آریا بانو

آخرين مطالب

درمان سریع آفتاب سوختگی با 15 کلید طلایی پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
درمان سریع آفتاب سوختگی با 15 کلید طلایی
k ٢.٣
٠
مجله پزشکی دکتر سلام / آیا می دانید چگونه میتوان آفتاب سوختگی را درمان کرد؟ راه های پیشگیری از آن را می دانید؟ تاثیر اشعه فرابنفش به کهولت سن می انجامد و پیری زودرس می آورد. بدون آمادگی پوستی، اشعه شدید خورشید منجر به آفتاب سوختگی می شود. اگر زمانی در این شرایط بودید، این نکات مهم را به کار گرفته تا آفتاب سوختگی خود را سریعا درمان کنید. در این مقاله به بررسی راه های درمان آفتاب سوختگی می پردازیم.
آفتاب سوختگی چیست؟
اگر چه می توانید نور خورشید را ببینید و گرما را احساس کنید، اما اشعه فرابنفش را نمی بینید و احساس نمی کنید. آفتاب سوختگی یک سوختگی تابشی است که به وسیله اشعه های UV به وجود می آید. وقتی در معرض UV زیر نور آفتاب قرار بگیرید، کمتر از 15 دقیقه به آفتاب سوختگی مبتلا می شوید.
بدون شک از بعضی جهات آفتاب سوختگی را در زندگی خود تجربه کرده اید. نه تنها راحت نیست بلکه ریسک سرطان پوست را نیز بالا می برد. طبق شورای سرطان پوست در طول این سه دهه اکثر مردم به سرطان پوست بیشتر از سرطان های دیگر مبتلا شده اند. در حالی که بهترین توصیه خودداری از اشعه آفتاب است. ما با چهار متخصص پوست مشورت کرده ایم تا نکات آن ها را برای درمان آفتاب سوختگی با شما به اشتراک بگذاریم و پوست شما را دوباره زیبا کنیم.
علائم آفتاب سوختگی
اگر در آفتاب بوده اید و پوست شما صورتی، قرمز، دردناک و دچار خارش شده و هنگام لمس کردن خیلی داغ باشد، قطعا دچار آفتاب سوختگی شده اید. متخصص پوست در جنوب فلوریدا می گوید: این نشانه ها از حدود تقریبا 4 تا 6 ساعت از تماس آفتاب با پوست آن ها آشکار شده و تا 24 و 72 ساعت بعد از آن ادامه می یابد.
در آفتاب سوختگی های شدیدتر برآمدگی ها، تورم ها، و تاول هایی در روزهای بعد به وجود می آید. مدت درمان شما بستگی به نوع پوستی و درجه آسیب دارد. متخصص پوست دکتر کرمیلی می گوید:”هرچه پوست شما روشن تر باشد و بیشتر آفتاب سوخته باشید، بهبود آن طولانی تر می شود”. عموما روزهای اول قرمز بوده و خارش دارد و بعد از یک هفته پوسته ریزی اتفاق می افتد. برای آفتاب سوختگی های شدیدتر چند هفته طول می کشد تا بهبودی کامل حاصل شود.
درمان آن
1) خنک کردن و آرام کردن، دوش سرد گرفتن یا شنا کردن:
وقتی شما دستتان می سوزد، اولین کار بردن آن زیر آب خنک است. و طبق نظر دکتر فیار آفتاب سوختگی تفاوتی با این موضوع ندارد. ناخودآگاه داخل استخر می پرید یا دوش آب سرد می گیرید. درحالی که این اولین قدم است، مهم است که از اشعه آفتاب دوری کنید. هم چنان ممکن است بخواهید از حمام کردن طولانی بپرهیزید. در حالی که این پوست آسیب دیده شما را زودتر خشک می کند.
2) حمام آرامش بخشی را ترتیب دهید:
برای اجازه به پوست خود که بهترین ظرفیت را نشان دهد حمامی ولرم با روغن تسکین دهنده مثل روغن بابونه معطر یا اسطوخدوس ترتیب دهید. دکتر هاروار می گوید:”خود را از سرتا پا در حدود 10 تا 15 دقیقه خیس کنید، این کمک می کند خشکی پوست و سلول های مرده پوست نرم تر شده و سریع تر پراکنده شوند و قابل مشاهده باشند. کنار حمام روغنی خود، از روغن نارگیل نیز استفاده کنید تا کمک به آرام کردن و بازیابی مسدود کننده پوستی خود شوید‌. این کار همچنین باعث می شود به جای پوسته پوسته شدن، پوست بیندازید.

3) از ضماد شیر استفاده کنید:
متخصص شهر نیویورک دکتر نیل به شما پیشنهاد می کند که از شیر استفاده کنید و به صورت موضعی از ضماد آب روی پوست استفاده کنید چون که هر دوی آن ها تسکین دهنده ی موثری هستند. تبخیر شیر و آب حس خنک کننده به پوست می دهد و پروتئین موجود در شیر سوزش پوست را آرام کرده و باعث می شود احساس بهتری پیدا کنید.
برای تولید ضماد شیر یک لباس تمیز را در کاسه ای با قسمت های مساوی شیر و آب خنک خیس کنید. سپس لباس را به ناحیه تحت تاثیر برای پنج دقیقه اضافه کنید و این کار را سه بار تکرار کنید. دو تا سه بار در روز می توانید این کار را انجام دهید‌.
4) از داروهای بدون نسخه استفاده کنید:
هر دوی متخصصان پیشنهاد می کنند که اگر شما ناراحتی، قرمزی، تورم یا حساسیت دارید، از داروهای بدون نسخه مثل آسپیرین، ایبوپروفن، یا آدویل استفادع کنید که به التهاب کمک کنند و باعث شوند درد تسکین پیدا کند.
5) از قدرت سلول های ساقه مغز استفاده کنید:
یکی از بهترین متدها برای افزایش سرعت پروسه درمان تهیه قدرت درمان سلول های ساقه مغز است. سلول های ساقه مغز اپیدرم پوست را تحریک می کند (بیرونی ترین لایه پوست) و به منظور بهبود عملکرد مسدود کننده های سلولی مرتبه های سلول را دوباره بازسازی می کند.
پیشنهاد می کنم که یک محصول تولید شده با گیاه که از پایه سلول های ساقه مغز ساخته شده و سرم lift نام دارد یک گیاه دریایی ارتجاعی است که در مناطق فرانسه یافت می شود و قادر است در نور آفتاب و در شرایط آبی (آب شور) نیز زنده بماند. استفاده از سرم lift به پوست خشک یا ترک خورده سیگنال هایی را به بدن می فرستد، تا سلول های جدید آن ها را با سلول های سوخته یا خشک شده جایگزین کند. هم چنین کمک می کند پوست تعادل رطوبتی خود را دوباره به دست بیاورد و آسیب های رادیکال آزاد را برگرداند.
6) از تخم مرغ و آنتی اکسیدان استفاده کنید:
اگر آفتاب سوختگی شما بیشتر سطحی است، شما احتمالا باید از تخم مرغ سفید استفاده کنید و آن ها را روی ناحیه موثر بمالید. چون آلبومین به درمان زخم کمک می کند. من استفاده از ویتامین E و C را به عنوان آنتی اکسیدان پیشنهاد می کنم و شما احتمالا بخواهید روغن ماهی بخورید تا به آسیب اکسیداتیو کمک کنید که از آفتاب سبب شده است. روغن های ماهی هم چنین می توانند مستقیما به پوست مالیده شوند تا درمان بهبود یابد.
7) مرطوب کردن:
پوست شما شدیدا خشک است پس احتیاج به مرطوب کردن دارید. دکتر پیشنهاد می کند:”درمان قدیمی با کره و وازلین گزینه مناسبی نیست، چون این ها رطوبت را به دام می اندازند. به جای آن از ژل آلوئه ورا استفاده کنید که در تسکین و رطوبت سوختگی های ملایم موثر است.
8) هیدراته کردن:
دکتر مینار هیدراته مناسب را پیشنهاد می کند. به طور طبیعی آفتاب سوختگی به دهیدراته شدن منجر می شود. در روزهای پیش رو شما باید مصرف مایعات خود را افزایش دهید. آب گزینه خوبی است اما موارد دیگری هم هست که الکترولیت های بدن را دوباره پر کند و حیات ببخشد.
9) با یک متخصص پوست مشورت کنید:
دکتر کرمیلی می گوید”اگر به متخصص پوست دسترسی دارید با او ارتباط برقرار کنید. من نسخه کورتیزون به بیمارانم می دهم تا به درمان آن ها کمک کنم”هم چنین می توانید 1% هیدروکورتیزون بدون نسخه را امتحان کرده و لایه ضخیمی را روی آفتاب سوختگی خود بمالید، تا مساحت مورد نظر را بپوشاند. بنابراین می تواند در پوست به طور موثرتری نفوذ کند.

10) آفتاب سوختگی شدید را جدی بگیرید:
دکتر کرمیلی تاکید می کند”اگر تاول دارید، تب کرده اید، سرما خورده اید یا ناراحتی دارید، کمک و توصیه پزشک را جدی بگیرید. در حالی که شما می توانید آفتاب سوختگی را خودتان کنترل کنید، آفتاب سوختگی شدید تر احتمالا زخم می شود یا عفونت ایجاد می کند. لطفا آن را جدی بگیرید. دکتر چالز می گوید شرایط خود را برای بدتر شدن علائم و جستجوی کمک حرفه ای در صورت لزوم در نظر بگیرید. اگر بیشتر از 101 درجه تب دارید یا سرماخورده اید، و حالت تهوع و سرگیجه دارید، یا اگر آفتاب سوختگی شما بعد از 12 ساعت تشدید شده، علائمی وجود دارد که می گوید نیازمند درمان پزشکی هستید.
11) حرارت حمام شما:
اگر آفتاب سوختگی شما کل بدنتان را فرا گرفته است، احتمالا می خواهید دوش بگیرید. چون فشار آب حمام اغلب به بدن آسیب می رساند. مطمئن شوید که آب خنک یا ولرم در حمام درست کنید و از حمام سرد یا آب داغ جلوگیری کنید. همان طور که هر دو می توانند شرایط را بدتر کنند.
12) از مالیدن شدید خودداری کنید:
بعد از حمام پوست خشک خود را نمالید. آهسته به آن دست بزنید تا خشک شود. شما باید همیشه مواد موضعی را به آرامی به پوست خود اضافه کنید تا از آسیب به پوست جلوگیری کنید.
13) از خاراندن خودداری کنید:
آفتاب سوختگی شدیدتر سبب تاول یا پوسته پوسته شدن می شود. هرچه انجام دهید، آن را نخارانید یا تاول ها را نترکانید. خارش و کنده شدن پوست شدیدا عذاب آور بوده اما عفونت می تواند شرایط را بدتر کند. مطمئن باشید که از بی حس کننده شبیه بنزوکائین و لیدوکائین خودداری کنید چون سبب سوزش می شود. هم چنین از آنتی هیستامین موضعی مثل کرم بنادریل که شبیه بی حس کننده های موضعی سوزش می آورد، خودداری کنید.
15) از آفتاب دوری کنید:
همه متخصصین پوست ما موافق هستند که اگر هر گونه آفتاب سوختگی دارید، خودتان را در معرض اشعه آفتاب قرار ندهید چون شرایط پوستی شما را بدتر می کند.

جلوگیری از آفتاب سوختگی
بهترین توصیه خودداری از آفتاب گرفتن است. اگر پوست شما دچار شد، قانون های زیر را دنبال کنید:
ضد آفتاب طیف گسترده ای استفاده کنید.
هر دو سه ساعت یک بار آن را تجدید کنید و فورا بعد از شنا یا عرق کردن استفاده کنید.
مناطق فراموش شده مثل بالای گوش، پشت گردن و بالای پاها را فراموش نکنید.
از قانون سایه پیروی کنید، وقتی سایه شما کوتاه تر از شماست، آفتاب قوی تر است پس آگاه باشید.
بهترین ژل آلوئه ورا برای آفتاب سوختگی
آفتاب سوختگی ها می تواند شدیدا داغ باشد و پوست را زخم کند هم چنین آن را پوسته پوسته و نا زیبا می کند. استفاده از ژل های آلوئه ورا کمک می کند پوست شما تسکین پیدا کند و آن را هیدراته کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/149723/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

این افراد ریواس نخورند

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

واژگونی پراید حادثه آفرید

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

طرز تهیه خاگینه هویج

استفاده از سیر پخته شده برای کاهش ورم گلو

توصیه جالب دکتر عزیزی به مردها

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

قانون اساسی برخاسته از نماز