آریا بانو

آخرين مطالب

تضمین سلامت پوست و مو با این ویتامین‌ها پزشکي

تضمین سلامت پوست و مو با این ویتامین‌ها

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
تضمین سلامت پوست و مو با این ویتامین‌ها
٤٢٢
٠
باشگاه خبرنگاران / داریوش دائر متخصص پوست و مو پیرامون تاثیر ویتامین‌ها در سلامت افراد اظهار کرد: سلامت پوست‌ومو به سلامت جسمی و روانی بدن و کافی بودن ویتامین‌ها وریز مغذی‌های دریافتی بستگی دارد، اگر سطح ویتامین‌ها در بدنمان کافی باشد می‌توانیم پوست و موهایی شاداب و سالم داشته باشیم.
وی درباره نقش آهن در سلامت پوست و مو گفت: فقر آهن باعث خشکی و شکنندگی موها، از بین رفتن پرزها و قرمز شدن زبان، تغییر در شکل و فرم ناخن ها، رنگ پریدگی و بی حالی و پژمردگی پوست می‌شود.

دائر درباره تاثیر ویتامین دی در سلامت پوست‌ومو افزود: کمبود ویتامین دی می‌تواند به تنهایی عامل ریزش مو، همچنین شکننده شدن موها و ناخن‌ها در افرد باشد، مشکلات دیگری هم در اثر کمبود ویتامین دی گریبانگیر افراد می‌شود که از جمله آنها می‌توان به پوکی استخوان و افسردگی اشاره کرد.
مسمومیت با ویتامینآ
این متخصص پوس‌ومو درباره تاثیر ویتامین آ در بدن بیان کرد: افراد معمولاً ذخایر ویتامین آ خود را از مواد غذایی و خوراکی‌های مانند سبزیجات و میوه‌های سبز رنگ و زرد رنگ تامین می‌کنند؛ کمبود ویتامین آ در افراد شایع نیست اما می‌توان از تاثیرات کمبود ویتامین آ در افراد به شب کوری یا اختلال در دید شب اشاره کرد.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که زیاد روی در مصرف ویتامین آ بسیار خطرناک است زیرا ویتامین محلول در چربی است و زیر پوست تجمع می‌کند، زیاده روی در مصرف ویتامین آ چه از نظر مصرف زیاد مواد غذایی چه از نظرمصرف مکمل‌های حاوی ویتامین آ مسمومیت ایجاد خواهد کرد؛ این مسمومیت با علائم تهوع، استفراغ، دوبینی و تعریق بیش‌ازحد همراه است.
دائر درباره ریزمغذی‌ها بیان کرد: مطالعات انجام شده تاثیر چند ریزمغذی بر سلامت پوست را به اثبات رسانده است که در رأس آن‌ها عنصر روی یا همان زینک قرار دارد. در بسیاری از موارد آزمایشات مختلف سطح روی و زینک موجود در بدن فرد را طبیعی نشان می‌دهد، اما فرد با مصرف مکمل‌های حاوی زینک یا روی از ریزش موی خود پیشگیری می‌کن. روی، منگنز، مس و سلنیوم جزو ریزمغذی‌هایی هستند که در سلامت پوست‌ومو نقش به‌سزایی دارند.
موادی که ویتامین ث بدن را تامین می‌کند
این متخصص پوست و مو درباره تاثیر ویتامین ث در سلامت پوست و موی افراد افزود: منابع غنی ویتامین ث در مرکباتی مانند پرتقال، لیمو شیرین، لیموترش و همچنین گوجه فرنگی و کیوی وجود دارد. ویتامین ث نقش آنتی اکسیدانی و ضد پیری داشته و سلامت پوست را در مقابل اشعه مستقیم آفتاب، دود سیگار، آلودگی هوا تضمین می‌کند؛ توصیه پزشکان بر این است که در سبد غذایی افراد ویتامین ث به طور حتم گنجانده شود.

دائر درباره ویتامین E و تاثیرات آن در سلامت پوست و مو گفت: ویتامین E نیز مانند ویتامین آ جز آن دسته از ویتامین‌های محلول در چربی‌ است که زیر چربی‌های پوست رسوب می‌کند و زیاده روی در مصرف آن باعث ایجاد مسمومیت می‌شود. مقدار مصرف ویتامین E مانند باقی ویتامین‌ها باید استاندارد باشد و از مصرف بی رویه آن پرهیز شود؛ این ویتامین ای مانند ویتامینو ویتامین سی جز ویتامین‌های آنتی اکسیدان و ضد پیری تلقی می‌شوند و معمولاً در رژیم غذای افراد به مقدار کافی وجود دارند پس فقط برای افراد سالخورده و افرادی که دچار ضعف و سوء تغذیه هستند مکمل تجویز می‌شود.

ویتامین E را مستقیم روی پوست قرار ندهید
وی ادامه داد: برای حفظ سلامت پوست و مو در کل بدن وجود ویتامین E تاثیر زیادی دارد اما بر خلاف آن چیزی که در محافل و فضای مجازی گفته می‌شود جذب ویتامین E از طریق روزنه‌های پوست بسیار اندک است زیرا مولکول‌های ویتامین E بسیار بزرگ هستند و از طریق روزانه‌های پوست جذب نمی‌شوند. افراد برای از بین بردن چین و چروک‌های پوست و حفظ جوانی پوست کپسول‌های این ویتامین را می‌شکنند و مواد داخل آن را روی پوست ماساژ می‌دهند اما نتیجه اثبات شده‌ای برای این کار وجود ندارد؛ حتی ممکن است این روش ایجاد حساسیت و پوست را بیمار ترک ترک کند؛ روش جذب ویتامین‌ها خوراکی است و استعمال خارجی آن هیچ تاثیر در سلامت پوست و مو ندارد.
دائر تاکید کرد: همانطور که گفته شد بعضی از ویتامین‌ها محلول در چربی هستند و مصرف بی رویه آن باعث ایجاد مسمومیت در افراد می‌شود؛ بنابراین تا زمانی‌که از سطح ویتامین‌های خون خود اطلاعات درست و دقیق ندارید، نباید از ویتامین‌ها و مکمل‌ها بدون نسخه پزشک استفاده کنید؛ بهتر است ویتامین‌های مورد نیاز بدن را از مواد غذایی و به شکل طبیعی جذب کنی.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آثاری که تحریم‌های آمریکا بر سلامت مردم ایران دارد

درباره فواید روغن جوجوبا که این روز‌ها سر زبان‌هاست

اگر زود به زود گرسنه می‌شوید، بخوانید

موفق‌ترین عمل پیوند دست جهان توسط جراح ایرانی، به بهانه روز اهدای عضو

چرا بعضی‌ها در ماه رمضان چاق‌تر می‌شوند؟

نقش باکتری‌های روده در بهبود علائم اضطراب

اگر التهاب معده داریم، چه نخوریم و چه بخوریم؟

یکی از عوامل تشدید خطر زوال عقل در میانسالان

چرا قوز کردن می‌تواند برایتان مفید باشد؟

چند بار دستشویی رفتن در روز طبیعی است؟

روش های آرام کردن قلب های بی قرار

مداوای بیماران کلیوی با کمک سلول درمانی و دارو درمانی

ورزشکاران با این خوراکی افطار نکنند

روز اهدا عضو، روزی برای هدیه دادن زندگی به بیماران

احساس ضعف و بی‌حالی نشانه چیست؟

شیردهی موجب سلامت قلب مادر می‌شود

رمز طول عمر بیماران کبدی

بیماری‌های قلبی و عروقی علت 45 درصد مرگ و میرها در منطقه سیستان

صندل مناسب چه ویژگی‌ هایی دارد؟

پیکر تراشی یا لیپوماتیک چیست و چگونه انجام مى‌شود؟

وضعیت گوش ها چه نکاتی را درباره سلامتی آشکار می کند؟

چه طور از گوشی استفاده کنید تا سلامتی تان به خطر نیفتد؟

فلوراید با مغزتان چه می‌کند؟

مهمترین علل بروز مشکلات تنفسی و آلرژی‌ها

کدام گوشت برای دیابتی ها مفید است؟

حمله قلبی چه زمانی رخ می دهد؟

چند نکته که باید درباره عینک آفتابی بدانید

نوشیدن چای ترش به کاهش فشارخون کمک می‌کند

سلامت کبد بیماران دیابتی باید به طور مداوم بررسی شود

ویتامین هایی که در فرآیند تهیه لواشک و آلوچه از بین می روند

با خواص جادویی تخم خرفه آشنا شوید

کنکوری‌ها بیخیال این خوراکی‌ها شوند!

صوت/ بلندی یا کوتاهی قد، مسئله این است!

مهم‌ترین علائم سرطان گوارش

چرا پُرکردگی‌های دندان دوام نمی‌آورند؟

آیا روزه‌داری باعث زخم معده می‌شود؟

اگر زیاد گوجه فرنگی مصرف می‌کنید، بخوانید

آیا روزه گرفتن برای گوارش مفید است؟

پوست‌تان را با 5 خوراکی جوان کنید

آنفلوآنزای پرندگان دوباره در ایران شیوع پیدا کرده است؟

کدام بیماری‌ها بیشتر از همه ایرانی‌ها را می‌کُشند؟

سیر تا پیاز نکات غذایی برای دیابتی‌ها

چه کسانی در آینده طاس می‌شوند؟

به جای شکر، عسل بخوریم یا نه؟

هشدار، مراقب وبا باشید!

اینفوگرافی؛ شایع‌ترین بیماری‌ها در بین زنان

با این خوراکی‌ها پیری را به تعویق بیندازید

صوت/ خطرات رژیم‌های غذایی غنی از گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات!

کودکان را با باتری دکمه‌ای تنها نگذارید!

چطور عینک آفتابی تقلبی را تشخیص دهیم؟