می باشد. بهتر است چربی گوشت ها را از آن ها جدا کنید و مقدار کمتری گوشت در طول روز مصرف کنید.
کربو هیدرات های ساده (قند) باعث افزایش متابولیسم می شوند
اکثر افراد این را میدانند که وقتی در حال کاهش وزن و رژیم هستند از دونات و نوشابه ها دوری کنند. اما کربوهیدارت های ساده ی دیگر مثل نان فرایند کاهش وزن را به تاخیر می اندازند. وقتی از این ترکیبات استفاده می کنید میزان انسولین خون تان افزایش می یابد. انسولین بدن را تشویق می کند که قند را در بدن به صورت چربی ذخیره کند. از کربوهیدارت های با کیفیت مثل سبزیجات، میوه ها، دانه ها و حبوبات و غلات استفاده کنید.
نرخ متابولیسم یا سوخت و ساز بدن در حالت استراحت
متابولیسم یا سوخت و ساز بدن به تمام واکنش های شیمیایی که در بدن رخ می دهد بر می گردد. اما مسئله بعضی از افراد مقدار سوزاندن کالری حین استراحت کردن است. یعنی میزان مصرف کالری بدن، بدون این که فعالیتی صورت بگیرد. برای این که میزان مصرف کالری بدن حین استراحت را اندازه گیری کنید می توانید به پزشک مراجعه کنید تا با اندازی گیری میزان کربن دی اکسید خروجی از بازدم تان مقدار مصرف کالری را در شما اندازه گیری کند.
مردها متابولیسم بیشتری دارند
متابولیسم بیشتر در مردان به این دلیل است که سطح هورمون تستوسترون که بر میزان سوزاندن کالری تاثیر دارد، بیشتر است. در تحقیقی مشاهده کردند مردانی که تحت رژیم و کاهش وزن هستند دو برابر زنان وزنشان کاهش می یابد. این امر باعث می شود که در زوج هایی که قصد کاهش وزن دارند، خانم ها به دلیل این که کمتر وزن کم می کنند نا امید شوند اما نباید بگذارید این احساس مانع از حرکت رو به جلو شما شود پس زوج های موفق را سر مشق خود قرار دهید.
یائسگی میزان متابولیسم را کاهش می دهد
وقتی که زنان دچار یائسگی می شوند سطح هورمون استروژن در آن ها کاهش می باید که این امر موجب می شود سوخت و ساز بدن کاهش بیابد و چربی ها در بدن بخصوص در ناحیه شکم ذخیره شوند. پس برای کاهش وزن بعد از دوران یائسگی بهتر است از برنامه های غذایی که حاوی کالری کمتری می باشند با توجه به میزان وزن تان استفاده کنید.
شرایط پزشکی می تواند بر متابولیسم بدن و کاهش وزن تاثیر بگذارد
بعضی از بیماری ها بر سرعت سوخت انرژی در بدن تاثیر می گذارند. به عنوان مثال افرادی که دارای کم کاری تیروئید هستند به شدت دچار کاهش وزن می شوند. زیرا بدنشان قادر به ساخت هورمون تیروئید به میزان کافی نیست. از طرف دیگر، بیماری گواتر بر اثر تولید زیاد هورمون تیروئید در بدن ایجاد می شود که باعث افزایش وزن شدید خواهد شد. اگر درمورد کاهش وزن خود نگران هستید از پزشک بخواهید که تیروئید شما را چک کند.
زمان و مقدار غذا خوردن چقدر بر متابولیسم تاثیر دارد
اگر در اوایل روز میزان کمی غذا بخورید اما در انتها در وعده شام آن را جبران کنید متابولیسم خود را به دردسر خواهید انداخت. زیرا میزان انسولین زیادی را به یک باره وارد بدن کرده اید. بهترین راه خوردن وعده های کوچک اما پراکنده در طول روز است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آیا با دویدن استخوان خود را محکم می‌کنیم؟

چند حرکت کششی ساده برای تسکین درد دیسک کمر

آلوده ترین عضو بدن انسان کدام قسمت است؟

این ماده برای حفظ ضربان قلب سالم اهمیت دارد

رابطه باورنکردنی پوسیدگی دندان و بروز جوش‌های صورت

غذاهای فرآوری شده می توانند اعتیادآور باشند

تمام آنچه درباره پاستیل ها نمی دانید

آشنایی با کمک های امدادی | از دندان درد شدید , تا سکته قلبی و مغزی!

چاقی مفرط در 23 درصد از مردم کشور

با حذف نان و برنج لاغر می‌شوید؟

تداخل دارویی چه قدر می تواند خطرناک باشد؟

راهکار طب سنتی برای درمان سردی بدن

از ملخ صحرایی به عنوان خوراکی استفاده نکنید

راه‌کا‌رهایی برای کنترل درد زانو

صوت/ رابطه معنادار قهوه تلخ و اختلال‌های روانی

‎ ‎نکات مهم در مورد خفگی در اطفال

افراد تالاسمی با چه مشکلات کبدی دست و پنجه نرم می‌کنند؟

راز زیبایی خانم‌های چینی را بدانید!

چطور خال گوشتی را از سرطان پوست تشخیص دهیم؟

روغن سبوس برنج و این همه خاصیت؟!

درد مچ دست از کجا می‌آید؟

افراد تالاسمی با چه مشلات کبدی دست و پنجه نرم می‌کنند؟

برای ورزش کردن چه کفشی مناسب است؟

چرا صبحانه خوردن انقدر مهم است؟

باید‌ و نباید‌های استفاده از ماسک صورت

طبی که اضطراب را با فشار بیرون می‌راند

زردچوبه شما را از سرطان معده نجات می‌دهد!

از این توده خوش‌خیم غافل نشوید!

5 میوه تابستانی برای کنترل فشار خون

نوشیدن بیش از حد آب هنگام ورزش مرگبار است!

افراد با گروه خونی AB چه ویژگی‌هایی دارند؟

حقایقی درباره چای سبز که نمی‌دانستید!

چرا برآمدگى پشت گوش بوجود می آید و درمان آن چیست؟

وقتی رنگ سفیدی چشم تغییر می کند

نشانه هایی که خبر از التهاب معده می دهد

اختلال تومور شبکیه در کودکان

بهترین سبزی ها برای دیابت نوع 2

چه کنیم تا سنگ کلیه نگیریم؟

بی حسی صورت نشانه چه بیماری است؟

آیا هر روز حمام رفتن برای سلامتی مضر است؟

آیا پیشگیری از هموفیلی ممکن است؟

گام های طلایی برای کنار آمدن با درد آرتروز

طرز تهیه ماسک جلبک و خواص آن برای سلامت پوست

رژیم غذایی که مانع از پرخوری می‌شود

بهترین ساعت برای صرف شام چه زمانی است؟

چطور موهای خود را دیتاکس کنیم تا از شر چربی، پوسته و شوره خلاص شویم؟

علائم و روش‌های درمانی مسمومیت غذایی

افسانه‌‍ زیبایی که زنان آفریقایی را به مرز طاسی رسانده!

وحشتناک‌ترین بیماری‌های انسان؛ یکی از یکی عجیب‌تر!

دستور ابن سینا برای داشتن پوستی سالم و زیبا