آریا بانو

آخرين مطالب

صفی یزدانیان: اثر هنری خوب را نمی​‌شود به انواع داخلی و جهانی تقسیم کرد فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سمیرا افتخاری: صفی یزدانیان می‌گوید مهم‌ترین نکته در هر دو فیلم "در دنیای تو ساعت چند است؟" و "ناگهان درخت" توجه به جنبه‌‌های فرهنگ شهری گیلک است که در سینما کمتر از آن سراغ داریم.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : صفی یزدانیان در دومین تجربه کارگردانی خود، "ناگهان درخت" را در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشت و حالا با این فیلم در بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور یافته است.
دراین فیلم پیمان معادی، مهناز افشار، مهراب قاسم خانی، شقایق دهقان به ایفای نقش می‌پردازند. یزدانیان در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار هنرآنلاین درباره این حضور و تجربه جدید خود پاسخ داد.

آقای یزدانیان فیلم شما در بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در می‌آید. از نظر شما با ساخت آثار سینمایی که به نوعی با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان مناطق مختلف کشور همراه است آیا می‌توان تبادل فرهنگی مناسب و حتی مشترکات فرهنگی ایجاد کرد؟ فکر می‌کنید "ناگهان درخت " می‌تواند پیامی جهانی داشته باشد و برای مخاطب خارجی قابل فهم و درک باشد؟
راستش چندان با تعابیری که به کار می​‌برید همراه نیستم. تبادل فرهنگی با جهان بیرون؟ مگر ما میان خودمان قادر و توانا به چیزی که بشود "تبادل فرهنگی" نامیده شود هستیم که حالا بخواهیم با جهان چیزی مبادله کنیم؟ در کشوری که بخش اصلی فرهنگش از طریق انبوه اظهارنظرهای سرسری در فضای مجازی و میلیون​‌ها موبایل به دستی که برای جهان تعیین تکلیف می‌​کنند ساخته و تکثیر و دست به دست می‌شود چه جور فرهنگی دارد شکل می​‌گیرد که بشود یا لازم باشد که به بیرون از این دایره​ بسته هم منتقلش کرد؛ از خیابان‌​های تهران که می‌​گذرم و بیلبوردهای تبلیغ فیلم‌ها را که می‌​بینم با خود فکر می​‌کنم چقدر همه چیز قابل پیش‌​بینی و کدگذاری شده است. یا دو سه چهره​ کمدی که معلوم است نقش رند نظرباز و کلک را دارند یا رگ گردن​‌های برآمده​ چهره‌​های عصبی را که پیداست زیر عنوان فیلم معترض تعریف می​‌شوند. بعد می​بینی که همان چهره​ عاصی و به فغان آمده در پرده​ تبلیغاتی چهارراه بعدی چشم‌​هایش را چپ کرده و شکلک در آورده، یعنی که این یکی فیلمی خنده‌​دار است! هم سیاست​گذار فرهنگی و هم سازندگان و هم مخاطبان عام و حتی خاص به همین وضع راضی‌​اند و همین‌​ها نیز مدام برایشان بازتولید می‌​شوند. حالا یکی کمی بهتر یا کمی بدتر؛ اما اگر منظور آثار هنری گاه به گاه قابل اعتنایی است که حالا به تصادف یا با سماجت فردی، هنرمندان و ریسک سرمایه‌​گذاران امکان تولید پیدا می‌کنند، باید بگویم نفس تولیدشان هم در این هیاهوی نازل هم چیزی شبیه معجزه است چه برسد به جهانی شدنشان. خلاصه​ پاسخ من به سوالتان این است که اثر هنری خوب را نمی​‌شود به انواع داخلی و جهانی تقسیم کرد. مهم این است که چنین آثاری ساخته شوند و در فضایی درست درباره​‌شان بحث شود. حالا اگر بخت​شان گفت و توانستند به حیطه‌​های فرهنگی وسیع​‌تری هم راه پیدا کنند چه بهتر.

شما در هر دو فیلم خود از نمادها و المان‌های استان گیلان به زیبایی بهره گرفته‌اید، البته که صرفا هم نمی‌شود به گیلان این نمادها را بست داد در واقع نمادها و المان‌های فیلم شما شکل جهانی دارند. چقدر از ابتدا روی این نشانه گذاری‌ها فکر کردید؟
"در دنیای تو ساعت چند است؟" و "ناگهان درخت" دو فضا و ساختار مطلقا جدا از هم دارند که چون سازنده‌​شان یک نفر است و در هر دو فیلم هم از روابط و فرهنگی که برایش آشناست حرف می​‌زند شاید به شکلی اجتناب ناپذیر با هم مقایسه می‌شوند. چیزی از فرهنگ گیلان اگر در این دو فیلم وجود دارد به شخصیت​‌های این دو داستان برمی‌گردد. من خودم طبعا هرگز به این فکر نکرده‌​ام که این سویه​‌های فرهنگی تا کجا قابلیت جهانی شدن یا برای فرهنگ غیر ایرانی قابلیت ملموس بودن دارند. فیلم اول که اساسا از این می‌​گوید که چگونه فرهنگ‌​ها چنان در هم می‌​شوند که زادگاه و پس‌​زمینه‌شان دیگر قابل تشخیص نیستند. مثال بارزش ترانه​‌ای است که "در دنیای تو ساعت چند است؟" با آن شناخته می‌​شود. همان "کی​‌سه" ی معروف که بسیاری خیال کرده بودند شعر آن مانند موسیقی‌​اش غیر ایرانی است! در "ناگهان درخت" گیلان قرار نیست همان پناه​گاه امنی باشد که آدم‌‌ها از سر آرامشی درونی در آن برای هم صبر می‌​کنند و به هم مجال می‌​دهند که بتوانند درک شوند یا دوست داشته شوند. اینجا رشت و فرهنگش را انگار به تعجیل و در مجالی که دارد هر دم بیشتر از کف می‌​رود می‌​بینیم. بنابراین چیزی که شما به آن نشانه‌​گذاری می‌​گویید در این دو فیلم اساسا از دو راه جدا به فرهنگ گیلان می‌​رسند، اما شاید مهم‌ترین نکته در هر دو فیلم این باشد که جنبه​‌های فرهنگ شهری گیلک که در سینما کمتر از آن سراغ داریم، در آن​ها برجسته است. این نیز اقتضای قصه‌​هاست و پی​آمد نیت قبلی من نیست. یعنی این فیلم​‌ها به قصد نمایش بخش کمتر دیده شده‌​ای از شهروندان گیلان ساخته نشده​‌اند و درست برعکس، این فرهنگ گیلان است، چنان که من می​شناسم که به یاری این دو روایت آمده است. در این مفهوم، مسئله​ جهانی بودن یا نبودن حتی یک لحظه هم از ذهنم نگذشته است. همین که فیلم در موطن خودش رها از فضاها و پیش ​داوری‌​هایی که از تریبون‌​های مختلف خواستند برایش بسازند، دیده و دریافته شود هم از بخت بلندش خواهد بود، درک جهانی پیشکش همه​ ما!

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/151295/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن