آریا بانو

آخرين مطالب

پشت کنکوری‌ها چه میزان قهوه در روز مصرف کنند؟ پزشکي

پشت کنکوری‌ها چه میزان قهوه در روز مصرف کنند؟

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
پشت کنکوری‌ها چه میزان قهوه در روز مصرف کنند؟
١٤٦
٠
باشگاه خبرنگاران / فرصت زیادی تا برگزاری کنکور بزرگترین ماراتن علمی کشور باقی نمانده است و داوطلبان به سرعت در حال مطالعه و مرور مطالب درسی هستند؛ در این روز‌ها داوطلبان در کنار مطالعه، ناخواسته درگیر برخی از حواشی می‌شوند که ممکن است برای آنان مشکلات جدی را به وجود آورد و زحمات چندین ساله آنها برای رسیدن به نتیجه مطلوب را از بین ببرد؛ این حواشی و اتفاقات فارغ از استرس، سردرگمی، نگرانی و پارامتر‌های هیجانی در قالب پرخاشگری، عصبانیت و انزوا بروز خواهد داشت.
با توجه به نزدیک بودن کنکور و به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم با یک مشاور تحصیلی خبره و باتجربه صحبت کنیم و نظر وی را درباره راهکار‌های مقابله با این حواشی جویا شویم؛ در همین راستا با براهیم خادم پزشک متخصص طب سنتی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
خدیجه رحمانی متخصص تغذیه در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فواید و مضرات مصرف قهوه برای افراد پشت کنکوری، اظهار کرد: برای اینکه یادگیری خوبی داشته باشید باید مواد مغذی کافی را دریافت کنید زیرا هرگونه کمبود ریزمغذی می‌تواند اثراتی سوء را به همراه داشته باشد.
وی بیان کرد: تغذیه سالم شامل چهار گروه غذایی است که باید در برنامه روزانه گنجانده شود؛ برای اینکه فرآیند یادگیری افزایش داشته باشد بحث صبحانه مطرح است و باید صبحانه را به‌طور حتم میل کنند؛ بیشتر این افراد شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند و صبح‌ها می‌خوابند، موضوعی که سیستم بدنی آن‌ها را با مشکل روبرو کرده و تحت تاثیر قرار خواهد داد.
رحمانی ادامه داد: افراد پشت کنکوری باید خواب و خوراک منظم داشته باشند که با این رویه فرآیند درک یادگیری افزایش پیدا خواهد کرد؛ به اینگونه افراد خواب شبانه توصیه می‌شود چراکه این کار اضطراب را کاهش می‌دهد، همچنین صبحانه جزو مهم‌ترین وعده غذایی است که نباید از آن غافل شد.
این متخصص تغذیه تشریح کرد: مطالعات نشان داده است کودکانی که یک هفته صبحانه مصرف نمی‌کنند با کاهش حافظه کوتاه مدت‌ رو به رو می‌شوند؛ برای افزایش قدرت یادگیری هم خواب خوب و هم تغذیه بسیار تاثیرگذار است و باید گفت صبحانه بعد از ساعت هشت معنا ندارد و قدرت یادگیری را کاهش می‌دهد.
وی ادامه داد: مصرف قهوه و نسکافه می‌تواند به مقدار کم در هوشیاری تاثیرگذار باشد؛ برخی افراد بدن خود را خسته نگه می‌دارند و مدام به سراغ قهوه یا نسکافه می‌روند که خوابشان نبرد، در حالی که این کار درست نیست و باعث اختلال در کارکرد بدن خواهد شد.
رحمانی افزود: اصلاح الگوی رفتار خواب و غذا بسیار در تقویت حافظه کوتاه مدت بسیار مؤثر است؛ توصیه می‌شود افراد در روز سه وعده اصلی شامل صبحانه، ناهار و شام را داشته باشند، همچنین از مصرف میان وعده نباید غافل شوند، مهم‌ترین ماده انرژی‌زا فعالیت مغز قند خون است و باید حداکثر تلاش را داشت تا قند افت نکند، حتما از میان وعده و وعده اصلی استفاده کنند.
تاثیر مصرف قهوه در سلامت قلب و عروق
این متخصص تغذیه اظهار کرد: میان وعده مفید و مقوی شامل میوه‌ها، خشکبار و مغز‌ها هستند و در کنار این موارد مصرف آب بسیار مفید خواهد بود. افراد باید بدانند مصرف زیاد قهوه در سیستم قلب و عروق مؤثر است و افرادی که مشکل قلبی دارند نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.
وی یادآوری کرد: افراد پشت کنکوری باید قهوه را در صبح و روزی 2 فنجان مصرف کنند و از این مقدار بیشتر نشود؛ قهوه مفیدتر از نسکافه است و به هیچ عنوان نباید این نوشیدنی را قبل از خواب مصرف کنند چراکه خواب شب را به هم می‌زند، از چهار الی پنج بعدازظهر به بعد هیچ مواد کافئین‌داری نباید مصرف شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

صندل مناسب چه ویژگی‌ هایی دارد؟

پیکر تراشی یا لیپوماتیک چیست و چگونه انجام مى‌شود؟

وضعیت گوش ها چه نکاتی را درباره سلامتی آشکار می کند؟

چه طور از گوشی استفاده کنید تا سلامتی تان به خطر نیفتد؟

فلوراید با مغزتان چه می‌کند؟

مهمترین علل بروز مشکلات تنفسی و آلرژی‌ها

کدام گوشت برای دیابتی ها مفید است؟

حمله قلبی چه زمانی رخ می دهد؟

چند نکته که باید درباره عینک آفتابی بدانید

نوشیدن چای ترش به کاهش فشارخون کمک می‌کند

سلامت کبد بیماران دیابتی باید به طور مداوم بررسی شود

ویتامین هایی که در فرآیند تهیه لواشک و آلوچه از بین می روند

با خواص جادویی تخم خرفه آشنا شوید

کنکوری‌ها بیخیال این خوراکی‌ها شوند!

صوت/ بلندی یا کوتاهی قد، مسئله این است!

مهم‌ترین علائم سرطان گوارش

چرا پُرکردگی‌های دندان دوام نمی‌آورند؟

آیا روزه‌داری باعث زخم معده می‌شود؟

اگر زیاد گوجه فرنگی مصرف می‌کنید، بخوانید

آیا روزه گرفتن برای گوارش مفید است؟

پوست‌تان را با 5 خوراکی جوان کنید

آنفلوآنزای پرندگان دوباره در ایران شیوع پیدا کرده است؟

کدام بیماری‌ها بیشتر از همه ایرانی‌ها را می‌کُشند؟

سیر تا پیاز نکات غذایی برای دیابتی‌ها

چه کسانی در آینده طاس می‌شوند؟

به جای شکر، عسل بخوریم یا نه؟

هشدار، مراقب وبا باشید!

اینفوگرافی؛ شایع‌ترین بیماری‌ها در بین زنان

با این خوراکی‌ها پیری را به تعویق بیندازید

صوت/ خطرات رژیم‌های غذایی غنی از گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات!

کودکان را با باتری دکمه‌ای تنها نگذارید!

چطور عینک آفتابی تقلبی را تشخیص دهیم؟

درمان معجزه‌آسای مشکلات گوارشی با مخلوط آب لیمو و روغن زیتون

ماسک‌های مو فوق‌‌العاده با پوست موز!

خطرات استفاده از جوش شیرین در پخت نان

7 حقیقت جالب با یک آزمایش خون ساده!

آیا سویا جایگزین مناسبی برای گوشت است؟

گول کپسول‌های لاغری را نخورید!

مازندرانی‌ها مراقب این بیماری خطرناک باشند!

سن مناسب فرزندآوری برای آقایان چند سالگی است؟

بیماران درگیر با سرطان معده حتما بخوانند

نکات تغذیه ای ویژه ماه رمضان که حتما باید رعایت شوند

تضمین سلامت پوست با 7 خوراکی خوشمزه

منشاء دردهای شانه چیست؟

بهترین آنتی بیوتیک‌های غیردارویی

غذاهای فرآوری شده باعث اشتهای کاذب می شوند

برای درمان سرفه شبانه کودکان چه کنیم؟

پوست و مو/ به این دلایل هرگز با موی خیس نخوابید

چگونه بفهمیم دچار فقر آهن هستیم؟

طالبی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون